2014-07-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Alltihop kring själva rättsprocessen börjar kännas lite obehagligt och jag börjar få en del onda aningar.
Framförallt ogillar jag att ingenting kan fortgå bara för att man inte kan tala med Yaras mamma. Kan det betyda att man har så dåliga bevis att allting hänger på mammans vittnesmål och facebooks samarbetsvilja?
I mina öron känns det väldigt riskabelt. Å andra sidan; jag är novis och oroar mig kanske mest för att jag inte har tillräcklig kunskap.

Ja vï får väl hoppas att saker och ting inte är beroende av ett vittnesmål från en mamma på flykt mitt i ett krig. Kanske har det här paret högst trovärdiga (?) historier och biomamma har info från Y som spräcker någons alibi. Tänker osökt på Rs resa före mordet.

Börjar mer och mer luta åt LaScalas "Alla ljuger -någon dör" scenario. Kanske är omständigheterna kring flickan betydligt mer komplicerade än vad jag vill tro.
Senast redigerad av VemKom 2014-07-26 kl. 23:35.
Citera
2014-07-27, 00:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ja vï får väl hoppas att saker och ting inte är beroende av ett vittnesmål från en mamma på flykt mitt i ett krig. Kanske har det här paret högst trovärdiga (?) historier och biomamma har info från Y som spräcker någons alibi. Tänker osökt på Rs resa före mordet.

Börjar mer och mer luta åt LaScalas "Alla ljuger -någon dör" scenario. Kanske är omständigheterna kring flickan betydligt mer komplicerade än vad jag vill tro.

Svårigheterna att reda ut fall där det är många med eller utan PUT, falska resehandlingar, lögner vid ansökan etc fick jag ju bekräftat av förhörsledaren i fallet med den innebrända Andrea Montano på Valhallavägen där det klart framkom vilka svårigheter man ställs inför.
Vittnen ljuger pga av att de har nån beroendeställnng till misstänkt GM (svartjobb t ex), vittnen lämnar landet, vittnen som är här illegalt vågar inte träda fram osv.
Och -släkten ljuger för att skydda sin släkting.

Jag kan tänka mej att det här fallet innehåller en del av ovanstående.
Polisen i fallet med Andrea Montano var mycket skickliga, det var som att repa upp en tilltrasslad stickning men så småningom satt alla maskorna på rätt sticka.
Citera
2014-07-27, 07:01
Medlem
Iobberknolls avatar
Eftersom det framkommer i media att mammans vittnesmål är viktigt för fortsatt utredning och åtal. Lever hon inte ett riskabelt liv då? Då menar jag utöver rådande situation i Gaza. Finns det någon risk för att t.ex anhöriga till Amani vill hindra rättvisans gång? Kan de tänka sig att tysta henne, handgripligen eller genom hot?

Jag tycker det är så märkligt att Ramis släktingar inte verkar ta avstånd från Rami, på t.ex facebook. Vet inte de heller att han sitter häktad?
Citera
2014-07-27, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Alltihop kring själva rättsprocessen börjar kännas lite obehagligt och jag börjar få en del onda aningar.
Framförallt ogillar jag att ingenting kan fortgå bara för att man inte kan tala med Yaras mamma. Kan det betyda att man har så dåliga bevis att allting hänger på mammans vittnesmål och facebooks samarbetsvilja?

I mina öron känns det väldigt riskabelt. Å andra sidan; jag är novis och oroar mig kanske mest för att jag inte har tillräcklig kunskap.

Du behöver inte ha onda aningar, det är en ny sida av myntet i Sörgårdsidyllen Sverige som visar sig!

Inte den bilden mördarparet hittills fått genom myten om Sverige, och möten med sociala och andra sosseinrättningar som kör ett annat race än rättsväsendet.

Vi har långa häktningstider i Sverige, som försvaras med att utredningarna ska vara rättssäkra och noggranna. Det vi ser prov på nu. Åklagaren vill veta vem som är vem, och undvika viktiga överraskningar. De kan båda åtalas för gärningsmannagemenskap, men mannen verkar veta hur en process ska dras, och skyller på frun. Det vore ju synd om han kom undan, eller hur?

I detta fall utgår jag ifrån att de skyller på varandra och att släkterna/klanerna ställer sig på varsin sida, men att saken kompliceras av kusingiften.

Jag tror inte att ett förhör med mamman i Gaza ger så mycket, men det måste göras. Om inte utredarna har förhört henne kan nya uppgifter dyka upp senare som blir svåra att bemöta. Det gäller att vara beredd på advokatnonsens som kommer som ett brev på posten i ett mordfall med långa straff, som gärningsmännen vill komma undan. För ingen av dessa gärningsmän från Gaza värderar ett barns liv enligt västerländska normer, där deras behandling av Yara var misshandel enligt vår syn på saken. Och att Yaras död betraktas som mord enligt lagen.

Det är en lång och het sommar, grillning pågår i ordets alla bemärkelser. De flesta inom rättsväsendet är på semester och har ingen brådska tillbaka till jobbet. Mitt tips är att häktningen kommer förlängas tills mamman kan förhöras, och det dröjer då det är kaos i Gaza. När denna rättsprocess är över kommer inte Sverige te sig lika attraktivt som asylland!
Citera
2014-07-27, 10:26
Medlem
All heder till polis, sjukvård och rättsväsende, som det kanske kommer att visa sig, skipade någon form av rättvisa.
Nu är det svensk lagstiftning som gäller oavsett. Det är förbjudet att aga barn. Det är absolut förbjudet att misshandla och utnyttja barn tills dom stupar.

