Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Men är jag så svår att förstå, lätt att missförstå? Tredje försöket: Har den misstänkte GM någon psykisk störning enligt RPU-materialet, som emellertid inte uppnår graden eller arten APS i lagens mening?
Citera
2014-11-23, 15:43
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Och det är ungefär därför det är ointressant att slösa tid på dig. Man kan inte välja dom delar som passar in, och sedan bortse från det övriga. JH ligger långt långt fjärran någon ASPD.

Din avatar är verkligen talande för dig själv som person. Jag har inga problem att ta in att hon utfört dådet, jag är dock så pass intelligent att jag förstår att världen inte är så enormt svart/vit som du försöker göra den till för att det skall passa din egna ganska skeva världsbild.

Det jag ifrågasätter är planeringsargumentet, då hela utförandet tyder på en rad slumpmässiga händelser efter varandra där inte någon form av direkt tanke har förekommit alls.

Självklart är det JH som bär ansvaret själv för sitt handlande den aktuella dagen, det har jag heller inte sagt något om. Men i det som utspelat sig under den tio månaders period som fick sin kulmen med detta så är LL och JH offer för JA's spel.
Trevlig debattnivå du har, som i varje inlägg förminskar andra och deras åsikter, bara för att man inte tycker som du. Själv har du väldigt höga tankar om din egen intelligens
Just det, egen heter det, inte "egna skeva världsbild". Så mycket vet jag trots att jag är ointelligent.
Att Jonna planerat mordet står bortom allt tvivel. Det var definitivt inte en rad slumpmässiga händelser som utspelade sig. Däremot hade hon inte planerat allt tillräckligt väl, och insåg inte att det skulle bli så svårt att bli av med kroppen.
JH är inget offer för JA:s spel, hon var med i leken och får leken tåla. Hon var ingen fjortis som var styrd av någon. Hon var en kvinna som själv ville styra och ställa och bestämma över andra människor (LL, JN och JA)genom manipulativa handlingar. Även JN säger det i sitt vittnesmål att "Jonathan sade att Jonna vid andra tillfällen kunnat ringa till honom
och hotat att ta livet av sig eller dylikt. Hon kunde vara drastisk och Jonathan tänkte att Jonna
drog ännu ett av sina svepskäl. Han tog inte så allvarligt på detta.".
Fetat av mig.
Senast redigerad av klokastiklassen 2014-11-23 kl. 15:57.
Citera
2014-11-23, 15:47
Medlem
elizadeaths avatar
Av det jag läst i fupen så är min känsla att det är planerat.
Att säga "jag minns inte", "det kändes bra att googla", "det var inte som på film" m,m är bara ursäkter för att slippa straff. Hon trodde hon skulle komma undan, insåg att det var kört och försöker nu minimera skadan.
Jag har svårt att tro att hon inte minns, snarare så har hon tryck undan de hemska bilderna långt in i en mörk vrå av hjärnan. En så hemsk sak som att döda och stycka någon borde ge grova flashbacks, om det nu var så att hon verkligen blev påverkad av det och ångrar det hon gjorde. Det är inte normalt att stänga av så fullständigt.

Att slå någon i huvudet med en hammare är vansinnigt, det gör man inte om man bara vill "skrämmas". På film tuppar de av, ja men livet är inte som på film. Det är skrämmande att vissa inte kan skilja verklighet från fiktion. Sprutor, maskera som självmord, googlingen, kniven, allt tyder på att hon verkligen ville att LL skulle dö. Det är skillnad på att ge sig på någon tidigt på morgonen, fullt utrustad eller att kasta sig över personen vid ett slumpartat tillfälle. Ville Jonna skrämmas kunde hon lika gärna slagit LL på krogen när de sågs där tex. Men att söka upp henne, vänta i trapphuset när LL ska till jobbet, nyvaken.. Nej, det är planerat. Det är fegt, det är fult och jag köper inte att hon inte "planerade att hon skulle dö".

Att skylla på J.A för att han playat henne, det kan lika gärna varit så att han varit tydlig men att hon inte fattat det. Eller så har han varit så feg att han inte vågat säga rätt ut vad han ville, av rädsla för att såra henne. Att han försöka mildra separationen men gjorde det fel, så hon bara mådde sämre. När man ska göra slut ska man klippa rätt av, om man inte har barn ihop då man måste få ihop någon form av samarbete. Men man kan aldrig lasta någon annan för sitt dåliga mående, det är du själv som lägger grunden till din egen lycka. Att anse att sin pojkvän/flirt/whatever är allt man behöver för att vara lycklig och det är deras fel när man är olycklig får ju knappast personen att bli ännu mer kär i en.

Jonna borde absolut hunnit med allt under hel dag, samma sak att hon tappat tidsuppfattningen. Stressen, sömnbristen, ångesten, oron, allt det i en enda röra kan göra de mest märkliga saker med en människa. Adrenalinpåslaget när hon stod i trappan kan ju vara en anledning till att det blev så rörigt.
Hon har jobbat på ordentligt, men det låter fortfarande rätt otroligt att hon var ensam. Hennes osammanhängande berättelse låter som att den är uppdiktad ibland, ibland inte. Men eftersom grannarna vittnat om bråk på morgonen och J.A samt J.N var på jobbet under dagen så har jag ingen idé om vem det annars skulle vara. Och det måste ju polisen utrett noga.

Att stackars LL råkade ut för denna händelse är otroligt tragiskt, ingen förtjänar ett sånt öde. Jag beklagar att det hände, det är synd att hon råkade ut för det här p.g.a en människa som mår otroligt dåligt och valde att ta ut det på en oskyldig, istället för att själv ta tag i sitt liv.

