2014-11-18, 20:45
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
I media stod inledningsvis om brännmärken, kanske beroende på att barnläkaren på akuten gjorde "en "översikt" av vad hon såg just då.

"Blåmärken över hela kroppen
Bitmärken på vänster underkäke samt vänster bröstvårta
Skärsår på vänster skinka
Fraktur på höger underben
Öppen fraktur på vänster ben
Svullen högerhand
Sår höger stortå
Märke på mage och rygg, mönstrade som av en sko
Brännmärken på kroppen
Skadorna är troligen inte gjorda det senaste dygnet".

Jag har inte läst obduktionsprotokollet särskilt noga så jag vet inte hur detaljerna blev klargjorda till slut. Någon som klarat av att läsa denna kanske kan dela med sig?

Vem biter - och varför- en åttaåring i bröstvårtan?
Det är en otäck detalj mitt i de andra hemskheterna.
Citera
2014-11-18, 20:49
Medlem
Citat:
I media stod inledningsvis om brännmärken, kanske beroende på att barnläkaren på akuten gjorde "en "översikt" av vad hon såg just då.

"Blåmärken över hela kroppen
Bitmärken på vänster underkäke samt vänster bröstvårta
Skärsår på vänster skinka
Fraktur på höger underben
Öppen fraktur på vänster ben
Svullen högerhand
Sår höger stortå
Märke på mage och rygg, mönstrade som av en sko
Brännmärken på kroppen
Skadorna är troligen inte gjorda det senaste dygnet".

Jag har inte läst obduktionsprotokollet särskilt noga så jag vet inte hur detaljerna blev klargjorda till slut. Någon som klarat av att läsa denna kanske kan dela med sig?

Det är som en skräckfilm. Och brännmärken.

En av reportrarna på Expressen han som höll i live från rättegången idag är noga insatt i fallet som jag förstår det. Van krimreporter och han är en av dem som har tagit upp brännmärkena vilket jag inte tror han gjort om de inte existerat.

Edit/Det är något som är helt fel och helt sjukt i det här fallet. Så inihelvete sjukt och jag vill helst inte veta. Jag vill bara att de ska få sitt straff och jag har inga problem med att det är i Palestina. Det Madi döljer är vad det faktiskt handlar om och personligen tror jag Rami är inblandad. Något är helt fel och det handlar inte om normalt våld som gått överstyr mot en barnunge. Något är helt galet här.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-18 kl. 20:56.
Citera
2014-11-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Off topic kanske - sorry isåfall - men heter inte ragatan Amani (i förnamn) Madi (i efternamn)? Folk här skriver ofta bara Madi. Morbroderns namn är Rami Ashour men han benämns alltid Rami.

Ovidkommande inlägg i sammanhanget, jag vet.

Skrevs nog lite olika i början då det var oklart om det var ett för- eller efternamn. Numera skriver jag alltid de inblandades förnamn, tycker att det blir tydligare så. Klart det är enklare att skriva fyra bokstäver (Madi) än för oss det lite annorlunda namnet Amani.
Men flera som inte följt tråden har frågat om detta och blir naturligtvis förvirrade.
Citera
2014-11-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Låt oss hoppas att detta avskräde till människor drabbas av en riktig blodshämnd från Yaras anhöriga den dag de kommer ut. För de kommer att fällas för detta brott. Men svenskt rättsväsende har inte mandat att döma ut det enda straff som egentligen kan komma ifråga. Låt oss hoppas att det straffet väntar gm efter fängelset. Något annat vore ett hån mot Yaras minne. Jag vet att jag skulle vänta otåligt på att gm släpptes, on mitt barn hanterats på detta sätt.

Som jag skrev tidigare i ett inlägg tror jag att det svenska rättssystemet kommer att försöka skydda Rami och Amani. De kommer att få nya identiteter och eventuellt få hjälp att flytta till ett annat land.

Storbritannien har gjort så med några mycket hatade mördare: flickan Mary Bell som mördade två andra barn, hedmördarparet som sextorterade barn och dödade dem, och de två tioåringar som dödade tvåårige James Bulger i Liverpool.

Mary Bells identitet har avslöjats, inte av rättsväsendet utan genom en journalist som intervjuade henne för en bok, och om en av pojkarna i Liverpool har det kommit ut att han sysslar med barnporr. Kvinnan i hedmördarparet har släppts och börjat ett nytt liv, och hennes identitet har vad jag vet inte avslöjats.

För Rami och Amani blir det svårare. Särskilt om de ska försöka förenas med sina barn. Barnen kan vilja ha kontakt med människor i sitt tidigare liv eller prata bredvid mun. Det finns också många mellanösternmänniskor spridda över hela världen som håller koll på folk och rapporterar inom sin grupp. I Danmark anlitar man därför bara danska taxichaufförer när man ska köra misshandlade kvinnor till kvinnojourer. I alla fall sades detta för en tio år sedan, och jag tror det även har nämnts i Sverige.

