Citat:
Ursprungligen postat av
rayravioli
Nej, det borde inte göra nån direkt skada. Det kan jag hålla med om. Men min tanke att polisen har en konsekvent hållning till allt slaskat material motsägs väl inte heller av den motivering du fått. Och som jag minns har polisen inte lämnat ut något slaskat material alls. Eller har jag fel?
Sekretessfrågan är lite intressant tycker jag. Avviker polisens hållning i det här fallet tydligt från vad som är praxis? Brukar polisen lämna ut uppgifter från slasken?
Vad jag förstår har det varit lite olika.
Vad man ska ha klart för sig är att den bestämmelse som polisen hänvisar till i Q:s avslagsbeslut i realiteten innebär en stark sekretess, även om det kanske inte låter så för den oinvigde när man läser innantill. Det s.k. omvända skaderekvisitet betyder att man verkligen måste kunna bevisa med en rimlig grad av säkerhet att det inte finns någon risk att en enskild person lider men av att uppgiften röjs. Det finns många register som har denna sekretessnivå där den konkret innebär att uppgifter i princip ALDRIG lämnas ut till tredje part. Typexempel är hälso- och sjukvårdsregister och kommunernas socialregister.
Det kan tyckas konstigt att det blir så stor skillnad mellan FUP och slask, med tanke på att den förra kan innehålla långt mer integritetskänsliga uppgifter som ligger öppna för alla och envar (Bra exempel naturligtvis i denna utredning med MB:s otrohetsaffärer), medan långt mer oskyldiga saker i slasken inte kan fås ut för beskådan. Skälet är att det är två olika principer som krockar: Vikten av allmän insyn i den dömande verksamheten och vikten av att skydda enskilda från att få detaljer i sitt privatliv uthängda till allmän beskådan.