2014-11-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presence
Samhällets bild på individer och mördare är att det har gjort detta med uppsåt och genuin ondska. Men om vi istället ser på det som en sjukdom, hade vi nog tyckt synd om dom, likt någon som får cancer. Personligen håller jag med föregående talare om fri vilja.

Frågan är varför "eliten" ska agera som om fri vilja inte funnes, medan de som begår "ondskefulla" handlingar inte ska behöva göra detta. Rimligtvis tillämpar vi samma måttstock för alla och då skulle de som fängslar andra, trots determinism, också kunna rättfärdigas genom just determinism.
Citera
2014-11-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Frågan är varför "eliten" ska agera som om fri vilja inte funnes, medan de som begår "ondskefulla" handlingar inte ska behöva göra detta. Rimligtvis tillämpar vi samma måttstock för alla och då skulle de som fängslar andra, trots determinism, också kunna rättfärdigas genom just determinism.

Nu missförstod du mig, jag menar att eliten gärna vill tillämpa principen att fri vilja existerar, för då attackerar man inte det korrupta samhälle eller system man byggt upp, utan fortsätter påstå att det helt och hållet är individens ansvar (i detta fall en mördare). Men om man istället inser att det är ett kulturellt betingat fenomen, måste man börja ifrågasätta systemet, vad i systemet är det som gör att fattiga blir kriminella? Kan det vara en växande klyfta, kan det vara fattigdom, kan det vara brist på utbildning? Nej, dom är bara onda.
Citera
2014-11-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presence
Nu missförstod du mig, jag menar att eliten gärna vill tillämpa principen att fri vilja existerar, för då attackerar man inte det korrupta samhälle eller system man byggt upp, utan fortsätter påstå att det helt och hållet är individens ansvar (i detta fall en mördare). Men om man istället inser att det är ett kulturellt betingat fenomen, måste man börja ifrågasätta systemet, vad i systemet är det som gör att fattiga blir kriminella? Kan det vara en växande klyfta, kan det vara fattigdom, kan det vara brist på utbildning? Nej, dom är bara onda.

Min poäng är att synsättet determinism, som du vill tillämpa på kriminella, även i så fall bör tillämpas på de som idag innefattar eliten.

"Varför gör eliten som de gör? Kan det vara X, Y eller Z som är faktorn bakom? Nej, de är nog bara onda."
Citera
2014-11-20, 19:12
Medlem
Citat:
Min poäng är att synsättet determinism, som du vill tillämpa på kriminella, även i så fall bör tillämpas på de som idag innefattar eliten.

"Varför gör eliten som de gör? Kan det vara X, Y eller Z som är faktorn bakom? Nej, de är nog bara onda."

Jaha okej, då missuppfattade jag. Absolut, jag påstår inte att eliten är onda, bara sjuka.
Dom är bara blinda av girighet i kombination av brist på kärlek
Citera
2014-11-21, 17:44
Medlem
snusaren92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Hur då? Hitlers ambitioner var att frigöra Tyskland från bankväldet som sög ut folkets välfärd, hur är det sjukt? I mina öron är det något positivt, till skillnad från de judiska bankierna som startade andra världskriget, eftersom de vägra acceptera folkets renässans.

Där kan vi snacka sann ondska, ormen som finansierar konflikter och låter broder förgöra broder, allt efter sina egna intressen. Något som denne orm gör än idag, i massiv skala.
Ah när jag säger sjuk menar jag hur hela tysklands samhälle hur såg de ut, Tänk efter lite nu va över flöddigt med lik så man jorde tvål av lik ??
Citera
2014-11-22, 14:26
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusaren92
Ah när jag säger sjuk menar jag hur hela tysklands samhälle hur såg de ut, Tänk efter lite nu va över flöddigt med lik så man jorde tvål av lik ??
Redan full eller? Finns inga bevis för någon förintelse om det är vad du försöker få fram, lampskärmar och tvål är en myt som till och med staten Israel, och andra judiska lobbygrupper erkänt är ett falsarie.
Citera
2014-11-23, 03:47
Medlem
Herr-PKs avatar
Vad är ont, och vad är gott? Och vem har skapat dessa adjektiv. Finns ondska överhuvudtaget?
Citera
2014-11-23, 08:51
Bannlyst
Smärta är absolut ondska.
Citera
2014-11-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trappedinuniverse
Smärta är absolut ondska.

Enkelt och välformulerat. Ligger mycket sanning i det. Ibland är smärta ett nödvändigt ont: något man frivilligt måste söka upp och uthärda för personlig utveckling.

Om man nu vill utvecklas.
Citera
2014-11-23, 12:36
Medlem
VonFanderblads avatar
Gud.
Citera
2014-11-23, 17:29
Bannlyst
Citat:
Enkelt och välformulerat. Ligger mycket sanning i det. Ibland är smärta ett nödvändigt ont: något man frivilligt måste söka upp och uthärda för personlig utveckling.

Om man nu vill utvecklas.

Tack, varför jag sa det kommer ifrån livserfarenhet.

Och har ondskans demon sniffat en i nacken vet man...

Man vet.. man vet.. man vet..
Citera
2014-11-24, 01:53
Medlem
Ett ont sinne strävar efter att ständigt förvrida sanningar, sprider lögner, förvirrar, manipulerar, mördar, skadar, skapar kaos, tar sönder. Den dras inte för något av detta, det finns inte en gnutta ånger i dennes tanke.
Den vill gärna ha makt, rikedom och framgång när det är möjligt för att lättare genomföra sina planer, och bidrar även med gott, men bara om det leder till smärta och destruktivitet i slutändan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in