2014-10-02, 07:17
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BokstavN
Jag fick ett brev och frimärkena hade ingen stämpel. Jag pillade bort dom och satte dom på ett nytt kuvert, men vet inte om jag törs posta det då jag inte förstår varför det saknades stämpel?

Kommer det att funka att återanvända dom?

Varför var de ej stämplade? Någon som vet???

Det kommer säkert att fungera bra att återanvända dem. Jag har sett brev där man till och med klippt ut ostämplade märken från gamla kuvert och tejpat fast hela klippet på ett nytt som man skickat.

Orsaken till att dina frimärken är ostämplade är att Posten använder en automatisk maskin som stämplar breven och denna maskin missar lätt ett antal brev. Stämpeln kan hamna på fel ledd, på baksidan av brevet eller missa totalt. Jag skulle tippa på att minst 10% av alla brev som skickas förblir ostämplade.

Så om du tycker att 7 kr/st är en summa värd att kämpa för, återanvänd märkena. Posten har blåst så många samlare genom åren att man inte behöver känna något särskilt dåligt samvete.
Senast redigerad av Kupongfritt 2014-10-02 kl. 07:22.
Citera
2014-10-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
Det kommer säkert att fungera bra att återanvända dem. Jag har sett brev där man till och med klippt ut ostämplade märken från gamla kuvert och tejpat fast hela klippet på ett nytt som man skickat.

Orsaken till att dina frimärken är ostämplade är att Posten använder en automatisk maskin som stämplar breven och denna maskin missar lätt ett antal brev. Stämpeln kan hamna på fel ledd, på baksidan av brevet eller missa totalt. Jag skulle tippa på att minst 10% av alla brev som skickas förblir ostämplade.

Så om du tycker att 7 kr/st är en summa värd att kämpa för, återanvänd märkena. Posten har blåst så många samlare genom åren att man inte behöver känna något särskilt dåligt samvete.

Ja, det blir mycket pengar tillslut. 3 frimärken 'a 14kr st de var värda mer än de vanliga :-)
Då ska jag absolut använda dem!
Tack för svaret, det var hjälpsamt
Citera
2014-10-13, 23:56
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Är frimärken med Adolf Hitler på värda något? Har både stämplade o ostämplade.

Hur fan fick du tag i det?
Citera
2014-10-25, 21:49
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist

Bump på denna!

Undrar också ifall någon vet om detta?
Citera
2014-10-25, 23:14
Medlem
frimärken på adolf är vanliga, finns massor! Gå in på trader så kan du säkert redan idag köpa ett gäng
Citera
2014-10-31, 15:28
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv41
frimärken på adolf är vanliga, finns massor! Gå in på trader så kan du säkert redan idag köpa ett gäng

Kan du rekommendera Frimärkshuset i Sthlm för värdering?

Har kommit över ett gäng gamla frimäken från olika länder som jag önskar få värderade, och detta är de enda stället som erbjuder det gratis.

Genrell fråga: Om de erbjuder gratis värdering - tillkommer de eventuellt någon procent på dessa eller dylikt?
Har svårt att tänka mig det är "gratis gratis".

Kram!
Citera
2014-10-31, 17:46
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist

Citat:
Ursprungligen postat av tolchocker
Bump på denna!

Undrar också ifall någon vet om detta?
Jag fick de från min farfar o morfar som båda samlade frimärken. Båda krigade för Tyskland i WW2.
Citera
2014-11-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tolchocker
Kan du rekommendera Frimärkshuset i Sthlm för värdering?

Har kommit över ett gäng gamla frimäken från olika länder som jag önskar få värderade, och detta är de enda stället som erbjuder det gratis.

Genrell fråga: Om de erbjuder gratis värdering - tillkommer de eventuellt någon procent på dessa eller dylikt?
Har svårt att tänka mig det är "gratis gratis".

Kram!

Mitt råd är att du kontaktar någon frimärkslubb i din närhet. De flesta är hjälpsamma och ger gratis råd och bedömer värde, utan kostnad. Länkar till klubbhemsidor med kontaktadresser hittar du här:
http://www.filateli.info/klubbar/
Citera
2014-11-04, 14:39
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulfox
Mitt råd är att du kontaktar någon frimärkslubb i din närhet. De flesta är hjälpsamma och ger gratis råd och bedömer värde, utan kostnad. Länkar till klubbhemsidor med kontaktadresser hittar du här:
http://www.filateli.info/klubbar/

Tack ska du ha!

Har letat där men hittar inte mail och dylikt. Är det bara dyka upp på nästa mötet eller?

Har kontaktat Frimärkshuset i stan som erbjuder kostandsfri värdering. Kan du rekommendera dessa?

KRam
Citera
2014-11-14, 12:21
Medlem
Hej. Rensade förrådet och hittade ett tiotal frimärksalbum. Är det någon kunnig som vill ta en titt om jag lägger upp bilder? Är frimärken från alla möjliga länder. Stämplade och ostämplade.
Citera
2014-11-21, 22:52
Medlem
Redas avatar
Har bara läst delar av tråden.
Frimärksintresset lever om än i en liten men entusiastisk skara.
Stämplat med tydlig ort har blivit ett stort samlarområde. Särskilt om det är stämplat från en nedlagd postort.
Citera
2014-11-23, 00:57
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental
Hej. Rensade förrådet och hittade ett tiotal frimärksalbum. Är det någon kunnig som vill ta en titt om jag lägger upp bilder? Är frimärken från alla möjliga länder. Stämplade och ostämplade.

Javisst, scanna in några sidor som du själv tycker verkar intressanta så ska jag försöka ge en uppskattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in