2014-11-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, hur kom Yara hit och när kom hon? Och till vem?

Madi har uppgett att när Yara kom så kunde hon inte bo hos dem för att Madi låg tilll sängs i graviditetskomplikationer.
Hon fick bo hos nån annan ett tag.
Det vore intressant att höra var hon bott.
Hon skickades som ett paket till sin älskade morbror och hamnade nån annanstans.
Vad sa bioförädrarna om det? Har inte hört ett ord om det.
Hon kom oannonserad och olämpligt till Madi och Rami. Och inte blev hon mer välkommen sen med facit i hand.
Hur är nu detta, ligga till sängs var det inte så att Madi hämtade hit Yara från Gaza,jag hatar människor som inte kan skilja på sant eller osant!
Citera
2014-11-22, 11:00
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Hur är nu detta, ligga till sängs var det inte så att Madi hämtade hit Yara från Gaza,jag hatar människor som inte kan skilja på sant eller osant!

Att Madi hämtade hit henne var väl en lögn från biopappa Mohammed som sen punkterades av Madi och Rami. En av många lögner. De visste inte ens att hon var på väg...fick veta att hon kommit bara.
Sen sades det att hon kommit med människosmugglare via Abu Dhabi (?). Det är en enda härva av lögner.
Varför säja ett enda sant ord när man kan ljuga?
Citera
2014-11-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag tror inte att de "använder sig av religionen". Rami är uppenbarligen inte religiös över huvud taget (och har väl heller inte gett uttryck för det), medan Amani torde ha fått en alltigenom religiös uppfostran och uppväxt och är troende muslim. Att hon inte varit aktiv utåt säger absolut ingenting om uppriktigheten i hennes tro. Det kan snarast förmodas bero på det faktum att hon hade barn som hon måste ta hand om och att hon av olika skäl levde isolerad i Sverige. Det är likadant bland kristna. Det finns många djupt troende kristna som inte är "aktiva" genom att gå på gudstjänster eller delta i annan församlingsverksamhet, men till exempel har en både intensiv och nära bönerelation till Gud.

Så om inte texterna Amani skrev i Koranen och andra böcker var avsedda att upptäckas av häktespersonalen så menar jag att de inte kan vara annat än uttryck för hennes egen ärliga och äkta Gudstro. Det innebär också att bönerna till Gud som Amani skrev är helt ärliga.

Man kan inte "använda sig av religionen" när man vänder sig till Gud. Och ingen ljuger heller om något i en bön till Gud, eftersom övertygelsen om att Gud ser in i människans hjärta och vet vad som är sant och inte sant är en ofrånkomlig del av själva Gudstron.

Sent ska syndaren vakna... texterna Amani skrev var naturligtvis ämnade att läsas av Rami (och andra). Tror inte för ett ögonblick att hon drabbats av samvetsnöd. Hennes agenda är att blidka sin omgivning, sin släkt och sina trosfränder. Finns inget i hennes uppträdande som tyder på att hon har någon ärlig och uppriktig kontakt med sin Gud. Allt är polityr och i hennes vilsna huvud tror hon att det ska rädda henne.
Citera
2014-11-22, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har också mina funderingar om 3 åringen som kallade Yara för hund. Och konstaterade att att Yara inte var en älskling, men att han var det.

Det var något som inte stämde med den pojken, alldeles för stökig, kunde inte koncentrera sig, svårpratad, och sen i utvecklingen. Inte lätt för de fosterföräldrarna, men betryggande att båda ungarna omhändertogs innan det var för sent.

Det mesta i detta barns beteende stämde väl överens med en 3-åring uppväxt inomhus isolerad med en mamma som ägnar dagar åt såpoperor medan barnet endast har stimulans av tecknade filmer och en och annan fiskeutflykt, inga leksaker, inga aktiviteter på lekplatser, ingen kontakt med andra människor och dessutom boende med ett barn som används som någon form av tjänstfolk och får en massa stryk som knappast gått spårlöst förbi hur högt ljud det än var på de tecknade filmerna han satt framför.
Citera
2014-11-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Att söka sig tillbaka till sin religiösa barnatro är väl inte helt ovanligt när man befinner sig på randen till helvetet
Jag vet inte vad koranen har för budskap till dessa människor

Om Madi varit kristen så hade hon väl fått erbjudande om att tala med fängelseprästen
Och i bästa fall hade hon kanske lättat sitt hjärta för prästen och fått syndernas förlåtelse?

Imamer besöker också häkten men hur det är med förlåtelse inom Islam vet jag ej. Däremot brukar man ju säga att protestanter i Sverige tillhör en typisk skuld kultur och man fostrar barn, att så att säga känna sig skyldiga av sig själva. (otroligt förenklat) att muslimer från mellanöstern
är typexempel på en skamkultur. Det är kanske där en del av förklaringen ligger när butiksbiträdet som sett Madi snatta träder in i rättssalen och Madi gömmer sitt ansikte och börjar gråta. Undrar bara om hon skäms för det som hon blivit påkommen med. Det som uppenbart är föraktfullt och syndigt?
Vet ej om det är så att skammen kommer först när det är bevisat att man syndat. Hon verkar inte skämmas i rättssalen i övrigt. Eller hon kanske inte har gjort något som hon säger själv.
Citera
2014-11-22, 11:12
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det mesta i detta barns beteende stämde väl överens med en 3-åring uppväxt inomhus isolerad med en mamma som ägnar dagar åt såpoperor medan barnet endast har stimulans av tecknade filmer och en och annan fiskeutflykt, inga leksaker, inga aktiviteter på lekplatser, ingen kontakt med andra människor och dessutom boende med ett barn som används som någon form av tjänstfolk och får en massa stryk som knappast gått spårlöst förbi hur högt ljud det än var på de tecknade filmerna han satt framför.

