2014-11-23, 16:17
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och det är ju så alla inblandade vuxna har agerat eller icke-agerat, hur man nu vill se på saken. Dom har godtagit alla förklaringar och gjort ingenting.
Tack för den piken! Jag syftade närmast på hur jag själv skulle ha tänkt i motsvarande situation. Om jag hade haft ett syskon som flyttat till exempelvis England och som berättat att han och hans fru hade tvingats byta bostad på grund av problem med ohyra. Om min svägerska hade visat mig de sparsamt möblerade rummen på Skype och sagt att de inte hunnit skaffa nya möbler än, så hade jag naturligtvis utgått från att hennes förklaring var sann. Varför skulle jag tvivla på henne? Och jag skulle absolut inte någon månad senare ha krävt att få kontrollera att man verkligen möblerat bostaden ordentligt.
Citera
2014-11-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Undrar om jag uttrycker mig väldigt otydligt... Det känns som goddag yxskaft här.
100 gånger har jag sagt att ingenting kan ursäkta deras handlingar mot Yara.

Men, jag ser ingenting "konstigt" med att de isolerade sig. Handlar inte om rätt eller fel, ont eller gott. Det är det mest sannolika.

Jag spekulerade i om de eventuellt prioriterade att försöka hålla masken utåt framför att skaffa kläder och möbler till Yara. OM det skulle vara så att de sätter sin egen fåfänga framför Yaras välmående, vilket jag tror ganska starkt att de gjorde, så är det inget förmildrande. Förstår inte hur folk kan tolka det som att jag ser det som en förmildrande omständighet.

Samvete och inre hinder verkar de sakna. Det betyder inte att de struntar i hur de framstår för andra. Ramis Facebook med uppblåsta titlar tycker jag tyder på att han vill framstå som mer framgångsrik än vad han de facto är. Hur någon kan få det till att jag ursäktar deras handlingar övergår mitt förstånd.

De vuxna verkar ha haft kläder som inte stack ut som slitna och urtvättade och varsin mobil med surf.
Citera
2014-11-23, 16:28
Medlem
Hittar ingen information om någon sysselsättning för Rami före 13 Januari då han började det arbetsmarknadspolitiska programmet kan det vara så att det egentligen var han som skötte om barnen och hushållet och att det fungerade innan han tillbringade hela dagarna borta?
Citera
2014-11-23, 16:33
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
För mig är det tämligen svart och vitt. Det har du helt rätt i. Jag ser inte resonemang kring deras (påhittade) stolthet som särskilt relevant. De är tjuvar och banditer. De har ingen stolthet alls. Deras agerande och deras hem är tydliga vittnesmål om deras förfall.
Men om man ska resonera om vem eller vilka som är direkt skyldig/a till Yaras död så måste man ju - hur mycket tjuvar och banditer man än anser dem vara - försöka utröna vad som gått snett i familjen, varför Rami och Amani har agerat som de gjort, vad som kan ha utlöst det uppenbarligen upptrappade våldet mot Yara, vem som utförde den dödliga misshandeln på valborgsmäsoafton och varför isåfall inte den andra parten ingrep.

För mig återstår det fortfarande många obesvarade frågor om orsaken till att Yara dog som är värda att diskutera.
Citera
2014-11-23, 16:35
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Men om man ska resonera om vem eller vilka som är direkt skyldig/a till Yaras död så måste man ju - hur mycket tjuvar och banditer man än anser dem vara - försöka utröna vad som gått snett i familjen, varför Rami och Amani har agerat som de gjort, vad som kan ha utlöst det uppenbarligen upptrappade våldet mot Yara, vem som utförde den dödliga misshandeln på valborgsmäsoafton och varför isåfall inte den andra parten ingrep.

För mig återstår det fortfarande många obesvarade frågor om orsaken till att Yara dog som är värda att diskutera.

Varför måste man det? Ingen anledning i världen ändrar på det faktum att de är skyldiga. Båda två. Vi kommer aldrig att få veta vem som slog mest, exakt vilket slag som dödade. Båda är skyldiga.
Citera
2014-11-23, 16:39
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Undrar om jag uttrycker mig väldigt otydligt... Det känns som goddag yxskaft här.

Men, jag ser ingenting "konstigt" med att de isolerade sig. Handlar inte om rätt eller fel, ont eller gott. Det är det mest sannolika.

Jag spekulerade i om de eventuellt prioriterade att försöka hålla masken utåt framför att skaffa kläder och möbler till Yara. OM det skulle vara så att de sätter sin egen fåfänga framför Yaras välmående, vilket jag tror ganska starkt att de gjorde, så är det inget förmildrande. Förstår inte hur folk kan tolka det som att jag ser det som en förmildrande omständighet.

