Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-23, 02:38
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G4SInsider
Saxat från FUP: "Vid närmare kontroll av dörren, trapphuset och området utanför kunde vi hitta vad som föreföll vara blodstänk. Med anledning av detta backade vi ur lägenheten, låste och spärrade av. Spärrade även av området utanför samt trapphuset. Blodstänk i trapphus och på dörren fotograferat samt topsat.

Ah! Måste ha missat/glömt den biten. Undrar om grannarna såg detta. Väldigt illa om de såg blod och sket i att ringa polisen! Hoppas verkligen att så inte var fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci
Jonna säger ju att nycklarna till lägenheten sitter kvar på utsidan av dörren hela tiden, och att hon tar dessa först när hon går ut efter att hon tror att Lovisa är död. Jag tycker att det känns troligt att nycklarna sitter där, hon kan ju inte haft tid att både slå Lovisa i huvudet, försöka dra in henne i lägenheten och stänga dörren och samtidigt ta med sig nycklarna i handen. Så när grannarna ringer på så måste ju nycklarna ha suttit i, de reagerar inte på detta, utan tycker ändå att allt är fridens liljor när det blir tyst. Jag tror att de enbart ringer på för att det ska bli tyst och skönt igen, för att de blir förargade över oväsendet och inte för att de vill hjälpa någon. Nu ska jag inte diskutera grannarna mer för de är ju i sig oskyldiga, men det känns bara så sorgligt att Lovisa trots allt gjorde sig hörd, men ingen agerade fullt ut på det de hörde. Att inte våga öppna dörren när ngn låter som att den blir mördad kan jag förstå, att inte ringa polisen kan jag däremot inte förstå. Vi måste väl hjälpa varandra när någon verkar ha behov av det..... Dement eller inte, något är galet i världen och grannvärlden när det är möjligt att stycka någon timtals efter att personer uppfattat skrik "som låter på ett sätt de aldrig har hört någon skrika förut".....

Usch vad förfärligt, jag hade inte ens tänkt på nyckeln i dörren. Om någon hade ringt till polisen eller om någon modig vågat öppna dörren så hade LL med stor sannolikhet levt idag. Sjukt att så små saker kan vara så avgörande.

Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Nyligen läst denna tragiska FUP. Ingen åsikt från min sida utan endast spekulationer. Angående Jonna tror jag att hon under längre tid mått fruktansvärt dåligt pga Lovisa och Jonas.Sjuklig svartsjuka! Han har spelat ut tjejerna mot varandra och spelat casanova inför dom, Lovisa tror jag också spelat ut sina kort väl mot Jonna. Både Lovisa och Jonas har fått enligt mig flera indikationer på att Jonna inte mått bra. Även Jonathan måste insett detta, djurvän som Jonna verkade vara och man ser missären för djuren som kissat och bajsat inne verkar ju redan då vara något allvarligt fel. Enligt mig är Jonna skyldig till brottet naturligtvis men kan inte sluta fundera på varför inte närstående personer reagerat och betett sig vuxet i förhålland till Jonnas svartsjuka. Sen har även Jonna en ärrbildning vä handled, verkar ej vara ett rop på hjälp utan mer som : Begrav mej. (om jag tyder den rätt)

Håller med om att det är sorgligt att inte hon fått hjälp av närstående. Bilderna från hennes hem säger ju en hel del. Jag undrar om även Jonathan hade problem eftersom han också levde där bland skiten samt sov i soffan med henne ist för i sängen.

Jonas har säkert fått sig en kick av att bli överöst med meddelanden om hur mycket hon älskar honom, att hon gråter över honom osv. Det göder väl hans ego. Jag brukar alltid säga att det farligaste som finns för en kvinna är att ha dåligt självförtroende. Sådana män som Jonas ser en som ett lätt byte då och kommer att utnyttja en till max. Det har ju Jonas gjort med både JH och LL. LL ska ju också ha haft självmordstankar.

