2014-11-24, 16:26
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Om nu rebellerna alltid för grejer av Putin, varför skrev de på en vapenvila? Av ditt inlägg att döma låter det som att rebellerna kan gasa på utan problem till Kiev.
Dels har Putin ett tryck på sig från sanktioner etc att göra halt, dels är det vanskligt att lägga under sig större områden där det också bor många pro-Ukraina människor. Terroristerna är totala noviser på att uppräthålla samhällsservice inom sitt område o större territorium förstorar bara det problemet.
Det Ukrainska äventryet kostar Putin en ansenlig summa eftersom (ovanpå kollapsande oljepris) all service som tidigare kom fr Ukraina, t.ex pensionsutbetlningar, nu plötsligt måste ersättas från Ryssland. Näringslivet inom Donbas står ju nästan still o företagen får stänga igen alltefter, i den mån de inte kan klara sig bara på försäljning/leveranser till Ryssland.
Ytterligare erövringar kräver ytterligare rysk inblandning - och kontroll.
2014-11-24, 16:40
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Den som är intresserad av MMA har förmodligen redan noterat detta, men ukrainske MMA fightern Oleksiy Oliynyk klev i lördags in i buren iklädd en t-shirt föreställande Putin på UFC Fight Night.
Oliynyk är från Kharkiv men tävlar nu för en Moskvabaserad klubb.
Man får väl anta att t-shirten stod för ett slags statement för pro-ryska åsikter?
http://pbs.twimg.com/media/B3DHvZfIMAARYPI.jpg

Citat:
Menar du att MMA utövarna inte är ukrainare? De är ju båda födda där, men har en annan syn på konflikten än t.ex. Klitchko.
Att du sedan benämner en av dem för missfoster visar vilken oerhört låg kunskap du har om sporten och dess populäritet i Ukraina och Ryssland.
Det är som om någon av våra absolut populäraste idrottsstjärnor i Sverige skulle uttala sig, men det förstår du tydligen inte.

Min fråga igen, kan populära atleter påverka något? Undanbeder mig trollkommentarer som missfoster, moskva- alt. ukraina nazister etc.
Seriöst nu.

Jag är ingen expert på MMA, men vågar nog påstå att det finns hundratals liknande "MMA stjärnor". Denna kille är knappast känd eller populär, utan helt enkelt en i mängden. Kan knappast jämföras med Klitjko, som är en av sin tids största idrottsstjärnor.

Verkar inte vara värst så ukrainsk heller...
Citat:
Oliynyk represented Russia for the Imperial Team in the M-1 Challenge 2009 season
http://en.wikipedia.org/wiki/Oleksiy_Oliynyk

Men förrädare och pengasugna kommer det alltid finnas gott om. Du kan ju googla på Oplot i Kharkiv och se vad du får fram. En kampsportsklubb i Kharkiv som gjorde en del smutsjobb åt Janukovytj & Co. Förmodligen aktiva på separatistsidan idag. Kriminella ligister helt enkelt. Så vad denna tomte har på så sin tröja kunde vi inte bry oss mindre om.

Utan närmare research kan jag gissa på att killen har någon sorts koppling till Oplot

Här är han med den ökände ledaren för Oplot, som numera är efterlyst:
http://ic.pics.livejournal.com/pavelkekin/23501915/152265/152265_600.png

Här stoltserar han med en tröja föreställandes en karta som får anses representera hans land:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Oliynyk_Oleksij.jpg
Senast redigerad av fridaynightout 2014-11-24 kl. 16:59.
2014-11-24, 16:55
Medlem
naegleriafowleris avatar
Citat:
Den som är intresserad av MMA har förmodligen redan noterat detta, men ukrainske MMA fightern Oleksiy Oliynyk klev i lördags in i buren iklädd en t-shirt föreställande Putin på UFC Fight Night.
Oliynyk är från Kharkiv men tävlar nu för en Moskvabaserad klubb.
Man får väl anta att t-shirten stod för ett slags statement för pro-ryska åsikter?
http://pbs.twimg.com/media/B3DHvZfIMAARYPI.jpg

Den kanske störste MMA legenden genom tiderna, ukrainskfödde Fedor Emelianenko ger även sin syn på saken i en intervju med AXS TV.
Han berättar hur hans familj flyr östra Ukraina p.g.a. stridigheterna.
https://www.youtube.com/watch?v=ybx1DQZKTSw

Kampsport, främst Thaiboxning och MMA är mycket stora sporter i de gamla öststaterna. Utövarna är stora profiler och nationella hjältar.
Vi har t.ex. boxaren Klitchko som gett sig in i politiken i Kiev och som tack vare sin bakgrund som proffsvärldsmästare är mycket populär.
Stort utbyte mellan nationerna inom dessa sporter finns, då man (även idag), tränar och tävlar med varandra. Fint tycker jag, att man inte blandar ihop idrott med politik.

