2014-11-23, 22:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
En stor skillnad kan man dock notera i interaktionen mellan människor. Ukraina har blivit ett starkare land, ukrainare har blivit en enad nation. Konflikten i östra Ukraina har tveklöst förenat människorna. Jag ser mycket positivt på framtiden för detta land och jag är säker på att Ukraina aldrig kommer ta ett steg bakåt. Många är pessimistiska över den post-revolutionära utvecklingen, mer och kraftigare reformer efterfrågas. Befintligheten av gamla korrupta system irriterar. Andra är försiktigt optimistiska och tror att utvecklingen går i rätt riktning; allt tar sin tid och den ryska invasionen gör det knappast snabbare. Det gemensamma är dock att samtliga ser den europeiska riktningen som den enda vägen. Jag har svårt att se vad som skulle kunna ändra denna politiska kurs. (Tyvärr har landet en bedrövlig ekonomisk situation, militär konflikt med Ryssland, samt omfattande korruption... så ja, helt lätt blir det inte, men jag talar nu om folkviljan och den politiska riktningen, snarare än praktiska förutsättningar).
Ja det är bra att landet är mer enat. jag tror också på en bra framtid för Ukraina bara man kommer igenom dessa svåra tider. Tror du att Ryssland har möjlighet rent politiskt att pressa på vidare och ta Mariupol eller till och med Kiev utan att själva gå under? Kommer helvetet bryta lös med fler inblandade parter om Ryssland utvidgar invasionen? NATO har ett kommande stort möte där man ska diskutera hur man ska bemöta Rysslands ökade aggressioner, undrar om det blir hårt mot hårt militärt eller blir det utsvältning av Ryssland som står på schemat?

Lite andra nyheter...
De ryska terroristerna har gjort bort sig igen som de gjorde när de skröt om hur de skjutit ner ett militärt transportplan, som senare visade sig vara ett civilflyg med beteckningen MH17... Nu har de använt artilleri mot UA, trodde det, visade sig vara civila:

Citat:
First Militants write that they shelled the Ukr. military,and when it turns out that shells hit civil houses, - then "it was junta"
https://twitter.com/patriot_petya/status/536624359553900544
2014-11-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Utredningen är tydligen inte hemligare än att omvärlen är underrättad, med andra ord inte särskilt hemlig alls. Men vad som står i utredningen lär inte komma fram förrän allt är klart. Många trådar skall ju bindas ihop. Däremot är utredningen extremt kompliserad på grund rebellernas ovilja att hjälpa och alla bevis som per automatik då förstörs.
Dessutom är ju flygplanstillverkaren givetvis inblandad. Nu vet man säkert hur kraschen gick till och även trolig förvare.
Men att direkt peka ut Ryssland eller separatistern kanske inte gagnar Ukraina i nuläget med det spända läge som råder,
nedskjutningen är ju politisk dynamit att handskas med och bör nog hanteras därefter.

Du hävdar en massa skit utan att ange åtminstone en källa?!

"Vad finns i det hemliga avtal som företrädare för Holland, Australien, Belgien och Ukraina tecknade i slutet av juli med den samordnande organisationen Eurojusts huvudkontor i Haag?" det frågar sig den holländska tidningen "Elsevier" den 19 nov 2014
Dessutom, märkligt nog, flygplanets ägare, Malaysia, fick aldrig förfrågan att delta i den internationella utredningen trots kritiken att ha flugit genom en krigszon.

Flera förfrågningar från (holländska) MP Pieter Omtzigt (CDA) och MP Sjoerd Sjoerdsma (D66) att lämna ut avtalet, avslogs. MP är förvånad över att själva förekomsten av denna överenskommelse i början hölls hemligt.