Fadime Sahindal är ett exempel på hur bevakningen fungerar. Fadime hade ju flyttat till Östersund och pappan hade förbjudit henne att träffa familjen i Uppsala. Eftersom hon skulle åka bort på praktik i Afrika i tre månader ville hon säga adjö och åkte därför till mammans lägenhet i Uppsala ändå. "Någon" av alla de vakande kurdögonen såg henne och skvallrade för pappan, som då enligt deras hederskodex var tvungen att döda henne.

Pela Atroshi som blev mördad i Kurdistan av sin pappa och två farbröder, på order av farfadern som bodde i Australien, är ett annat exempel på bevakning-skvaller. Lena Katarina Swanberg har skrivit en bok om fallet , "Hedersmordet på Pela". Där berättar Pelas syster om hur två av farbröderna turades om att bevaka Pela när denna hade ett sommarjobb vid Hötorget.
Senast redigerad av Winston Smith 2014-11-18 kl. 21:09.
Citera
2014-11-18, 20:57
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Off topic kanske - sorry isåfall - men heter inte ragatan Amani (i förnamn) Madi (i efternamn)? Folk här skriver ofta bara Madi. Morbroderns namn är Rami Ashour men han benämns alltid Rami.

Ovidkommande inlägg i sammanhanget, jag vet.

Stämmer. Detta har kommenterats flera gånger tidigare i tråden. Det är bara att försöka sluta irritera sig på att vissa använder hans förnamn men hennes efternamn, och istället fokusera på vad den som skriver inlägget vill säga.
Citera
2014-11-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det finns en sak som jag har funderat på. Jag hoppas att ni som är mer insatta i den palestinska kulturen har synpunkter på följande.

Vi vet väldigt lite om Ramis - och även Madis- förflutna. Yaras pappa är åtta år äldre än Rami och har inte umgåtts med honom i vuxen ålder. Yaras mamma är ungefär lika gammal som Rami - det skiljer bara ett år. Men inte heller hon kan berätta om sin bror mer än att han alltid ville flytta utomlands och att han var en bra pappa till sin äldsta son efter att Madi hade åkte till Sverige.

Rami var 27 år gammal när han gifte sig med Madi. Hon var 26 år och frånskild. De gifte sig efter en kort bekantskap. Brukar det gå till så i Palestina. Madleen har visserligen hintat om att hennes familj är ''liberal'' men hon och Muhammed är kusiner och de har uppenbarligen varit gifta sedan Madleen var i 20 års ålder och Mohammed sju åtta år äldre, liberalare än så är inte familjen. Som jag har förstått så kusinäktenskap det vanligaste i Palestina och bruden ska helst vara i 16-20 års ålder, brudgummen cirka åtta år äldre, enligt idealet i islam. Om Rami var en normal och dessutom studerad karl, varför fanns det inte en rad unga kusiner i lämplig ålder som tävlades om få gifta sig med honom. Varför giftes han bort med Madi. Kanske är han psykiskt sjuk eller kanske finns någonting i hans förflutna som gjorde att han inte hade något val.

Bortgift blev han väl inte. Han valde, av någon anledning, att gifta sig med Madi trots livliga protester från sin släkt.

Vilken angavs som en anledning till PUT för Madi. Som lämnade den 9 månaders sonen hos Rami när hon flydde till Sverige. Rami kommer senare efter med sonen (den nu äldste sonen). Om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2014-11-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är som en skräckfilm. Och brännmärken.

En av reportrarna på Expressen han som höll i live från rättegången idag är noga insatt i fallet som jag förstår det. Van krimreporter och han är en av dem som har tagit upp brännmärkena vilket jag inte tror han gjort om de inte existerat.

Edit/Det är något som är helt fel och helt sjukt i det här fallet. Så inihelvete sjukt och jag vill helst inte veta. Jag vill bara att de ska få sitt straff och jag har inga problem med att det är i Palestina. Det Madi döljer är vad det faktiskt handlar om och personligen tror jag Rami är inblandad. Något är helt fel och det handlar inte om normalt våld som gått överstyr mot en barnunge. Något är helt galet här.

Har faktiskt, nu, läst obduktionsprotokoll mm.

Har skjutit det framför mig. Inte velat ha detaljerna.

Något är definitivt helt galet med BÅDA dessa personer. Brottet är så vanvettigt grovt så det är obegripligt.

Sedan sitter dom där och "skyller detta" på en oskyldig, värnlös 08-åring, föräldrar - you name it.

