Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-23, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
@mypenisatrap
Mycket bra anmärkningar. Detta får vi troligtvis veta om de publicerar en del av bakgrunden till brottet senare. Tror det blir svårt att få information om medicinering annars.

Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Det stämmer som du säger och JH kan nog haft rejält jobbigt sista tiden, både psykiskt
och ekonomiskt.

Anledningen att jag nämner det är att JH "får all hjälp" i häktet vilket skrivits i tidningarna. Alltså att hon ev. tidigare sökt för sina problem och har en behandlande läkare/psykolog redan.

Sedan, att någon som är deprimerad skulle "orka" mörda och försöka dölja kroppen vittnar få fall av. Det brukar sluta i att GM ringer Polisen eller tar sitt liv.

Tillvägagångssättet (av den lilla info vi har) tyder på en stark närvaro, energi och överlevnadsinstinkt istället. Hat.

Så på inget sätt är det omöjligt att mediciner kan påverkat utgången av brottet.
Citera
2014-06-23, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MotorBoater
Står även en hästsläpvagn reggad på henne, en Böckmann av årsmodell 2007. Huruvida den är intressant för utredningen låter jag vara osagt.

https://www.google.se/search?q=B%C3%96CKMANN&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&e i=1SKoU_TLCcfNygPKs4LIDw&ved=0CAcQ_AUoAg&biw=1429& bih=752&dpr=0.9

Ser ut som en WW Passat typ:
http://3.bp.blogspot.com/-gpU9aeOCUJw/T9BqeGerZ5I/AAAAAAAACaI/QDT0dl9_0q8/s1600/passat+(2).jpg
https://www.google.se/search?q=volkswagen+passat+kombi&espv=2&tbm=isch&t bo=u&source=univ&sa=X&ei=mCOoU52yEIXnygP5gYGIAQ&ve d=0CDUQsAQ&biw=1920&bih=955#q=volkswagen+passat+ko mbi+1998&tbm=isch&imgdii=_

Jag har tidigare efterfrågat släpet som ligger nära till hands att använda.

Har du Regnr på JH/JNs bilar+släp?
Senast redigerad av mypenisatrap 2014-06-23 kl. 15:01.
Citera
2014-06-23, 14:59
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag förstår din poäng, och jag håller med om att Hull kanske gick lite väl långt i sina spekulationer, men att säga att det han skrev endast är spekulationer är självklart lika rätt precis som i PM'et ni fick. Även om personen ni fick PM av är seriös så är det fortfarande bara spekulationer, om du inte råkar prata med den som leder utredning själv.

Det är väl snarare det jag försöker poängtera.

Hur rätten sedan arbetar låter jag vara osagt, det hör inte tråden till.
Så här var det: Jag ställde en fråga till en person i tråden och den personen valde att svara i PM då hen själv inte ville förvirra tråden med info hen fått i andra hand. Själva PM:aren har alltså inte själv påstått sig veta något utan återgav bara vad hen hört av andra personer i JA:s närhet. Med andra ord har jag ansett hela tiden att PM:aren är ungefär så trovärdig som man kan vara, alldeles oavsett om uppgifterna visar sig stämma eller inte.
Du verkar ha förutsatt att PM:et var på samma nivå som Hulls sensationsfantasi, vilket du naturligtvis inte kan ha en susning om eftersom du inte läst PM:et.
Senast redigerad av reemka 2014-06-23 kl. 15:16.
Citera
2014-06-23, 15:14
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Är det någon som med bestämdhet vet om LL har varit en direkt, eller indirekt orsak
till JH och JN:s separation,
(de bodde ju fortfarande i samma hus, men någon av dem var "på utgång")
Det senaste vi hört är väl att JN vet om LL:s existens men inte alls känner henne. Utgår man från det torde hon inte ha orsakat separationen alls.
Citera
2014-06-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Så här var det: Jag ställde en fråga till en person i tråden och den personen valde att svara i PM då hen själv inte ville förvirra tråden med info hen fått i andra hand. Själva PM:aren har alltså inte själv påstått sig veta något utan återgav bara vad hen hört av andra personer i JA:s närhet. Med andra ord har jag ansett hela tiden att PM:aren är ungefär så trovärdig som man kan vara, alldeles oavsett om uppgifterna visar sig stämma eller inte.
Du verkar ha förutsatt att PM:et var på samma nivå som Hulls sensationsfantasi, vilket du naturligtvis inte kan ha en susning om eftersom du inte läst PM:et.

Självklart kan jag inte veta, och att denne är en trovärdig källa är ju din uppfattning. Egentligen kanske hen sitter i Kiruna och trollar dig. Det handlar liksom om att du väljer att tro på något som kan vara exakt lika mycket fantasi, men avfärdar andra.

Detta har inte med tråden att göra iaf. Åter till ämnet!
Citera
2014-06-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Det senaste vi hört är väl att JN vet om LL:s existens men inte alls känner henne. Utgår man från det torde hon inte ha orsakat separationen alls.

