2014-11-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men snälla, kan vi hålla denna tråden till Yara, och vad som hände henne? Migrationspolitik finns det andra trådar som behandlar. Jag har oxå ett öppet hjärta men är ingen idiot för det.

Du måste läsa på tråden, för det är just Migrationspolitik detta handlar om i ett västland när individerna som arbetar inom Migrationsverket, kommuner och rättsväsendet, möter individer från öst som migrerar till en ort som Karlskrona. Politiska beslut som tas utan att veta vad dessa politiska beslut innebär i praktiken. Hanteringen av Yara visar på kulturkrock och alla brister, och hur illa en arabisk flicka kan hanteras mitt i Bullerbyn där man sen länge lagstiftat mot aga.

Migrationspolitiken är makroperspektivet, och denna sak är mikroperspektivet där verkligheten hinner ikapp dem alla! För det är politiska beslut som styr all verksamhet i kommuner och inom rättsväsendet. Och sen drabbar enskilda individer.
Citera
2014-11-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Egentligen vet ingen om hon inte var utsatt för våld i Landskrona eftersom familjen de bodde hos var borta hela dagarna i skolor och inte kom hem förrän sent på eftermiddagen endast under helgen var de tillsammans på heltid, åtminstone var det vad mamman sa när de ville komma på besök de skulle inte vara hemma dagtid om de sedan tog ledigt finns det ingen uppgift om.

Man blir alldeles yr av all information och olika uppgifter. Men kan det då duga med att det fanns en utsaga från Id* Fr*ncke på att allt var "normalt" när familjerna möttes på tågstationen?

Hon såg inget tecken på att Yra var misshandlad. Enligt henne så låg Yara och sov på en bänk, normalt då det var mitt i natten i väntan på försenat tåg. Kan man då utgå ifrån att Yara inte blev misshandlar i Landskrona, och om hon blev det så var det bara "normal" arabisk husaga, som ingen dött av?
Citera
2014-11-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nja... Hon ska ha varit hos sin syster när Rami misshandlade henne, hon ska ha åkt till Egypten för att träffa sina kusiner när hon var höggravid med sin yngsta son, hon ska haft sin brorson boende hos sig ett tag. Det betyder förstås inte hennes släkt gillade henne. Men jag tror att deras isolering var självvald. De levde i en någon sorts sjuk symbios och hon känner sig sviken av honom nu.

Hon säger i förhör att hennes släkt inte gillar henne och Rami säger att de vill vara för sig själva och inte umgås med andra vilket är väldigt konstigt eftersom det är det vi svenskar är kända för att vi inte spontanbesöker andra och är gästfria, bjuder på mat och umgås utan förvarning.
Citera
2014-11-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ursäkta att jag tjatar. Men Ni som kan "gången" vad tror Ni blir domen? Har försått att det här i fb finns många juridiskt kunniga.

Jag gissar att Madi döms för misshandel och vållande och att hon får rättspsykiatrisk vård. Rami frikänns helt om inte hans garantställning gör att också han döms, vilket jag inte tror. Ingen av dem utvisas eftersom de har barn i Sverige och det är viktigt för Madis tillfrisknande att hon får vara tillsammans med sina barn. Familjen återförenas så småningom och Yaras föräldrar får PUT. Alla förlåter varandra.
Citera
2014-11-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Instämmer i allt. Jag ser varken klass, kultur eller bildning nånstans i deras liv. Tvärtom faktiskt.

Det är också min slutsats beträffande de personer ur klanen som drabbat Karlskrona med all kraft.

De som är välutbildade i släkten Alnajjar har tagit avstånd från dessa personer. Men det är inte så konstigt; i alla fina familjer föds det svarta får som släkten inte vill ha med att göra.
Citera
2014-11-22, 13:06
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Sent ska syndaren vakna... texterna Amani skrev var naturligtvis ämnade att läsas av Rami (och andra). Tror inte för ett ögonblick att hon drabbats av samvetsnöd. Hennes agenda är att blidka sin omgivning, sin släkt och sina trosfränder. Finns inget i hennes uppträdande som tyder på att hon har någon ärlig och uppriktig kontakt med sin Gud. Allt är polityr och i hennes vilsna huvud tror hon att det ska rädda henne.
Möjligheten finns också att Amani är uppriktigt övertygad om sin oskuld vad gäller Yaras död. Hon kanske anser att hon verkligen inte har slagit ihjäl Yara. Den "fostran" hon utsatte flickan för på Valborgsmässoafton var inte värre än vad hon gjort vid andra tillfällen då Yara fick alla andra blåmärken, frakturer och bortslitet hår. (Rättsläkarna konstaterade ju att flickans övriga skador härrörde från åtminstone två andra misshandelstillfällen, ca två respektive fyra veckor före Yaras död.)