Innan jag blir utkastad härifrån. Stänger jag ner mig själv.
Citera
2014-11-18, 21:44
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Jag sätter inte stor tilltro till barnens berättelser. Barnen är inte tillräckligt gamla för att skilja på vad de hört och sett tidigare. De påverkar varandra och har kanske också påverkats av vad andra, både barn och vuxna, talat om efteråt. Därmed inte sagt att dom ljuger.
Någon som vet om ödlan barnen berättade om har hittats? Finns den med i bevisningen? Barn i den åldern kan vara väldigt olika. Vissa är väldigt klara och kan återberätta exakt vad dom hört och sett medan andra blandar ihop saker och gærna tar till sig av det senaste ryktet.
Mina tvillingar (i Yaras ålder) är ett bevis på det. Dottern kan berätta exakt hur det var hos sin pappa när dom under en kort tid bodde hos honom. Hon minns på vilket vis han var våldsam och vad han sa till dom när han var arg. Sonen får jag mer en känsla av att han upprepar vad min dotter och deras storasyster har sagt så att ta barn på orden i den åldern är nog ganska svårt.
Samtidigt så borde det väl finnas barnpsykologer som är experter på detta och att de med rätt frågor kan reda ut ungefär när och var och från vem barnen fick höra att Yara sagt att hon blev misshandlad.
Citera
2014-11-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bortgift blev han väl inte. Han valde, av någon anledning, att gifta sig med Madi trots livliga protester från sin släkt.

Vilken angavs som en anledning till PUT för Madi. Som lämnade den 9 månaders sonen hos Rami när hon flydde till Sverige. Rami kommer senare efter med sonen (den nu äldste sonen). Om jag kommer ihåg rätt.

Efter allting som framkommit så har jag lite svårt att tro denna ''Romeo och Julia'' historia. Jag tror mer att familjerna gifte bort två psykfall med varandra och skickade sedan Madi till Sverige för att bereda vägen för Rami. När paret var i Sverige så kunde båda familjerna pusta ut, de behövde inte längre skämmas för sina anhöriga i Gaza utan kunde pusta ut och hoppas på det bästa.
Citera
2014-11-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har faktiskt, nu, läst obduktionsprotokoll mm.

Har skjutit det framför mig. Inte velat ha detaljerna.

Något är definitivt helt galet med BÅDA dessa personer. Brottet är så vanvettigt grovt så det är obegripligt.

Sedan sitter dom där och "skyller detta" på en oskyldig, värnlös 08-åring, föräldrar - you name it.

Innan jag blir utkastad härifrån. Stänger jag ner mig själv.

Ja, det här är så långt ifrån det mänskligt fattningsbara som man bara kan komma.
I går försökte jag göra Amani den rättvisan att sätta mig in i hennes situation, att se något försonande i hennes så störda personlighet.
"Människan är ett bräckligt käril" på många sätt, även hjärnor malfungerar, går sönder, är vanskapta.
Allt sådant finns inom definitionen av "människa".
Men efter en viss punkt är det också mänskligt att inte kunna och inte vilja vara förstående (än mindre förlåtande).
Jag har nått den punkten i dag, i o med förhöret.
Ord som grym, ond, kall, elak, beräknande - you name it - räcker inte, är helt fel.
Jag vet inte om jag orkar dra det hela ett varv till, hoppas bara att domen blir den rätta åtminstone i juridisk mening.
Citera
2014-11-18, 21:55
Medlem
Det handlade främst om att få in en fot, hela sig och resten av klanen i Sverige, tjäna pengar på talangerna... när Rami äktade Amani madi (tänker jag nu igen, suck!).

Pga det ofattbara, vidriga tortyrvåldet mot Yara (som inte heller jag klarar att läsa om i sin helhet) kommer det fram att det har fuskats och ljugits regelmässigt i kretsarna runt en mycket övergiven, utnyttjad, liten Yara.

Jag tvivlar inte på att bioföräldrarna mår skitdåligt.

Biomamman borde kunna berätta om och beskriva sin brors och hennes livshistoria mer utförligt än hon gjort, så jag misstänker att bioföräldrarna fortfarande vill ha kvar dimridån.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-18 kl. 22:14.
Citera
2014-11-18, 21:59
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Det handlade främst om att få in en fot, hela sig och resten av klanen i Sverige,tjäna pengar på talangerna... när Rami äktade Amani madi (tänker jag nu igen, suck!).

Pga den ofattbart , vidriga,tortyrvåldet mot Yara kommer det fram att det har fuskats och ljugits regelmässigt i kretsarna runt en mycket övergiven, utnyttjad liten Yara.

Och tyvärr kommer straffen för det de gjort mot Yara inte stå i proportion med deras handlingar.

Och släkten kommer fortsätta att välla in i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in