2014-11-24, 19:46
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Det stämmer riktigt att muslimer tillåts dölja sin tro för att skydda sitt liv. Det är alltså ok att yttra lögn så länge du behåller tron i hjärtat (Qur'an 16:106) men det omfattar även Islams intresse. Du utöver just nu kitman vilket innebär att du endast säger en del av sanningen utan att hänvisa till den fulla kontexten. Samtidigt har muslimska apologeter en dualistisk logik som tillåter 2 motstridiga uttalanden vara sanna. Den versen som kommer effektivast gynna islams intresse under ett specifikt förhållande, använder man sig av utan att hänvisa till motstridig kontext.
På vilket sätt har muslimer en dualistisk logik? Kan du ge exempel? Jag förmodar att du tänker på de fredliga Mecka-verserna och de mindre fredliga Medina- verserna? På vilket sätt motsäger de varandra?

Citat:
Jag har redan länkat till flera källor som talar mer utförligt om detta.

På tala om våld i koranen så säger följande verser om otro.

Qur'an 2:191

And kill them wherever you find them, and turn them out from where they have turned you out. And Al-Fitnah [disbelief] is worse than killing...
Qur'an 8:39

“And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and polytheism: i.e. worshipping others besides Allah) and the religion (worship) will all be for Allah Alone [in the whole of the world ]. But if they cease (worshipping others besides Allah), then certainly, Allah is All-Seer of what they do.”
Jag avråder dig från att inte citera verser som du sannolikt inte förstår. Koranen uppmanar inte våld mot civila eller mot den icke-stridande befolkningen. Dessa verser du citerade handlar om ett försvarskrig som muslimerna utförde på 600-talet. Gud gav order till Muhammed att förbereda sig inför en attack som Meckaledarna ville utföra. Muslimerna fick order om att slå tillbaka och inte vara rädda. Krig är hemskt, men det är nödvändigt när fienden attackerar.
Senast redigerad av Ismail 2014-11-24 kl. 19:51.
Citera
2014-11-24, 19:49
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Alltså..skillnaden är att islam mer än kristendomen inte bara är en religion, det är ett sätt att leva en hel livsideologi, ett rättesnöre som påverkar minsta lilla aspekt i människors liv, därför är Taqiyyah intressant att dra upp för att bättre förstå muslimers mentalitet betéenden och tänkande.

Eftersom du upprepar samma sak om och om igen så får det sägas igen:

Taqiyyah existerar inte inom sunni islam (90% av muslimer) oavsett vad extrema sionister propagerar.

Citat:

Taqqiyya, al-taqiyaa (förställning), är en doktrin inom shiitisk islam som tillåter att en troende döljer eller på andra sätt gör avsteg från sin tro, om de annars skulle riskera döden eller allvarlig förföljelse

Sunnitisk synpunkt

Medan sunniter är överens om att det är tillåtet att dölja sin tro för att skydda sitt liv, skiljer de sig dock mycket i jämförelse med den shiitiska synvinkeln.

Begreppet taqiyya finns inte sunnitisk teologi eller jurisprudens. Att på olika sätt bryta mot trons föreskrifter sin tro under extrema eller krävande omständigheter kallas "idtirar" (إضطرار, ordagrant "nödsituation, undantagsfall"). Detta syftar inte specifikt på att dölja sin tro, utan på att det är tillåtet för den troende att exempelvis konsumera förbjuden (haram) mat som vin eller griskött, om detta krävs för att skydda dennes liv. Under inga omständigheter kan denna doktrin rättfärdiga ett "taktiskt" undanhållande av de egna trosföreställningarna, exempelvis för att exempelvis främja religionen. I sunnitiska sammanhang tillmäts det tvärtom stor betydelse att tillkännage sanningen (det vill säga den sanna tron), och personer som på olika sätt fått utstå lidande eller martyrskap för att de framhärdat i sin tro framhålls ofta som förebilder för andra troende

https://sv.wikipedia.org/wiki/Taqqiyya
Citera
2014-11-24, 20:01
Bannlyst
Bra att du sprider budskapet om lögnens religion - Islam.
Citera
2014-11-24, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
På vilket sätt har muslimer en dualistisk logik? Kan du ge exempel? Jag förmodar att du tänker på de fredliga Mecka-verserna och de mindre fredliga Medina- verserna? På vilket sätt motsäger de varandra?

Jag avråder dig från att inte citera verser som du sannolikt inte förstår. Koranen uppmanar inte våld mot civila eller mot den icke-stridande befolkningen. Dessa verser du citerade handlar om ett försvarskrig som muslimerna utförde på 600-talet. Gud gav order till Muhammed att förbereda sig inför en attack som Meckaledarna ville utföra. Muslimerna fick order om att slå tillbaka och inte vara rädda. Krig är hemskt, men det är nödvändigt när fienden attackerar.

Demonerna är ute efter dig nu. Lycka till i helvetet.
Citera
2014-11-24, 20:04
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trappedinuniverse
Bra att du sprider budskapet om lögnens religion - Islam.
Kan du ge exempel, tack!
Citera
2014-11-24, 20:08
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Demonerna är ute efter dig nu. Lycka till i helvetet.
Vilka demoner?
Citera
2014-11-24, 20:27
Bannlyst
Citat:
Vilka demoner?

