Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Låt oss hoppas att detta avskräde till människor drabbas av en riktig blodshämnd från Yaras anhöriga den dag de kommer ut. För de kommer att fällas för detta brott. Men svenskt rättsväsende har inte mandat att döma ut det enda straff som egentligen kan komma ifråga. Låt oss hoppas att det straffet väntar gm efter fängelset. Något annat vore ett hån mot Yaras minne. Jag vet att jag skulle vänta otåligt på att gm släpptes, on mitt barn hanterats på detta sätt.
Som jag skrev tidigare i ett inlägg tror jag att det svenska rättssystemet kommer att försöka skydda Rami och Amani. De kommer att få nya identiteter och eventuellt få hjälp att flytta till ett annat land.
Storbritannien har gjort så med några mycket hatade mördare: flickan Mary Bell som mördade två andra barn, hedmördarparet som sextorterade barn och dödade dem, och de två tioåringar som dödade tvåårige James Bulger i Liverpool.
Mary Bells identitet har avslöjats, inte av rättsväsendet utan genom en journalist som intervjuade henne för en bok, och om en av pojkarna i Liverpool har det kommit ut att han sysslar med barnporr. Kvinnan i hedmördarparet har släppts och börjat ett nytt liv, och hennes identitet har vad jag vet inte avslöjats.
För Rami och Amani blir det svårare. Särskilt om de ska försöka förenas med sina barn. Barnen kan vilja ha kontakt med människor i sitt tidigare liv eller prata bredvid mun. Det finns också många mellanösternmänniskor spridda över hela världen som håller koll på folk och rapporterar inom sin grupp. I Danmark anlitar man därför bara danska taxichaufförer när man ska köra misshandlade kvinnor till kvinnojourer. I alla fall sades detta för en tio år sedan, och jag tror det även har nämnts i Sverige.
Fadime Sahindal är ett exempel på hur bevakningen fungerar. Fadime hade ju flyttat till Östersund och pappan hade förbjudit henne att träffa familjen i Uppsala. Eftersom hon skulle åka bort på praktik i Afrika i tre månader ville hon säga adjö och åkte därför till mammans lägenhet i Uppsala ändå. "Någon" av alla de vakande kurdögonen såg henne och skvallrade för pappan, som då enligt deras hederskodex var tvungen att döda henne.
Pela Atroshi som blev mördad i Kurdistan av sin pappa och två farbröder, på order av farfadern som bodde i Australien, är ett annat exempel på bevakning-skvaller. Lena Katarina Swanberg har skrivit en bok om fallet , "Hedersmordet på Pela". Där berättar Pelas syster om hur två av farbröderna turades om att bevaka Pela när denna hade ett sommarjobb vid Hötorget.