Citat:
Ursprungligen postat av
Thelonegunman
Frågor till finnarna.
Hur ser den vanliga finländaren på Sveriges generösa invandringspolitik. Inte sannfinländarna då de verkar hata Sverige mer än allt annat och de är förmodligen skadeglada.
Kommer Finland vid en ev. systemkollaps i Sverige att välkomna svenskar som flyr balkaniseringen här?
Är det någon finländare som uttryck avundsjuka gentemot Sverige för att vi är en humanitär stormakt?
När jag berättat om Sveriges invandringspolitik åt min finne till man så har han skakat på huvudet och konstaterat att svenskar är galna. För honom var det självklart att massinvandrig är en dålig och dyr idè och han förutspådde en ekonomisk kollaps inom en snar framtid.
Ja, jag kan föreställa mig att "svenskens sak skulle bli vår" men sedan vet jag inte vem som skulle räknas som svensk.
Det finns en viss beundran för Sveriges humanitära storhet bland finlandssvenskar, speciellt hos unga kvinnor och lärare. Samma unga kvinnor som då tycker att Fi för en jättebra politik.
Men de flesta jag talat med tycker att Sveriges politik är överdriven, men det finns mycket okunskap inom området och en del röster för att öka Finlands invandrarkvot också. Dock inte så mycket på politiskt håll.