Frågor från Elsevier baserade på Freedom of Information Act (WOB) för utlämnande av JIT avtalet och sexton relaterade dokument, avslogs av ministeriet för säkerhet och rättvisa
http://www.elsevier.nl/Politiek/achtergrond/2014/11/Ministerie-weigert-geheime-overeenkomst-MH17-openbaar-te-maken-1647600W/

Så sen som den 27 oktober, den holländske statsåklagaren inte var övertygad att det inte varit ett annat flygplan som låg bakom nedskjutningen:
Citat:
The chief Dutch prosecutor investigating the MH17 downing in eastern Ukraine does not exclude the possibility that the aircraft might have been shot down from air, Der Spiegel reported. Intelligence to support this was presented by Moscow in July.
The chief investigator with the Dutch National Prosecutors' Office Fred Westerbeke said in an interview with the German magazine Der Spiegel published on Monday that his team is open to the theory that another plane shot down the Malaysian airliner.
http://rt.com/news/199891-dutch-investigation-mh17-crash/
http://www.spiegel.de/panorama/justiz/mh17-ermittler-westerbeke-ueber-den-absturz-in-der-ukraine-a-999193.html
(min fetning)

Citat:
"Part of the agreement between the four countries and the Dutch Public Prosecution Service, ensures that all these parties have the right to secrecy. This means that if any of the countries involved believe that some of the evidence may be damaging to them, they have the right to keep this secret."

Ministerie weigert geheime deal MH17 openbaar te maken http://t.co/r4SzCfC9N7
— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) November 19, 2014

Could anyone call #MH17 investigation independent, if it runs by NATO and denies Malaysia, the owner of the plane, participation??
— Vera Van Horne (@VeraVanHorne) November 20, 2014
http://www.blacklistednews.com/Dutch_government_refuses_to_reveal_%E2%80%98secret _deal%E2%80%99_into_MH17_crash_probe/39324/0/38/38/Y/M.html November 20 2014
2014-11-23, 22:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Har endast besökt Kiev och Moskva.

Avseende Kiev kan det sägas att situationen är helt lugn. Som besökare känner man inte av konflikten i östra Ukraina...eller, ja, man ser den åtminstone inte. Folk jobbar på som vanligt och ägnar sig åt sina vardagssysslor. Den inhemska valutan har tagit mycket stryk, vilket i sig gett avtryck på affärerna och den ekonomiska planeringen. För låginkomsttagare är det mycket tufft, då basvaror och medicin blivit dyrare. Några "nazister"/Högra Sektorn eller dylikt har jag inte sett. Visserligen kunde man få syn på män i kamouflagekläder då och då (vet inte om det var reguljära armén eller frivilliga bataljoner). Jag kände dock aldrig av någon säkerhetsrisk eller otrygghet. Jag skulle inte säga att detta besök var avsevärt annorlunda från mina tidigare besök i Kiev.

En stor skillnad kan man dock notera i interaktionen mellan människor. Ukraina har blivit ett starkare land, ukrainare har blivit en enad nation. Konflikten i östra Ukraina har tveklöst förenat människorna. Jag ser mycket positivt på framtiden för detta land och jag är säker på att Ukraina aldrig kommer ta ett steg bakåt. Många är pessimistiska över den post-revolutionära utvecklingen, mer och kraftigare reformer efterfrågas. Befintligheten av gamla korrupta system irriterar. Andra är försiktigt optimistiska och tror att utvecklingen går i rätt riktning; allt tar sin tid och den ryska invasionen gör det knappast snabbare. Det gemensamma är dock att samtliga ser den europeiska riktningen som den enda vägen. Jag har svårt att se vad som skulle kunna ändra denna politiska kurs. (Tyvärr har landet en bedrövlig ekonomisk situation, militär konflikt med Ryssland, samt omfattande korruption... så ja, helt lätt blir det inte, men jag talar nu om folkviljan och den politiska riktningen, snarare än praktiska förutsättningar).

Beträffande själva kriget så är det givetvis något som människorna tänker på dagligen, följer nyheter. Många donerar pengar till militären eller hjälper till på andra sätt. I överlag fortsätter dock folk leva sina liv som vanligt. Männen är beredda på att bli inkallade och göra sin plikt för landet.

Vad som dessutom är intressant är avsaknaden av "rysshatet". Jag har inte kunnat notera något hat mot ryssar som folkgrupp, trots att landet just nu befinner sig i krig med Ryssland. Det finns en stark avsky mot det ryska/sovjetiska systemet och de värderingar som präglar det. Däremot är det ingen som har uttryckt sig hatiskt mot ryssar i sig. Avskyn är stark mot den ryska propagandan och Putin. Många tycker snarare "synd" om ryssarna och hoppas att de en dag kan utföra egen Majdan och utrota systemet. Många har sagt upp vänskapen med vänner i Ryssland till följd av meningsmotsättningar och vissa har t.o.m. brutit kontakt med sina släktingar.

