Citat:
Ursprungligen postat av
Grytet
aha hittade svaret längst ner i artikeln "Fem år senare åtalas en 41-årig man, mammans ex-sambo, för att ha rövat bort Johan."
Vet något ifall han fortfarande är aktuell i ärendet?
Det är jag ganska säker på.
Mannen som kallas LA här i tråden hade en sommarstuga utanför Sundsvall (dit man misstänkte att LA tagit Johan redan när LA åtalades). Om jag kommer ihåg rätt hade man hittat några godispapper/kakpapper ute vid LA:s sommarstuga som tydligen var Johans favoritgodis/kakor. Eventuellt att man hittade något mer (jag kommer inte ihåg på rak arm) men det finns i så fall längre bak i tråden eller i domarna.
edit: Det låg tydligen ett stänkskyddet tillsammans med pepsiburk och muffinspaket i soptunnan vid sommarstugan enligt
IntePKmen....s inlägg ovan.
LA jobbade dessutom på lasarettet där brännugnen fanns och en kollega till LA hade sett LA:s bil utanför lasarettet samma kväll som Johan försvann trots att LA inte arbetade denna dag.
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att allt som kommit fram om erkännandet i Aftonbladet stämmer in perfekt på LA och det händelseförlopp som de flesta tror är det riktiga.
Den enda skillnaden är att många här på flashback (som jag uppfattat det) tror att Johan brändes i destruktionsugnen men att det av "erkännandet" bara framgår att det skulle bränts lite kläder etc.
Nackdelen med att erkännandet stämmer så oerhört bra överens med de teorier och fakta som framförts bland annat här är ju att det förstås ökar möjligheten för att erkännandet är falskt.
Delar av Aftonbladets artikel:
Citat:
För flera månader sedan, i somras, fick polisen ett nytt tips i utredningen. Tipset, som Aftonbladet tagit del av, är oerhört detaljerat. Det beskriver ingående vad som hände med Johan, vem som dödade honom och var hans kropp ligger begravd.
Aftonbladet kan nu avslöja vad som sägs i tipset om vad som hände Johan Asplund på morgonen den 7 november 1980.
Strax efter att Johans mamma lämnat bostaden på Bosvedjan i Sundsvall ringde telefonen. Johan svarade. Mannen i andra änden kände Johan sedan tidigare, sa att han behövde prata med pojken och erbjöd sig att skjutsa honom till skolan i sin bil. Det hade snöat under natten.
Johan och mannen möttes på en parkeringsplats alldeles i närheten av hemmet. Mannen övertalade Johan att de innan skolan skulle åka och fika - han skulle bjuda på muffins och Pepsicola - och trots att Johan var angelägen om att inte komma för sent till skolan följde han med mannen i hans bil till en Ica-butik i Skönsberg, någon kilometer bort, där mannen gick in och handlade.
Därefter åkte de till en avsides belägen plats norr om Sundsvall. Men Johan var fortfarande angelägen om att komma till skolan i tid. Mannen, har han enligt tipset själv berättat, tog då fram en näsduk med kloroform, ett medel som användes för att bedöva djur, och lade näsduken över Johans näsa och mun.
– Han somnade direkt, har mannen enligt tipset berättat.
Mannen täckte sedan över Johans kropp med en filt och åkte till en stuga i skogen, ett par mil norr om Sundsvall. När han kom fram till stugan försökte han, enligt tipset, väcka Johan. Men Johan var död. Den desperate mannen försökte återuppliva Johan, men försöken var förgäves.
– Det var ett misstag, han skulle inte dö, har mannen gråtande berättat.
Mannen lindade därefter in Johans kropp i filtar, som han virade ihop med ett rep. Sedan körde han ut i skogen, till ett område som är namngiven i tipset och som ligger en knapp mil från stugan. Han bar in Johans kropp i skogen och gömde den.
Efter att han åkt tillbaka till stugan och städat undan alla spår efter Johan åker han tillbaka till platsen i skogen. Där gräver han nu en grav som han lägger Johan i.
Flera av Johans tillhörigheter bränner mannen upp i en brännugn på Sundsvalls sjukhus där han under natten bryter sig in. Uppgiften stämmer väl överens med en utredning som gjordes i början på 80-talet - det fanns brytmärken på dörren in till brännugnen på sjukhuset.