Citat:
Du måste läsa på tråden, för det är just Migrationspolitik detta handlar om i ett västland när individerna som arbetar inom Migrationsverket, kommuner och rättsväsendet, möter individer från öst som migrerar till en ort som Karlskrona. Politiska beslut som tas utan att veta vad dessa politiska beslut innebär i praktiken. Hanteringen av Yara visar på kulturkrock och alla brister, och hur illa en arabisk flicka kan hanteras mitt i Bullerbyn där man sen länge lagstiftat mot aga.
Migrationspolitiken är makroperspektivet, och denna sak är mikroperspektivet där verkligheten hinner ikapp dem alla! För det är politiska beslut som styr all verksamhet i kommuner och inom rättsväsendet. Och sen drabbar enskilda individer.
Migrationspolitiken är makroperspektivet, och denna sak är mikroperspektivet där verkligheten hinner ikapp dem alla! För det är politiska beslut som styr all verksamhet i kommuner och inom rättsväsendet. Och sen drabbar enskilda individer.
Mitt fetade: Tycker det framkommer tydligt då rektor och skolan begär extra hjälp med situationen med ca 60% invandrarelever av olika karaktär och skolan går på knäna.
Mängder av skolor har detta problem och det kommer inte minska utan öka i rasande fart, det beräknas komma ca 100.000 vart år kommande 5 årsperioden varav en stor del är barn som skall placeras i skola.
Sen förstår jag skolpersonalen i vissa delar av detta fall, det mindre trevliga Rami/Madi besöket direkt in i klassrummet hoverandes och skrikandes gör inte läraren mer benägen att "borra" i problemet, man blir både rädd och förskräckt. Denna händelse är inget unikum då det gäller besök av föräldrar från annan kultur men ingen vågar göra något åt det, är alldeles för känsligt.