Citat:
Det tror jag med.Nja... Hon ska ha varit hos sin syster när Rami misshandlade henne, hon ska ha åkt till Egypten för att träffa sina kusiner när hon var höggravid med sin yngsta son, hon ska haft sin brorson boende hos sig ett tag. Det betyder förstås inte hennes släkt gillade henne. Men jag tror att deras isolering var självvald. De levde i en någon sorts sjuk symbios och hon känner sig sviken av honom nu.
Citat:
Hon säger i förhör att hennes släkt inte gillar henne och Rami säger att de vill vara för sig själva och inte umgås med andra vilket är väldigt konstigt eftersom det är det vi svenskar är kända för att vi inte spontanbesöker andra och är gästfria, bjuder på mat och umgås utan förvarning.
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Visst är det så att svenskar inte spontanbesöker varandra men den här familjen var inte svensk. Jag vet inte araber spontanbesöker varandra men det handlar inte om spontanbesök. En kvinna som tillbringar hela sin tid hemma i lägenheten med två små barn utan att ens försöka skapa kontakt med andra kvinnor och småbarnsmammor, inte minst för barnens skull, har aldrig stött på.
Citat:
Är det jag som inte fattar ironi?Jag menar att det var mycket underligt att isolera sig i en dåligt inredd lägenhet där det verkar som mamman tillbringar sin mesta tid i sovrummet, de har tv i den del som är avsatt till matplats, där vardagsrummet verkar vara mottagningsrum för gäster, gäster som aldrig bjöds in.
De drar sig undan umgänge på grund av apati och skam:
- depression/annan psykisk ohälsa. Att isolera sig och bli oföretagsam även socialt, ingår.
- dålig ekonomi. Madi hade troligtvis inte pengar att träffa folk ute och fika, äta, gå på bio etc. Inget att bjuda på hemma. Och har du inte möjlighet att bjuda igen så kanske du undviker att ta emot inbjudningar. Eller så slutar kanske inbjudningarna att komma.
- Hemmet duger inte att visa upp.
- Tidvis har Yara skador som inte tål att visa upp (frånvaro i skolan remember)
- Man har inget positivt att berätta. Vad gör du Rami? - Äh jag började ett arbetsmarknadsprojekt med praktik, men den chansen sumpade jag. Och du Madi - Jag, roar mig med repriser av gamla serier och lite snatteri.
Hur kan någon vara förvånad att de drog sig undan?
S K A M. (+deppression och andra problem och fattigdom).
Senast redigerad av TigerKid 2014-11-23 kl. 00:47.
Senast redigerad av TigerKid 2014-11-23 kl. 00:47.