2014-10-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Propavan är ett rävgift.
Den medicinen kan du glömma.

Du kan prova att lägga till Lyrica till natten.
Mirtazapin och Lyrica är en bra kombination.

Du skall ta en låg dos Lyrica.
50-100 mg, du får aldrig öka.

Tar själv mirtazapin och Lyrica för sömnen.
Doser 45 mg respektive 100 mg.

Stövel-Anders
Snälle Stövel-Anders, hur får du någon läkare att skriva ut Lyrica?
Citera
2014-11-01, 00:32
Medlem
Galet att du måste vänta 7 månader, (eller kanske ännu längre, om jag känner sjukvården rätt) på den terapi som du vet hjälper dig. För att undvika beroende kan du kanske ta Imovane inte varje natt, men t ex 4g/v. Det går lättare att stå ut med 3 nästan sömnlösa nätter i veckan när man vet att man får sova i 4 nätter. Då förhindrar du ett ev. beroende. Det fungerade bra för mig. Du kan ta det varje kväll, men under en begränsad period, säg 3 veckor, då hinner inte kroppen bygga upp något beroende. Eller: Du har Oxascand mot ångest, om du tar det innan du går till sängs så ångestnivån sjunker, du är lugnare och kanske kan somna av dig själv. Det är inte ovanligt att en medicin, t ex Nozinan används till helt olika symtom, med olika doser, låg dos för sömn, högre doser för scitzofreni. Hoppas du hittar en väg som passar dig, och glöm inte bort att det här är en begränsad period, du vet att du får den hjälp du behöver längre fram.
Citera
2014-11-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensammast

Hej!

Jag har inte sett ditt inlägg förrän i dag, men jag svarar sent omsider.

Jag har ett gott förhållande till min läkare.
Han skriver ut de mediciner som jag vill ha.

Det är så det skall vara.

Om din läkare inte vill ge dig Lyrica, så skall du byta läkare.

Förutsättningen är förstås att du kan sköta medicinen.

Med vänliga hälsningar
Stövel-Anders
Citera
2014-11-24, 00:55
Medlem
Vad man gör är att snurra insomningspillsen. Klart det inte är den bästa lösningen men nu lever vi i en dummokrati, vi har hög skatt och tillåter utlänningar att konkurrera hårt med svenska fattiga så du får faktiskt fatta detta, säger man! Det är inte ditt fel att du bor här, där min Dr kan tro att man blir beroende av Imovane, att Halcion är superfarligt, Stilnoct finns inte som i US i en XR beredning, Lunesta, som är GODKÄNT av FDA för evigt bahdling och i Europa inte fick mpatent för att det var för likt Imovane, finns inte heller, så DR, ska vi börja skriva till LMV om lite licenser nu dådå...? När du påstår att IMovane är beroendeframkallande undrar jag vad du har på fötterna, det är möjligt tillvänjande, men beroende, nja, det går inte att stegra dosen med lyckat resultat för fortsatt effekt. Läkaren behöver inte ta bilen till jobbet på morgonen, läkaren behöver inte sjukskriva mig, jag själv får inte bestämma. Det är ju kafkaartat!

Coony kaka: Cirkadin är för äldre med störningar, det är en depottablett, för många räcker det med 1mg vid insomning, det ska vara OK, men gå inte upp i dos över tid, du kan ta 5 mg någa veckor, men sen måste du sluta för annars så riskerar det att bli som du befarar. Hormoner skrivs sällan ut i Sverige!
Citera
2014-11-24, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensammast
Alla får ännu Lyrica. Kommer av att EU godkänt det över hela unionen mot GAD.
Citera
2014-11-24, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
jo jag ska testa i helgen..

hangovern den blir alltså bättre med tiden?
känns det som illamående/spyfärdig eller mer att man är väldigt trött. jag har aldrig varit bakis i hela mitt liv så har inget att jämföra med
Som med allt beroendeframkallande: När hangovern minskar så måste du öka dosen för att få effekt!
Varför det inte kallas tolerans har jag ingen aning om, men propavan ger hemska RLS för många, om du inte känner ngt hangover, inte får rls, grattis, ta den, du är nog vanskapt men det var en fördel för mig.
Citera
2014-11-24, 01:32
Medlem
Jag gillade ju theralen, man somnade ju och sov hela natten...helt väck. men ska man jobba är det kanske mindre praktiskt.