Näe, jag kan inte hjälpa att jag tycker synd om båda tjejerna som fick sina liv avslutade (på olika sätt) pgd av en loser som bara ville ligga runt. Så extremt onödigt att det gick så långt, att inte vänner/familj ingrep i tid.
Citera
2014-11-23, 02:50
Medlem
Gu3ros avatar
Näe, jag kan inte hjälpa att jag tycker synd om båda tjejerna som fick sina liv avslutade (på olika sätt) pgd av en loser som bara ville ligga runt. Så extremt onödigt att det gick så långt, att inte vänner/familj ingrep i tid.[/quote]

Jag kan inte sätta mitt finger på dig...... Du är en konstig individ.....

Jag har haft förhållande där jag vart förälskad till fullo där mannen vart otrogen gång på gång, där man lider som INGEN ANNAN!, svek och kaos nätter där man inte kan sova pga tankar som snurrar i en, sms och samtal som leder ingen vart Men inte för det gick jag och skadade kvinnorna, inte ens när han gick vidare helt och tog till sig en annan kvinna och förlovade sig med henne samt flyttade ihop med henne ect ect ect...

LÄGG AV!!!! SPELAR INGEN ROLL VAD HAN GJORDE MOT TJEJERJNA! Ingen rätt av Jonna att döda Lovisa HUR KÄR HON ÄN VAR.... Hur mycket han än lekte! LÄGG AV BARA!
Citera
2014-11-23, 03:32
Medlem
Har spenderat lite för många timmar framför FUPen nu, skrämmande läsning..

Jag förstår mig inte riktigt på er som försvarar Jonna och försöker lägga över delar av ansvaret på Jonas.
Om det hade handlat om 16-åringar utan tidigare erfarenhet av förhållanden som förförda av samma kille började bråka på fyllan eller så, då hade man kunnat se förmildrande omständigheter.

Men här snackar vi om en vuxen tjej med jobb, minst ett långt förhållande bakom sig och som opåverkad av droger eller alkohol kallblodigt mördar och styckar någon hon känner!

Om det är så att Jonas bara är intresserad av att "ligga runt" så borde detta vara uppenbart för Jonna och hon har ju kommit över minst ett förhållande tidigare, så hon borde ha tillräcklig livserfarenhet för att hantera detta.

Att LL dessutom är någon som Jonas gillar/älskar gör saken ännu värre. Hade hon dödat någon som hotat Jonas hade det varit en annan sak.

Dessutom har ju inte LL hotat Jonna på något sätt, Jonna hade bara kunnat skita i Jonas och LL utan att det hade påverkat någon av de inblandades liv negativt.
Och Jonas verkar ju inte vara någon exceptionellt bra/rik/trevlig pojkvän heller direkt.

Särskilt besvärande är att hon utan tidigare erfarenhet av styckning (för hon är knappast jägare/kirurg/slaktare/krigsveteran väl?) och opåverkad av droger klarar att såga isär kroppen från någon hon känner, för att sedan städa upp röran och dumpa delarna.

Att hon efter mordet kan bete sig såpass normalt att ingen först anar oråd är också skrämmande.
Jag är förvånad att dom inte diagnostiserat henne med nån form av personlighetsstörning åt "avsaknad av empati"-hållet.
Citera
2014-11-23, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
NB: min fetning ovan.

Jag har inga sakkunskaper i detta ärende, även om jag med långa intervall läst enstaka poster i denna tråd, så jag får uttala mig utifrån mer generella synpunkter. Jag har alltså ingen bild av vad som skett och vilka personer som ingår i brottsutredningen eller FUP.

Vad angav det rättspsykiatriska utlåtandet? Att den misstänkte GM inte har en APS, men något annat? När tillkännages innehållet i det rättspsykiatriska utlåtandet?

Jag kan ju vid sidan om brottsmålet påpeka att personlighetsstörningar är vanliga. Varför skulle en personlighetsstörning per se leda till diagnos? Det vimlar av personlighetsstörda utan kopplingar till endera psykiatrin eller kriminalvården, eller har "kontakt" med endera men inte bägge och dessa har inte kontakt med varandra.
Citera
2014-11-23, 05:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Grannarna som hörde, speciellt den närmaste, lär ju ångra sig sjukt mycket nu. Bara stå där och plinga på när någon slaktas på andra sidan dörren.... Men jag antar att det inte fanns blod i trappen iaf.

