2014-11-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ni "vänsterintellektuella" och andra från universitetens skräphög utexaminerade världsförbättrare har er utgångspunkt i era enorma egon, ert folkförakt och er osäkerhet för den egna identiteten. Detta eftersom ni ofta är den förste i er släkt som fått studera vidare, lämna byhålan och era föräldrar bor alltför ofta kvar på landet.

Ni och er inlärda marxistiska retorik från universitetsvärlden är enligt mig ett symptom på något som har gått snett i samhället.

Det ni inte inser är att det ännu runt städerna finns äldre samhällsklasser med gamla pengar och historiska traditioner som med förakt ser hur ni nykomlingar "von oben" argumenterar mot oss andra samt betonar er förträfflighet att ensamma och oberoende av demokratin kunna ta beslut som rör staden. Missnöjet gror.

Detta utifrån en marxistisk vänsterideologi som alltid bemödat sig om framhäva sina egalitära principer....!?

Detta folkförakt slår tillbaka mot er, politikens lakejer vid valet 2018 eller tidigare om vi får nyval som argumenterar för denna trängselskatt. De gamla politiska etablissemanget är på väg ut (schismen inom moderaterna i GBG) och troligen snart även den byråkratiska nomenklatura som betjänar dem.

Snart får du och exjournalisterna sitta utanför ICA med en begagnad pappermugg och tigga.

Gäsp. Håller man inte med er syn så är man automatiskt vänster marxist och allt annat möjligt. Den strawman retorik du tillämpar är inte enbart ett direkt argumentationsfel utan även ett ganska tragiskt sätt att föra en diskussion.
Jag förmodar att Grekland är ditt drömsamhälle. Med demokratiska medel får medborgarna vad dom vill ha. Pension vid 50 års ålder och allt man önskar. Den som reser sig upp och och påtalar att detta inte är ekonomiskt hållbart blir nertystad. När samhället brakar samman och politikerna inför motåtgärder för att stävja landets resa rätt ner i avgrunden, så kastar man gatsten och brandbomber för att behålla det som den stora folkviljan vill ha serverat. Det kallas ju demokrati.
Citera
2014-11-22, 11:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Hah, då ska jag sparka ut den pappersmuggen.

Idag är det demonstration! För demokrati och frihet, mot politruckerna!

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2554263-demonstration-mot-valjarforakt

Samling kl 13:00 Götaplatsen!

Det finns ett allmänt missförstånd att demonstrationen utgår från Gustav adolfs torg där den tidigare demonstrationen i oktober hölls, men så är det inte utan det är ett demonstrationståg som utgår från Götaplatsen via avenyn/kungsportsplatsen/östra hamngatan mot kanaltorget.
Citera
2014-11-22, 18:06
Medlem
PrettySneakys avatar
Jag kan förstå att man blir sur över att Göteborg behåller trängselskatten trots att Ja-sidan vann med god marginal. Man ska dock inte glömma att rörelsen som demonstrerade idag inte på något sätt är en homogen enhet. Vissa verkar vurma mest för träden i alén i vasa, andra vill ha alternativ till västlänken men det bisarra är att folk har olika åsikter om vi ska trängselskatt eller inte?! Det var ju DET folkomröstningen handlade om, inte ja eller nej till västlänken.
Citera
2014-11-22, 19:35
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Jag kan förstå att man blir sur över att Göteborg behåller trängselskatten trots att Ja-sidan vann med god marginal. Man ska dock inte glömma att rörelsen som demonstrerade idag inte på något sätt är en homogen enhet. Vissa verkar vurma mest för träden i alén i vasa, andra vill ha alternativ till västlänken men det bisarra är att folk har olika åsikter om vi ska trängselskatt eller inte?! Det var ju DET folkomröstningen handlade om, inte ja eller nej till västlänken.

Tror många röstade nej för att de inte vill ha västlänken.

Träden handlade om att dom kommer kanske att dö pga de massiva uppgrävningarna som behövs. Jag tolkade det som att det bara var ännu ett av argumenten för att västlänken gör mer skada än nytta.
Citera
2014-11-22, 22:01
Medlem
Citat:

Träden handlade om att dom kommer kanske att dö pga de massiva uppgrävningarna som behövs. Jag tolkade det som att det bara var ännu ett av argumenten för att västlänken gör mer skada än nytta.

Fast det var väl inte frågan som omröstningen gällde?

För vissa utav träden behöver inte tas ner ändå, oavsett vad/vilka projekt som genomförs i Göteborg?

NNK för Marieholmsförbindelsen: 0,1 med förutsättningarna som tidigare diskuterats: lägre bensinpris (har för mig att man pratade om 14 kronor/l år 2030), en större trafikökning än faktiskt utfall.

Lägger vi istället in den faktiska utvecklingen så blir ju utfallet negativt NNK. Visst, den medför ett mindre känsligt vägnät, men det kan man faktiskt åstadkomma på annat sätt.

Över då till Västlänken, den löser de problem som ställts upp vid projektstart, den löser även de problem som "Vägvalet" säger att den inte löser. Vägvalet har ju ett mindre trovärdighetsproblem när det handlar om att hålla ingångna avtal, särskilt Theo då. Samt att man ensidigt verkar för investeringar som endast gynnar de som har bil.
Citera
2014-11-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Över då till Västlänken, den löser de problem som ställts upp vid projektstart, den löser även de problem som "Vägvalet" säger att den inte löser. Vägvalet har ju ett mindre trovärdighetsproblem när det handlar om att hålla ingångna avtal, särskilt Theo då. Samt att man ensidigt verkar för investeringar som endast gynnar de som har bil.

