2014-11-18, 11:05
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Har själv testat lite dosering sakta framåt, inga höga mängder alltså. Visst startdosen fungerar bra i max 5 timmar sen blir man ju orkeslös som bara fan, påfyllningsdosen gör inget direkt skillnad lika slö efter det också.

Men efter dessa 5 timmar, är orkeslösheten/slöheten värre än om du var helt omedicinerad?

För mig var det så med Concerta&Equasym, medan snabbverkande MF irriterande nog går ur efter en 2-4h (beroende på dos och tolerans), men inte lämnar mig sådär äckligt sederad (och/eller fysiskt "stissig") i flera timmar (när det gällde Concerta i värsta fall inpå nästa dag).

Fan också. Jag misstänker starkt att jag - och kanske andra också - helt enkelt har en metabolism som gör att depot-preparat inte funkar som de är menade. Synd att stimulanter visst inte finns i plåsterform i Norden - det vore intressant att jämföra.
Citera
2014-11-18, 12:29
Medlem
Jag tyckte verkligen inte om Elvanse först, den kom aldrig riktigt igång och jag hade massa äckliga biverkningar, kändes som att hjärtat skulle slå sig ut ur bröstet och att jag skulle få en stroke eller något. Blodet dunkade i huvudet, hjärtat dunkade som fan, jag hade jättehögt blodtryck och hög puls, höll på att svimma när jag reste mig, händer och fötter var iskalla och jag var blek som ett spöke i ansiktet. Blev förvirrad och fick muskelkramp i armar och ben och bröst och händer, kunde inte knyta händerna ibland ens. Så jag tjatade mycket om Metamina men läkaren ville att jag skulle testa lite till först.

Och nu jävlar alltså! Efter ca två månaders lidande så fungerar den som den ska! Jag tar 80mg på morgonen och är hur pigg och glad och social och pratig som helst i ca 10 timmar, helt fokuserad på allt jag gör och ingenting känns tråkigt längre. Monotona sysslor som att städa osv känns jättekul, känns som meditation att förlora sig i en sysselsättning, tiden bara försvinner. Sedan har jag 30 mg återdos vid behov som jag tar när jag behöver vara fokuserad även sent på kvällen. Så nu vill jag inte ha Metamina eller något annat, detta är lätt den bästa medicin jag har provat, nu har jag mått kanon i två veckor med den!

Tycket det är jättekonstigt att det tog två månader för den att fungera som den ska, men så är det. Och idag har jag INGA BIVERKNINGAR alls!!! Mer än lite spänningshuvudvärk ibland, men det hjälper en ipren mot och det är kanske två dagar i veckan.

Så till alla som testar den och funderar på att ge upp - Vänta lite! Försök lite till! Förhoppningsvis blir det bra till slut om ni bara har tålamod

PS Denna medicin gör mig kåt hela tiden XD
Citera
2014-11-18, 12:57
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninpojken
Jag tyckte verkligen inte om Elvanse först, den kom aldrig riktigt igång och jag hade massa äckliga biverkningar, kändes som att hjärtat skulle slå sig ut ur bröstet och att jag skulle få en stroke eller något. Blodet dunkade i huvudet, hjärtat dunkade som fan, jag hade jättehögt blodtryck och hög puls, höll på att svimma när jag reste mig, händer och fötter var iskalla och jag var blek som ett spöke i ansiktet. Blev förvirrad och fick muskelkramp i armar och ben och bröst och händer, kunde inte knyta händerna ibland ens. Så jag tjatade mycket om Metamina men läkaren ville att jag skulle testa lite till först.

Och nu jävlar alltså! Efter ca två månaders lidande så fungerar den som den ska![snipp]

Tycket det är jättekonstigt att det tog två månader för den att fungera som den ska, men så är det.[snipp]

Det där var riktigt, riktigt märkligt: att gå från mest bara (typiska) biverkningar till att det funkar bra.

Hade du ngn annan medicin samtidigt i början? Infektion i kroppen (långdragen snuva, infekterad tand, nåt?), pågående allergi eller matöverkänslighet? Har du ändrat ngt i din diet mellan då du startade och nu?

Jag har mestadels själv haft tur med typiska stimulant-biverkningar ss hjärtklappning etc (iaf när det gäller pseudoefedrin, kaffe, guarana, metylfenidat), mkt litet av den varan. Däremot de gånger jag fått en släng (av ngn "lättare" ersättning för pseudoefedrin, eller när jag kört mycket MF många dagar i sträck) så har de ALDRIG blivit bättre med tiden, bara värre. *

Så ur mitt perspektiv är det en jävligt mysko utveckling du varit med om - bara att gratulera till att det slut blivit så bra.

