2014-07-08, 22:02
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RidahOO
Hej, jag tänkte på en sak, vad händer om man köper speciell papper för frimärken och kopierar bara ut en bild? Är de användbara då?
De är precis lika användbara som falska sedlar, dvs funkar nog ett tag tills man blir upptäckt.
Citera
2014-07-08, 22:56
Bannlyst
När jag var liten samlade jag också på frimärken. Nu i efterhand kommer man på att de handskrivna breven i sig bar med sig en historia, men som man inte fattade när man var liten.

I min släkt fanns det många utrikesreportrar, och nu "på ålderns höst" ångrar jag att jag endast tog hand om frimärket, när exempelvis jag fick handskrivna kuvert som var sänt från djupaste Afrika nån gång på 50-talet.

Det är sånt man i efterhand ångrar att man inte tänkte på.

Tänk brev från Ernest Hemingway skriven med reservoarpenna till nån älskarinna i 40-talets Paris.. Skulle man ånga bort frimärket och slänga brevet?

Ni vet själv svaret!

Genuina frimärkssamlare tror jag mer är intresserad av historien bakom brevet, snarare än frimärket som användes som porto.
Senast redigerad av frukostvin 2014-07-08 kl. 23:41.
Citera
2014-07-10, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
De är precis lika användbara som falska sedlar, dvs funkar nog ett tag tills man blir upptäckt.
Hur upptäcker man falska då?
Citera
2014-07-11, 22:12
Medlem
Hej jag har ett argument med min kompis, vi vill skicka ett brev till en fotbollsspelare i Wales för att fråga om autograf. Då måste vi ha ett kuvert med svenska frimärken som ska till Wales, och innanför det kuvert så ska det vara en till kuvert (Kuvert 2) med min adress, och det ska komma tillbaks till mig.

Kan man ha svenska valörlösa frimärken på Kuvert 2 (Det som ska komma tillbaks till mig?). Alltså kan man använda svenska frimärken i Wales för att skicka till Sverige?
Citera
2014-07-12, 01:25
Är frimärken med Adolf Hitler på värda något? Har både stämplade o ostämplade.

Sen undrar jag hur mycket "Posthuset" från 1905, 1915 eller 1925 är värt? Det är vad jag vet ett ganska sällsynt frimärke. Men det sitter en ful kladdig stämpel på det.
Citera
2014-07-12, 03:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

Sen undrar jag hur mycket "Posthuset" från 1905, 1915 eller 1925 är värt? Det är vad jag vet ett ganska sällsynt frimärke. Men det sitter en ful kladdig stämpel på det.

Adolf Hitler på frimärket är särskilt fint!

Fast Joseph Goebbles är inte illa det heller. Som arkitekten till förintelsen och tredje rikets andre man efter Furern...

Seriöst, så kan det värt några kronor. Jag har själv aldrig hört talas om frimärken med Adolf Hitler på framsidan, men givetvis måste det ha funnits under den tiden.
Senast redigerad av frukostvin 2014-07-12 kl. 03:37.
Citera
2014-07-12, 03:28
Bannlyst
...
Citera
2014-07-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RidahOO

Kan man ha svenska valörlösa frimärken på Kuvert 2 (Det som ska komma tillbaks till mig?). Alltså kan man använda svenska frimärken i Wales för att skicka till Sverige?

Nej! Svenska frimärken på brev som postas i Wales funkar lika dåligt som kinesiska frimärken på brev som postas i Sverige.
Citera
2014-07-13, 11:20
Medlem
Citat:

Visst har dom ett värde, även om det är ganska lite för dom vanligaste. När Hitler härjade i Tyskland och resten av Europa så såg han till att bli avbildad på mängder med frimärken. Dom trycktes i stora upplagor och har inte något speciellt värde jämfört med de flesta andra frimärken. Kolla här:

http://gamla.tradera.com/frimarken-1...&advanced=true
Citera
2014-07-13, 11:22
Medlem
Citat:

Det svenska "Posthuset" är från 1903. Det är inte sällsynt, bara (särskilt ostämplat/postfriskt) lite dyrare. Stämplat värderas det i Facit till 220 kr men i verkligheten säljs dom på Tradera, med hyfsade stämplar, för under 50 kr, som du kan se här på avslutade försäljningar:

http://gamla.tradera.com/frimarken-15?search=Posthuset&l_desc=on&ended=1&advanced=tru e
Citera
2014-08-11, 14:21
Medlem
Hittade detta kuvertet i en låda, stämplat internationale handelskammer wien 1953.
Är det något värt att spara på?
http://minfil.org/aeb0gdb0ba/image.jpg
Citera
2014-10-01, 21:44
Medlem
Jag fick ett brev och frimärkena hade ingen stämpel. Jag pillade bort dom och satte dom på ett nytt kuvert, men vet inte om jag törs posta det då jag inte förstår varför det saknades stämpel?

Kommer det att funka att återanvända dom?

Varför var de ej stämplade? Någon som vet???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in