Kanske bråkade LL och JA ofta och grannarna trodde det bara var tjafs? Fast, ja, det lät ju inte som det i förhöret.

Hur jag än vänder och vrider på det så verkar granntanten helt blåst alt. dement eller nått.
Grannen mitt emot tänkte ju först larma polis men ångrade sig tyvärr.

Det lär hon ångra nu i efterhand att hon ångrade...
Men å andra sidan så hade knappast polisen hunnit fram i tid. Lovisa hade ändå mist livet.
Den kvinnliga förövaren var ju i full gång med att ha ihjäl rivalen och så lång tid tar det
ju näppeligen att lyckas i det uppsåtet när man attackerar målmedvetet och resolut
med ett stickvapen och där offret redan fått motta ansenliga huvudskador medelst
en hammare.
Citera
2014-11-23, 06:10
Medlem
Det är fan nåt som inte stämmer i hela fallet.

Framför allt slutsatsen av RPU. JH skrev en mängd brev e-post sms snaps och fb mm. Samt ringde talsamtal. Innehållet i många av dessa tog hon tillbaka helt eller försökte modifiera i omedelbart eller senare. Det indikerar ju att hon inte heller kan ta ansvar för sina handlingar i lagens mening. Hon inser inte konsekvenser av sina egna handlingar helt enkelt. Här har vi också delsvar på varför hela brottet blir så atypiskt, ovanligt. När hon förhördes första gången så började hon som om hon inte ens skulle åka fast. Kvickt slår hon om helt och samarbetar sen med utredningen. Dessa tvära kast är inte friska nånstans. Förefaller liksom som ett konfronterat barn med osannolika bortförklaringar som sedan tvärvänds till erkännanden och innehåller endast vad som lär komma fram. I vilken ålder slutar friska barn med detta? Är det inte så att barn slutar samtidigt med det som med heltossiga hyss? Innan puberteten. Jag menar alltså att JH nog inte är straffmyndig mentalt och därför ej alls.

JH saknade spår av droger i sig. En av sakerna som är förbluffande i ärendet är att de inblandade inte verkar ha använt droger alls i anslutning till så grova handlingar. Ej missbruk av alkohol.

Vilka håller med om att JH inte ska bli straffad?

Vi lever tyvärr under ett genommurket rättsväsende/samhälle och ja jag har sett min beskärda del av det för att veta. Jag tänker främst på en mycket hög lagman i ett annat län.U. Men det räcker ju iofs. med att följa media för att hitta fler.

Jag insinuerar alltså att det inte har gått rätt till med RPU. Den luktar beställning.
Citera
2014-11-23, 06:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G4SInsider
Om man kollar hur ansiktsuttrycken är på henne i FUP vid visiteringen/foton så ser man ganska klart att hon iskall och fattat hur körd hon är.

Senast jag såg så kalla ögon var när Flykt och Co. Styckade Christian i Bollnäs, de var i och för sig drogade, men detta käring var nykter.
Fullständigt uttryckslös, ja.
Jag hajade själv till när jag kom fram till bilder på henne. Något kusligt över hela
uppenbarelsen...jag fick associationer till en viss ung flicka i en viss skräckfilm som jag
just nu inte kan erinra mig namnet på. Särskilt när hon möter läsaren i en helkroppsbild.

Jag försökte förgäves läsa in någon skuld, ånger, sorg eller förtvivlan i hennes ansiktsuttryck.
Möjligen har ett enda stort mörker med uppgivenhet och tomhet sänkt sig över henne.
Jag vet inte riktigt.
Senast redigerad av Grandioso 2014-11-23 kl. 06:47.
Citera
2014-11-23, 07:41
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Nyligen läst denna tragiska FUP. Sen har även Jonna en ärrbildning vä handled, verkar ej vara ett rop på hjälp utan mer som : Begrav mej. (om jag tyder den rätt)

Ärrbildningen i vänster handled, är inte självförvållad. Det är omisskänligt ett ärr efter karpaltunnelklyvning. Att ärret knixar hit och dit beror på att kirurgen följt linjerna i huden helt enligt läroboken..

