2014-11-24, 19:19
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
SVD: Leif GW Persson avfärdar erkännande i Asplundfallet

Tråkigt att tidningarna slår upp detta så stort som de gör och därmed inger falska förhoppningar hos Johans anhöriga. Polisen råkar hela tiden ut för allehanda psykfall som "erkänner" brott som de inte begått.
Citera
2014-11-24, 19:23
Medlem
aebaiV0os avatar
Pratade precis med mamma. Hon var arbetskollega med både AC och LA, på HIA på lasarettet. (HIA är tydligen hjärtintensivvårdsavdelningen). AC hade ju haft ihop det med LA och det märktes tydligt hur spänt och ansträngt det var mellan dem, i och med att de även jobbade på samma avdelning. På lasarettet fanns absolut kloroform och LA skulle ha vetat var man får tag på det. Han var även medveten om sjukhusets brännugn.
RYKTET i hela Sundsvall i flera år efteråt var att LA bränt upp kroppen i brännugn. Därav detta bestående "fakta" för många.
Får se nu… vad mer kan jag berätta?
Citera
2014-11-24, 19:25
Medlem
cybergrodans avatar
Någon som kan skriva ut LA:s fullständiga namn? Jag har kollat i tråden men hittar det inte. Mer info om honom?

Någon som vet vem det är som har erkänt?
Citera
2014-11-24, 19:28
Medlem
mummas avatar
Citat:
Vid Kloroformmordet dömdes GM för vållande till annans död. Han hade missbedömt kloroformdosen som behövdes för att bedöva BO.
Väldigt troligt, särskilt när det gäller ett barn.

Men varför? Är det så enkelt för att ta hämnd på modern? (kanske därför han "bara" skulle kidnappa Johan tillfälligt?)
Citera
2014-11-24, 19:30
Medlem
aebaiV0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aebaiV0o
Pratade precis med mamma. Hon var arbetskollega med både AC och LA, på HIA på lasarettet. (HIA är tydligen hjärtintensivvårdsavdelningen). AC hade ju haft ihop det med LA och det märktes tydligt hur spänt och ansträngt det var mellan dem, i och med att de även jobbade på samma avdelning. På lasarettet fanns absolut kloroform och LA skulle ha vetat var man får tag på det. Han var även medveten om sjukhusets brännugn.
RYKTET i hela Sundsvall i flera år efteråt var att LA bränt upp kroppen i brännugn. Därav detta bestående "fakta" för många.

Mor reagerade inte på beskrivningen "labil, dominant, aggressiv, utagerande, deprimerad". Jag tolkar hennes reaktion som att denna beskrivning mycket kan stämma in på LA.
För övrigt bodde vi bara en länga bort från Johan Asplunds hem. Det slår mig att mor absolut måste ha träffat Johan någon gång innan.
När det gäller motivet skulle "hållhake på AC" vara väldigt troligt för LA:s del. Kom ihåg att Johan "kände" LA sedan tidigare, sedan AC:s och LA:s relation.
Citera
Medlem
namnet finns i domen några sidor bakåt .. 397 ..
Senast redigerad av ox86 2014-11-24 kl. 19:50.
Citera
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
För att brottet är preskriberad och således slipper han åtal och i slutändan även dömas. Han kan lätta på hjärtat utan påföljder hade inte du gjort samma sak om du fick chansen?

Fallet preskriberades redan 2005. När det gäller alla detaljer så är det inte alls konstigt. Man behöver bara läsa domen eller boken precis som Quick gjorde.
Citera
2014-11-24, 19:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vid Kloroformmordet dömdes GM för vållande till annans död. Han hade missbedömt kloroformdosen som behövdes för att bedöva BO.

Då skulle det, om MGM:s utsaga stämmer, kunna vara så i fallet med Johan.

Han måste ju ha haft ett syfte med kloroformet, annars hade han ju inte behövt ta med det. Det antyder ju att detta var planerat. Nu följde ju Johan, enligt MGM, med frivilligt. Ändå använde mannen kloroformet på Johan. Det ska ha varit ca en mil norr om Sundsvall. Mannen hade enkelt vid den tidpunkten kunnat köra tillbaka Johan till Sundsvall och skolan, och inget mer skulle behöva ha hänt. Ändå använde han medlet. Varför? Det hade varit en annan sak om mannen använt kloroformet för att föra iväg Johan. Men nu ska han ju ha följt med ändå.

Kan detta erkännande, om det nu stämmer med sanningen, ha varit dels ett sätt att "göra det rätta" mot föräldrarna samt lätta sitt hjärta p g a ånger, dels förmildra detta erkännande med att säga att det var ett misstag att Johan dog?
Citera
2014-11-24, 19:39
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aebaiV0o

Ja? Låt höra!
Citera
2014-11-24, 19:49
Medlem
Enzymes avatar
Kan det inte vara så att han ville använda pojken som metod för att få tillbaka mamman? Kidnappning, övertalning etc. Sedan gick det snett och han fick panik när pojken dog och allt fokus riktades mot att göra sig av med kroppen och slippa åtal? jag har en känsla av att tanken från början inte var att han skulle dö för då finns det ju ingen anledning att dra ut på det då vittnen sett Johan i livet så sent som 11:30. kanske ville han plötsligt hem och det blev nödvändigt med drastiska åtgärder för att få honom att stanna?
Citera
2014-11-24, 20:02
Medlem
Undra om LA är inblandad i Olle Högboms försvinnande också?!
De har ju sett en vit Amazon när han försvann också!
Citera
2014-11-24, 20:03
Medlem
aebaiV0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Kan det inte vara så att han ville använda pojken som metod för att få tillbaka mamman? Kidnappning, övertalning etc. Sedan gick det snett och han fick panik när pojken dog och allt fokus riktades mot att göra sig av med kroppen och slippa åtal? jag har en känsla av att tanken från början inte var att han skulle dö för då finns det ju ingen anledning att dra ut på det då vittnen sett Johan i livet så sent som 11:30. kanske ville han plötsligt hem och det blev nödvändigt med drastiska åtgärder för att få honom att stanna?

Exakt. Jag tror också detta. På något sjukt vis tyckte LA det var en smart idé att komma tillbaka in i AC:s liv. Sedan gick det snett och så vidare…
Jag får känslan av att det var så ryktet gick där i Bosvedjan för 34 år sedan. Speciellt bland boende med anknytning till lasarettet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in