*Nu kan det ju hända att det är jag som är litet konstig - har en historia av hjärtklappning m.m. av stress - sånt som läkare förr i tiden kunde kalla för "sympaticusöverskott". Det slår liksom i fel växel. Så det kan ju vara en orsak till att den här typens biverkningar för mig aldrig går över (annat än genom paus av orsaken, + betablockerare) utan bara blir värre?

Vad säger ni andra som fått typiska "stimulantbiverkningar"?

(BTW, om du får den typens biverkningar av elvanse så borde rimligtvis risken att få dylika av metamina också vara skyhög, så jag tycker din läkare gjorde ganska rätt.)
Citera
2014-11-18, 13:41
Medlem
Zicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allwayz0ntop
Någon som vet hur man omvandlar lisdex till dex utanför kroppen?
Kanske skulle gå med aceton?
Mvh
Prova att blanda lisdexamfetaminet med något som har trypsinenzymer, samma enzym i magen som omvandlar det och separerar lysinet från dexamfetaminet. Värm denna blandning sedan i 45-60 grader i 10-20 minuter så har du omvandlat en del - inte allt - till rent dex.
Citera
2014-11-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det där var riktigt, riktigt märkligt: att gå från mest bara (typiska) biverkningar till att det funkar bra.

Hade du ngn annan medicin samtidigt i början? Infektion i kroppen (långdragen snuva, infekterad tand, nåt?), pågående allergi eller matöverkänslighet? Har du ändrat ngt i din diet mellan då du startade och nu?

Jag har mestadels själv haft tur med typiska stimulant-biverkningar ss hjärtklappning etc (iaf när det gäller pseudoefedrin, kaffe, guarana, metylfenidat), mkt litet av den varan. Däremot de gånger jag fått en släng (av ngn "lättare" ersättning för pseudoefedrin, eller när jag kört mycket MF många dagar i sträck) så har de ALDRIG blivit bättre med tiden, bara värre. *

Så ur mitt perspektiv är det en jävligt mysko utveckling du varit med om - bara att gratulera till att det slut blivit så bra.

*Nu kan det ju hända att det är jag som är litet konstig - har en historia av hjärtklappning m.m. av stress - sånt som läkare förr i tiden kunde kalla för "sympaticusöverskott". Det slår liksom i fel växel. Så det kan ju vara en orsak till att den här typens biverkningar för mig aldrig går över (annat än genom paus av orsaken, + betablockerare) utan bara blir värre?

Vad säger ni andra som fått typiska "stimulantbiverkningar"?

(BTW, om du får den typens biverkningar av elvanse så borde rimligtvis risken att få dylika av metamina också vara skyhög, så jag tycker din läkare gjorde ganska rätt.)
Jag tycker med det är märkligt och jag undrar också vad som hänt. Läkaren säger att det är kroppen som vant sig, jag antar att det är så om han säger det. Jag har inte ändrat diet eller medicinering någonting och inte varit sjuk eller så innan heller.

Tackar det är riktigt jobbigt att ha sådana biverkningar! Trodde många gånger att jag skulle dö på riktigt faktiskt, var livrädd. Angående att jag ville pröva metamina istället var att det sitter i kortare tid och att jag därför skulle slippa de där biverkningarna fortare än med elvanse där de satt i hela dagen. Men nu är det ju inget problem längre. Bara att hoppas att det håller i sig nu

Citat:
Ursprungligen postat av Zick
Prova att blanda lisdexamfetaminet med något som har trypsinenzymer, samma enzym i magen som omvandlar det och separerar lysinet från dexamfetaminet. Värm denna blandning sedan i 45-60 grader i 10-20 minuter så har du omvandlat en del - inte allt - till rent dex.

Det där har jag provat, funkade inte ett skit när jag gjorde det, var exakt samma sak som att käka tabletten, förutom att sörjan luktade och smakade spya
Senast redigerad av Kaninpojken 2014-11-18 kl. 16:53.
Citera
2014-11-18, 17:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Jävla procedur att få ut mer än 70mg om dagen då jag behövde en extra påfyllning efter 4-5 timmar. Då var läkarens toppen idé att skriva ut 30mg istället så jag kunde ta en 30 på morgnon sen fylla på med 30 senare. Toppen tänkte jag då när knappt 70mg vid ett tillfälle ger mig någon effekt...........Sen att läkaren säger att 70mg är maxdos stör mig också då det gäller barn och är en rekommenderat maxdos.
Ta upp detta med läkaren, fråga varför maxdos för elvanse är 20.8mg dexamfetamin när metamina har maxdos 70-80mg dexamfetamin, tyvärr finns det gott om läkare som inte gjort den kopplingen utan tror att hela den aktiva substansen i elvanse används.

