2014-11-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjurenFerdinand
Är det någonstans bekräftat att det är han som nu ska ha erkänt?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/leif-gw-persson-avfardar-erkannande-i-fallet-johan-asplund_4132003.svd

Citat:
– Jag betraktar uppgiftslämnaren som otillförlitlig. Han har upprepade gånger varit i kontakt med oss på Veckans brott, och då vi försökt kolla de uppgifter han lämnat har vi fastnat vid att de inte kan stämma. Därför har vi avstått från att gå vidare med fallet, säger han till SvD.

– Vi har kunnat konstatera att uppgiftslämnaren ljuger på flera punkter, säger Leif GW Persson.

Någon mobilfilm har SVT:s Veckans brott inte fått ta del av från uppgiftslämnaren.

– Han säger att polisen sagt åt honom att han inte får lämna ut uppgifterna och att han belagts med yppandeförbud. Det vore i så fall underligt. Brottet är preskriberat och kan inte längre betraktas som ett brottsfall, och då har polisen inte rätt att förbjuda honom att lämna ut materialet. Men visst, polisen kan ju ha gjort ett misstag där.
Citera
2014-11-24, 21:43
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tvivlar verkligen på att det var samma gm. I alla fall om gm i Johan-fallet är LA, moderns f d pojkvän. Om LA är gm (vilket det väl inte finns mycket som talar emot) så var mordet och/eller motivet personligt. Johan kände LA, som hade haft ett förhållande med Johans mor. Motivet kan ha varit hämnd eller ett försök att skrämmas, som gick fel el dyl.

Det finns, vad jag vet, inga som helst kopplingar mellan Olle och LA. Har svårt att tänka mig att LA var en potentiell seriemördare som åkte runt för att döda pojkar/unga män.

Finns väl ingenting som pekar mot att det skulle vara samma gm. Eller vad menar du att det skulle vara, som gjort att du fått den känslan?

Han kan ju ha kört ihjäl Olle av en slump. Och eftersom han sedan tidigare har erfarenhet av hur man får kroppar att försvinna för alltid så var det inget stort att göra detsamma med Olle...
Citera
2014-11-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallare77
Undra om LA är inblandad i Olle Högboms försvinnande också?!
De har ju sett en vit Amazon när han försvann också!

Men knappast va? Den här personen hade ju en stark relation till Johan genom hans mamma, han var knappast någon som åkte runt och mördade för nöjes skull. Hade det funnits någon som helst relation till Olle H hade han hamnat under luppen för det försvinnandet rätt omgående.
Citera
2014-11-24, 21:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Fallet preskriberades redan 2005. När det gäller alla detaljer så är det inte alls konstigt. Man behöver bara läsa domen eller boken precis som Quick gjorde.

Det beror på om/när han mördades. Eftersom det är okänt är det rimligt att polisen fortsätter att utreda försvinnandet. Hade det varit klarlagt att han mördades 1980 så hade det kanske varit en annan sak?

Edit: Btw helt orimligt att LA är inblandad i Högboms försvinnande. Försvann för övrigt en tjej samma vecka som Asplund, men hon hittades ett halvår senare - antagligen hade hon frusit ihjäl. Personer försvinner då och då, och om två (tre, Reine Svensson också) försvinner från samma stad så finns det fortfarande förmodligen inget som knutet försvinnandena samman.
Senast redigerad av Troian 2014-11-24 kl. 21:52.
Citera
2014-11-24, 21:50
Medlem
Att det finns en film med erkännande är helt klart. Johans pappa Björn kommenterar filmen ikväll, han har sett den. Men det finns flera frågor. Det är tydligen inte så att LA själv lämnat filmen till polisen. Och då kommer frågor. Går det att säga att det är LA på filmen? Har LA bett denne person lämna filmen till polisen, varför gjorde han det inte själv? I vilket sammanhang skulle detta ha sagts? Har polisen förhört LA och om det inte kan bekräftas att det är han, nekar han iså fall? Vilken relation har LA och uppgiftslämnaren? Var filmen en sk smyginspelning där man inte ser ansiktet utan bara svagt hör en röst? Om LA erkänner, varför har han inte uttalat sig för media och gjort klart och tydligt erkännande? Eller åtminstone kontaktat föräldrarna till Johan och sagt detta klart och tydligt? Borde inte LA vid det här laget ha visat poliser på plats vart kroppen är?
Citera
2014-11-24, 21:53
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jag skulle också vilja veta LA:s fullständiga namn.

