2012-09-04, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Antar att du syftar på VMA, och vill då bara uppdatera dig om att det är många år sedan man övergick till att testa enbart en gång per kvartal.

Hade ingen aning om, den gick dock igår, och som sagt, när man är inne i denna tråd, ja...rysningar

/Roadrunner
Citera
2012-09-04, 10:53
Medlem
Arlanda då!

Där finns det ju värkanonkupoler. Alltså "väderskydd" som syns när man ska ut och flyga.
Citera
2012-09-04, 13:43
Medlem
Fast KA 7.5cm M/57

30st sådana KA-fort ska ha byggts under 60 och 70 talet. Var exakt låg dessa?

Känner till femörefortet, men fanns det fler söderut längs ostkusten?

Tänker på exempelvis Valdemarsvik, Västervik, Oskarshamn och Kalmar. Borde väl ha funnits nåt fast KA utanför dessa hamnar?

Borde vara ganska ohemligt nu!
Citera
2012-09-04, 13:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast KA 7.5cm M/57

30st sådana KA-fort ska ha byggts under 60 och 70 talet. Var exakt låg dessa?

Känner till femörefortet, men fanns det fler söderut längs ostkusten?

Tänker på exempelvis Valdemarsvik, Västervik, Oskarshamn och Kalmar. Borde väl ha funnits nåt fast KA utanför dessa hamnar?

Borde vara ganska ohemligt nu!

Se där... ! http://sv.wikipedia.org/wiki/7,5_cm_tornpj%C3%A4s_m/57

Det är notabelt att mellan femörefortet och ända ner till blekinge hade man inget fast ka på fastlandet. Man hade (såvitt jag vet) inget på Öland heller, medan Gotland hade en del.
De taktiska skälen att befästa bohuskusten med tre fort av den här typen samt ett med tungt KA kan ju verka märkliga om man släpper hela smålandskusten.
Citera
2012-09-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

De taktiska skälen att befästa bohuskusten med tre fort av den här typen samt ett med tungt KA kan ju verka märkliga om man släpper hela smålandskusten.

Bommade infon på wikisidan faktiskt.. Sorry!

Ja det är väldigt märkligt.. Exempelvis Oskarshamn borde väl ändå ha haft nåt fast KA tycker man.
Citera
2012-09-04, 14:23
Medlem
Kul tråd!

Utåt Hässelby Strand, ungefär vid korsningen Fyrspannsgatan-Melongatan tror jag, ligger det en lågvuxen garagelänga helt för sig själv.

Garageportarna och i alla fall kortsidorna på byggnaden är målade i samma gröna färg som de gamla mobförråden!

Någon kamera synns inte till men en skruttig gammal skylt "upplyser" om kameraövervakning.

Vad kan det vara för garage?

Det ligger ju lite radhuslängor i området, men det här garaget eller förrådet ligger lite för avsides för att tillhöra dem. Dessutom är byggnaden lite för gedigen med tjocka ordentliga väggar. Är också skeptisk till att en privat bostadsrättsförening skulle få tillstånd att kameraövervaka ett sketet garage.. Sen var det det där med den gröna väggfärgen.

Just kameraskylten fick mig faktiskt att reagera. Det ser förvisso ut att kunna vara en sån där förrådsbyggnad som kommunens parkförvaltning har att förvara nån traktor och lite redskap i. Det är ju också det jag faktiskt tror att det använts till.
Men skulle kommundelsförvaltningen, om man nu öht fått tillstånd av Länstyrelsen att sätta upp kameror, ha kostat på nåt sånt?
Senast redigerad av LynxRufus 2012-09-04 kl. 14:49.
Citera
2012-09-04, 16:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det är notabelt att mellan femörefortet och ända ner till blekinge hade man inget fast ka på fastlandet. Man hade (såvitt jag vet) inget på Öland heller, medan Gotland hade en del.
En hyfsad del av Småland täcks ju av Öland, inloppet söderifrån mot kalmar var minerat.
Hur det såg ut norrut vet jag inte men det är väl inte omöjligt att det fanns skydd för hamnarna och att man utgångsgrupperade rörligt KA eller robot i området.
Tittar man dessutom lite noggrannare på kartan så styr både Gotland och Öland ett eventuellt invasionsföretag norrut resp. söderut.
Ex Valdermarsvik kan ha försvarats av värntorn från armén och att segla in i det inloppet torde knappast ha varit att föredra för en landsättningsstyrka.
Senast redigerad av Sonnenwende 2012-09-04 kl. 16:08.
Citera
2012-09-04, 16:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En hyfsad del av Småland täcks ju av Öland, inloppet söderifrån mot kalmar var minerat.
Hur det såg ut norrut vet jag inte men det är väl inte omöjligt att det fanns skydd för hamnarna och att man utgångsgrupperade rörligt KA eller robot i området.

