Citat:
Ursprungligen postat av
Iobberknoll
Alltihop kring själva rättsprocessen börjar kännas lite obehagligt och jag börjar få en del onda aningar.
Framförallt ogillar jag att ingenting kan fortgå bara för att man inte kan tala med Yaras mamma. Kan det betyda att man har så dåliga bevis att allting hänger på mammans vittnesmål och facebooks samarbetsvilja?
I mina öron känns det väldigt riskabelt. Å andra sidan; jag är novis och oroar mig kanske mest för att jag inte har tillräcklig kunskap.
Du behöver inte ha onda aningar, det är en ny sida av myntet i Sörgårdsidyllen Sverige som visar sig!
Inte den bilden mördarparet hittills fått genom myten om Sverige, och möten med sociala och andra sosseinrättningar som kör ett annat race än rättsväsendet.
Vi har långa häktningstider i Sverige, som försvaras med att utredningarna ska vara rättssäkra och noggranna. Det vi ser prov på nu. Åklagaren vill veta vem som är vem, och undvika viktiga överraskningar. De kan båda åtalas för gärningsmannagemenskap, men mannen verkar veta hur en process ska dras, och skyller på frun. Det vore ju synd om han kom undan, eller hur?
I detta fall utgår jag ifrån att de skyller på varandra och att släkterna/klanerna ställer sig på varsin sida, men att saken kompliceras av kusingiften.
Jag tror inte att ett förhör med mamman i Gaza ger så mycket, men det måste göras. Om inte utredarna har förhört henne kan nya uppgifter dyka upp senare som blir svåra att bemöta. Det gäller att vara beredd på advokatnonsens som kommer som ett brev på posten i ett mordfall med långa straff, som gärningsmännen vill komma undan. För ingen av dessa gärningsmän från Gaza värderar ett barns liv enligt västerländska normer, där deras behandling av Yara var misshandel enligt vår syn på saken. Och att Yaras död betraktas som mord enligt lagen.
Det är en lång och het sommar, grillning pågår i ordets alla bemärkelser. De flesta inom rättsväsendet är på semester och har ingen brådska tillbaka till jobbet. Mitt tips är att häktningen kommer förlängas tills mamman kan förhöras, och det dröjer då det är kaos i Gaza. När denna rättsprocess är över kommer inte Sverige te sig lika attraktivt som asylland!