Hennes chock när det visade sig att Yara förlorat medvetandet och inte gick att väcka, liksom hennes självbeskrivna "hysteri" när hon inte fick liv i flickan och desperata försök att väcka henne, tyder ju också på att utgången av hennes "fostran" blev en helt annan än den blivit tidigare. Därför visar hon heller inte prov på någon samvetsnöd i det hon skriver - hon tycker inte att hon har något att be om förlåtelse för, utan hon är oskyldig. Och hennes bön till Gud om att låta alla förstå hennes oskuld och rädda henne ur "avfällingarns fängelse" är ärlig, därför att det är hennes egen övertygelse.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-22 kl. 13:17.
Citera
2014-11-22, 13:17
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Jag gissar att Madi döms för misshandel och vållande och att hon får rättspsykiatrisk vård. Rami frikänns helt om inte hans garantställning gör att också han döms, vilket jag inte tror. Ingen av dem utvisas eftersom de har barn i Sverige och det är viktigt för Madis tillfrisknande att hon får vara tillsammans med sina barn. Familjen återförenas så småningom och Yaras föräldrar får PUT. Alla förlåter varandra.
Jag tror att Amani fälls för mord. Jag hoppas att Rami döms. Tror dock han går fri, som du skriver.
Citera
2014-11-22, 13:24
Medlem
Citat:
Hon säger i förhör att hennes släkt inte gillar henne och Rami säger att de vill vara för sig själva och inte umgås med andra vilket är väldigt konstigt eftersom det är det vi svenskar är kända för att vi inte spontanbesöker andra och är gästfria, bjuder på mat och umgås utan förvarning.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Visst är det så att svenskar inte spontanbesöker varandra men den här familjen var inte svensk. Jag vet inte araber spontanbesöker varandra men det handlar inte om spontanbesök. En kvinna som tillbringar hela sin tid hemma i lägenheten med två små barn utan att ens försöka skapa kontakt med andra kvinnor och småbarnsmammor, inte minst för barnens skull, har aldrig stött på.
Citera
2014-11-22, 15:10
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Visst är det så att svenskar inte spontanbesöker varandra men den här familjen var inte svensk. Jag vet inte araber spontanbesöker varandra men det handlar inte om spontanbesök. En kvinna som tillbringar hela sin tid hemma i lägenheten med två små barn utan att ens försöka skapa kontakt med andra kvinnor och småbarnsmammor, inte minst för barnens skull, har aldrig stött på.

Jag menar att det var mycket underligt att isolera sig i en dåligt inredd lägenhet där det verkar som mamman tillbringar sin mesta tid i sovrummet, de har tv i den del som är avsatt till matplats, där vardagsrummet verkar vara mottagningsrum för gäster, gäster som aldrig bjöds in.
Citera
2014-11-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Man blir alldeles yr av all information och olika uppgifter. Men kan det då duga med att det fanns en utsaga från Id* Fr*ncke på att allt var "normalt" när familjerna möttes på tågstationen?

Hon såg inget tecken på att Yra var misshandlad. Enligt henne så låg Yara och sov på en bänk, normalt då det var mitt i natten i väntan på försenat tåg. Kan man då utgå ifrån att Yara inte blev misshandlar i Landskrona, och om hon blev det så var det bara "normal" arabisk husaga, som ingen dött av?

Man kan nog inte utgå från något från Landskronabesöket om det var så att familjen de bodde hos var på sina respektive skolor mesta tiden och bara umgicks kvällstid och under helgen.
Citera
2014-11-22, 16:22
Medlem
Citat:
Man kan nog inte utgå från något från Landskronabesöket om det var så att familjen de bodde hos var på sina respektive skolor mesta tiden och bara umgicks kvällstid och under helgen.

Jag utgår ifrån att det ändå borde ha varit "lungt" i Landskrona för folk brukar inte bete sig som hemma när de är borta. Sen så har det framkommit att det var ett normalt hem i Landskrona en omständighet som jag tror har en lugnande effekt.
Citera
2014-11-22, 17:21
Medlem
Jag undrar om det finns någon eller några svenska politiker som läst det skrivna i denna tråd, som offentligt vågar kommentera innehållet och vågar svara på frågor som väckts i denna tragedi..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in