70mg elvanse = 20.8mg metamina
140mg elvanse = 41.6mg metamina
210mg elvanse = 62.4mg metamina
Citera
2014-11-19, 22:40
Medlem
gulligumsans avatar
"ont" "obehag/illamående" i magen.
Fast övre magen. Precis under pattarna.
innanför revbenen typ...

Vanlig bieffekt på elvanse?
Bara tagit den i två dagar (ordinerad av läkare 30mg)
Citera
2014-11-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
innanför revbenen typ...

Ja det är vanligt. Du får vara beredd på att ha en del biverkningar i början tills kroppen vänjer sig, men ge inte upp, det blir bättre
Citera
2014-11-19, 23:14
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ja det är vanligt. Du får vara beredd på att ha en del biverkningar i början tills kroppen vänjer sig, men ge inte upp, det blir bättre

Ok vad bra. Så de e inga konstigheter
Ja den funkar ju bättre än concertan tycker jag redan.
Menpå concertan slapp jag i princip biverkningar, så hoppas de inte blir så mycket värre på den här.
Citera
2014-11-19, 23:22
Medlem
M_Wittmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
innanför revbenen typ...

Japp, det har förmodligen med Elvanse att göra.

Magen under pattarna innanför revbenen? Varför sitter kvinnors magar alltid på så konstiga ställen?

Aja, även om du upplever smärtor i magen (huggande, krampande eller knipande och utan illamående?) så är det nästan helt säkert muskulaturen och inte organen som orsakar smärtorna. Bli inte förvånad om du senare får ont i njurarna, hjärtat eller testiklarna (kanske mindre troligt i och med att du har pattar)...

Res dig upp, sitt inte för länge, rör lite på dig. Smärtorna bör gå över när du har ställt in dig på medicinen. Annars byt skor. Byt stol. Eller i värsta fall, byt medicin.
Citera
2014-11-19, 23:34
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_Wittmann
Japp, det har förmodligen med Elvanse att göra.

Magen under pattarna innanför revbenen? Varför sitter kvinnors magar alltid på så konstiga ställen?

Aja, även om du upplever smärtor i magen (huggande, krampande eller knipande och utan illamående?) så är det nästan helt säkert muskulaturen och inte organen som orsakar smärtorna. Bli inte förvånad om du senare får ont i njurarna, hjärtat eller testiklarna (kanske mindre troligt i och med att du har pattar)...

Res dig upp, sitt inte för länge, rör lite på dig. Smärtorna bör gå över när du har ställt in dig på medicinen. Annars byt skor. Byt stol. Eller i värsta fall, byt medicin.

ok
Ja asså nej de gör inte ont. Och jag mår inte illa.
men det "känns" lite brännande eller nått sånt.
känns nog mer upp precis under brösten än i själva magen. Men absolut inte vid hjärtat.
hoppas de går över vara eller åtminstonde inte blir värre. För nu är det överkommligt

Kvinnor har magar här å där haha
Citera
2014-11-20, 12:13
Medlem
Zicks avatar
Citat:
Jag tycker med det är märkligt och jag undrar också vad som hänt. Läkaren säger att det är kroppen som vant sig, jag antar att det är så om han säger det. Jag har inte ändrat diet eller medicinering någonting och inte varit sjuk eller så innan heller.

Tackar det är riktigt jobbigt att ha sådana biverkningar! Trodde många gånger att jag skulle dö på riktigt faktiskt, var livrädd. Angående att jag ville pröva metamina istället var att det sitter i kortare tid och att jag därför skulle slippa de där biverkningarna fortare än med elvanse där de satt i hela dagen. Men nu är det ju inget problem längre. Bara att hoppas att det håller i sig nu

Det där har jag provat, funkade inte ett skit när jag gjorde det, var exakt samma sak som att käka tabletten, förutom att sörjan luktade och smakade spya
Jasså? Tyckte det funkade finnemang jag. :/ fick ett riktigt skönt tjackrus på 4st som varade i kanske 6-7 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in