Ja, juste.. Sverige är ett land som uppskattas nere i Ukraina. De är mycket väl medvetna om vem Carl Bildt är och svenskt engagemang för Ukraina i övrigt. Kopplingar till Poltava är mer populära än förr.

Vad gäller Moskva så var det en kort visit med givande diskussioner. Det mediala klimatet i landet är bedrövligt och informationsfriheten obefintlig. Statlig propaganda genomsyrar hela samhället. Detta vet ni redan om, varför jag utelämnar det här. Bland de människor jag träffat så har åsikterna varierat. (Kan påpeka att det rör sig om välutbildade människor med internationella kontakter, varför åsiktsfördelningen "på stan" lär vara mycket dystrare.) Vissa har uttryckt fullständig avsky för den ryska politiken och beklagat sig över att Ryssland är på väg tillbaka till Sovjet. Folk vill ha "business as usual", och den senaste händelseutvecklingen är dålig för ekonomin, affärerna, och samhället i stort. De flesta har dock varit mer försiktiga och försökt att rationalisera Putins handlande. Även om de ansett att Rysslands agerande är fel, så har de uttryckt "förståelse" för Putins handlande. Några argument om "nazister" har jag inte hört. Däremot har rationaliseringar gått ut på "USA:s intressen/NATO", varför Ryssland måste försvara sin intressesfär. Att Ryssland är inblandat är det ingen som har förnekat, däremot är man försiktig med att göra Ryssland till boven. "USA har ett finger i spelet, allt är inte svart eller vitt, vi kan aldrig veta hur det egentligen är etc".

Sammanfattningsvis upplever jag det som att ingen vill ha ett krig med Ukraina, däremot har den ryska propagandan gett människor diverse rationaliseringar. Hur starkt man väljer att anta dessa rationaliseringar varierar. De "mest extrema" människor jag har kontakt med i Ryssland skulle jag beskriva som Putin-light. Ja, överlag kan nog sägas att jag sett mer pro-Putin åsikter i denna tråd än vad jag upplevt via kontakt med mina ryska bekanta i Ryssland. Det är dock människor med internationell erfarenhet, varför de knappast utgör ett representativt urval. Situationen "på stan" lär vara mycket dyster. Propagandan är effektiv och Putin är fortfarande frälsaren.

Tack för ditt intressanta svar!

Jag kan förstå Ukrainarnas känslor. Det verkar ju som om man faktiskt vill skynda på reformerna, trots att det kommer att bli mycket svårt, inte minst för de fattiga.

Bra också att det inte finns något utbrett hat emot ryssar i landet. Jag skulle tro att de flesta ukrainare har en mer lugn inställning än vad jag har, trots att jag hela tiden påminner mig själv om att det är inte det ryska folket, i allmänhet, som jag vänder mig emot. Men ukrainarna, (förutom de som har oturen att befinna sig i terroristkontrollerade områden), slipper ju lästa de högst fabulösa pro-Putler inlägg som finns i flashback trådarna om Ukraina och Ryssland.

Vad gäller Ryssland så förstår jag att den massiva statliga fascistiska propagandan måste, till viss del även påverka välutbildade människor. Det kan inte vara lätt för det ryska folket att erkänna för sig själv att man faktiskt är en del av ett fascistiskt samhälle, (även om vissa ryssar, beundransvärt, erkänner det).
2014-11-23, 22:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Du hävdar en massa skit utan att ange åtminstone en källa?!

"Vad finns i det hemliga avtal som företrädare för Holland, Australien, Belgien och Ukraina tecknade i slutet av juli med den samordnande organisationen Eurojusts huvudkontor i Haag?" det frågar sig den holländska tidningen "Elsevier" den 19 nov 2014
Dessutom, märkligt nog, flygplanets ägare, Malaysia, fick aldrig förfrågan att delta i den internationella utredningen trots kritiken att ha flugit genom en krigszon.