Dessutom får ju även han en släng av sleven lite nu och då.
Citera
2014-11-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Dessutom får ju även han en släng av sleven lite nu och då.
Precis, och favoriten bland det tecknade var väl Tom och Jerry vilket är ganska våldsamt så det som hände i lägenheten mellan de vuxna och Yara var nog för ett barn inte konstigare än det som hände på TV.
Citera
2014-11-22, 11:23
Medlem
Vad tror ni tingsrättsdomen landar i? Blir det "bara" 10 år som i Bobbyfallet, eller?
Citera
2014-11-22, 11:25
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Imamer besöker också häkten men hur det är med förlåtelse inom Islam vet jag ej. Däremot brukar man ju säga att protestanter i Sverige tillhör en typisk skuld kultur och man fostrar barn, att så att säga känna sig skyldiga av sig själva. (otroligt förenklat) att muslimer från mellanöstern
är typexempel på en skamkultur. Det är kanske där en del av förklaringen ligger när butiksbiträdet som sett Madi snatta träder in i rättssalen och Madi gömmer sitt ansikte och börjar gråta. Undrar bara om hon skäms för det som hon blivit påkommen med. Det som uppenbart är föraktfullt och syndigt?
Vet ej om det är så att skammen kommer först när det är bevisat att man syndat. Hon verkar inte skämmas i rättssalen i övrigt. Eller hon kanske inte har gjort något som hon säger själv.

Oavsett om hon har slagit eller ej så har hon iaf underlåtit att stoppa en extremt grov och långdragen misshandel. För mig är det ofattbart att hon skäms mer över stölderna än hennes inblandning i mordet på Yara.
Citera
2014-11-22, 11:25
Medlem
aisha51s avatar
Det har kanske skrivits tidigare men jag tror att alla föräldrar vet intuitivt att om deras lilla flicka har varit med om något otäckt så är det viktigaste att mamma och pappa finns där som stöd, tröstar, förklarar. Ingen normal förälder skulle skicka iväg ett barn FRÅN familjen och HEMMET, den enda trygghet som barnet har. (Även om omgivningen är otrygg finns det många undersökningar som visar att barn mår bättre av att vara med sina föräldrar även under krig än att skickas iväg till främmande länder. Även om hon hade hamnat hos snälla svenska föräldrar och fått gå på BUP varje vecka hade det varit helt fel.
Det är lätt för en kvinna som inte är pressad och får allas sympatier, biologiska mamman, att verka tjusig och kultiverad men jag tycker att hon har brustit i omdöme och omsorg. Hon är klart medskyldig. Bara genom att skicka iväg ett litet traumatiserat barn på det sättet. Sedan att hon hamnat i ett hem i misär, vägglöss som biter på nätterna, föräldrar och barn som bråkar till långt in på nätterna, TV som står på hela dagarna eller kvällarna på hög volym. Torftigt, misär. Det gör inte saken bättre.

Sedan kan jag inte förstå dem som skriver att Rami och resten av släkten är så välutbildad och ambitiös. Inget tyder på det. Ingen klass alls. Dåligt språk.
Citera
2014-11-22, 11:28
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Det har kanske skrivits tidigare men jag tror att alla föräldrar vet intuitivt att om deras lilla flicka har varit med om något otäckt så är det viktigaste att mamma och pappa finns där som stöd, tröstar, förklarar. Ingen normal förälder skulle skicka iväg ett barn FRÅN familjen och HEMMET, den enda trygghet som barnet har. (Även om omgivningen är otrygg finns det många undersökningar som visar att barn mår bättre av att vara med sina föräldrar även under krig än att skickas iväg till främmande länder. Även om hon hade hamnat hos snälla svenska föräldrar och fått gå på BUP varje vecka hade det varit helt fel.
Det är lätt för en kvinna som inte är pressad och får allas sympatier, biologiska mamman, att verka tjusig och kultiverad men jag tycker att hon har brustit i omdöme och omsorg. Hon är klart medskyldig. Bara genom att skicka iväg ett litet traumatiserat barn på det sättet. Sedan att hon hamnat i ett hem i misär, vägglöss som biter på nätterna, föräldrar och barn som bråkar till långt in på nätterna, TV som står på hela dagarna eller kvällarna på hög volym. Torftigt, misär. Det gör inte saken bättre.

Sedan kan jag inte förstå dem som skriver att Rami och resten av släkten är så välutbildad och ambitiös. Inget tyder på det. Ingen klass alls. Dåligt språk.

Instämmer till 110%.
Citera
2014-11-22, 11:29
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51

Sedan kan jag inte förstå dem som skriver att Rami och resten av släkten är så välutbildad och ambitiös. Inget tyder på det. Ingen klass alls. Dåligt språk
.

Instämmer i allt. Jag ser varken klass, kultur eller bildning nånstans i deras liv. Tvärtom faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in