2014-11-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du måste läsa på tråden, för det är just Migrationspolitik detta handlar om i ett västland när individerna som arbetar inom Migrationsverket, kommuner och rättsväsendet, möter individer från öst som migrerar till en ort som Karlskrona. Politiska beslut som tas utan att veta vad dessa politiska beslut innebär i praktiken. Hanteringen av Yara visar på kulturkrock och alla brister, och hur illa en arabisk flicka kan hanteras mitt i Bullerbyn där man sen länge lagstiftat mot aga.

Migrationspolitiken är makroperspektivet, och denna sak är mikroperspektivet där verkligheten hinner ikapp dem alla! För det är politiska beslut som styr all verksamhet i kommuner och inom rättsväsendet. Och sen drabbar enskilda individer.

Mitt fetade: Tycker det framkommer tydligt då rektor och skolan begär extra hjälp med situationen med ca 60% invandrarelever av olika karaktär och skolan går på knäna.

Mängder av skolor har detta problem och det kommer inte minska utan öka i rasande fart, det beräknas komma ca 100.000 vart år kommande 5 årsperioden varav en stor del är barn som skall placeras i skola.

Sen förstår jag skolpersonalen i vissa delar av detta fall, det mindre trevliga Rami/Madi besöket direkt in i klassrummet hoverandes och skrikandes gör inte läraren mer benägen att "borra" i problemet, man blir både rädd och förskräckt. Denna händelse är inget unikum då det gäller besök av föräldrar från annan kultur men ingen vågar göra något åt det, är alldeles för känsligt.
Citera
2014-11-22, 18:13
Medlem
Till ToZon
och till Vresrosn

Stort Tack för välformulerat, faktainformerande svar/beskrivningar!
Senast redigerad av commandaria 2014-11-22 kl. 18:43.
Citera
2014-11-22, 21:44
Medlem
Kritik mot löneökning på 1,8 miljoner
M–politiker kräver svar om den tillfälliga löneökningen för 16 socialsekreterare
+ plustjänst http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/kritik-mot-loneokning-pa-18-miljoner(4542447).gm

Gör ännu en granskning om Yara
Hanteringen ska sättas under lupp: "Det är många som ifrågasätter"
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/just-nu-kommunen-ska-gora-annu-en-granskning(4541802).gm
Citera
2014-11-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Oavsett om hon har slagit eller ej så har hon iaf underlåtit att stoppa en extremt grov och långdragen misshandel. För mig är det ofattbart att hon skäms mer över stölderna än hennes inblandning i mordet på Yara.

Märkligt tycker även jag ...
Det tyder ju ändå på någon form av aktivitet i känslocentrat i Madis hjärna
Talar vi här om kultur/religionsskillnad?

Jag menar då att om en " nordisk kristen" kvinna hade suttit i rättssalen åtalad för detta brott så hade hennes prio 1 varit skammen över att medverkat passivt till tortyr och misshandel av ett barn.
Att jämföra stöld med detta brott - då framstår stölden som en nästan komisk historia...
Att stoppa ner locktänger...
Citera
2014-11-22, 22:38
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Vem biter - och varför- en åttaåring i bröstvårtan?
Det är en otäck detalj mitt i de andra hemskheterna.

Det fanns ju 2 små barn där! Behöver ju inte ha med dödsmisshandeln att göra.
Citera
2014-11-22, 22:45
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW

Har varit min tanke också. Med tanke på att min dotter som liten blev biten av en liten kompis i ansiktet. Påmindes om detta med tanke på det som såg ut som bett i hakan/kinden på Yara.
Citera
2014-11-22, 22:46
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lika väl som jag tror Yara gömde/skyddade sin ödla, desto mer ville Madi förinta den.

Jag tror Madi vann. Eller så var Yara smartare.

Den kanske låg i skolbänken? Där den var skyddad. I så fall har Yaras pappa fått, eller ska få den.
Citera
2014-11-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Märkligt tycker även jag ...
Det tyder ju ändå på någon form av aktivitet i känslocentrat i Madis hjärna[/b]
Talar vi här om kultur/religionsskillnad?

Jag menar då att om en " nordisk kristen" kvinna hade suttit i rättssalen åtalad för detta brott så hade hennes prio 1 varit skammen över att medverkat passivt till tortyr och misshandel av ett barn.
Att jämföra stöld med detta brott - då framstår stölden som en nästan komisk historia...
Att stoppa ner locktänger...

Jag tolkar det som "är jag tjuv hugger dom av mig handen". Sitt eget väl och ve.
Citera
2014-11-22, 23:12
Medlem
Citat:
Den kanske låg i skolbänken? Där den var skyddad. I så fall har Yaras pappa fått, eller ska få den.

Kanske. Skolan var Yaras tryggaste plats.

Samtidigt behövde hon ju ödlan som mest, där hon var som otryggast.
Citera
2014-11-22, 23:16
Medlem
Citat:

Jag har också tänkt på det. Men de är muslimer, och är aldrig nakna inför andra människor. Sa inte kusinen i Landskrona att hon inte kunde se skador på Yara för att hon hade pyjamas?
Citera
2014-11-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har också tänkt på det. Men de är muslimer, och är aldrig nakna inför andra människor. Sa inte kusinen i Landskrona att hon inte kunde se skador på Yara för att hon hade pyjamas?

Yara var alltid klädd i byxor och långärmade tröjor. För att dölja skador. Tror jag.

I foton från hemmet hade hon t.ex. klänning som visade både ben och armar.
Citera
2014-11-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Yara var alltid klädd i byxor och långärmade tröjor. För att dölja skador. Tror jag.

I foton från hemmet (i Gaza) hade hon t.ex. klänning som visade både ben och armar.

EDIT. Både Rami och Madi verkade ju ständigt gå omkring i boxerkallingar och trosor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in