Flera förfrågningar från (holländska) MP Pieter Omtzigt (CDA) och MP Sjoerd Sjoerdsma (D66) att lämna ut avtalet, avslogs. MP är förvånad över att själva förekomsten av denna överenskommelse i början hölls hemligt.

Frågor från Elsevier baserade på Freedom of Information Act (WOB) för utlämnande av JIT avtalet och sexton relaterade dokument, avslogs av ministeriet för säkerhet och rättvisa
http://www.elsevier.nl/Politiek/achtergrond/2014/11/Ministerie-weigert-geheime-overeenkomst-MH17-openbaar-te-maken-1647600W/

Så sen som den 27 oktober, den holländske statsåklagaren inte var övertygad att det inte varit ett annat flygplan som låg bakom nedskjutningen:
(min fetning)

http://www.blacklistednews.com/Dutch_government_refuses_to_reveal_%E2%80%98secret _deal%E2%80%99_into_MH17_crash_probe/39324/0/38/38/Y/M.html November 20 2014

Håller Putins kreatur på att förbereda sig för att undersökningsresultatet kommer att peka emot terroristerna och Ryssland, eller?

Att man arbetar utifrån öppna vetenskapliga förutsättningar bevisar ju bara att undersökningen är seriös. Man utesluter ingenting förrän resultatet är färdigt. Flygplansdelarna har ju inte nått Nederländerna ännu! Låt undersökningskommissionen arbeta i lugn och ro! Beroende på resultatet kan sedan åklagaren väcka ett åtal om krigsbrott/brott emot mänskligheten.

Men skulle nu resultatet sedan peka emot Ryska trupper/ledning och terroristerna så vet vi ju alla hur det kommer att gå: Ryssland kommer att fortsätta att neka och försöka sprida sitt propaganda tvivel, och i denna tråd så kommer den ryska propagandan att upprepas, gång på gång på gång....
2014-11-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Håller Putins kreatur på att förbereda sig för att undersökningsresultatet kommer att peka emot terroristerna och Ryssland, eller?

Att man arbetar utifrån öppna vetenskapliga förutsättningar bevisar ju bara att undersökningen är seriös. Man utesluter ingenting förrän resultatet är färdigt. Flygplansdelarna har ju inte nått Nederländerna ännu! Låt undersökningskommissionen arbeta i lugn och ro! Beroende på resultatet kan sedan åklagaren väcka ett åtal om krigsbrott/brott emot mänskligheten.

Men skulle nu resultatet sedan peka emot Ryska trupper/ledning och terroristerna så vet vi ju alla hur det kommer att gå: Ryssland kommer att fortsätta att neka och försöka sprida sitt propaganda tvivel, och i denna tråd så kommer den ryska propagandan att upprepas, gång på gång på gång....

Hur kan man väcka åtal (mot krigsbrott) med en hemligstämplad utredning??
Senast redigerad av zy45N 2014-11-23 kl. 22:57.
2014-11-23, 23:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Hur kan man väcka åtal (mot krigsbrott) med en hemligstämplad utredning??

tja, den kommer väl att helt, eller devis publiceras när åtal väcks eller åtminstone när dom faller.

Inte fan publiceras en brottsutredning innan rättegång och dom, (förutom då till de åtalades advokater).
2014-11-24, 00:04
Medlem
mvagrippas avatar
Human Rights watch publicerar rapport so varnar för att respekten för de mänskliga rättigheterna är på tillbakagång på Krim , sedan Putins annektering.