PS. På bilden, 23 höger arm, ser det faktiskt ut som om hon har ett ärr efter liknande ingrepp där. Undersökaren verkar dock inte ha nämnt detta utan uppehåller sig kring de i sammanhanget intressantare färska skadorna.
Senast redigerad av MegaLomani 2014-11-23 kl. 08:00.
Citera
2014-11-23, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Grannarna som hörde, speciellt den närmaste, lär ju ångra sig sjukt mycket nu. Bara stå där och plinga på när någon slaktas på andra sidan dörren.... Men jag antar att det inte fanns blod i trappen iaf.

Kanske bråkade LL och JA ofta och grannarna trodde det bara var tjafs? Fast, ja, det lät ju inte som det i förhöret.

Hur jag än vänder och vrider på det så verkar granntanten helt blåst alt. dement eller nått.

Inte enbart tanten utan även mannen som kom ner från våningen ovanför.
Citera
2014-11-23, 07:53
Medlem
Citat:
Nyligen läst denna tragiska FUP. Ingen åsikt från min sida utan endast spekulationer. Angående Jonna tror jag att hon under längre tid mått fruktansvärt dåligt pga Lovisa och Jonas.Sjuklig svartsjuka! Han har spelat ut tjejerna mot varandra och spelat casanova inför dom, Lovisa tror jag också spelat ut sina kort väl mot Jonna. Både Lovisa och Jonas har fått enligt mig flera indikationer på att Jonna inte mått bra. Även Jonathan måste insett detta, djurvän som Jonna verkade vara och man ser missären för djuren som kissat och bajsat inne verkar ju redan då vara något allvarligt fel. Enligt mig är Jonna skyldig till brottet naturligtvis men kan inte sluta fundera på varför inte närstående personer reagerat och betett sig vuxet i förhålland till Jonnas svartsjuka. Sen har även Jonna en ärrbildning vä handled, verkar ej vara ett rop på hjälp utan mer som : Begrav mej. (om jag tyder den rätt)

Ärret på handleden är så vitt jag tolkat det från en operation pga karpaltunnelsyndrom, står något om det i den undersökning de gör på Jonna.
Citera
2014-11-23, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Häktningsprotokoll är inte med i förundersökningsprotokoll för att förundersökning inte ska bedrivas under en häktningsförhandling. Under en sådan för åklagaren fram varför hen anser det finns tillräckliga skäl för häktning, vilket domstolen sedan prövar. Man genomför inga regelrätta förhör, även om den misstänkte bereds tillfälle att yttra sig.

Har då aldrig sett ett häktningsprotokoll i en förundersökning, vilket inte då direkt beror på att "åklagaren bedömde att det inte behövdes".

Anledningen att jag tog upp det hela är att det vore intressant att läsa hurvida de uppgifter som kom fram i media i somras om att Jonathan inte fick veta att det rörde sig om ett mord förrän vid häktningsförhandlingen stämmer.
Citera
2014-11-23, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gu3ro
Näe, jag kan inte hjälpa att jag tycker synd om båda tjejerna som fick sina liv avslutade (på olika sätt) pgd av en loser som bara ville ligga runt. Så extremt onödigt att det gick så långt, att inte vänner/familj ingrep i tid.

Jag kan inte sätta mitt finger på dig...... Du är en konstig individ.....

Jag har haft förhållande där jag vart förälskad till fullo där mannen vart otrogen gång på gång, där man lider som INGEN ANNAN!, svek och kaos nätter där man inte kan sova pga tankar som snurrar i en, sms och samtal som leder ingen vart Men inte för det gick jag och skadade kvinnorna, inte ens när han gick vidare helt och tog till sig en annan kvinna och förlovade sig med henne samt flyttade ihop med henne ect ect ect...

LÄGG AV!!!! SPELAR INGEN ROLL VAD HAN GJORDE MOT TJEJERJNA! Ingen rätt av Jonna att döda Lovisa HUR KÄR HON ÄN VAR.... Hur mycket han än lekte! LÄGG AV BARA![/quote]

Men du jagade honom, sms:ade i tid och otid osv istället för att skita i svinet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in