2014-11-23, 17:04
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Fasaden var nog viktig.

Det kan vara så att båda fungerande rätt dåligt redan i Gaza. Folk lämnar ju av många skäl. Så från att vara udda, lite asociala och mindre ansedda så fick det här paret en annan status när de bodde i Sverige.

Härifrån kunde de "hjälpa" släktingar, de "förstod" det svenska systemet och via Fejan målar de upp en bild av ett lyckligt och välmående par. Jag tror det var viktigt för båda hur de uppfattades av släkten i Gaza.

De framhäver att deras respektive släkt är högstatus. Nu talar vi om stora släkter i ett litet land så det är fullt möjligt att det finns betydelesefulla medlemmar inom släktgrupperna. Men de här två var det inte.

För att upprätthålla ett uns av yttre fasad så var nog isoleringen nödvändig. Mordet och misshandeln tror jag inte överhuvudtaget har med deras socioekonomiska situation att göra. Men isoleringen var ju en av många komponenter som gjorde det möjligt.

Ja, nu skrev du precis vad jag tänker så jag slipper skriva det själv.
Citera
2014-11-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Enligt FUP:en så började den Korta vägen den 13 Januari, 40 timmars vecka varav halva dagen var på praktikplats. Så låg närvaro så att de var fråga om trepartssamtal och tankar från ansvarig att han inte skulle få fortsätta om hans frånvaro inte minskade var enligt praktikplatsen bara på plats 3 dagar under April.
Så antingen var han hemma eller också befann han sig på annan plats när han borde varit på praktik och utbildning.
Någon granne borde ha sett om han regelbundet gick på morgonen och kom tillbaka på eftermiddagen.

Du har helt rätt. Men hans deltagande var väldig sporadisk och dagen då Yara dog slutade han redan före 12.00 och gick till FK. Eftersom hans sjukfrånvaro inte stöddes av läkarintyg tror jag FK inte betalade ut ersättning för dom dagarna.

Det var nog en missräkning för Rami som sedan vid hemkomsten ev fann ett brev med kallelse till skolan. Han kan ha tagit ut frustrationen på Yara innan fisketuren.

Att Yara stod på benen när Rami kom hem efter att ha handlat har vi bara Ramis ord på.
Citera
2014-11-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför tror du att Rami började vara hemma mer efter att han färdig med SFI. Tror du att han var hemma efter jul men orkade inte gå till sin praktik utan satt i lägenheten med Madi och barnen. Jag tror inte så. Jag tror att han var någon annanstans och var helt ointresserad av sin familj och Yara.

Han kan ha varit i Rotterdam.
Citera
2014-11-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför tror du att Rami började vara hemma mer efter att han färdig med SFI. Tror du att han var hemma efter jul men orkade inte gå till sin praktik utan satt i lägenheten med Madi och barnen. Jag tror inte så. Jag tror att han var någon annanstans och var helt ointresserad av sin familj och Yara.

Om han var på annan plats än i bostaden så borde han varit hemma hos andra och då är det mycket märkligt om dessa personer inte framträtt, det var ju vinter/tidig vår. Det framkommer lite dåligt om han satt i bilen under normal arbetstid.
Citera
2014-11-23, 17:10
Medlem
Demonstration med fackeltåg med start på Stortorget i Karlskrona klockan 18 på söndagskvällen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/fackeltag-i-karlskrona-for-skadad-yararektor/
Citera
2014-11-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han kan ha varit i Rotterdam.

Om han var i Rotterdam borde han vilja styrka detta, allra helst när det står klart att det varit fråga om grov misshandel upprepade gånger.
Citera
2014-11-23, 17:21
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Om han var i Rotterdam borde han vilja styrka detta, allra helst när det står klart att det varit fråga om grov misshandel upprepade gånger.

Om han haft nåra ljusskygga saker för sej så vill han nog inte berätta var han varit. Och med/hos vilka.
Citera
2014-11-23, 17:44
Medlem
Titianas avatar
Lite funderingar..
Uppenbarligen så uppfattas Yara som "hund" , "piga", "ankarbarn" av familjen. Frågan är om det är mer? Jag följer vissa i denna tankegång att Yara i svensk mening blivit utnyttjad, och kanske ur någon annan mening var fru nr två (?). Varför gör jag detta?

-dels det Rami självmant tar upp om sex, utnyttjade, Yras duschande av underliv och dels synen på "kvinnorna bråkar", dvs precis detsamma som vissa andra här har kommit fram till hitintills. Så anledning till inlägget? JO ..
-Det fjuttiga faktum att Yara fick eget rum (privat) men detta var utrustad som rummen för kvinnor som får jobba som sexslavar...en madrass, ingen lampa. Ingenting. Det tycks inte finnas en garderob som tillhör Yara..Inga privata saker. Inte ens det lilla i leksaksväg som sönerna i familjen har...ingenting. En inplastad madrass....that´s it. Det var hennes tillvaro och liv.

Varför ska man "kosta" på en hund och en slav ett get rum?
Citera
2014-11-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Fasaden var nog viktig.

Det kan vara så att båda fungerande rätt dåligt redan i Gaza. Folk lämnar ju av många skäl. Så från att vara udda, lite asociala och mindre ansedda så fick det här paret en annan status när de bodde i Sverige.

Härifrån kunde de "hjälpa" släktingar, de "förstod" det svenska systemet och via Fejan målar de upp en bild av ett lyckligt och välmående par. Jag tror det var viktigt för båda hur de uppfattades av släkten i Gaza.