http://www.themoscowtimes.com/news/article/report-warns-of-human-rights-infringements-in-crimea/511294.html
2014-11-24, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Skulle strider bryta ut på allvar igen spelar det inte så stor roll vad Ukraina gör, Putin ser hela tiden till att terroristerna får överhanden, han pytsar bara in mer folk o vapen allteftersom det behövs.
Ukrainas armé är i sådant skick att man inte klarar att hantera ny sofistikerad vapenmateriel i en handvändning. Där skulle nog behövas amerikanska "frivilliga på semester" som assistans...
Hur illa en svag o eftersatt krigsmakt klarar sig mot en modernt utrustad o vältränad fiende är en bra läxa för Sverige att studera.
Om nu rebellerna alltid för grejer av Putin, varför skrev de på en vapenvila? Av ditt inlägg att döma låter det som att rebellerna kan gasa på utan problem till Kiev.
Citat:
Har du bara träffat Kievbor? Att folk i västra Ukraina gillar EU och hatar Putin kan man förstå utan att tänka speciellt hårt. Det vore mer intressant att höra historier och åsikter från någon som bor/bodde i krigszonen.
2014-11-24, 09:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Human Rights watch publicerar rapport so varnar för att respekten för de mänskliga rättigheterna är på tillbakagång på Krim , sedan Putins annektering.
Ja, 37 sidor om brott mot mänskliga rättigheter bara i den rapporten. Det kommer även uppgifter att rysktalande ukrainare i östra Ukraina som är desperata, kanske flytt till Ryssland, försöker övertalas att flytta till de områden i ryska federationen där Putin anser att det är problem med det låga antalet "ryssar" som han ser det. Kamtjatja och andra ställen långt bort från Ukraina. Sovjettidens folkförflyttningar kommer man självklart att tänka på.

Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Om nu rebellerna alltid för grejer av Putin, varför skrev de på en vapenvila? Av ditt inlägg att döma låter det som att rebellerna kan gasa på utan problem till Kiev.
Varför ställer du hypotetiska frågor du inte har en aning om själv? Vågar du inte driva en egen linje utan bara bemödar dig med max två meningar?
Citat:
Har du bara träffat Kievbor? Att folk i västra Ukraina gillar EU och hatar Putin kan man förstå utan att tänka speciellt hårt. Det vore mer intressant att höra historier och åsikter från någon som bor/bodde i krigszonen.

Res ner själv till krigszonen! Fridaynightout berättar om sina intryck utförligt och du kommer med ett kort och billigt svar, varför svarar du alls när du inte har något av kvalitet att säga, bara ifrågasätta när du själv inte har annat än rysk propaganda för ögonen?
Senast redigerad av Xelious 2014-11-24 kl. 09:31.
2014-11-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Varför ställer du hypotetiska frågor du inte har en aning om själv? Vågar du inte driva en egen linje utan bara bemödar dig med max två meningar?

Res ner själv till krigszonen! Fridaynightout berättar om sina intryck utförligt och du kommer med ett kort och billigt svar, varför svarar du alls när du inte har något av kvalitet att säga, bara ifrågasätta när du själv inte har annat än rysk propaganda för ögonen?
Jag ställer frågor som jag vill veta svar på. Det är väl inget vits med att ställa frågor man redan kan svaret på?

Det är högst intressant att få vetskap om skillnaderna mellan de som bor i krigszonen och de som inte gör det. Det enda Fridaynightout har gjort är att bekräfta det vi redan visste.
Senast redigerad av Olepeter 2014-11-24 kl. 09:44.
2014-11-24, 09:41
Medlem
postkrans avatar
Vet inte om detta tagits upp. Men högra sektorn ska ha stormat ett oljeraffinaderi i Odessa den 22nde, här är film
https://www.youtube.com/watch?v=ug_aZ3d8Uzk

Edit: Odessa är ju fortfarande kontrollerat av Ukrainska staten?
Kan detta handla om oligarker som slåss om pengar/suga ut så mycket som möjligt av resurserna i rädsla om att även Odessa snart kommer gå förlorat? Eller har högra sektorn vänt sig mot makten i Kiev och börjat rusta för att försöka en andra revolution?
Senast redigerad av postkran 2014-11-24 kl. 09:51.
2014-11-24, 11:14
Medlem
Citat:
Har endast besökt Kiev och Moskva.

Avseende Kiev kan det sägas att situationen är helt lugn. Som besökare känner man inte av konflikten i östra Ukraina...eller, ja, man ser den åtminstone inte. Folk jobbar på som vanligt och ägnar sig åt sina vardagssysslor. Den inhemska valutan har tagit mycket stryk, vilket i sig gett avtryck på affärerna och den ekonomiska planeringen. För låginkomsttagare är det mycket tufft, då basvaror och medicin blivit dyrare. Några "nazister"/Högra Sektorn eller dylikt har jag inte sett. Visserligen kunde man få syn på män i kamouflagekläder då och då (vet inte om det var reguljära armén eller frivilliga bataljoner). Jag kände dock aldrig av någon säkerhetsrisk eller otrygghet. Jag skulle inte säga att detta besök var avsevärt annorlunda från mina tidigare besök i Kiev.

