Citat:
Ursprungligen postat av
Ismail
Att ljuga inom islam är förbjudet. Men en muslim har tillåtelse att dölja sin tro om hans liv är i fara. Vi ser tex hur muslimer försöker dölja sin tro i Irak för att inte dödas av ISIS. Här i Sverige behöver inte en muslim använda taqiyya för att dölja sin tro, eftersom deras liv inte står på spel eller är i fara.
Så enkelt är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
KalleNixon
… (förutom den som tvingas medan hans hjärta är i fred med tron) Detta är ett undantag vad gäller en som säger uttalanden av misstro och verbalt håller med Mushrikin (icke-muslimer) eftersom han är tvungen att göra det på grund av den misshandel och smädelse till som han utsätts för, men hans hjärta vägrar att godta vad han säger, och han är, i verkligheten, i fred med sin tro på Allah och Hans budbärare…
Ni kritiker som talar om något ni inte förstår, kul att ni läst koranen. Nu väntar vi på en källa till att muslimer i praktiken ljuger i ett samhälle såsom Sverige närhelst de känner för det, och rättfärdigar det med Koranen.
Lustigt att det för muslimer och oss vettiga är så uppenbart vad som innebär med att ljuga för att undgå "misshandel och smädelse", medan ni svamlare letar i mörkret efter tändstickor för att kritisera islam...
Dessutom har muslimer faktiskt en individualitet också. Att ljuga är en samvetssak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Centurion77
Bullshit. Muslimer använder "taqiyya" hela tiden och i synnerhet om det gynnar den s.k. religionen, vilket det absolut främst handlar om. Du gör ju det nu t.ex.
källa ??
Citat:
Ursprungligen postat av
S0urce
Tolkningsfråga? Den muslimska tron ifrågasätts eller attackeras på ett sådant sätt att den troendes liv som troende utsätts för fara. Ett liv utan den muslimska tron är inte ett liv (dödsstraff för att lämna religionen) därav anses det acceptabelt att ljuga eftersom den troendes liv är i fara.
LOL. Återigen gör ni islamhatare er löjliga när ni utser er själva till experter på att tolka koranen och islam.
Citat:
Ursprungligen postat av
scout29
Det är bara att se hur den muslimska världen ser ut idag. Länder som styrs av islamiska lagar (sharia) där blasfemi straffas med döden.
.... [text]
"Narrated Jabir bin 'Abdullah:
The Prophet said, "War is deceit." "
Bukhari 49:857:
"Narrated Um Kulthum bint Uqba:
That she heard Allah's Apostle saying, "He who makes peace between the people by inventing good information or saying good things, is not a liar." "
Lying is permitted when the end justifies the means.
Bukhari 84:64-65:
Narrated 'Ali:
"Whenever I tell you a narration from Allah's Apostle, by Allah, I would rather fall down from the sky than ascribe a false statement to him, but if I tell you something between me and you (not a Hadith) then it was indeed a trick (i.e., I may say things just to cheat my enemy). No doubt I heard Allah's Apostle saying, "During the last days there will appear some young foolish people who will say the best words but their faith will not go beyond their throats (i.e. they will have no faith) and will go out from (leave) their religion as an arrow goes out of the game. So, where-ever you find them, kill them, for who-ever kills them shall have reward on the Day of Resurrection."
Narrated 'Abdullah bin 'Amr bin Yasar:
That they visited Abu Sa'id Al-Khudri and asked him about Al-Harauriyya, a special unorthodox religious sect, "Did you hear the Prophet saying anything about them?" Abu Sa'id said, "I do not know what Al-Harauriyya is, but I heard the Prophet saying, "There will appear in this nation---- he did not say: From this nation ---- a group of people so pious apparently that you will consider your prayers inferior to their prayers, but they will recite the Quran, the teachings of which will not go beyond their throats and will go out of their religion as an arrow darts through the game, whereupon the archer may look at his arrow, its Nasl at its Risaf and its Fuqa to see whether it is blood-stained or not (i.e. they will have not even a trace of Islam in them)." "
Speaking from a position of power at the time, Ali confirms that lying is permissible in order to deceive an "enemy."
Jag har inte tid just nu debattera alla medvetna missförstånd ovan, selektivt utplockade delar ur islams digra material som råkar passa, och tolka det så det stämmer ert syfte.
Men kan säga att i dessa koranstycken nu nämner
Citat:
Qur'an 2:225 "Allah will not take you to task for that which is unintentional in your oaths. But He will take you to task for that which your hearts have garnered. Allah is Forgiving, Clement."
Qur'an 3:28 "Let not the believers Take for friends or helpers Unbelievers rather than believers: if any do that, in nothing will there be help from Allah: except by way of precaution, that ye may Guard yourselves from them. But Allah cautions you (To remember) Himself; for the final goal is to Allah."
Qur'an 3:54 "And they (the disbelievers) schemed, and Allah schemed (against them): and Allah is the best of schemers."
Hur kan man tolka detta som att muslimer ljuger hur som helst, när som helst? Då övertolkar man. Räcker ju att läsa vad som står, så förstår man vad det handlar om. Jag vet dock att det är svårt för er att inte läsa in ondska och misstolka
varenda koranvers.
Citat:
Ursprungligen postat av
KalleNixon
[al-Mumtahanah 60:1]
Men om en muslim behandlar de vänligt och godhetsfullt i hopp om att de ska bli muslimer och tro, då är det inget fel (med att ta de till vänner), för att det sker i syfte att öppna deras hjärtan för Islam. Men om han förtvivlar att de ska bli muslimer, då ska han behandla de följaktligen (enligt ovan). Detta är något som har diskuteras i detalj av de lärda, speciellt i boken Ahkaam Ahl al-Dhimmah av Ibn al-Qayyim (må Allah vara honom barmhärtig)
Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 3, fråga nr. 389."
En muslim får inte bara ljuga när han fruktar sitt liv eller för att dölja Islams intoleranta föreskrifter, utan även i syfte att locka icke-muslimer till Islam!
Vad duktig du är på att citera valda salafister.
Antar du har information om huruvida muslimer själva känner till denne person och denna fråga? LOL. Ni är fan bedrövliga i er intolerans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jag får till min skam erkänna, att jag aldrig har tänkt det igenom så långt eller konsekvent. Jag har hittills trott att "försvar mot teologisk attack" var en manifestation av fanatisk idioti.
Ja, nu jag jag har läst denna tolkning, kan jag se motivationen för denna del av islam. Alltid finns det något nytt att lära sig.
Du är också pinsam, i att du okritiskt tror på allt som islamhatarna för med sig.

Ja koranen och hadither tror du inte på, utom när det passar dig, din semantiktönt.

Men nu har du idag visat dina rätta färger, i att du inte är en vetenskaplig kritiker utan en hatare.