2014-11-24, 18:28
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Skulden blev för stor?

Tänk att det var 35år sedan. Då fanns kloroform på sjukhusen, det gör det knappt idag.

Varför hade man det på sjukhusen? Du förväxlar inte med eter som man tidigare hade som bedövningsmedel? Det är för övrigt ganska lätt att få tag på kloroform om man vill då det är ett ganska frekvent använt organiskt lösningsmedel. troligtvis hade väl GM läst någonstans att man kan ha kloroform för att söva folk men varför hade han det i sin ägo? Då måste ju allting vara överlagt.
Citera
2014-11-24, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Visst, men varför skulle en tidigare huvudmisstänkt ta på sig nått sådant 35 år senare?
Sedan tycker jag det här med kloroform låter lite skumt, som hämtat ur Tintin ungefär.

Vad vet vi mer om den här LA?

För att brottet är preskriberad och således slipper han åtal och i slutändan även dömas. Han kan lätta på hjärtat utan påföljder hade inte du gjort samma sak om du fick chansen?
Citera
2014-11-24, 18:54
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Varför hade man det på sjukhusen? Du förväxlar inte med eter som man tidigare hade som bedövningsmedel? Det är för övrigt ganska lätt att få tag på kloroform om man vill då det är ett ganska frekvent använt organiskt lösningsmedel. troligtvis hade väl GM läst någonstans att man kan ha kloroform för att söva folk men varför hade han det i sin ägo? Då måste ju allting vara överlagt.
Det var på 1970-talet som man slutade betrakta kloroform som ett narkosmedel inom sjukvården. Jag kan tänka mig att det då inte hade använts på länge, men det fanns säkert kvar i skåpen på vissa sjukhus på 70-talet.
Men som du skriver så används ju kloroform i många andra verksamheter också, där det väl är enklare att påträffa än i gömmorna på något sjukhus.
Senast redigerad av buffalo 2014-11-24 kl. 19:02.
Citera
2014-11-24, 18:58
Medlem
Ratis avatar
Leif GW Persson tror inte på detta enligt SvD.
Citera
2014-11-24, 19:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Leif GW Persson tror inte på detta enligt SvD.
SVD: Leif GW Persson avfärdar erkännande i Asplundfallet
Citat:
– Jag betraktar uppgiftslämnaren som otillförlitlig. Han har upprepade gånger varit i kontakt med oss på Veckans brott, och då vi försökt kolla de uppgifter han lämnat har vi fastnat vid att de inte kan stämma. Därför har vi avstått från att gå vidare med fallet, säger han till SvD.

– Vi har kunnat konstatera att uppgiftslämnaren ljuger på flera punkter, säger Leif GW Persson.
Citera
2014-11-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Det var på 70-talet som man slutade betrakta kloroform som ett narkosmedel inom sjukvården. Jag kan tänka mig att det då inte hade använts på länge, men det fanns säkert kvar i skåpen på vissa sjukhus på 70-talet.

Men som du skriver så finns ju kloroform i många andra verksamheter också, där det väl är enklare att påträffa än i gömmorna på något sjukhus.

Nejdå, det användes allt lite senare än 1870-talet, fram till 1920-talet användes kloroform som narkosmedel.
Citera
2014-11-24, 19:02
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nejdå, det användes allt lite senare än 1870-talet, fram till 1920-talet användes kloroform som narkosmedel.
Jag syftar på 1970-talet.
Citera
2014-11-24, 19:05
Medlem
mummas avatar
Citat:
Det var på 70-talet som man slutade betrakta kloroform som ett narkosmedel inom sjukvården. Jag kan tänka mig att det då inte hade använts på länge, men det fanns säkert kvar i skåpen på vissa sjukhus på 70-talet.
Men som du skriver så finns ju kloroform i många andra verksamheter också, där det väl är enklare att påträffa än i gömmorna på något sjukhus.
Ja och nej. Man använde fortfarande kloroform en bit in på 80-talet som kortsiktigt inhalerings narkosmedel i vissa fall (vissa akutfall, det gick fort). Eter har inte används i Sverige sen 60-tal? Men i slutet på 80-talet så kom propofol in i bilden (det som används mest idag). Sen är kloroform smidigt att ta med, Med andra inhalerings, tex halotan måste man ha tuber. Eter blev aldrig stort pga dess brandfarlighet, så då använder man kloroform. Men skulle inte förvåna mig att man hade kvar stora mängder på 80-talet av kloroform pga nyare läkemedel.
Citera
2014-11-24, 19:06
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ja och nej. Man använde fortfarande kloroform en bit in på 80-talet som kortsiktigt inhalerings narkosmedel i vissa fall. Eter har inte används i Sverige sen 60-tal? Men i slutet på 80-talet så kom propofol in i bilden (det som används mest idag). Sen är kloroform smidigt att ta med, Med andra inhalerings, tex halotan måste man ha tuber. Eter blev aldrig stort pga dess brandfarlighet, så då använder man kloroform. Men skulle inte förvåna mig att man hade kvar stora mängder på 80-talet av kloroform pga nyare läkemedel.
Det var nya uppgifter för mig, intressant! Eter tycks för övrigt ha använts in på 70-talet. Se sida 6 i Anestesiklassifikation, där också kloroform listas:
http://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/Documents/Anestesi70.pdf

Förlåt för OT.
Senast redigerad av buffalo 2014-11-24 kl. 19:15.
Citera
2014-11-24, 19:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ja och nej. Man använde fortfarande kloroform en bit in på 80-talet som kortsiktigt inhalerings narkosmedel i vissa fall (vissa akutfall, det gick fort). Eter har inte används i Sverige sen 60-tal? Men i slutet på 80-talet så kom propofol in i bilden (det som används mest idag). Sen är kloroform smidigt att ta med, Med andra inhalerings, tex halotan måste man ha tuber. Eter blev aldrig stort pga dess brandfarlighet, så då använder man kloroform. Men skulle inte förvåna mig att man hade kvar stora mängder på 80-talet av kloroform pga nyare läkemedel.

Om det nu stämmer att LA använt kloroform på Johan, kan han ha missbedömt mängden Johan fick andas in? Är vissa personer mer känsliga mot kloroform p g a te x astma, som gäller vid andningsdeprimerande medicin?
Citera
2014-11-24, 19:19
Medlem
mummas avatar
Citat:
Det var nya uppgifter för mig, intressant! Eter tycks för övrigt ha används in på 70-talet:
http://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/Documents/Anestesi70.pdf

Förlåt för OT.
Måste bara inflika en sak. Visst fanns det Barbiturater och Bensodiazepiner, men de är ju intravenösa och det brukar man ge som paralyseringsmedel i samband med tex Halotan.

Men smidighet och lättillgänglighet är nog nyckelorden för kloroform. Som det påpekades så fanns det som lösningsmedel. Oftast var det i stora 25L dunkar, och då märks det knappt om man snor nån deciliter. Normalt verkar ju kloroform inte så jättelänge, men han kanske överdoserade för att låta Johan fortsätta vara nedsövd, men då stannade andningen och pulsen?

Men varför söv han ned pojken? (om den teorin stämmer), vad var hans ursprungliga motiv?
Citera
2014-11-24, 19:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om det nu stämmer att LA använt kloroform på Johan, kan han ha missbedömt mängden Johan fick andas in? Är vissa personer mer känsliga mot kloroform p g a te x astma, som gäller vid andningsdeprimerande medicin?
Vid Kloroformmordet dömdes GM för vållande till annans död. Han hade missbedömt kloroformdosen som behövdes för att bedöva BO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in