Citat:
Ursprungligen postat av
Kaninpojken
Jag tyckte verkligen inte om Elvanse först, den kom aldrig riktigt igång och jag hade massa äckliga biverkningar, kändes som att hjärtat skulle slå sig ut ur bröstet och att jag skulle få en stroke eller något. Blodet dunkade i huvudet, hjärtat dunkade som fan, jag hade jättehögt blodtryck och hög puls, höll på att svimma när jag reste mig, händer och fötter var iskalla och jag var blek som ett spöke i ansiktet. Blev förvirrad och fick muskelkramp i armar och ben och bröst och händer, kunde inte knyta händerna ibland ens. Så jag tjatade mycket om Metamina men läkaren ville att jag skulle testa lite till först.
Och nu jävlar alltså! Efter ca två månaders lidande så fungerar den som den ska![snipp]
Tycket det är jättekonstigt att det tog två månader för den att fungera som den ska, men så är det.[snipp]
Det där var riktigt, riktigt märkligt: att gå från mest bara (typiska) biverkningar till att det funkar bra.
Hade du ngn annan medicin samtidigt i början? Infektion i kroppen (långdragen snuva, infekterad tand, nåt?), pågående allergi eller matöverkänslighet? Har du ändrat ngt i din diet mellan då du startade och nu?
Jag har mestadels själv haft tur med typiska stimulant-biverkningar ss hjärtklappning etc (iaf när det gäller pseudoefedrin, kaffe, guarana, metylfenidat), mkt litet av den varan. Däremot de gånger jag fått en släng (av ngn "lättare" ersättning för pseudoefedrin, eller när jag kört mycket MF många dagar i sträck) så har de ALDRIG blivit bättre med tiden, bara värre. *
Så ur mitt perspektiv är det en jävligt mysko utveckling du varit med om - bara att gratulera till att det slut blivit så bra.
*Nu kan det ju hända att det är jag som är litet konstig - har en historia av hjärtklappning m.m. av stress - sånt som läkare förr i tiden kunde kalla för "sympaticusöverskott". Det slår liksom i fel växel. Så det kan ju vara en orsak till att den här typens biverkningar för mig aldrig går över (annat än genom paus av orsaken, + betablockerare) utan bara blir värre?
Vad säger ni andra som fått typiska "stimulantbiverkningar"?
(BTW, om du får den typens biverkningar av elvanse så borde rimligtvis risken att få dylika av metamina också vara skyhög, så jag tycker din läkare gjorde ganska rätt.)