2014-11-25, 09:42
Medlem
Grishnacs avatar
Jag är inte helt säker men husen runt Myckelsjön känns inte helt nybyggda, mer troligt att det är gamla hus som legat där ett tag och säkert fanns vid tidpunkten för dådet också.
Det bör ha varit mer trafik där vid den tiden vilket också bekräftas av tidigare inlägg där vägen varit mer farbar på 80-talet än den är idag.
Därav tror jag mer på vägen upp mot Gammelbodarna i så fall.

Men det är mängder av småvägar i området och jag har själv med ödehushobbyn snurrat rejält mycket på nästan varenda småväg här i området och det är inte mycket människor man stöter på när man är ute och åker. Man skulle kunna pyssla med vad som helst där ute i skogen - många passar också på att dumpa skit man vill bli av med längs med vägarna så det finns många "soptippar" att gräva igenom. Jag vet inte hur många kylskåp, spisar och allmänt trädgårdsavfall jag har sprungit på ute i skogen här.
Citera
2014-11-25, 09:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aralia
Om Leif GW inte tror på att det finns ett erkännande, då finns det säkerligen inget hållbart erkännande. Jag är helt övertygad om att det är rätt gärningsman som pekas ut, men att han har erkänt, nej om GW säger att det inte är trovärdigt så är det inte trovärdigt.
Håller han inte fast vid sitt erkännande så kan han inte dömas. Han måste peka ut platsen där Johan är gömd, eller binda sig vid brottet på annat sätt. Annars har vi ett nytt quickfall, ett erkännande utan bevis, och det är det inte många som vill.
Citera
2014-11-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Håller han inte fast vid sitt erkännande så kan han inte dömas. Han måste peka ut platsen där Johan är gömd, eller binda sig vid brottet på annat sätt. Annars har vi ett nytt quickfall, ett erkännande utan bevis, och det är det inte många som vill.

Han kan inte dömas alls eftersom brottet är preskriberat.
Citera
2014-11-25, 11:17
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Inte dömas? Nej så klart eftersom fallet är preskriberat. Även om han pekade ut graven skulle han inte dömas. Vissa har svårt att se ett samband där..
Citera
2014-11-25, 11:19
Medlem
Citat:

Njaa, inte riktigt som Quick, skillnaden där är att man kunnat bevisa att Quick omöjligen kan ha begått brottet mot Johan. Med LA förhåller sig det istället så att det mesta pekar mot just honom. Jag känner också att den utpekade LA är den verkligen gärningsmannen. Som det brukar heta, "polisiärt är brottet uppklarat", men bevisen räckte inte till för att fälla LA för mord alt. dråp i en domstol.

GW har väl inte längre tillgång till allt material inom polisen, han är väl pensionerad? Han känner säkert till fallet väl, men har han fått se mobilfilmen? Björn Asplund verkar ju själv tro att det är något att arbeta vidare med.

Grishnac... jaa, MYCKET småvägar och skapligt öde. Fritt fram för valfria skumma aktiviteter.
Citera
2014-11-25, 11:33
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
Njaa, inte riktigt som Quick, skillnaden där är att man kunnat bevisa att Quick omöjligen kan ha begått brottet mot Johan. Med LA förhåller sig det istället så att det mesta pekar mot just honom. Jag känner också att den utpekade LA är den verkligen gärningsmannen. Som det brukar heta, "polisiärt är brottet uppklarat", men bevisen räckte inte till för att fälla LA för mord alt. dråp i en domstol.

GW har väl inte längre tillgång till allt material inom polisen, han är väl pensionerad? Han känner säkert till fallet väl, men har han fått se mobilfilmen? Björn Asplund verkar ju själv tro att det är något att arbeta vidare med.

Grishnac... jaa, MYCKET småvägar och skapligt öde. Fritt fram för valfria skumma aktiviteter.