Jag tänker oxå neuroleptika- till ex quetiapine/seroquel. Borde vara lättare att få utskrivet än lyrica. Det funkar inte vid hög ångest, men kan kanske vara en bra medicin i det långa loppet. Men alltså jag skriver bara vad jag tror, men antar att du är medveten om det när man frågar på Flashback 😉

Circadin förresten, är inte det melatonin? Det borde gå att beställa från nån webbshop. Jag köpte på mig billiga när jag var i Östeuropa- det var bra pris.
Men jag är ändå väldigt tveksam till hur bra det är att mixtra med hormoner. Fast mediciner innehåller säkert massa saker som inte heller är bra att mixtra med iofs...

Lycka till med sömnen ett annat tips vid låg ångest men ändå utan sömn, är ljudböcker eller tråkiga radioprogram. Så trist att man inte orkar lyssna och svävar iväg istället. Om man har tur, och det ska man ha ibland! Säger jag som sitter på Flashback halv 2 o inte kan sova...
Citera
2014-11-24, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.

Coony kaka: Cirkadin är för äldre med störningar, det är en depottablett, för många räcker det med 1mg vid insomning, det ska vara OK, men gå inte upp i dos över tid, du kan ta 5 mg någa veckor, men sen måste du sluta för annars så riskerar det att bli som du befarar. Hormoner skrivs sällan ut i Sverige!
Jag har slutat med circadin för några veckor sen och sömnen är helt klart förändrad. Kan vara riktigt trött efter att jobbat en dag men ändå ha svårt att somna.
Får hoppas kroppen ställer om sig snart så jag börjar somna i tid igen. Finns det något som tyder på att circadin stör den naturliga tillverkningen av melatonin?
Citera
2014-11-24, 14:44
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Jag har slutat med circadin för några veckor sen och sömnen är helt klart förändrad. Kan vara riktigt trött efter att jobbat en dag men ändå ha svårt att somna.
Får hoppas kroppen ställer om sig snart så jag börjar somna i tid igen. Finns det något som tyder på att circadin stör den naturliga tillverkningen av melatonin?

Tror inte att det finns något dokumenterat, men långtidseffekter är dåligt beforskade. Det lilla som finns visar snarare att man ställer om den naturligt produktionen. Det är inte de gamla sömnsvårigheterna du medicinerade emot från början som kommit tillbaka?