Han som fick muhammed att komma på al taqiyya, Baal... bland annat är ute efter dig.
Citera
2014-11-24, 20:30
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Han som fick muhammed att komma på al taqiyya, Baal... bland annat är ute efter dig.
Citera
2014-11-24, 20:36
Medlem
Citat:
Det kan vara bra att förstå vad Muhammed menade (förutsatt att han har sagt det) i den hadithen du nämnde. Det finns tre olika situationer som Muhammed ger tillåtelse att inte tala sanning:

1- När relationen mellan hustru och man sätts på spel.

2. När en förmedlare vill skapa fred mellan två parter.

3- I krig.

Att inte tala sanning är haram i samtliga fall, förutom i de fallen som nämns ovan.

Som sagt, Taqiyya innebär att man döljer sin tro när personens liv är i fara. En muslim behöver inte dölja eller ljuga om sin tro här i Sverige. Det finns inget att dölja.

3:28

Det handlar inte enbart om att ljuga OM sin tro, utan ljuga generellt sätt under pressande situationer är sätt för att kamouflera islams heliga krigsstrategi (jihad) att erövra världen.

Utifrån mitt perspektiv krävs det en avsaknad av kritiskt tänkande för att inte se att 3:28 bland annat predikar om att; muslimer kan säga att de är otrognas (icke-muslimers) bästa vänner när de i själva verket hatar dem.
Enligt "experter" (iaf ex-muslimer och väldigt insatta personer) lärs det ut att man får under pressande situationer ljuga - för att skydda sig själv och religionen.
3:28 är bara ett område i koranen som berör detta. Det finns betydligt fler verser och berättelser som belyser Muhammeds (muslimernas) tillåtelse om att ljuga för att uppfylla vissa gärningar.

En krigsideologi går inte riktigt hand i hand med att tala sanning. Jag väljer att stå fast vid att islam och koranen är väldigt tolkningsbara. De riktlinjer som konceptet taqiyya har är förmodligen inte så strikta och synliga som du försöker få dem att framstå. Vem vet, taqiyya kanske används på oss just i denna diskussion...
Senast redigerad av S0urce 2014-11-24 kl. 20:48.
Citera
2014-11-24, 20:36
Bannlyst
Citat:

Satan har sett dina lögner du sprider om Islam och nu är din tid kommen att straffas.
Citera
2014-11-24, 20:50
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Satan har sett dina lögner du sprider om Islam och nu är din tid kommen att straffas.
Vilka lögner har jag spridit menar du? Jag hoppas att du inte kommer med lögner själv.
Citera
2014-11-24, 20:52
Medlem
Säger så här...

När någon inom islam säger något helsjukt (oftast en saudisk salafist), så tar ni islamhatare det omedelbart som en sanning reprsentativt för vad islam står för.
Ni köper er information från de ensidiga kritiksidorna (answering-islam, wikiislam, religionofpeace, främst) som ett barn köper godis. Inte särskilt smart! Men ni är ju hatare så jag försöker ha överseende med er bristande förmåga till kritiskt tänkande.

Dock är islam en mycket stor religion, och det finns inget annat land i världen som vill ha Saudi Arabiens salafism. De flesta tycker den är alldeles för extrem. De enda som bryr sig om vad salafisterna säger är tokarna i Saudi Arabien, och ni islamhatare. Och inte ens i Saudi Arabien tror jag folket köper allt vad de knäppa salafisterna säger, men den typen av information är ju svår att få ut ur landet såklart...

Jag tar för givet att ni inte kan hitta någon källa på att islam på andra ställen, imamer på andra platser i världen, eller antagligen knappt någon muslim, skulle anse det vara acceptabelt att ljuga hur som helst som ett steg i er inbildade islamiseringsprocess.

Citat:
S0urce: De riktlinjer som konceptet taqiyya har är förmodligen inte så strikta och synliga som du försöker få dem att framstå. Vem vet, taqiyya kanske används på oss just i denna diskussion...

Att inga muslimer (utom kanske ISIS) följer taqiyya , att inga bevis finns för det, att det inte predikas i moskeer, är såklart inget som bekymrar dig. Fortsätt sprida dina fantasier. Återigen gör du personliga spekulationer som antyder att du vet bäst hur islam praktiseras... och alltid på ett negativt sätt...

Hittar ni inte direkta bevis, letar ni istället indirekta subversiva bevis.
Ja, då går det såklart inte att motbevisa att en person ljuger, om det är i det dolda, och ni redan har gjort er till åklare och domare. Men nu har vi ju för helvete lämnat verkligheten, när vi ska söka subversiva aktivitetet... Då går vi in i kommunismens värld, inkvisationen, tankepolis... Är det det ni vill att Sverige ska stå för, Sverigevänner? Jag vill ha ett öppet land som inte är baserat på att betrakta andra med hat.... Även om de faktiskt skulle , i det dolda, göra allt det ni tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in