kollade vägar inom 1mil, den förbi Ribodarna såg ju mest intressant ut på kartan.
Precis den väg jag tänkte på,vid tidpunkten för Johans försvinnande gick det att köra den ända fram till Myckelsjön,hamnade av en slump på den ifjol,men fick vända innan Jag kom till myckelsjön då den ej var åkbar längre,dock körde Vi den runt 1980 hela vägen,men som sagt knappt åkbar,fick kryssa mellan stubbar o stenar.kanske det var där stänkskyddet lossnade för LA?
Nej, jag vet inte heller vart i Lögdö som han hade sin stuga. Men enligt tipset ska mördaren ha befunnit sig i en stuga "norr om sundsvall"
och sedan ha begravt kroppen en mil från denna stuga. Om detta är sant, så har han förmodligen valt att göra detta efter skogsvägarna runt Lögdö/Ljustorp. Han åkte nog inte gamla E-4 vid Stavreviken mot Härnösand för att göra sig av med kroppen, men vem vet.
I Hovrättens domslut 1986, hade målsägarna, alltså föräldrarna, en åberopad gärningsbeskrivning där de ansåg att gm färdats med Johan i bilen från Skönsberg, norrut, förbi hemmet i Bosvedjan och i skogspartiet mellan vattentornet och torpet Fågelsången, bragt Johan om livet. De har två alternativa fortsättningar, antingen begravdes han i närheten eller togs till förbränningsugnen på sjukhuset.
Det beror på om/när han mördades. Eftersom det är okänt är det rimligt att polisen fortsätter att utreda försvinnandet. Hade det varit klarlagt att han mördades 1980 så hade det kanske varit en annan sak?
Edit: Btw helt orimligt att LA är inblandad i Högboms försvinnande. Försvann för övrigt en tjej samma vecka som Asplund, men hon hittades ett halvår senare - antagligen hade hon frusit ihjäl. Personer försvinner då och då, och om två (tre, Reine Svensson också) försvinner från samma stad så finns det fortfarande förmodligen inget som knutet försvinnandena samman.
Nu var det ju själva erkännandet som jag fokuserade på. Och det faktum att försvinnandet varit preskriberat sedan nio år tillbaka. Man utgår väl från ett tänkt dödsdatum innan man preskriberar? Att polisen fortfarande utreder försvinnandet är en helt annan sak. Vi vet inte heller om han mördades som sagt..även om det troligaste är att Johan berövades livet på ett eller annat sätt. Och att någon annan ligger bakom.
Ja nog måste det varit på fyllan..då hela gärningsbeskrivningen verkar irrationell? Skjutsa Johan till skolan? Ca 400 m? Fika först? Åker då till Skönsberg och köper fikabröd trots att det vid denna tid fanns en affär i Bosvedjan. Bestämmer sig sen för att söva Johan utanför affären..trots att han följt med frivilligt? Försöker sen väcka honom vilket inte lyckas. Då åker han till sin sommarstuga och gräver ned kroppen där. Sen tar han skolväskan och en del annat som han kastar in i förbrännings-ugnen efter att först brutit upp dörren. Han ställer då sin bil väl synligt. Dessutom har han lämnat kvar en del bevismaterial i soptunnan utanför stugan. Trot den som vill..
Senast redigerad av Crime-boy 2014-11-25 kl. 06:53.
Håller med föregående skribenter - stugan är definitivt en del av lösningen på detta. När jag läste allt som finns i detta fall så har jag fastnat för sommarstugan. I november går det utmärkt att gräva gravar i terrängen till ansenliga djup, ingen direkt tjäle i marken.
Jag kollade också kartan igår. Rita en cirkel runt stugan med en radie på drygt 1 mil. Inom denna ligger Johan begraven, om jag får gissa. OM bekännelsen nu stämmer. Johans pappa verkar inte tycka att det är helt omöjligt. Fokusera sökandet i de mer glest befolkade trakterna inom en 90 graders sektor ca. väst till nord-nordost om Lögdö.
Att GW avfärdar bekännelsen är väl inte heller omöjligt, men som han sa själv, han har haft fel förut. Ska bli intressant att se vad han säger i "Veckans Brott".
Var ligger Myckelsjön? Hittar den inte i Sundsvallstrakten med sökning på Eniro. Länk, karta, eller liknande? Tack på förhand.
Senast redigerad av charliemike 2014-11-25 kl. 07:06.
Anledning: innehåll
Nu vet jag inte hur det såg ut runt Myckelsjön på 80-talet, men idag är det lite för mycket hus däruppe för att det skall kännas som ett ställe man åker till och begraver ett lik.
Mitt tips är nog istället Mellbergsbodarna.
Tack för beskrivningen av Stor-Myckelsjön, hittade den nu! Mellbergsbodarna är onekligen också intressant! Eller varför inte Gammelbodarna? Möjligheterna är oändliga...
Bra att ni med lokalkännedom tipsar, jag tror att ni sitter inne med värdefull kunskap om var det hade varit lämpligt att begrava en kropp det år som Johan försvann. Ny bebyggelse är ju inget hinder för att kroppen kan ligga kvar.
Hur aktivt har polisen letat i detta område?
Senast redigerad av charliemike 2014-11-25 kl. 09:33.
Om Leif GW inte tror på att det finns ett erkännande, då finns det säkerligen inget hållbart erkännande. Jag är helt övertygad om att det är rätt gärningsman som pekas ut, men att han har erkänt, nej om GW säger att det inte är trovärdigt så är det inte trovärdigt.