Hacka och spade? Och en pälsmössa med håren inåt? Var visst en mils radie också..så en gps skulle kanske inte heller skada?
Citera
2014-11-25, 11:36
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Tidigare i tråden har även mammans dåvarande manlige vän TW nämnts men verkar, vad jag kunnat hitta, vagt utredd. Han avfärdas med motiveringen att han och mamma A-C åkte hemifrån tillsammans den morgonen. Jag vill inte alls peka åt något håll och håller i väsentliga delar med om att LA har oddsen emot sig, men eftersom föräldrar hör till den första krets som misstänks när det händer ett barn något, så är det märkligt att A-C och TW tycks vara varandras alibi och att polisen därmed släppte det.
Citera
2014-11-25, 11:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Nu var det ju själva erkännandet som jag fokuserade på. Och det faktum att försvinnandet varit preskriberat sedan nio år tillbaka. Man utgår väl från ett tänkt dödsdatum innan man preskriberar? Att polisen fortfarande utreder försvinnandet är en helt annan sak. Vi vet inte heller om han mördades som sagt..även om det troligaste är att Johan berövades livet på ett eller annat sätt. Och att någon annan ligger bakom.

Fast om man visste när han dog vet jag inte om det hade utretts, även om kroppen vore försvunnen? Alltså, det finns ju en teknisk möjlighet att någon kan dömas och det kanske är därför det fortfarande utreds? Förundersökningen har så att säga inte stämplats med "preskriberat" och blivit lagd åt sidan.

Även om det förstås i praktiken är uteslutet att någon döms för brott mot Johan.
Citera
2014-11-25, 11:47
Medlem
En annan tänkbar småväg skulle kunna vara vägen mot Hamretjärnarna, som man svänger av på vid Åsäng, den sk Rotenvägen. Den vägen är i sig väldigt enslig och har mängder av ännu mindre vägar som går rätt in i skogen. Men mellan Åsäng och Lögdö är det nog mer än en mil, kanske 1,5-2 mil.
Citera
2014-11-25, 11:48
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast om man visste när han dog vet jag inte om det hade utretts, även om kroppen vore försvunnen? Alltså, det finns ju en teknisk möjlighet att någon kan dömas och det kanske är därför det fortfarande utreds? Förundersökningen har så att säga inte stämplats med "preskriberat" och blivit lagd åt sidan.

Även om det förstås i praktiken är uteslutet att någon döms för brott mot Johan.

Johan är tydligen inte dödförklarad ännu, han står ännu skriven i mammans bostad. Det är säkert en teknisk fint just för att inte få brottet preskriberat, utan att polisen i så fall måste fastställa tiden för mordet.
Citera
2014-11-25, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Johan är tydligen inte dödförklarad ännu, han står ännu skriven i mammans bostad. Det är säkert en teknisk fint just för att inte få brottet preskriberat, utan att polisen i så fall måste fastställa tiden för mordet.

Det tror jag inte, det är nog mer en känslomässig sak att det är svårt att ta steget att dödförklara ett barn som inte hittats. Hon har kanske inte heller någon ekonomisk vinning på att dödförklara honom, han hade förmodligen inga pengar hon kan ärva i alla fall. Försäkringar hade föräldrarna iofs kanske kunnat få ut genom att dödförklara honom.
Jag tvivlar starkt på att man kan fördröja preskriptionstiden genom att inte dödförklara, hittas han kommer det att vara ganska uppenbart att han inte levde i förrgår.
Citera
2014-11-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag är inte helt säker men husen runt Myckelsjön känns inte helt nybyggda, mer troligt att det är gamla hus som legat där ett tag och säkert fanns vid tidpunkten för dådet också.
Det bör ha varit mer trafik där vid den tiden vilket också bekräftas av tidigare inlägg där vägen varit mer farbar på 80-talet än den är idag.
Därav tror jag mer på vägen upp mot Gammelbodarna i så fall.

Från Lögdösjön och dit är det cirka 1,3mil, gränsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in