2014-11-22, 13:05
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Det är rätt att tilldöma honom ett skadestånd och detta skall så klart oavkortat vidarebefordras till Englas och Pernillas anhöriga till vilka han har en skuld han aldrig kan betala. - Nu har man visst inte begripit detta utan låter honom få använda pengarna själv men det finns det inget stöd i lag eller rättskänsla för.

Om han får tillgodose sig dom pengarna är något fundamentalt fel.
Citera
2014-11-22, 13:40
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Om han får tillgodose sig dom pengarna är något fundamentalt fel.

Om de som misshandlade honom mot alla odds har dessa pengar, kommer han få behålla dem i två år;

Citat:
Skulle Eklund själv få skadestånd för personskada är det medel som är skyddade från utmätning enligt lag - under två år efter att han fått dem. Han kan fram till dess göra vad han vill med pengarna, enligt Jens Haggren, verksjurist vid Kronofogden. Men för att det ska råda utmätningsförbud måste pengarna hållas avskilda, exempelvis på ett särskilt konto.
– Om han håller dem avskilda, och vill plocka ut de här pengarna och använda dem, kan han göra det. Så länge han håller dem åtskilda kommer inte vi åt dem, men han han gör det.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19808563.ab
Senast redigerad av tlcswe 2014-11-22 kl. 13:45.
Citera
2014-11-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Visst kan man tycka att det är tråkigt att Eklund får pengar.

Men att två våldtäktsmän (varav en har våldtagit en 84-åring) får stanna lite längre i finkan får väl oavsett ses som en vinst.

Fan vad vidrigt (det där med 84-åringen alltså). Undrar vad den andre gjort för att hållas inspärrad ?

I övrigt - Win-win situation där "den andre vidrige personen" fick stryk och att de andra får sitta ännu längre på kåken.

Håller också med om att vi INTE ska ha de straff i Sverige som vissa förespråkar - De straffen utses av bananrepubliker, muslimska sharialänder - samhällen som inte kommit så långt i sin utveckling.

Sedan kan man ju i just detta fall ändå hålla med om att jag inte blev speciellt upprörd över att "han" blivit misshandlad - Är så äcklad av honom att jag inte ens kan skriva hans namn utan att behöva spy.

Men som någon här skrev - Lagen har inga känslor, och det är det som är bra i vårt samhälle. Hur konstigt det än låter och även om jag själv håller med TS att det är för jävligt att han får skadestånd - Vi får ändå hoppas att det bara är småpengar det rör sig om.

Sedan kan man gå ett steg längre - Tror ni att sjukvårdspersonalen som lappade ihop honom var så engagerade ? - Förmodligen inte, men de måste ändå göra sitt jobb oavsett vad de tycker. Sedan kanske jag (om det varit jag som jobbat som läkare) väntat 20 minuter innan jag gav honom smärtstillande - Men jag hade ändå varit tvungen att göra mitt jobb !!
Citera
2014-11-22, 13:41
Medlem
Ni tror väl inte Anders får dessa pengar?
Va?
Citera
2014-11-22, 13:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Du tycker inte att killarna ska bli fällda när de misshandlar en annan person så grovt som de gjorde.
Två fångar misshandlar en tredje fånge. Dvs tre personer i samma situation.
Då vill jag vända på det hela.
Om jag o en person till som i dag lever laglydigt bestämmer oss för att spöa skiten ur dig så måste det innebära att du inte kommer anmäla oss.

Eller anser du att just Anders Eklund är en person som ska lyda under andra lagar än oss andra? Han själv ansåg det en gång i tiden o nu inser han hur fel han hade

Tyvärr. Jag delar inte din syn på vårt rättssamhälle. Jag anser att alla som begår brott ska ställas till ansvar, oavsett om de är fria eller redan dömda till brott förut.
Citera
2014-11-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du tycker inte att killarna ska bli fällda när de misshandlar en annan person så grovt som de gjorde.
Två fångar misshandlar en tredje fånge. Dvs tre personer i samma situation.
Då vill jag vända på det hela.
Om jag o en person till som i dag lever laglydigt bestämmer oss för att spöa skiten ur dig så måste det innebära att du inte kommer anmäla oss.

Eller anser du att just Anders Eklund är en person som ska lyda under andra lagar än oss andra? Han själv ansåg det en gång i tiden o nu inser han hur fel han hade

Tyvärr. Jag delar inte din syn på vårt rättssamhälle. Jag anser att alla som begår brott ska ställas till ansvar, oavsett om de är fria eller redan dömda till brott förut.

Jag håller med dej. Men jag hoppas verkligen inte Anders får del av något skadestånd. Antar att han har ganska mycket skadestånd att betala själv så pengarna bör gå till hans offer.
Citera
2014-11-22, 13:57
Medlem
different_trips avatar
Givetvis ska Anders få ett skadestånd, det är så lagen fungerar och vi har valt att bo i ett civiliserat samhälle. Passar det inte finns det mängder med länder som praktiserar mer tveksamma lagar.

Blir rent ut sagt äcklad av okunskapen bland "svenssons" som kommenterar fallet på Facebook.

Är ni medvetna att de två andra är dömda för grovt rån och grova våldtäkter?

Den ena av dem är t.o.m. blattejäveln som rånade och våldtog en 84-åring tant.

Edit: Anders kommer att få dessa pengarna, inget snack om saken. De är dessutom öronmärkta, så staten kan inte gå in och ta dem till Englas familj.
Citera
2014-11-22, 14:00
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Givetvis ska Anders få ett skadestånd, det är så lagen fungerar och vi har valt att bo i ett civiliserat samhälle. Passar det inte finns det mängder med länder som praktiserar mer tveksamma lagar.

Blir rent ut sagt äcklad av okunskapen bland "svenssons" som kommenterar fallet på Facebook.

Edit: Anders kommer att få dessa pengarna, inget snack om saken. De är dessutom öronmärkta, så staten kan inte gå in och ta dem till Englas familj.

Jag håller med om att de ska straffas, t om om att Eklund bör få skadestånd. Sen är det stopp. Då han själv har skadestånd att betala skall hans tillgångar oavkortat gå till hans offer. Eller anser du att han ska slippa betala sitt skadestånd?
Citera
2014-11-22, 14:01
Medlem
Citat:

Nej tyvärr dom flesta här anser bara att det är fel på herr Eklund här , och hyllar dem andra som ger sig på svagare. Jag personligen gillar varken Eklund eller de som gav sig på honom de är jubel-idioter även dem
Men blir hyllade som stjärnor. kanske vi kan släppa lös dem på en gång när folk ändå är igång
Senast redigerad av rompedasker 2014-11-22 kl. 14:05.
Citera
2014-11-22, 14:02
Medlem
soligts avatar
Han gick väl bara och väntade på att bli misshandlad, och blir man misshandlad i Sverige får man pengar i form av skadestånd.
Han kommer få leva med att vara en av Sveriges mest hatade man för all framtid.. Tänk på alla som heter Anders Eklund runt om i Sverige hur dom har det..
Citera
2014-11-22, 14:06
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Jag håller med om att de ska straffas, t om om att Eklund bör få skadestånd. Sen är det stopp. Då han själv har skadestånd att betala skall hans tillgångar oavkortat gå till hans offer. Eller anser du att han ska slippa betala sitt skadestånd?

Nä, men hans eget skadestånd är skyddat om han hanterar pengarna rätt som jag förstår det. Upprörs inte direkt över det. Den mest infantila tråden på Abok f.n.?
Citera
2014-11-22, 14:08
Medlem
Citat:

Kan bli problem för honom att öppna ett enskilt konto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in