2014-11-23, 17:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad jag förstår har det varit lite olika.

Vad man ska ha klart för sig är att den bestämmelse som polisen hänvisar till i Q:s avslagsbeslut i realiteten innebär en stark sekretess, även om det kanske inte låter så för den oinvigde när man läser innantill. Det s.k. omvända skaderekvisitet betyder att man verkligen måste kunna bevisa med en rimlig grad av säkerhet att det inte finns någon risk att en enskild person lider men av att uppgiften röjs. Det finns många register som har denna sekretessnivå där den konkret innebär att uppgifter i princip ALDRIG lämnas ut till tredje part. Typexempel är hälso- och sjukvårdsregister och kommunernas socialregister.

Det kan tyckas konstigt att det blir så stor skillnad mellan FUP och slask, med tanke på att den förra kan innehålla långt mer integritetskänsliga uppgifter som ligger öppna för alla och envar (Bra exempel naturligtvis i denna utredning med MB:s otrohetsaffärer), medan långt mer oskyldiga saker i slasken inte kan fås ut för beskådan. Skälet är att det är två olika principer som krockar: Vikten av allmän insyn i den dömande verksamheten och vikten av att skydda enskilda från att få detaljer i sitt privatliv uthängda till allmän beskådan.
Det enda, vars integritet kan skadas av KR:s beskrivning av eventuellt blod vid brevlådorna, sitter strax under polisens ryggslut. Skulle KR:s beskrivning skilja sig avsevärt från BI:s visar sig objektiviteten har blivit åsidosatt igen.
Senast redigerad av Quarrel 2014-11-23 kl. 17:52.
Citera
2014-11-23, 18:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En fundering bara, hur kommer det sig att man kan lägga sekretess på hela slasken? Måste finnas en stor volym information som inte kan vara till men för någon. Ex. ett dokument från Försvarsmakten som är hemligt kan fås ut men där känsliga uppgifter är maskerade, borde det inte fungera så även i det här fallet med en slask?

Inte för att det förändrar något i sak i det här fallet, dock vill jag bringa klarhet om det finns någon möjlighet att kräva ut materialet om än i fragmentariska delar.

I alla fall utom då det råder absolut sekretess (vilket gäller rätt få verksamheter och handlingar) så kan man egentligen aldrig fatta såna generella beslut. Dessutom måste sekretessen formellt prövas i varje enskild situation då en handling begärs ut. Att något är stämplat med "Sekretess" (som man ofta gör av praktiska skäl i en akt) innebär alltså inte att det är en prövning som gäller för alltid och gentemot alla.

Jag har för mig att jag här eller i nån annan tråd grävde fram ett rättsfall där någon myndighet åkte dit just på ett sånt här försök att generellt sekretessbelägga en mängd handlingar utan att göra en individuell prövning av var och en. Möjligen kan man hävda att någon som begär ut slasken i sin helhet kan få avslag på sin begäran utifrån att ett antal handlingar i den befunnits vara föremål för sekretess.

Det formellt korrekta förfaringssättet är dock det som vi t ex såg i Försvunna-tråden om brevbäraren Bosse Johansson, när en av tråddeltagarna begärde ut Bosses akt från SÄPO. SÄPO gick igenom allt material, sekretessade det mesta, men lämnade ut ett mindre antal handlingar och i vissa fall delar av handlingar.
Citera
2014-11-23, 18:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
I alla fall utom då det råder absolut sekretess (vilket gäller rätt få verksamheter och handlingar) så kan man egentligen aldrig fatta såna generella beslut. Dessutom måste sekretessen formellt prövas i varje enskild situation då en handling begärs ut. Att något är stämplat med "Sekretess" (som man ofta gör av praktiska skäl i en akt) innebär alltså inte att det är en prövning som gäller för alltid och gentemot alla.

Jag har för mig att jag här eller i nån annan tråd grävde fram ett rättsfall där någon myndighet åkte dit just på ett sånt här försök att generellt sekretessbelägga en mängd handlingar utan att göra en individuell prövning av var och en. Möjligen kan man hävda att någon som begär ut slasken i sin helhet kan få avslag på sin begäran utifrån att ett antal handlingar i den befunnits vara föremål för sekretess.

Det formellt korrekta förfaringssättet är dock det som vi t ex såg i Försvunna-tråden om brevbäraren Bosse Johansson, när en av tråddeltagarna begärde ut Bosses akt från SÄPO. SÄPO gick igenom allt material, sekretessade det mesta, men lämnade ut ett mindre antal handlingar och i vissa fall delar av handlingar.
Jag begärde att få veta hur många förhör det var med KR, att de behandlades var för sig och att jag får ut de delar av förhören som inte sekretessats. Det enda jag fick var antalet.
Citera
2014-11-23, 23:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Nej, och försvarsadvokaten får normalt ta del av hela slasken om denne så önskar - vilket är skilt ifrån att slasken lämnas ut till andra. Det är ju FUP - det som ligger till grund för åtalet som är offentligt (om inte särskilda skäl säger annat) - slasken är arbetsmaterial och inte offentlig handling på samma sätt.
Citera
2014-11-23, 23:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, och försvarsadvokaten får normalt ta del av hela slasken om denne så önskar - vilket är skilt ifrån att slasken lämnas ut till andra. Det är ju FUP - det som ligger till grund för åtalet som är offentligt (om inte särskilda skäl säger annat) - slasken är arbetsmaterial och inte offentlig handling på samma sätt.
FUP sekretessprövas innan det blir offentligt. Slasken sekretessprövas på samma sätt. Det är ingen skillnad.
Citera
2014-11-23, 23:44
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FUP sekretessprövas innan det blir offentligt. Slasken sekretessprövas på samma sätt. Det är ingen skillnad.
Ja, båda sekretessprövas - jo, det är skillnad eftersom slasken är ett arbetsmaterial.
Citera
2014-11-23, 23:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, båda sekretessprövas - jo, det är skillnad eftersom slasken är ett arbetsmaterial.
FUP är också arbetsmaterial.
Citera
2014-11-23, 23:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag begärde att få veta hur många förhör det var med KR, att de behandlades var för sig och att jag får ut de delar av förhören som inte sekretessats. Det enda jag fick var antalet.