Men kan ukrainska idrottshjältar som ovan, påverka opinionen?
Man ska komma ihåg att boxare och MMA proffs åtnjuter oerhörd stor popularitet i de länderna, det går inte att jämföra med dess svenska motsvarigheter. I så fall får man jämföra med någon populär hockey- fotbollsspelare.
Notera att han konstaterar det jag har sagt hela tiden. Porosjenkos styrkor angriper medvetet skolor, sjukhus, dagis mm. Porosjenko har numera även stängt ned alla skolor, sjukhus osv. När Ryssland kör in mediciner till östra Ukraina får de kritik för detta, men vad ska de göra? Folkets regering har stängt alla sjukhus.

I filmen konstaterar han också barskt att folk som flyr framförallt flyr till Ryssland. I Irak flyr befolkningen ISIS, i Ukraina flyr folket Porosjenko och högra sektorn. Parallellerna är uppenbara.

Ni som stödjer Porosjenko kan ju tänka på hans tal i Odessa. I talet säger Porosjenko att Donbassborna inte ska ha några jobb, de ska inte ha några sjukhus, han skryter om att barnen inte ska ha några skolor, och att barnen inte ska kunna röra sig utan bli tvingade till att gömma sig i källare (undan Porosjenkos bomber).

Citat:
We will have our jobs. They will not. We will have our pensions. They will not. We will have care for children, for people, and retirees. They will not. Our children will go to schools and kindergartens. Theirs will hole up in basements [from our bombs]. Because they are not able to do anything. This is exactly how we will win this war! [I.e., we will starve and terrorize them into submission.]”

http://www.globalresearch.ca/ukraines-president-to-the-people-hes-bombing-go-to-hell/5414387
2014-11-24, 17:03
Medlem
naegleriafowleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Flertalet i den här tråden tror sannolikt mer på en rapport direkt från Ukraina av en flashbackanvändare än av rapporter som länkar till konspirationssidor typ Zerohedge.
Tror inte Kievborna känns vid att landet är splittrat utan att enigheten är större än någonsin och då
troligen även i öster där rebellerna nu krigat sönder snart sagt hela samhällsstrukturen. Så revolution finns nog inte på kartan om inte Putin gör ett fåfängt försök att orkestrerar den.
Du har en video här som du kan titta på: Vice News

Citat:
Clashes in Kiev have escalated between the Kiev Battalions and activists still occupying the city's Maidan Square. With the Kiev Battalions being comprised largely of former Maidan activists, the clashes are further evidence that the revolution that took place last winter is showing signs of splintering and turning against itself.In this dispatch, VICE News correspondent Simon Ostrovsky speaks with both the leader of the Kiev 2 Battalion and Maidan activists on the square.

https://news.vice.com/video/russian-roulette-dispatch-68

Notera alltså att du här har på bild att Kiev har en bataljon (militär) inuti staden som är tillägnad att bekämpa uppror i Kiev, detta står i skarp kontrast till den sk vittnesutsaga från en annan användare som påstår att det är fred och fröjd i Kiev. Rena rama falsarier som vem som helst kan se i denna video. Huruvida du finner en anonym användare på Flashback mer trovärdig än Simon Ostrovsky som tillförlitligt har rapporterat från Ukraina från när Maidan började får stå för dig. Jag finner det självklart att Vice News med Simon Ostrovsky på plats i Ukraina är mycket mer tillförlitlig och objektiv i sin rapportering.
2014-11-24, 17:09
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naegleriafowleri
Du har en video här som du kan titta på: Vice News

https://news.vice.com/video/russian-roulette-dispatch-68

Notera alltså att du här har på bild att Kiev har en bataljon (militär) inuti staden som är tillägnad att bekämpa uppror i Kiev, detta står i skarp kontrast till den sk vittnesutsaga från en annan användare som påstår att det är fred och fröjd i Kiev. Rena rama falsarier som vem som helst kan se i denna video. Huruvida du finner en anonym användare på Flashback mer trovärdig än Simon Ostrovsky som tillförlitligt har rapporterat från Ukraina från när Maidan började får stå för dig. Jag finner det självklart att Vice News med Simon Ostrovsky på plats i Ukraina är mycket mer tillförlitlig och objektiv i sin rapportering.

Du kan alltid börja med att själv titta på dina egna videos och försöka sätta dessa i ett sammanhang.

1) Från vilket datum är videon?
2) Vad är orsaken till konflikten i videon?
3) Anser du att 1+2 ger belägg för det du skriver här i tråden?

Försök att besvara dessa frågor för dig själv innan du ger dig in på något du inte har koll på.

Om något så motsäger videon tvärtom det du påstår här. Du kommer förstå varför när du tittar på videon och tänker efter lite.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-11-24 kl. 17:26.
2014-11-24, 17:12
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ryssen har alltså övergett det gamla knepet att bara köra på och fixa civilservice senare till att först fixa civilservice?
Ja, med hänsyn till både politiska och ekonomiska kostnader för fortsatta erövringar blir nog kalkylen att nöja sig med vad man har. Så länge, alltså...
Landkorridoren till Krim lockar, men prislappen är hög.
Det är ju ingen bra reklam inför omvärlden med kaos, godtycklig "myndighetsutöving", ökande arbetslöshet etc i Donbas. Inte ens på Krim finns det något positivt att visa upp, tvärtom.
Med utökat område blir det nästintill ohanterligt.
2014-11-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Jasså?
Har du något exempel?