Beträffande själva kriget så är det givetvis något som människorna tänker på dagligen, följer nyheter. Många donerar pengar till militären eller hjälper till på andra sätt. I överlag fortsätter dock folk leva sina liv som vanligt. Männen är beredda på att bli inkallade och göra sin plikt för landet.

Vad som dessutom är intressant är avsaknaden av "rysshatet". Jag har inte kunnat notera något hat mot ryssar som folkgrupp, trots att landet just nu befinner sig i krig med Ryssland. Det finns en stark avsky mot det ryska/sovjetiska systemet och de värderingar som präglar det. Däremot är det ingen som har uttryckt sig hatiskt mot ryssar i sig. Avskyn är stark mot den ryska propagandan och Putin. Många tycker snarare "synd" om ryssarna och hoppas att de en dag kan utföra egen Majdan och utrota systemet. Många har sagt upp vänskapen med vänner i Ryssland till följd av meningsmotsättningar och vissa har t.o.m. brutit kontakt med sina släktingar.

Ja, juste.. Sverige är ett land som uppskattas nere i Ukraina. De är mycket väl medvetna om vem Carl Bildt är och svenskt engagemang för Ukraina i övrigt. Kopplingar till Poltava är mer populära än förr.

Vad gäller Moskva så var det en kort visit med givande diskussioner. Det mediala klimatet i landet är bedrövligt och informationsfriheten obefintlig. Statlig propaganda genomsyrar hela samhället. Detta vet ni redan om, varför jag utelämnar det här. Bland de människor jag träffat så har åsikterna varierat. (Kan påpeka att det rör sig om välutbildade människor med internationella kontakter, varför åsiktsfördelningen "på stan" lär vara mycket dystrare.) Vissa har uttryckt fullständig avsky för den ryska politiken och beklagat sig över att Ryssland är på väg tillbaka till Sovjet. Folk vill ha "business as usual", och den senaste händelseutvecklingen är dålig för ekonomin, affärerna, och samhället i stort. De flesta har dock varit mer försiktiga och försökt att rationalisera Putins handlande. Även om de ansett att Rysslands agerande är fel, så har de uttryckt "förståelse" för Putins handlande. Några argument om "nazister" har jag inte hört. Däremot har rationaliseringar gått ut på "USA:s intressen/NATO", varför Ryssland måste försvara sin intressesfär. Att Ryssland är inblandat är det ingen som har förnekat, däremot är man försiktig med att göra Ryssland till boven. "USA har ett finger i spelet, allt är inte svart eller vitt, vi kan aldrig veta hur det egentligen är etc".

Sammanfattningsvis upplever jag det som att ingen vill ha ett krig med Ukraina, däremot har den ryska propagandan gett människor diverse rationaliseringar. Hur starkt man väljer att anta dessa rationaliseringar varierar. De "mest extrema" människor jag har kontakt med i Ryssland skulle jag beskriva som Putin-light. Ja, överlag kan nog sägas att jag sett mer pro-Putin åsikter i denna tråd än vad jag upplevt via kontakt med mina ryska bekanta i Ryssland. Det är dock människor med internationell erfarenhet, varför de knappast utgör ett representativt urval. Situationen "på stan" lär vara mycket dyster. Propagandan är effektiv och Putin är fortfarande frälsaren.
Av dina upplevelser att döma så har ju västmedia rapporterat ganska korrekt om Ukrainakrisen för allmänheten medan ryssarna i gemen fått lite mer "saltade" rapporter om läget från rysk statskontrollerad media. Inslag från just Kiev verkar ju visa att livet går sin gilla gång om än lite tuffare. Men sammanhållningen Ukrainare emellan som du nämner skall aldrig underskattas, den avgör utan tvivel Ukrainas öde och vägval.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in