Lenn*art Vilh*lem Anderss*on (LA)
19390717-XXXX
Citera
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Som sjuksköterska skulle jag tro att han har tillgång till alla läkemedel. Brukar ju vara sjuksköterskor som delar upp och doserar mediciner på sjukhusen.
Jag har jobbat på nämnda avdelning i många år = korrekt info.

Känner ej LA men ryktet har alltid sagt att han är en obehaglig typ och inblandad. A-C känner jag väl och det är en varm, fin och intelligent person.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Att det finns en film med erkännande är helt klart. Johans pappa Björn kommenterar filmen ikväll, han har sett den. Men det finns flera frågor. Det är tydligen inte så att LA själv lämnat filmen till polisen. Och då kommer frågor. Går det att säga att det är LA på filmen? Har LA bett denne person lämna filmen till polisen, varför gjorde han det inte själv? I vilket sammanhang skulle detta ha sagts? Har polisen förhört LA och om det inte kan bekräftas att det är han, nekar han iså fall? Vilken relation har LA och uppgiftslämnaren? Var filmen en sk smyginspelning där man inte ser ansiktet utan bara svagt hör en röst? Om LA erkänner, varför har han inte uttalat sig för media och gjort klart och tydligt erkännande? Eller åtminstone kontaktat föräldrarna till Johan och sagt detta klart och tydligt? Borde inte LA vid det här laget ha visat poliser på plats vart kroppen är?

Gissning: Erkänt på fyllan, smyginspelad.
Citera
2014-11-24, 21:57
Medlem
Kanske var det inte ens meningen att polisen skulle få se filmen. Och då kan han fortsätta neka trots filmen. "Jag skojade ju bara på filmen" "Jag fick betalt för att säga det där efter övertalning"
Citera
2014-11-24, 22:08
Medlem
santos_devilles avatar
Jag tror att GW och veckans brott nekat att gå vidare med inringarens erkännande pga att det var uppgiftlämnaren som ringde och inte LA själv. Därför stämde inte många saker som LA själv skulle haft rätt på.

Antagligen tröttnade uppgiftslämnaren på snutens flathet och tänkte ta det den vägen.

LA har erkänt under något fyllerus men sedan ångrat sig, erkännandet stämmer men han är för feg för att nykter ta på sig skulden..

Vad skulle kunna ligga bakom att polisen nu inte gräver på den utpekade platsen? Är det prestige? Att de inte kunnat lösa detta uppenbara svartsjukedrama snabbare ? Känner någon på stationen LA eller är det bara så att man totalt tappat intresset efter TQ's hoppitossande.

Jag menar polisen måste ju ha insett ganska fort att det inte var TQ..
Citera
2014-11-24, 22:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag tror att GW och veckans brott nekat att gå vidare med inringarens erkännande pga att det var uppgiftlämnaren som ringde och inte LA själv. Därför stämde inte många saker som LA själv skulle haft rätt på.

Antagligen tröttnade uppgiftslämnaren på snutens flathet och tänkte ta det den vägen.

LA har erkänt under något fyllerus men sedan ångrat sig, erkännandet stämmer men han är för feg för att nykter ta på sig skulden..

Vad skulle kunna ligga bakom att polisen nu inte gräver på den utpekade platsen? Är det prestige? Att de inte kunnat lösa detta uppenbara svartsjukedrama snabbare ? Känner någon på stationen LA eller är det bara så att man totalt tappat intresset efter TQ's hoppitossande.

Jag menar polisen måste ju ha insett ganska fort att det inte var TQ..
Nja, fort gick det inte. Det tog några år innan han fick resning.
Citera
2014-11-24, 22:17
Medlem
Vem som helst får väl åka ut å gräva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här