Vilka tidpunkter under konflikten har denna propagandan varit möjlig att beskåda? Och på vilket sätt kan den ha bidragit till händelseutvecklingen?

Besvara gärna med konkreta exempel och helst någon orsak-verkan analys.
Här har du flera exempel där en förmodat seriös snubbe tar upp anti-rysk propaganda.
https://www.youtube.com/watch?v=VeAFlB_cHe8

Efter som nästintill allt sparas på internet så kan man skåda den närsomhelst. Förmodligen var den mest aktiv under våren 2014.

Efter som att jag inte är speciellt insatt i konflikten och dess händelseförlopp så kan jag inte ge en orsak-verkar analys.
2014-11-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naegleriafowleri
Notera att han konstaterar det jag har sagt hela tiden. Porosjenkos styrkor angriper medvetet skolor, sjukhus, dagis mm. Porosjenko har numera även stängt ned alla skolor, sjukhus osv. När Ryssland kör in mediciner till östra Ukraina får de kritik för detta, men vad ska de göra? Folkets regering har stängt alla sjukhus.

I filmen konstaterar han också barskt att folk som flyr framförallt flyr till Ryssland. I Irak flyr befolkningen ISIS, i Ukraina flyr folket Porosjenko och högra sektorn. Parallellerna är uppenbara.

Ni som stödjer Porosjenko kan ju tänka på hans tal i Odessa. I talet säger Porosjenko att Donbassborna inte ska ha några jobb, de ska inte ha några sjukhus, han skryter om att barnen inte ska ha några skolor, och att barnen inte ska kunna röra sig utan bli tvingade till att gömma sig i källare (undan Porosjenkos bomber).

http://www.globalresearch.ca/ukraines-president-to-the-people-hes-bombing-go-to-hell/5414387

Tyvärr ingen politiker av rang gör sådana horribla uttalanden och def. inte president som försöker ena landet. Det är trots allt skillnad på att försvara än att anfalla . Ukraina försvarar sin östra gräns medan rebellerna medvetet anfaller och ockuperar det civila samhället i öster med hjälp av Putin. Omsorgen om civilsamhället är inte rebellerna bästa gren precis vilket ju utmätta dödsstraff a la IS visat. Hyckleri är nog ordet som passar bäst på proryska rebeller och Putin himself.
2014-11-24, 17:25
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Här har du flera exempel där en förmodat seriös snubbe tar upp anti-rysk propaganda.
https://www.youtube.com/watch?v=VeAFlB_cHe8

Efter som nästintill allt sparas på internet så kan man skåda den närsomhelst. Förmodligen var den mest aktiv under våren 2014.

Efter som att jag inte är speciellt insatt i konflikten och dess händelseförlopp så kan jag inte ge en orsak-verkar analys.

Nej, det här håller inte. Jag ville se konkreta exempel på EU-propaganda som påverkat den ukrainska opinionen. Det räcker inte med att skicka en 10 minuter lång video med någon, för mig, okänd amerikan.
2014-11-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Ja, med hänsyn till både politiska och ekonomiska kostnader för fortsatta erövringar blir nog kalkylen att nöja sig med vad man har. Så länge, alltså...
Landkorridoren till Krim lockar, men prislappen är hög.
Det är ju ingen bra reklam inför omvärlden med kaos, godtycklig "myndighetsutöving", ökande arbetslöshet etc i Donbas. Inte ens på Krim finns det något positivt att visa upp, tvärtom.
Med utökat område blir det nästintill ohanterligt.
Borde det inte bli billigare att bygga en bro över sundet än att fortsätta kriga? Ryssland förlorar 100 miljarder dollar under knappt ett år på grund av konflikten. Kan bron ens kosta 1/10 av det?
2014-11-24, 17:29
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Adolf! Läs följande artikel så klarnar det kanske till i dimman!
[/url]
Hur kan någonting klarna om man sprider ytterligare dimma, som artikelförfattaren/rysspropagandisten gör?? T.ex att inga vapen kommer från Ryssland....
Spar du dina teser till kommande 1:a april.
2014-11-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Nej, det här håller inte. Jag ville se konkreta exempel på EU-propaganda som påverkat den ukrainska opinionen. Det räcker inte med att skicka en 10 minuter lång video med någon, för mig, okänd amerikan.
Jaha, men det kommer du inte få av mig.

Kan jag få en lista över vilka amerikaner du känner? För framtida bruk. Du verkar ju bara acceptera yttranden från folk du känner så att säga.
Senast redigerad av Olepeter 2014-11-24 kl. 17:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in