Citat:
Ursprungligen postat av
pankreas
Hola, jag köpte härförleden en påse med frimärken från Centralasien, alltså frimärken från de nya länderna där. När jag granskade frimärkena såg jag att alla hade en del av en stämpel på sig i ena hörnet men såvitt jag kan förstå levererades frimärkena från tryckpressarna med en färdigtryckt stämpel. Nu undrar jag om sådana frimärken någonsin varit avsedda att användas. Om inte så borde de vara helt värdelösa. Det handlar om så kallade motivfrimärken men sådant har jag aldrig varit intresserad av. Har ni några synpunkter på dylika frimärken? Och vad handlar sådan frimärkutgivning egentligen om?
Detta är mycket vanligt och har varit mycket vanligt bland oseriösa länder som kommit på att det är en bra affärsidé att ge ut en massa vackra frimärken som man kan sälja, framför allt till frimärkssamlare som samlar specifika motiv, t ex djur, fordon, rymd, idrottare m.m. m.m. Ibland ges frimärkena ut av riktiga länder och ibland inte ens det utan påhittade stater. De "stämplas" vanligtvis maskinellt precis som du skriver i ena hörnet så att man ska se motivet ordentligt. Ofta finns även gummeringen (klistret) kvar på baksidan. Stämplingen kallas att frimärkena är "orderstämplade", på engelska "Cancelled-to-order", CTO, se
http://en.wikipedia.org/wiki/Cancelled-to-order
Dessa frimärken, som kanske snarare ska kallas souvenirer, har sällan något högre ekonomiskt värde och ratas av de "finare" frimärkssamlarna. Om man vill vara lite provokativ kan man t o m hävda att detta sätt att utnyttja frimärkssamlare har bidragit till att denna hobby är på utdöende.