2014-11-20, 13:04
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninpojken
Jag tycker med det är märkligt och jag undrar också vad som hänt. Läkaren säger att det är kroppen som vant sig, jag antar att det är så om han säger det. Jag har inte ändrat diet eller medicinering någonting och inte varit sjuk eller så innan heller.

Tackar det är riktigt jobbigt att ha sådana biverkningar! Trodde många gånger att jag skulle dö på riktigt faktiskt, var livrädd.

Jätteintressant. Visst vänjer sig ju kroppen (tolerans är ju till en viss del just det), men det är ändå väldigt skumt som det funkade för dig. Kanske din läkare helt enkelt hade jättebra "fingertoppskänsla", gissade rätt på hur du i längden skulle funka ihop med medicinen. Bara att gratulera.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaninpojken
Angående att jag ville pröva metamina istället var att det sitter i kortare tid och att jag därför skulle slippa de där biverkningarna fortare än med elvanse där de satt i hela dagen.

för mig på den - naturligtvis! Det var ju exakt så jag själv i tiderna resonerade när det gällde Concerta, och senare Equasym. Men mina skumma symptom var ganska långt från typiska stimulant-effekter, så därför tänkte jag i helt andra banor när jag läste din historia. (Jag hade faktiskt varit helt villig att prova ett par varianter depot-MF till, ville mest testa snabb-MF för att kunna reda ut vad som var MF och vad som var de enskilda preparaten. Men min läkare tyckte att det inte var nödvändigt - jag är inte direkt missbruksbenägen (bortsett från nikotin), och hon tippade på att sannolikheten var låg att depotvarianterna av Medikinet eller Ritalin skulle passa bättre.)
Citera
2014-11-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jätteintressant. Visst vänjer sig ju kroppen (tolerans är ju till en viss del just det), men det är ändå väldigt skumt som det funkade för dig. Kanske din läkare helt enkelt hade jättebra "fingertoppskänsla", gissade rätt på hur du i längden skulle funka ihop med medicinen. Bara att gratulera.

för mig på den - naturligtvis! Det var ju exakt så jag själv i tiderna resonerade när det gällde Concerta, och senare Equasym. Men mina skumma symptom var ganska långt från typiska stimulant-effekter, så därför tänkte jag i helt andra banor när jag läste din historia. (Jag hade faktiskt varit helt villig att prova ett par varianter depot-MF till, ville mest testa snabb-MF för att kunna reda ut vad som var MF och vad som var de enskilda preparaten. Men min läkare tyckte att det inte var nödvändigt - jag är inte direkt missbruksbenägen (bortsett från nikotin), och hon tippade på att sannolikheten var låg att depotvarianterna av Medikinet eller Ritalin skulle passa bättre.)
Precis, tolerans blir det ju För i början när jag tog den då var det liksom nästan som ett rus ett tag, att effekten toppade väldigt högt och sedan dalade väldigt radikalt. Nu är det en mer jämn kurva. Ja han kanske insåg det, jag vet inte, jag är glad iaf att jag stod ut de första månaderna så att jag kan fungera i vardagen idag
Citera
2014-11-21, 09:47
Medlem
Rus på elvanse

Tjenare! Har lite funderingar kring elvanse. Jag får 30 mg per dag men har dom senaste fyra dagarna inte tagit dom, utan jag har sparat dom.
Dock så skulle jag behöva veta ungefär hur mycket jag behöver för att få ett rus av dom, någon som vet?

Än sålänge har jag bara 4 st.
Citera
2014-11-22, 15:19
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxsweetiepiexx
Tjenare! Har lite funderingar kring elvanse. Jag får 30 mg per dag men har dom senaste fyra dagarna inte tagit dom, utan jag har sparat dom.
Dock så skulle jag behöva veta ungefär hur mycket jag behöver för att få ett rus av dom, någon som vet?

Än sålänge har jag bara 4 st.