Jonna förtjänar fängelse. Inte 2,8,10,14 år utan livstid. Att slå ihjäl någon för att pojkvännen valde denne framför en själv är ingenting en normal människa gör. Jonna behöver hjälp. Det släpps ut så mycket sjuka människor som begår brott, och jag ska inte rita fan på väggen, men om Jonna hamnar i en liknande situation igen så kanske hon gör om det. Vem vet?
Citera
2014-11-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
NB: min fetning i slutet av stycket ovan.

Är JH en bortklemad dramaqueen? Uppblåsta egon kan verkligen svälla av bristande fostran. Sådana personlighetskaraktäristika kan förstås även finnas trots en god fostran. Om påståendet/citat ovan stämmer kan det ju tyda på en framgångsrik personlig erfarenhet att manipulera för att vinna fördelar.
Citera
2014-11-23, 15:58
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Är JH en bortklemad dramaqueen? Uppblåsta egon kan verkligen svälla av bristande fostran. Sådana personlighetskaraktäristika kan förstås även finnas trots en god fostran. Om påståendet/citat ovan stämmer kan det ju tyda på en framgångsrik personlig erfarenhet att manipulera för att vinna fördelar.
Jag citerade fritt ur minnet, har nu korrigerat det till det exakta uttrycket: "Jonathan sade att Jonna vid andra tillfällen kunnat ringa till honom
och hotat att ta livet av sig eller dylikt. Hon kunde vara drastisk och Jonathan tänkte att Jonna
drog ännu ett av sina svepskäl. Han tog inte så allvarligt på detta."

Kontentan var att hon var manipulativ.
Citera
2014-11-23, 16:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Ja någon spärr saknas ju uppenbarligen eftersom att hon nu blev den första svenska som har begått ett styckmord. Dessutom på en rival när det vanligaste offret för kvinnliga mördare är sin egen man. Om hon är ett skilsmässobarn som inte har fått en uppfostran där det sätts gränser så skulle det förklara en hel del. Att JH skulle ha levt ett helt vanligt liv fram till att hon begår ett styckmord verkar ju jäkligt konstigt iaf.
Citera
2014-11-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag antar att det finns detaljer i FUP:en, som jag inte läst, om JH:s uppväxt och rimligtvis referat ur RPU-utlåtandet och hela utlåtandet som en bilaga.

Jag misstänker att det fostras många gränslösa individer, eller rent av generationer, som invaggas i föreställningen att de är berättigade succé utan talang eller prestation, snabba belöningar utan att göra de nödvändiga utläggen av tid, pengar, flit och försakelser. Min personliga reflektion av tidsandan. Givetvis är det ett långt steg från en aningen narcissistisk era i allmänhet till att begå ett mord, min tanke är bara att patologiska beteenden kan få ökat svängrum om självbilden och "förfoganderätten", anspråken på andra och livsutrymmet, är upphängt på mycket egoism.

Det stämmer att det är mycket sällsynt med kvinnliga styckmördare. Utan att vara insatt i ämnet erinrar jag mig bara en i modern svensk historia (förvisso rumänska, i Stockholm som mördade och styckade sin väsentligt äldre make i Stockholm för cirka femton år sen, om jag inte missminner mig).
Citera
2014-11-23, 17:36
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Men är jag så svår att förstå, lätt att missförstå? Tredje försöket: Har den misstänkte GM någon psykisk störning enligt RPU-materialet, som emellertid inte uppnår graden eller arten APS i lagens mening?

Det är en fråga som nog inte går att svara på då innehållet i rättspsykiatriska utlåtanden, bortsett från första sidan, vanligtvis är sekretessbelagt. Antar att så är fallet även här.
Citera
2014-11-23, 17:39
Medlem
Plastk0tt3s avatar
Någon som vet vad som finns på cd-skivan? Är det videoförhören? Skulle det inte vara två cd-skivor dessutom? Kanske minns fel men har för mig att det har refererats till två cd-skivor.
Citera
2014-11-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Ärrbildningen i vänster handled, är inte självförvållad. Det är omisskänligt ett ärr efter karpaltunnelklyvning. Att ärret knixar hit och dit beror på att kirurgen följt linjerna i huden helt enligt läroboken..

PS. På bilden, 23 höger arm, ser det faktiskt ut som om hon har ett ärr efter liknande ingrepp där. Undersökaren verkar dock inte ha nämnt detta utan uppehåller sig kring de i sammanhanget intressantare färska skadorna.

Karpaltunnelklyvning enligt dig, men vad som framkommer om detta är att problemet är vanligt hos de som använder vibrerande maskiner, är äldre m.m.
Det framkommer dessutom inget om detta i Fup vilket det annars borde gjort, tycker jag.
Kan det vara så att det är självförvållat med tanke på hur instabil personen verkar vara?
Eller en skada som hon fått vid tidigare tillfälle, tex i samband med ridning?
Citera
2014-11-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G4SInsider
FUP:ar vid våldsbrott brukar innehålla ett rättsmedicinskt protokoll över den misstänkte. Någon som vet om det finns i FUP och om ev ärr finns omtalade? Rimligtvis bör en rättsläkare omtala ärr i anslutning till händer eller armar, även i de fall de ser gamla ut, eftersom händerna ju tenderar att vara de "instrument" som faciliterar mord.

Karpaltunnelsyndrom är kolossalt vanligt, utan någon specifik utlösande orsak. Särskilt vanligt hos kvinnor, gärna mulliga eller feta kvinnor.
Citera
2014-11-23, 18:50
Medlem
Citat:

Inte enligt RPU. Vad jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in