Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-23, 13:47
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag har också varit inne på det av exakt samma anledning du anger, men fortfarande förstår jag inte varför polisen är så förtegna i det här fallet när de var väldigt snabba med att gå ut med "styckmord" i fallet VB i Boden. Någon i tråden menade att de går ut med den information som kan vara till gagn för utredningen men det får jag inte heller ihop just när man jämför dessa två fall. Och det kan förstås bero på att jag inte är polis och insatt i hur de resonerar som sagt...

Kan det vara så att de inte hittat alla kroppsdelar än? Eller att det kanske inte är helt uppenbart att det gäller ett styckmord? Om det t.ex är så att endast en lem blivit avskild från resten av kroppen, är det kanske även möjligt att lemmen ryckts eller klämts av vid transport? Är det någon som vet om polisen fortfarande är ute i skog och mark i de aktuella områdena?
Citera
2014-06-23, 13:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
PM-uppgifter. Har inte själv hängt med i tråden sedan innan midsommar, så det kanske redan är känt:

- JA är den som är frisläppt.
- JA har haft ett på/av-förhållande med både LL och JH.
- JA ville egentligen ha någon av dem.
- LL och JH såg på varandra som konkurrenter.
- LL var en bra människa.
- Någon "J" har ett gemensamt barn med JH.
JH har inga barn, enligt Folkbokföringen.
Citera
2014-06-23, 13:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Menar du INTE ha någon av dom?

Naturligtvis, tack. Uppdaterat inlägget.
Citera
2014-06-23, 13:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Punkt nr 3...?
Och sista punkten, har JH ett barn nu plötsligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
JH har inga barn, enligt Folkbokföringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiolin
JH har barn? Hur vet du det?

Ingen aning, PM-uppgift. Har hon inte barn enligt folkbokföringen lär den uppgiften inte stämma.
Citera
2014-06-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ingen aning, PM-uppgift. Har hon inte barn enligt folkbokföringen lär den uppgiften inte stämma.

LL har väll däremot ett barn?
Citera
2014-06-23, 13:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeyu

Ok – kanske en typo från PM:aren.
Citera
2014-06-23, 14:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
På en löpsedel har alltid styckmord en kolossal dragningskraft på allmänheten.

Inom press och polis gick ett flertal anställda på semester från och med midsommarafton (20/6).

Kan denna styckning visa sig vara en tidningsanka. Vad tror Hamilkar?
Jag är inte säker på att polisen självklart skulle bry sig om att dementera felaktiga uppgifter i pressen en midsommarhelg. Å andra sidan brukar tidningarna ha rätt om den typen av detaljer.
Citera
2014-06-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De är av ganska olika natur. Vad Hull skriver är, som h*n själv medger, "spekulationer", dvs fria fantasier i sensationell riktning. Sannolikheten att fria fantasier i sensationell riktning visar sig stämma med verkligheten är så liten att den kan bortses från - mindre än 1%, i alla fall. PM:are som påstår sig ha information kommer i tre sorter: De som har rätt, de som tror att de har rätt, och de som desinformerar med flit. Min tidigare erfarenhet från forumet de senaste sex-sju åren är att en PM:are som det inte lyser några specifika varningssignaler om, som hävdar att en viss omständighet är sann, har rätt i sådär 40-50% av fallen.

Fast i en krimtråd som den här pysslar vi inte med sanning. Vi pysslar med sannolikheter - liksom för övrigt rätten kommer att göra senare. Att anta att flugigast tänkbara flumjidder är lika sannolikt som en uppgift från en PM:are som inte verkar otrovärdig på något specifikt sätt, bara för att vi inte säkert i dagsläget kan veta om någondera är sanning eller lögn, bidrar knappast till att föra tråden framåt.

Det ena är tillräckligt sannolikt för att böra på något sätt beaktas i tråden. Det andra kan man möjligen läsa och le åt fantasirikedomen, men det bör inte på minsta sätt diskuteras vidare i tråden.

Jag förstår din poäng, och jag håller med om att Hull kanske gick lite väl långt i sina spekulationer, men att säga att det han skrev endast är spekulationer är självklart lika rätt precis som i PM'et ni fick. Även om personen ni fick PM av är seriös så är det fortfarande bara spekulationer, om du inte råkar prata med den som leder utredning själv.

Det är väl snarare det jag försöker poängtera.

Hur rätten sedan arbetar låter jag vara osagt, det hör inte tråden till.
Citera
2014-06-23, 14:05
Medlem
Quarrels avatar
NA: Bilen som kan vara viktig pusselbit i mordet
Citat:
Sedan i torsdags letar polisen efter spår som kan styrka ett eventuellt händelseförlopp där den döda kvinnans kropp förflyttats från Askersund till Hällabrottet, som är den teori polisen jobbar efter.
Citera
2014-06-23, 14:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag förstår din poäng, och jag håller med om att Hull kanske gick lite väl långt i sina spekulationer, men att säga att det han skrev endast är spekulationer är självklart lika rätt precis som i PM'et ni fick. Även om personen ni fick PM av är seriös så är det fortfarande bara spekulationer, om du inte råkar prata med den som leder utredning själv.
Det är dock klar skillnad på spekulationer - som åtminstone i min ordbok innebär att man gissar utan självklar verklighetsförankring - och på uppgifter om sakförhållanden, som kan vara rätt eller fel, men som kommer med ett anspråk på sanning, som spekulationerna snarast definitionsmässigt inte har.

Citat:
Hur rätten sedan arbetar låter jag vara osagt, det hör inte tråden till.
Kanske inte just nu. Men hur rätten arbetar kommer i hög grad att höra tråden till om/nä'r det här fallet kommer till rättegång.
Citera
2014-06-23, 14:09
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeyu

Det tror jag inte. Bilderna på barnen är andras. Hon är/var faster bl a.
Citera
2014-06-23, 14:13
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ja, jag får inte uppfattningen av att LL skulle varit en kaxig tjej som omskrivits här i tråden. Hennes bilder/kommentarer, både på fb och Instagram visar på en helt vardaglig och go tjej utan attityder. Citaten hon lagt ut är ju faktiskt inte skrivna av henne. Glimten i ögat hade hon dock och sådant kan driva vissa till vansinne, som i detta fall.

Det är för sorgligt alltsamman..

LL's kaxighet är en hypotes av mig, likaså JH's lynnighet, för att bygga ihop ett rimligt motiv i explosionsartat tidsperspektiv som detta fall verkar vara. Det krävs något extra för att ett så brutalt mord skall kunna ske, inklusive möjlig styckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in