Rörligt KA är jag rätt säker på att man hade. Sedan fanns ju spärrbataljoner avsatta för hamnförstöring och sedvanliga värnkanonförband med strv-torn. Öland vet jag att lokalförsvarsförband och en av K3:s jägarbataljoner skulle försvara (hu!) men några tunga armeförband var inte planerade.

Man skulle ju kunna tänka sig att det här var en medveten kanalisering för att veta ungefär var lede fi skulle kunna tänkas komma, om han kom över sjön. Det fanns ju inhemska strateger som ansåg att prio ett var flyget med flera omgångar sjömålsrobot, prio två var ytattacken med mycket robot och eldrörspang, så skulle prio tre, fotfolket i grönt bara behöva städa upp efter skeppsbrutna...
Citera
2012-09-04, 17:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tittar man dessutom lite noggrannare på kartan så styr både Gotland och Öland ett eventuellt invasionsföretag norrut resp. söderut.
Ex Valdermarsvik kan ha försvarats av värntorn från armén och att segla in i det inloppet torde knappast ha varit att föredra för en landsättningsstyrka.

Jag noterade (skarpögd som jag är) att det jag kommenterade också kom med här, i en redigering. Men det bör ju styrka att det kan ha funnits en tanke åt det hållet.

Dessutom mobiliserade ett par fördelningar på småländska höglandet så det fanns ju en del artilleri att tillgå där också.
Citera
2012-09-04, 18:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag noterade (skarpögd som jag är) att det jag kommenterade också kom med här, i en redigering. Men det bör ju styrka att det kan ha funnits en tanke åt det hållet.

Dessutom mobiliserade ett par fördelningar på småländska höglandet så det fanns ju en del artilleri att tillgå där också.
Sen kan det vara så att man tänkte lägga en del mineringar från flottans sida med.
Söder om Öland så hamnar man i Blekinge skärgård och där fanns det båpde fast och rörligt KA, Norr om öland så måste man svänga runt Gotland först utom räckhåll för artillleriet där sedan gå lite söderut igen.
Sen är frågan hur pass mycket bra hamnar det finns/fanns söder om Nrkpg.

Du har en klar poäng med flyget och dessutom så fanns det en hyfsad flotta på 50/60 tal och återigen på 80 talet så även där hade man förmåga att angripa på håll efter flyget hade gjort sitt.

Edit. men varför skulle man vilja iland på Öland? Väl där så sitter man fast om vi hade ett par lokalförsvarsbataljoner och lite hemvärn vi brofästet vid Kalmar så var man fast på ön.
Lägg där till lite attackviggen med RB05 som angrep själva bron.
Senast redigerad av Sonnenwende 2012-09-04 kl. 18:14.
Citera
2012-09-04, 18:48
Medlem
Som det skrevs tidigare är Smålands flankskydd Öland och Gotland. Ett större landstigningsföretag är inget man vänder runt på en femöring. Därför behövs en längre inseglingskurs, precis som för luftlandsättningar. Försvarsmaktens förband och resurser taktikanpassades därför. Vissa förband fick krigsuppgiften slå landstigning VIKBOLANDET, som ett exempel.

Det är ingen slump att KA:s fredsförband låg i Stockholm, Gotland, Blekinge och Götet.

När det gäller landstigning bör även kusten medge sådana operationer. Där lämpar sig tex Ljugarnsbukten på Gotland extremt väl vilket även syntes på de befästningar som lades där.
Citera
2012-09-04, 19:06
Medlem
Alla vägar som går in i Norge var lite mer än kostigar fram till 80-talets slut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här