2014-11-23, 01:03
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Har bara läst delar av tråden.
Frimärksintresset lever om än i en liten men entusiastisk skara.
Stämplat med tydlig ort har blivit ett stort samlarområde. Särskilt om det är stämplat från en nedlagd postort.

Jo, det stämmer. I regel är svenska, vackert stämplade frimärken betydligt mer populära än postfriska dito. I frimärkssamlarkretsar anses svenska Postens och övriga länders postväsens intensiva utgivning av nya frimärksserier, som knappt ens kommer till användning, vara en kraftigt bidragande orsak till friämärkssamlandets kräftgång. Lägg därtill dagens fula bläckstrålestämplar som ser ut som att någon spottat snus på frimärkena.
Citera
2014-11-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
Javisst, scanna in några sidor som du själv tycker verkar intressanta så ska jag försöka ge en uppskattning.

Tack för svar. Det blev så att jag själv kollade upp hundratals frimärken på nätet när jag var ledig och uttråkad. Inget som verkar vara särskilt ovanligt eller värdefullt.
Jag har dock ett belgiskt frimärke som jag inte lyckas hitta information om.

Det ser ut exakt som detta: http://colnect.com/en/stamps/stamp/2...t_1928-Belgium
Men det står "0,50" istället för "0,10".
Det är stämplat 1937, vet ej om det är intressant av någon anledning.
Senast redigerad av Dr.Mental 2014-11-26 kl. 18:54.
Citera
2014-11-26, 22:29
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental
Tack för svar. Det blev så att jag själv kollade upp hundratals frimärken på nätet när jag var ledig och uttråkad. Inget som verkar vara särskilt ovanligt eller värdefullt.
Jag har dock ett belgiskt frimärke som jag inte lyckas hitta information om.

Det ser ut exakt som detta: http://colnect.com/en/stamps/stamp/2...t_1928-Belgium
Men det står "0,50" istället för "0,10".
Det är stämplat 1937, vet ej om det är intressant av någon anledning.

Det var roligt att höra att du lyckades kolla upp märkena själv, kanske blev du rentav intresserad av dem på kuppen?

Belgiska frimärken är inte riktigt mitt paradnummer, men det ser ut som ett tidningsmärke. Jag har ganska många i samma serie, dock utan det speciella påtrycket. Vi kan nog utgå ifrån att upplagan på den typen av frimärken är stor så det ekonomiska värdet är nog lågt.
Citera
2014-11-26, 23:36
Medlem
Citat:
Det var roligt att höra att du lyckades kolla upp märkena själv, kanske blev du rentav intresserad av dem på kuppen?

Ja, någon form av intresse har väl alltid funnits. Samlade på frimärken, mynt och sedlar när jag var liten. Men intresset dog ganska snabbt så hann aldrig lära mig något särskilt.
Gick igenom några hundra gamla mynt också som jag helt hade glömt bort att jag hade. Hittade ett par intressanta som faktiskt var värda en del.
Vet att jag ska ha ett album fullt av äldre svenska frimärken också som jag tror jag fick av min morfar. Där skulle det ju kunna finnas nåt intressant. Vet i fan vart det har tagit vägen dock..

Citat:
Belgiska frimärken är inte riktigt mitt paradnummer, men det ser ut som ett tidningsmärke. Jag har ganska många i samma serie, dock utan det speciella påtrycket. Vi kan nog utgå ifrån att upplagan på den typen av frimärken är stor så det ekonomiska värdet är nog lågt.

Okej, då vet jag.
Citera
2014-11-27, 03:42
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:

Jag har precis gjort samma sak, jag gick igenom min farfars gamla frimärkssamling.

Det var faktiskt jäkligt kul o spännande att kolla upp dem.

Det är mest gamla svenska märken från 1890-1960. Tyvärr så hittade jag inte mycket av värde, antingen så var det fel typ, valör, tandning eller något annat.

Tex så hade jag ganska många liggande lejon + några som sitter ihop, men alla var så klart typ 2 och ingen hade vattenstämpel
Citera
2014-12-11, 22:26
Medlem
quaaludes.s avatar
Nu är det såhär.

Min farfar dog 100 år gammal. Han efterlämnade sig en hel resväska med frimärken, säkert över 1000 frimärken. Allt från nazistiska-märken, finländska, norska, tyska m.m. För helskott dem är så många så jag vet inte vart sjutton jag ska börja. Undrar om det finns några av värde. Här har vi lite bilder, nu har jag inte suttit och letat efter specifika bara knäppt lite kort.

http://imgur.com/KSAG7ni

http://imgur.com/Cn8zEvU,EpJc1Hu,wRW...lUX2,OsgYYFl#0
Citera
2014-12-11, 23:15
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaaludes.
Nu är det såhär.