TS, det finns egentligen inget bra alternativ till bennzo/z-analoger om man ser till insomning. Neuroleptika som så glatt skrivs ut är ett rent elände, och för mig är det omöjligt att ha ett fullgott liv på dem. Mirta är ganska bra om man kan hålla matdisciplinen på dem. Annars är Miserin ett alternativ. Jag blir i alla fall inte fullt så fet på dem. Lyrica har blivit problematiskt då de fått den fruktade missbruksstämplen, annars är det ett alternativ, likaså högdos av "lillasyskonet" gabapentin.
Citera
2014-11-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
NJa, Cirkadin när ju som sagt till för människor som inte har sömnhormoner nog. Man har en störning som kommit med sjukdom eller ålder. Det betyder ju inte att inte yngre kan ha problem med sina sömnhormoner, vi vet faktiskt en hel del om vi tänker efter, men vi kan inte peka exakt på vad som gör vad. Och jag har, för flera år sen, läst en del forskning om melatonoionin, där man kom fram till att en låg dos, jag har för mig det var 1/mg/natt inte lkunde vara skadligt för egenproduktionsförmågan hos ett bevisat antal medans högre doser kunde skapa, jag skulle kalla det ett beroende, men det har ju ingenting med beroendesjukdom att göra. Så att sluta med Cirkadin under november (du förstår säkert vad jag menar, hur du äter, sol, motion i vardagen, idag har man inte suktat efter en promenad direkt,) kapabel eller inte så är det trist. Allt är helt annorlunda i Sverige från, låt oss säga augusti vs november så det kan nog vara ett bottennapp att lägga ner. Du borde kanske införskaffa vanliga 1 mg melatoninpills som kan köpas i nästan hela världen receptfritt. Men i Sverige leker vi inte med hormoner, rättare sagt, man skiter fullständigt i en viktig bit för den blir för dyr för sjukvården och patienten att hantera. Cirkadinet är ju en möjlighet att komma förbi licenskravet i ditt fall och förskriva det off label. Det är en politisk-ekonomisk fråga som läkaren inte orkar bry sig om. Skulle din läkare gjort rätt skulle denne förskrivit melatonin, nu visade ju Kinuski på ett apotek som gör melatonintabs, väldigt dyra, men ändå.
Citera
2014-11-24, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Visigotien
Nozinan används nu för tiden mest som sömn tablett...
Går nog lika bra att ta en gummiklubba o slå sig hårt i huvudet med för att slockna... Tog min första dos på 100 mg, ramlade ihop i köket o kunde inte resa mig. Vaknade 14 timmar senare nerkissad, o var som en zombie i några timmar till. Ingen rolig medicin det där...

Nu har jag Theralen 120 mg utskrivet, vilket är ganska mycket, men har märkt att jag sover lika bra på hälften av den dosen. Men jag tar även 7,5 mg Imovane o har gjort så i ca ett år. Behöver inte Imovanen, men annars tar det mycket längre tid (ca 3 timmar) innan jag somnar. Med Imovane så ca 30 minuter.

Iof. äter jag även 4 mg Haldol o 4 mg Iktorivil på kvällen, vilket bidrar lite till sömnen. Men sover rätt bra utan de också. Men jag kan inte vara utan de helt i mer än runt 3 dygn, då blir jag hispig.

Har haft de flesta sömnmedel på den svenska marknaden; Halcion, Propavan, Flunitrazepam, Nitrazepam, Stilnoct, Melatonin, Mirtazapin, Lyrica, m.m. Men tycker den kombon jag har nu är bäst. Kan själv inte avgöra om jag är beroende av Imovanen, iom. att jag även äter Iktorivil o dessa har korstolerans. Men jag tror inte jag är det.
Citera
2014-11-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Så att sluta med Cirkadin under november (du förstår säkert vad jag menar, hur du äter, sol, motion i vardagen, idag har man inte suktat efter en promenad direkt,) kapabel eller inte så är det trist. Allt är helt annorlunda i Sverige från, låt oss säga augusti vs november så det kan nog vara ett bottennapp att lägga ner. Du borde kanske införskaffa vanliga 1 mg melatoninpills som kan köpas i nästan hela världen receptfritt. Men i Sverige leker vi inte med hormoner, rättare sagt, man skiter fullständigt i en viktig bit för den blir för dyr för sjukvården och patienten att hantera. Cirkadinet är ju en möjlighet att komma förbi licenskravet i ditt fall och förskriva det off label. Det är en politisk-ekonomisk fråga som läkaren inte orkar bry sig om. Skulle din läkare gjort rätt skulle denne förskrivit melatonin, nu visade ju Kinuski på ett apotek som gör melatonintabs, väldigt dyra, men ändå.
Jag har ändrat mina levnadsvanor radikalt för två månader sen. Från en öldrickande soffhängare till arbetande, promenader mitt på dagen, styrketräning och löpträning.
Blev förvånad faktiskt när det blev så svårt att somna trots en aktiv livsstil. Ska ge det lite mer tid att stabilisera sig.
Om jag har recept på circadin är det då ok att beställa melatonin från nätapotek?

Hittar inget inlägg i tråden av kinuski.
Senast redigerad av conny-kaka 2014-11-24 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in