Samvete och inre hinder verkar de sakna. Det betyder inte att de struntar i hur de framstår för andra. Ramis Facebook med uppblåsta titlar tycker jag tyder på att han vill framstå som mer framgångsrik än vad han de facto är. Hur någon kan få det till att jag ursäktar deras handlingar övergår mitt förstånd.

Nejdå, jag förstår vad du skriver. Men jag ser att vi i tråden ibland försöker finna orsaker till deras "förfall" och jag ser det inte som en förklaring till vad de gjorde mot Yara. Jag kopplar inte ihop det med deras beteende mot Yara.
Kanske för att jag har mött så många människor i misär och förfall som inte släpper lös ondskan mot ett litet barn?
För mej känns det som om det ligger annat bakom. Nåt vi aldrig får veta.
Citera
2014-11-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hittar ingen information om någon sysselsättning för Rami före 13 Januari då han började det arbetsmarknadspolitiska programmet kan det vara så att det egentligen var han som skötte om barnen och hushållet och att det fungerade innan han tillbringade hela dagarna borta?

Gick han inte då på SFI mellan 08 - 16? Arbetspolitiska programmet hade kortare arbetsdagar och slutade 13 på dagarna.

Det fick mig att undra lite. Varför ökade Yaras frånvaro i takt med att Rami började vara hemma mer? Borde vara tvärtom (givet Madi var problemet).

Nu visade det ju sig att både Yaras och Ramis frånvaro ökade efter jul. Och ersättningen minskade för hushållet.
Citera
2014-11-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gick han inte då på SFI mellan 08 - 16? Arbetspolitiska programmet hade kortare arbetsdagar och slutade 13 på dagarna.

Det fick mig att undra lite. Varför ökade Yaras frånvaro i takt med att Rami började vara hemma mer? Borde vara tvärtom (givet Madi var problemet).

Nu visade det ju sig att både Yaras och Ramis frånvaro ökade efter jul. Och ersättningen minskade för hushållet.

Enligt FUP:en så började den Korta vägen den 13 Januari, 40 timmars vecka varav halva dagen var på praktikplats. Så låg närvaro så att de var fråga om trepartssamtal och tankar från ansvarig att han inte skulle få fortsätta om hans frånvaro inte minskade var enligt praktikplatsen bara på plats 3 dagar under April.
Så antingen var han hemma eller också befann han sig på annan plats när han borde varit på praktik och utbildning.
Någon granne borde ha sett om han regelbundet gick på morgonen och kom tillbaka på eftermiddagen.
Citera
2014-11-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Varför tror du att Rami började vara hemma mer efter att han färdig med SFI. Tror du att han var hemma efter jul men orkade inte gå till sin praktik utan satt i lägenheten med Madi och barnen. Jag tror inte så. Jag tror att han var någon annanstans och var helt ointresserad av sin familj och Yara.
Citera
2014-11-23, 16:57
Medlem
Citat:

Fasaden var nog viktig.

Det kan vara så att båda fungerande rätt dåligt redan i Gaza. Folk lämnar ju av många skäl. Så från att vara udda, lite asociala och mindre ansedda så fick det här paret en annan status när de bodde i Sverige.

Härifrån kunde de "hjälpa" släktingar, de "förstod" det svenska systemet och via Fejan målar de upp en bild av ett lyckligt och välmående par. Jag tror det var viktigt för båda hur de uppfattades av släkten i Gaza.

De framhäver att deras respektive släkt är högstatus. Nu talar vi om stora släkter i ett litet land så det är fullt möjligt att det finns betydelesefulla medlemmar inom släktgrupperna. Men de här två var det inte.

För att upprätthålla ett uns av yttre fasad så var nog isoleringen nödvändig. Mordet och misshandeln tror jag inte överhuvudtaget har med deras socioekonomiska situation att göra. Men isoleringen var ju en av många komponenter som gjorde det möjligt.
Citera
2014-11-23, 17:01
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Varför måste man det? Ingen anledning i världen ändrar på det faktum att de är skyldiga. Båda två. Vi kommer aldrig att få veta vem som slog mest, exakt vilket slag som dödade. Båda är skyldiga.
Varför man måste det? Därför att det är syftet med den här tråden.

Vi är ju här just för att diskutera Yaras död, orsakerna till den och vem eller vilka som är skyldiga både till misshandeln tidigare och till den misshandel som dödade henne. Om vi inte ska diskutera det är det ju lika bra att stänga tråden.
Citera
2014-11-23, 17:03
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Varför man måste det? Därför att det är syftet med den här tråden.

Vi är ju här just för att diskutera Yaras död, orsakerna till den och vem eller vilka som är skyldiga både till misshandeln tidigare och till den misshandel som dödade henne. Om vi inte ska diskutera det är det ju lika bra att stänga tråden.

Nu har du läst mitt inlägg som faen läser bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in