Jag måste säga att jag inte upphör att förvånas över både vägv(e)let och de väljare som verkar tro på det dom säger.
I en valpropaganda film på youtube så säger Theo "Vägvalet tror att Göteborgarna vill ha politiker de kan lita på" vilket är ett väldigt komiskt uttalande där Theo så ofta han kan både vinklar och undanhåller fakta. T.ex. så nämner dom inte att det är omöjligt att bygga bort köer, vilket dom hävdar att deras ringled gör. Dessutom så kostar den ca 40% av vad västlänken kostar och med tanke på att den för det första inte löser köproblematiken, eller bidrar till effektivisering av kollektivtrafiken så kan man ju se det som en ganska dyrköpt lösning.

Västlänken medför utöver bättre resmöjligheter inom göteborg också snabbtåg från Norge genom Göteborg, avlastning på godstrafiken etc etc. Mao så är detta inte bara en angelägenhet för Göteborg utan även en statlig angelägenhet. Väljer man bort detta och istället satsar på en ringled, så är det inte säkert att staten står som finansiär. Vilket hypotetiskt skulle betyda att vi fortfarande står kvar med trängselskatten för att hålla finansiering av den dyra ringleden.

Det hade varit betydligt smartare av nejsägarna att gå ihop med ja sägarna och driva linjen. "Västsvenska paketet är en riksangelägenhet och därmed skall staten och inte Göteborgarna stå för detta". Men precis som du säger så har vägvalet tappat all trovärdighet.
Citera
2014-11-23, 00:23
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:

Vägvalet (eller nejsidan iaf) ljög om att ett nej till trängselskatt var lika med nej till västlänken. Så det stämmer att ett betydande antal rösta nej av just den anledningen.
Citera
2014-11-23, 03:45
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Vägvalet (eller nejsidan iaf) ljög om att ett nej till trängselskatt var lika med nej till västlänken. Så det stämmer att ett betydande antal rösta nej av just den anledningen.

Hur kan någon veta anledningen till varför folk röstade som de gjorde?

Citera
2014-11-23, 12:02
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Hur kan någon veta anledningen till varför folk röstade som de gjorde?

Man gör en opinionsundersökning efter valet och frågar folk varför de röstade som de gjorde.

http://www.expressen.se/gt/tidlost/nya-siffror--darfor-rostade-goteborg-nej-1/

Enligt denna rösta 27% först och främst emot trängselskatt för att man var emot VL. Rimligtvis kan man anta att en betydande del av dessa 27% har lyssnat på nejsidan.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2298215-sag-nej-till-trangselskatten-fa-bort-vastlanken
Citera
2014-11-23, 12:30
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Man gör en opinionsundersökning efter valet och frågar folk varför de röstade som de gjorde.

http://www.expressen.se/gt/tidlost/nya-siffror--darfor-rostade-goteborg-nej-1/

Enligt denna rösta 27% först och främst emot trängselskatt för att man var emot VL. Rimligtvis kan man anta att en betydande del av dessa 27% har lyssnat på nejsidan.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2298215-sag-nej-till-trangselskatten-fa-bort-vastlanken

Före valet visade opinionsinstituten på att ja sidan skulle vinna med marginal så lite skepsis till undersökningarna vore kanske på plats. Det är nästan som om man skulle kunna misstänka opinionsinstituten för att ha en egen agenda.

Citat:
Stödet för trängselskatt överväger bland göteborgarna. I en pinfärsk opinionsundersökning säger hälften ja till fortsatt trängselskatt. Men nej-sidan har knappat in under sommaren.

Det är knappt tre veckor kvar till valet som i Göteborg också innehåller en folkomröstning om trängselskatt. I en opinionsundersökning som GP beställt av Novus säger 50 procent av de tillfrågade ja till fortsatt trängselskatt, 38 procent säger nej och 12 procent vet inte eller har inte bestämt sig.

- Tiden rinner ut för nej-sidan. I nuläget skulle det bli ett klart ja, säger Johan Martinsson som är statsvetare och leder Göteborgs universitets undersökningar av opinionen i trängselskattefrågan.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2470163-trangselskatten-majoritet-sager-ja

Senast redigerad av Rektangel 2014-11-23 kl. 13:10.
Citera
2014-11-23, 15:21
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Före valet visade opinionsinstituten på att ja sidan skulle vinna med marginal så lite skepsis till undersökningarna vore kanske på plats. Det är nästan som om man skulle kunna misstänka opinionsinstituten för att ha en egen agenda.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2470163-trangselskatten-majoritet-sager-ja

Citat:
- För att det ska bli jämt måste alla osäkra gå till nej. Att ja-sidan skulle tappa nu är inte så troligt. Men det är klart om diskussionen fortsätter om Västsvenska paketet och Västlänken kan det gynna nej-sidan.

Alltså, jag menade inte att man ska tro att exakt 27% röstade nej pga av västlänken, eller ens att alla dessa var potentiella ja-röstare. Men faktum kvarstår att vägvalet mm påstod att en nej-röst var lika med en röst mot västlänken och givet opinionsundersökningen som jag länkade till, så är det inte helt långsökt denna lögn påverkade valutgången.

Inte för att jag bryr mig egentligen, jag fick som jag vill till slut iaf.
Citera
2014-11-23, 15:27
Medlem
deludeds avatar
...

Demonstrerar mot biltullar i Göteborg – hånas av kommunalråd

5000 människor uppges under gårdagen ha deltagit i en stor demonstration mot Göteborgs stads biltullar. Men kommunalrådet Johan Nyhus förklarar hånfullt att det inte spelar någon roll.
– Jag har hela tiden sagt att folkomröstningen var meningslös, säger han.

http://www.friatider.se/demonstrerar-mot-biltullar-i-g-teborg-h-nas-av-kommunalr-d

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-7X2up5PrAY

...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in