Det verkar ha gått formellt korrekt till i varje fall.

Om det var ett materiellt riktigt beslut kan man ju bara bedöma om man har tillgång till handlingarna och sätter sig in i rättspraxis på området.

Jag skulle begära ut handlingarna igen och be om att man denna gång gör en mer detaljerad prövning och undersöker möjligheten att lämna ut delar av handlingarna med maskning av personuppgifter som kan finnas. Precis som flera av förhören i FUP så är det möjligt att det finns med lite info om personens arbetsförhållanden och huruvida personen t ex är sambo eller ensamstående. En sån sak som att ett vittne är sjukskriven och hemma på dagarna torde med god marginal medföra att uppgiften blir hemlig. Men stryker man de raderna så kanske resten utan problem kan ges ut.

Det går ju alltid att överklaga också.
Citera
2014-11-23, 23:54
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej, inte i samma stund som åtal väcks - då ligger FUP till grund för åtalet och är inte längre att betrakta som ett "arbetsmaterial" - fram till åtalet är det däremot det och därför inte heller offentligt för åtal väcks. När åtal väcks är FUP en sammanställning av det man finner är relevant för åtalet.
Citera
2014-11-23, 23:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, inte i samma stund som åtal väcks - då ligger FUP till grund för åtalet och är inte längre att betrakta som ett "arbetsmaterial" - fram till åtalet är det däremot det och därför inte heller offentligt för åtal väcks. När åtal väcks är FUP en sammanställning av det man finner är relevant för åtalet.
Och slasken är arbetsmaterial som sammanställs till åtalet och innehåller det åklagaren finner inte är relevant för åtalet. Det blir offentligt efter begäran och sekretessprövning.
Citera
2014-11-24, 00:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Nej, det är ett är ett missförstånd. Åtminstone om vi talar om "arbetsmaterial" i den juridiska bemärkelsen. Förundersökningsprotokollet är definitivt en upprättad handling - under alla förhållanden blir det det senast då det skickas iväg till domstolen och parterna i målet.

Slasken torde dock näppeligen heller kunna betraktas som arbetsmaterial. Hade man verkligen sett det på det viset hade du inte fått avslag med den motivering du fick, utan för att arbetsmaterial (t ex ett protokoll man håller på att skriva på, men ännu inte föredragit för beslutande) helt enkelt inte är allmän handling och därför inte omfattas av Offentlighets- och sekretesslagen. Men det kan knappast råda några tvivel om att ex.vis ett förhörsprotokoll är en upprättad handling hos polisen/åklagaren och därmed allmän.

Handlingar som skickats in till myndigheten - t ex rapporter från SKL - torde i princip alltid vara allmänna och det kan därför aldrig bli fråga om att klassa dem som arbetsmaterial.

Att dessa saker sen rent praktiskt naturligtvis fungerar som ett arbetsmaterial under pågående utredning är en annan sak.
Citera
2014-11-24, 00:01
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Och slasken är arbetsmaterial som sammanställs till åtalet och innehåller det åklagaren finner inte är relevant för åtalet. Det blir offentligt efter begäran och sekretessprövning.
Nej, slasken är inte offentlig på samma sätt som FUP blir.

Däremot finns rätt till partsinsyn - och den omfattar slasken;

Partsinsyn
3 § Sekretess hindrar inte att en enskild eller en myndighet som är part i ett mål eller ärende hos domstol eller annan myndighet och som på grund av sin partsställning har rätt till insyn i handläggningen, tar del av en handling eller annat material i målet eller ärendet. En sådan handling eller ett sådant material får dock inte lämnas ut till parten i den utsträckning det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs. I sådana fall ska myndigheten på annat sätt lämna parten upplysning om vad materialet innehåller i den utsträckning det behövs för att parten ska kunna ta till vara sin rätt och det kan ske utan allvarlig skada för det intresse som sekretessen ska skydda.
Sekretess hindrar aldrig att en part i ett mål eller ärende tar del av en dom eller ett beslut i målet eller ärendet. Inte heller innebär sekretess någon begränsning i en parts rätt enligt rättegångsbalken att få del av alla omständigheter som läggs till grund för avgörande i ett mål eller ärende.
Om det i lag finns bestämmelser som avviker från första eller andra stycket gäller de bestämmelserna. Lag (2014:259).

Du är inte part och äger inte rätt till partsinsyn...
Försvaret och den åtalade äger däremot den rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in