Min farfar dog 100 år gammal. Han efterlämnade sig en hel resväska med frimärken, säkert över 1000 frimärken. Allt från nazistiska-märken, finländska, norska, tyska m.m. För helskott dem är så många så jag vet inte vart sjutton jag ska börja. Undrar om det finns några av värde. Här har vi lite bilder, nu har jag inte suttit och letat efter specifika bara knäppt lite kort.

http://imgur.com/KSAG7ni

http://imgur.com/Cn8zEvU,EpJc1Hu,wRW...lUX2,OsgYYFl#0

Den norska serien kan du få en uppskattning av värdet på här:
http://www.tradera.com/search?q=norg...rtBy=Relevance

En tjuga m.a.o.
Citera
2014-12-12, 15:56
Medlem
Hola, jag köpte härförleden en påse med frimärken från Centralasien, alltså frimärken från de nya länderna där. När jag granskade frimärkena såg jag att alla hade en del av en stämpel på sig i ena hörnet men såvitt jag kan förstå levererades frimärkena från tryckpressarna med en färdigtryckt stämpel. Nu undrar jag om sådana frimärken någonsin varit avsedda att användas. Om inte så borde de vara helt värdelösa. Det handlar om så kallade motivfrimärken men sådant har jag aldrig varit intresserad av. Har ni några synpunkter på dylika frimärken? Och vad handlar sådan frimärkutgivning egentligen om?
Citera
2014-12-12, 22:34
Förstadag-brev?

Nån som vet hur mycket förstadag-brev är värda? Alltså ett kuvert, frimärke o en mycket snygg stämpel på. Har typ från 1960-1990, det kom ut ett varje månad.
Citera
2014-12-13, 22:53
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankreas
Hola, jag köpte härförleden en påse med frimärken från Centralasien, alltså frimärken från de nya länderna där. När jag granskade frimärkena såg jag att alla hade en del av en stämpel på sig i ena hörnet men såvitt jag kan förstå levererades frimärkena från tryckpressarna med en färdigtryckt stämpel. Nu undrar jag om sådana frimärken någonsin varit avsedda att användas. Om inte så borde de vara helt värdelösa. Det handlar om så kallade motivfrimärken men sådant har jag aldrig varit intresserad av. Har ni några synpunkter på dylika frimärken? Och vad handlar sådan frimärkutgivning egentligen om?

Detta är mycket vanligt och har varit mycket vanligt bland oseriösa länder som kommit på att det är en bra affärsidé att ge ut en massa vackra frimärken som man kan sälja, framför allt till frimärkssamlare som samlar specifika motiv, t ex djur, fordon, rymd, idrottare m.m. m.m. Ibland ges frimärkena ut av riktiga länder och ibland inte ens det utan påhittade stater. De "stämplas" vanligtvis maskinellt precis som du skriver i ena hörnet så att man ska se motivet ordentligt. Ofta finns även gummeringen (klistret) kvar på baksidan. Stämplingen kallas att frimärkena är "orderstämplade", på engelska "Cancelled-to-order", CTO, se http://en.wikipedia.org/wiki/Cancelled-to-order

Dessa frimärken, som kanske snarare ska kallas souvenirer, har sällan något högre ekonomiskt värde och ratas av de "finare" frimärkssamlarna. Om man vill vara lite provokativ kan man t o m hävda att detta sätt att utnyttja frimärkssamlare har bidragit till att denna hobby är på utdöende.
Citera
2014-12-13, 23:07
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Förstadag-brev?

Nån som vet hur mycket förstadag-brev är värda? Alltså ett kuvert, frimärke o en mycket snygg stämpel på. Har typ från 1960-1990, det kom ut ett varje månad.

Är det svenska förstadagsbrev? Dessvärre är det ekonomiska värdet i regel obefintligt på förstadagsbrev. Man kan nästan jämföra dem med CTO-frimärken som togs upp i inläggen strax ovan, alltså fabricerade souvenirer som många postverk gett ut i stora stora upplagor och sålt dyrt till abonnenter som kanske hoppats på en gynnsam värdestegring. Förstadagsbrev kan förstås vara vackra att titta på men är mer att betrakta som souvenirer än filatelistiska objekt enligt min åsikt. En tumregel som jag brukar använda är att det som tillverkats för att bli värdefullt sällan blir det.
Citera
2014-12-17, 00:50
Medlem
Jag har en 4-500 frimärken från alla möjliga länder. (Kina, Sovjet, Tanzania, Kenya, Sri Lanka, Bahamas, Ceylon, Hongkong, Albanien och säkert 35 länder till) gissningsvis från 50-80-talet.

Var vänder man sig för att få dessa värderade? Är det ens värt det?

Alla sitter/har suttit på vykort.
Senast redigerad av jurassic 2014-12-17 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in