Precis, mordet sker ju i JA´s lägenhet som haft en känd relation med LL tidigare. Vänner till LL spekulerar i att det handlar om svartsjukedrama : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19091633.ab

JH och JN hade gjort slut och vad jag förstår umgicks inte JN och JA (?), så att JN skulle vara inblandad i själva motivet känns lite långsökt. Dramat bakom motivet borde gälla LL, JH och JA. LL och JH konfronteras i lägenheten, börjar bråka våldsamt pga JA, vilket leder till att LL avlider.

När allt gått överstyr hjälper JN sitt ex JH, eftersom de fortfarande har nära band till varandra och hon är i knipa. JA är bara orsaken tillsvartsjukedramat och därför släppt, men JN sitter häktad för skyddande av brottsling (ej medhjälp).

Förutsatt att det inte var planerat för då uppstår genast en mängd andra möjliga motiv och händelseförlopp!
Citera
2014-06-23, 15:44
Medlem
Plastk0tt3s avatar
Citat:
Ett sannolikt mordvapen har redan hittats.
– Vi har hittat vad vi tror är mordvapnet, säger Göran Schwartz.
Nu gäller det att säkra blod från offret och fingeravtryck på vapnet. Göran Schwartz vill inte närmare beskriva vapnet mer än att det är "ett redskap". Exakt var det hittades säger han inte heller.
Enligt Göran Schwartz tyder valet av vapen på att mordet inte var planerat i detalj.
– Det verkar hastigt påkommet.

http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-kvinna-erkanner-misshandel/

Just att man uttrycker sig på ett sådant vis att mordvapnet tyder på att mordet inte var planerat i detalj, uppfattar jag som att det ändå funnits tankar på att mörda LL innan allt det här utspelade sig? Men att ingenting varit planerat, och när tillfälle gavs så tog JH tillfället i akt.
Citera
2014-06-23, 15:48
Moderator
KomissarieBecks avatar
Läser man artikeln i Expressen så lär mord aldrig bli aktuellt.
Nu verkar journalisten lite okunning på området eftersom han talar om mord.

Eftersom det verkar vara ett verktyg och troligen hastigt påkommet så lär det som värst
bli dråp. http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-kvinna-erkanner-misshandel/
Citera
2014-06-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3

Just att man uttrycker sig på ett sådant vis att mordvapnet tyder på att mordet inte var planerat i detalj, uppfattar jag som att det ändå funnits tankar på att mörda LL innan allt det här utspelade sig? Men att ingenting varit planerat, och när tillfälle gavs så tog JH tillfället i akt.
Enligt Örebropolisens presstalesperson Mats Nylén kontrolleras nu den frigivne mannens uppgifter för att eventuellt kunna fatta beslut om misstankarna ska avskrivas. Han är nu skäligen misstänkt för medhjälp till mord. Tidigare var han på sannolika skäl misstänkt.

Förstår jag rätt nu så är JA fortfarande skäligen misstänkt för medhjälp till mord trots att han är frisläppt, medans JN är misstänkt för skyddande av brottsling och häktad?
Citera
2014-06-23, 15:55
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Självklart kan jag inte veta, och att denne är en trovärdig källa är ju din uppfattning. Egentligen kanske hen sitter i Kiruna och trollar dig. Det handlar liksom om att du väljer att tro på något som kan vara exakt lika mycket fantasi, men avfärdar andra.

Detta har inte med tråden att göra iaf. Åter till ämnet!
Ja, det är min uppfattning att PM:aren inte trollar, det finns inget alls som tyder på det. Du kan välja att lita på min förmåga att bedöma det (och fortfarande är det andrahandsinfo som kan visa sig misstämma) eller bestämma dig för att jag inte kan bedöma det. Du har valt det senare och det har du all rätt att göra, men det är rätt fyrkantigt eftersom du fortfarande inte vet vem PM:aren är eller vad den har skrivit. Däremot har jag läst både PM och Hulls vilda hypotes...

Det kanske inte har med tråden att göra. Eller så har det kanske det.
Citera
2014-06-23, 15:59
Medlem
Jag tycker fortfarande det är konstigt att JH själv ska ha flyttat kroppen från lägenheten, in i en bil och vidare till fyndplatsen. Hon måste ha fått hjälp, men av vem: JA el JN? och varför isf väljer medhjälparen denna lösning istället för att ringa polisen? Känns som om man måste vara ganska kallhamrad, rädd eller kanske hotad för att göra så. Enligt tidigare utsagor i tråden är JA mycket chockad och ledsen men de fakto fortfarande skäligen misstänkt för medhjälp. JN:s advokat hävdar att hans klient är helt och hållet oskyldig och borde släppas omedelbart. Får inte ihop detta.
Citera
2014-06-23, 16:02
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3

Jag tolkar det bara som att JH ryckt åt sig "redskapet" i JA:s lägenhet. Hade hon haft några tankar på att mörda LL hade hon förmodligen farit omkring med ett eget "redskap" för att använda när tillfälle gavs...? Har också fått ytterligare ett PM av annan användare som stämmer överens med polisens uttalande i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in