Men hur ser domstolarna på när föräldrar skickar hit sina minderåriga barn som ankare? Räknas det som trafficking? Medskyldiga? Om barnen inte ville åka hit från början - har barnen någon talan? Eller är en 7åring för liten för att föra sin egen talan? Kan man tro på vad en 7åring berättar?

Och kan våra domstolar fortsättningsvis utgå från och döma till vad socialtjänsten kommer fram till i sina utredningar?
Citera
2014-07-27, 11:14
Medlem
LaScalas avatar
Att skicka sina minderåriga barn på riskfyllda resor för att bli ankarbarn har nu fått Barack Obama att reagera med att vilja sätta stopp för det. Och ej låta de 57000 stanna.
Till USA har kommit 57000 barn. Främst från från Mexico.
Jag läste det på text -TV men har ingen länk f n.

Man kan ju verkligen ifrågasätta människors kärlek till sina barn.
I Sverige ska vi ta emot fler ensamkommande barn.

Fick via Facebook ta emot foton från en anhörig som just nu befinner sej i en liten stad ovanför L.A.
Hon visade foton på lyxvillor runt omkring och var upprörd. Det fullkomligt kryllar av barn bland dom där husen som ser ut att komma från latinamerika och verkar vara små slavar som jobbar inne och i odlingarna.

Är det ankarbarns öden hon ser?
Senast redigerad av LaScala 2014-07-27 kl. 11:21.
Citera
2014-07-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
All heder till polis, sjukvård och rättsväsende, som det kanske kommer att visa sig, skipade någon form av rättvisa.
Nu är det svensk lagstiftning som gäller oavsett. Det är förbjudet att aga barn. Det är absolut förbjudet att misshandla och utnyttja barn tills dom stupar.

Men hur ser domstolarna på när föräldrar skickar hit sina minderåriga barn som ankare? Räknas det som trafficking? Medskyldiga? Om barnen inte ville åka hit från början - har barnen någon talan? Eller är en 7åring för liten för att föra sin egen talan? Kan man tro på vad en 7åring berättar?

Och kan våra domstolar fortsättningsvis utgå från och döma till vad socialtjänsten kommer fram till i sina utredningar?

Svensk lagstiftning gäller inte ''oavsett''. Svensk lag gäller för brott begångna i Sverige eller av en svensk medborgare utomlands. Svensk lag kan inte tillämpas på personer som bor i Gaza och aldrig satt sin fot här. Det är inte ett brott att en förälder skickar sitt barn till Europa i ''ankarsyfte''. Föräldrarna kan inte heller räknas som medskyldiga enbart pga att de känt till att Yara hade det svårt i Sverige och bad henne om att hålla ut. Om det nu var så. Skulle det visa sig att Yaras föräldrar sålt henne till trafficking, eller - vilket är ännu mer osannolikt- ''beställt'' mordet på henne, så får de dömas i Gaza. Rättegången i Sverige handlar - såvitt jag har förstått - om vem som dödade Yara och inte om annat.
Citera
2014-07-27, 13:23
Medlem
Ang. Kleopatras senaste inlägg:

Jag håller med dig! Det är bra om Svenska Domstolsväsendet redogör för hur man där ser på-

*tillförlitlighetsgraden på vad svensk "socialtjänst" har kommit fram till och kommer fram till

Hoppas att vi inte får ett seriöst svar från Domstolsväsendet -alltså inte ett (ack, så vanligt...) god dag yxskaft-svar.
Citera
2014-07-27, 13:24
Medlem
Rättelse:

Jag menar att jag hoppas...
Citera
2014-07-27, 14:03
Medlem
... jag hoppas att Domstolsväsendet svarar seriöst.
Citera
2014-07-27, 20:29
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Att skicka sina minderåriga barn på riskfyllda resor för att bli ankarbarn har nu fått Barack Obama att reagera med att vilja sätta stopp för det. Och ej låta de 57000 stanna.
Till USA har kommit 57000 barn. Främst från från Mexico.
Jag läste det på text -TV men har ingen länk f n.

Man kan ju verkligen ifrågasätta människors kärlek till sina barn.
I Sverige ska vi ta emot fler ensamkommande barn.

Fick via Facebook ta emot foton från en anhörig som just nu befinner sej i en liten stad ovanför L.A.
Hon visade foton på lyxvillor runt omkring och var upprörd. Det fullkomligt kryllar av barn bland dom där husen som ser ut att komma från latinamerika och verkar vara små slavar som jobbar inne och i odlingarna.

Är det ankarbarns öden hon ser?

Jag svarar mej själv här eftersom det är för sent att redigera detta inlägg.
Eftersom vi kommer in på frågan om ankarbarn mellan varven så kanske den här tråden kan vara av intresse? Där kan ju diskussionerna läggas också.
(FB) Politisk kris i USA om ensamkommande flyktingbarn
Citera
2014-07-28, 22:31
Medlem
Klarabella79s avatar
Jag kanske skenar i fantasin.. MEN efter att ha läst om att Yara kanske inte är deras biologiska dotter m.m... KAN hon vara Ramis biologiska men utomäktenskapliga barn, som detta par har "fått" som nyfödd och tagit hand om?

Bara en tanke som slagit mig.. För jag tror inte ett dugg på att mamman inte vet vad som hänt. Jag tror att alla där nere vet, men de håller ihop i samma version för att inte hamna i trubbel och få massa skitsnack, "tappa ansiktet" osv. Speciellt inte om vissa misstänker att Yara inte var deras dotter. Rykten i såna länder och utomäktenskapliga barn är inte att leka med..

Jag tror även att Yara dog av inre blödningar i skallen, pga trauma mot huvudet och därför kunde ambulanspersonalen inte konstatera hennes död på plats och det är så nedtystat. De kommer i såfall att skylla på att flickan ramlade ut från balkongen och en massa annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in