Rus och rus på 4 st. Du blir nog lite mer uppåt och lite mys inte mycket mer. Olika från person till person som allt annat. Jag känner inte av något rus på 4 st utan mer stabil.
Citera
2014-11-23, 05:46
Medlem
tobbeflobbes avatar
Ok!

Nu är de faktiskt så att jag skriver frågan till en som äter elvanse men inte pallar öppna ett konto. Förmodligen pga personens add...

Hur som helst!!!
Går detta att skjuta?? Hur gör man bra lösning?? Och får man en kick av det??
Det va nog alla frågor... Ja ni fattar att det är en gammal tjackare som undrar med konstaterad add...

Peace out!!
Citera
2014-11-23, 17:57
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeflobbe
Ok!

Nu är de faktiskt så att jag skriver frågan till en som äter elvanse men inte pallar öppna ett konto. Förmodligen pga personens add...

Hur som helst!!!
Går detta att skjuta?? Hur gör man bra lösning?? Och får man en kick av det??
Det va nog alla frågor... Ja ni fattar att det är en gammal tjackare som undrar med konstaterad add...

Peace out!!

Svar nej
Citera
2014-11-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupmaniac
http://en.wikipedia.org/wiki/Lisdexamfetamine

Med tanke på att det är samma kemiska formel som dexamfetamin (Metamina i Sverige) och är i princip dexamfetamin med lite extra saker utöver så kan man lätt komma fram till att är narkotikaklassat i Sverige.
Är du hjärndöd? Har för fan inte samma kemiska formel som dexamfetamin och det är inte "lite extra saker", det är en prodrog till dexamfetamin, alltså blir det via metabolisering dexamfetamin i kroppen.

Ta reda på fakta innan du öppnar munnen.

"Såg nu att det var från länge sedan så du har förmodligen redan fått reda på detta av någon annan"
Citera
2014-11-23, 20:32
Medlem
gulligumsans avatar
Smådepprimerad och astrött på 5:e dagen (låg dos 30mg)
(tog en ritalin 10mg för att piggna på, men jag bara somnade endå ett par gånger under dagen)
Bieffekt?
Concerta blev det Aldrig så på.
Elvanse känner jag knappt av öht.
Öka dosen på onsdag till 50. Blir det bättre?
Citera
2014-11-23, 20:33
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Smådepprimerad och astrött på 5:e dagen (låg dos 30mg)
(tog en ritalin 10mg för att piggna på, men jag bara somnade endå ett par gånger under dagen)
Bieffekt?
Concerta blev det Aldrig så på.
Elvanse känner jag knappt av öht.
Öka dosen på onsdag till 50. Blir det bättre?

Blir bättre med högre dos och deppigheten försvinner med tiden.
Citera
2014-11-23, 20:38
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Blir bättre med högre dos och deppigheten försvinner med tiden.

Ok vad bra.
Så de blir lika "starkt" som concerta då?
Poängen är ju att jag ska ha i princip exakt samma effekt (eller bättre) Men att den ska hålla hela dagen ut.
Jag ger det höjningsperioden och hoppas på det bästa Annars e de väl bara gå tillbaka på concertan sa läkaren.
Citera
2014-11-23, 20:45
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Ok vad bra.
Så de blir lika "starkt" som concerta då?
Poängen är ju att jag ska ha i princip exakt samma effekt (eller bättre) Men att den ska hålla hela dagen ut.
Jag ger det höjningsperioden och hoppas på det bästa Annars e de väl bara gå tillbaka på concertan sa läkaren.

Tyvärr så varar effekten inte mer än 5 timmar för mig så fyller på under dagen.
Citera
2014-11-23, 21:04
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Tyvärr så varar effekten inte mer än 5 timmar för mig så fyller på under dagen.

Ok hade du concerta också innan eller?
Concerta höll bara ca 4-5timmar på morgonen, fyllde på med ritalin men de hände inte ett skit.

Men finns det någon lisdexamfetamin som är snabbverkande?
Tänker på motsvarighet till ritalin på metylfenidate.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in