De framhäver att deras respektive släkt är högstatus. Nu talar vi om stora släkter i ett litet land så det är fullt möjligt att det finns betydelesefulla medlemmar inom släktgrupperna. Men de här två var det inte.

För att upprätthålla ett uns av yttre fasad så var nog isoleringen nödvändig. Mordet och misshandeln tror jag inte överhuvudtaget har med deras socioekonomiska situation att göra. Men isoleringen var ju en av många komponenter som gjorde det möjligt.
Din bild här stämmer NÄSTAN med min ...Jag ser dock endast Amani Madi som den som jobbat på att framstå (i skyltfönstret Facebook) som välmående, lyckligt GIFT småbarnsförälder.
Ramis uppvisning av sig själv (i skyltfönstret facebook) ser (mest) ut som "the PLAYER" utan något ansvar för barn och fru.
Citera
2014-11-23, 17:51
Medlem
Citat:
Förmildrande inte alls, med tanke på att de hade en massa elektronik så fanns det uppenbarligen så mycket pengar att det hade gått att skaffa billiga möbler, leksaker, kläder till barnen och lampor.

Deras elektronik är kanske stöldgods ?
Citera
2014-11-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Lite funderingar..
Uppenbarligen så uppfattas Yara som "hund" , "piga", "ankarbarn" av familjen. Frågan är om det är mer? Jag följer vissa i denna tankegång att Yara i svensk mening blivit utnyttjad, och kanske ur någon annan mening var fru nr två (?). Varför gör jag detta?

-dels det Rami självmant tar upp om sex, utnyttjade, Yras duschande av underliv och dels synen på "kvinnorna bråkar", dvs precis detsamma som vissa andra här har kommit fram till hitintills. Så anledning till inlägget? JO ..
-Det fjuttiga faktum att Yara fick eget rum (privat) men detta var utrustad som rummen för kvinnor som får jobba som sexslavar...en madrass, ingen lampa. Ingenting. Det tycks inte finnas en garderob som tillhör Yara..Inga privata saker. Inte ens det lilla i leksaksväg som sönerna i familjen har...ingenting. En inplastad madrass....that´s it. Det var hennes tillvaro och liv.

Varför ska man "kosta" på en hund och en slav ett get rum?

Jag tänkte att de inte ville ha henne i familjens delar av huset förutom när hon städade och sprang och passade upp mostern som främst verkade tillbringa all tid i sängen och därför fick bo i ett rum som verkade fungera som klädkammare och strykrum.
Citera
2014-11-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Madi älskar sin man men hon har ingen att anförtro sig till - längre. Till slut har hon faktiskt bara Rami kvar.

Jag undrar om Amani älskar Rami - egentligen. (Vad nu "älska" är.)

Han är ju hennes enda överlevnadschans i den kultur de kommer ifrån. Hon har redan en skilsmässa bakom sig, massor av minuspoäng. Men nu har hon en ny man och TVÅ söner. Plus, plus.

Om de bor i hemlandet innebär hennes släkt ett visst stöd för henne. Hon kan prata med sin släkt och få stöd av kvinnorna där. Hon skulle förmodligen hursomhelst umgås mer med kvinnorna än med Rami. Om det blir problem i äktenskapet kan hennes släkt skicka folk att prata med honom (och med henne). (Alla kommer att skvallra om och prata med varandra). Båda släkterna kommer att försöka hålla ihop äktenskapet. Om hennes släkt har högre status än hans får hon en bättre position.

Men om det trots allt skulle gå till skilsmässa skulle hon verkligen stå där. Mannen har rätten till barnen enligt islams lagar. hon kan i nåder få ta hand om dem tills de blir högst 7 år, dvs under den tid som man verkligen måste lägga ner mycket arbete på dem. Men sen ska de tas om hand och uppfostras i mannens familj. Flickor kan få stanna något längre hos mamman, men även de tillhör mannens familj.

I den kulturen kan kvinnor inte arbeta och försörja sig och en kvinna kan inte bo ensam. Vid en skilsmässa ska hon återbördas till sin pappas hem tillsammans med sin hemgift (alltså tillgångar som hon medfört till boet) som hon får tillbaka. Den innebär någon liten trygghet för henne.

Pappan och mamman kommer inte att gilla att ha en utskämd dotter att dras med. Men det blir svårt att gifta bort henne en tredje gång.

Så Amanis enda chans är att försöka hålla Rami vänligt stämd mot sig. Hon måste fjäska, aldrig invända mot vad han gör, låta honom komma och gå som han vill, få slå henne och hon måste uthärda. Hon måste bedyra att hon älskar honom över allt annat.

Ja, islam är vedervärdigt patriarkalisk. Männen har alla rättigheter, kvinnor knappast några. Vi måste till varje pris förhindra att islam får något inflytande här

I Sverige har Amani faktiskt mycket bättre chanser. Om hon skulle dömas till fängelse kan hon få chans att studera där. När hon kommer ut har hon rätt att få eget försörjningsstöd och någon form av bostad. Hon kan få ett eget jobb och tjäna egna pengar. Om det går så att Rami blir frikänd och får vårdnaden om barnen kan hon få umgängesrätt med barnen, och hon kan försöka att få delad vårdnad. Om ingen av dem får vårdnaden kan hon i alla fall få umgängesrätt med barnen, och det är mer än om de hade bott som skilda i hemlandet. Och hon behöver inte älska Rami över allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in