2014-11-20, 13:11
Medlem
Timmervargens avatar
Finland har ju fört en vetting invandringspolitik hittils men har väl pressats från många håll att öppna sina hjärtan och ta emot mer och mer likt en del andra EU-länder.

Nyfiken som jag är kollar jag lite statistik ett par år tillbak i tiden och det har varit stabilt men nu i år har det verkligen skjutit iväg!

Obs, hittar ingen statistik för beviljade/avvisade asylsökningar för de tidigare åren utan bara för 2014.

2011
3088 asylsökande

2012
3129 asylsökande

2013
3238 asylsökande

2014
4143 asylsökande (varav 1099 godkändes och fick stanna)
Detta är alltså en plötslig ökning med över 30% och då är statistiken bara för de 10 första månaderna av 2014, var slutar det om det fortsätter så här år efter år? 1000 i år kanske blir 2000 nästa år och rätt vad det är så är vi uppe i 5000 årligen. Bör man bli orolig eller är det här en tillfällighet?

Källa: http://www.migri.fi/information_om_verket/statistik/statistik_over_asyl_och_flyktingar
Citera
2014-11-20, 13:18
Medlem
symbicorts avatar
Just av denna anledning så röstar jag på sannfinländarna.
Men det är faktist många flyktingar som flyttar hem igen eller till annat land när dom varit i Finland några år.
Citera
2014-11-20, 13:50
Medlem
Kriget i Syrien är anledningen till ökningen.
Citera
2014-11-20, 13:58
Medlem
Det är den (o)naturliga utvecklingen av folkutbytes programmet som t.o.m Finland i längden får allt svårare att stå emot.Som tidigare nämnt är det ju Syrien som står för stor del nu men globalt,i stor skala flyttas Afrikaner,ökenfolk ja allt skitfolk som bara finns helt enkelt uttryckt till väst.Vet inte/förstår inte den långsiktiga planen för det kan ju bara sluta i katastrof, raserade samhällen och kraftig minoritet för vita.

Kan tänka mig kraftiga sanktioner (ja värre än så)om kanske 20-30 år för de länder som står emot folkomflyttningen.
Citera
2014-11-20, 13:59
Medlem
Timmervargens avatar
Jag ber om ursäkt, jag har räknat fel.

Hittar nu korrekt(?) siffror för antal asylsökande i Finland 2014. Hittar två uppgifter som antagligen varierar för att året inte är klart ännu och datum för statistiken kan variera. Dessa siffror är 2 923 samt 3044 så nu känner jag mig något lugnare!

Även om det är många så är det inte en ökning sen tidigare.
Citera
2014-11-20, 16:03
Avstängd
scips avatar
Jag har en fråga som jag undrar över. Om jag som svensk skulle vilja utvandra till finland
och söka finskt medborgarskap hur påverkas då min svenska pension finns det någon
Nackdel eller fördel och hur är kostnadsläget i Finland till skillnad mot Sverige som boende pensionär och gärna tips på en bra stad i södra finland att bo i kanske i dom svensktalande
Delarna då min finska språkbegåvning är begränsad till några få ord typ kippis maito eiti
Tack på förhand.
Citera
2014-11-20, 16:23
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Jag har en fråga som jag undrar över. Om jag som svensk skulle vilja utvandra till finland
och söka finskt medborgarskap hur påverkas då min svenska pension finns det någon
Nackdel eller fördel och hur är kostnadsläget i Finland till skillnad mot Sverige som boende pensionär och gärna tips på en bra stad i södra finland att bo i kanske i dom svensktalande
Delarna då min finska språkbegåvning är begränsad till några få ord typ kippis maito eiti
Tack på förhand.

Vet ej svaret på din huvudfråga men du måste ha bott i Finland i 5 eller 6 år innan du kan ansöka om medborgarskap. Sen måste du genomföra en test där bl.a. dina språkkunskaper testas, godkänns du så kan du få finskt medorgarskap.

Flytta till Åland.
Citera
2014-11-20, 16:24
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Ja, utvecklingen går ju inte precis i önskvärd riktning här. Långt från Sveriges sinnessjuka nivåer, men ändå.

Dock tror jag att utvecklingen i Sverige under de närmsta åren kommer att bli ett skräckexempel för bland annat Finland Och senast då kommer invandringspolitiken att radikalt läggas om, för en viktig skillnad mellan Sverige och Finland är att vi i Finland inte är riktigt lika självhatande och villiga att utplåna oss själva.

Dessutom får invandringskritiker och till och med rena rasister komma till tals i finländsk media.
Citera
2014-11-20, 17:06
Medlem
30% ökning på bara ett år? shit Kan Finland göra det så måste väl den humanitära stormakten Sverige kunna öka betydligt mer än 30%?
Istället för bara 150.000 bidrags, förlåt kulturberikare per år så borde vi kunna ta in 250.000 balkongkastande våldtäktsmonster, oops förlåt jag menade pensionsräddare per år. Det är ju bara 2,5%
Citera
2014-11-20, 17:13
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-Evidence
30% ökning på bara ett år? shit Kan Finland göra det så måste väl den humanitära stormakten Sverige kunna öka betydligt mer än 30%?
Istället för bara 150.000 bidrags, förlåt kulturberikare per år så borde vi kunna ta in 250.000 balkongkastande våldtäktsmonster, oops förlåt jag menade pensionsräddare per år. Det är ju bara 2,5%

Som nämnt tidigare i tråden hade jag räknat fel alternativt tolkat statistiken fel. Det var i stort sett ingen ökning i Finland i år.
Citera
2014-11-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Som nämnt tidigare i tråden hade jag räknat fel alternativt tolkat statistiken fel. Det var i stort sett ingen ökning i Finland i år.
Stackars finnar, dom har alltså ingen kebab eller pizza i det landet? Dom saknar nog tom vårtecknet kravaller och bilbränder så hur vet dom när det blir vår?
Och vem ska betala pensionen om 20 år om inte zoomalierna gör det via socialbidraget?

Edit: Hoppas inga tar illa upp för att jag säger "finnar" jag vill ju inte framstå som en rasist :/
Senast redigerad av Dead-Evidence 2014-11-20 kl. 17:41.
Citera
2014-11-20, 17:51
Medlem
PierreKirbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Vet ej svaret på din huvudfråga men du måste ha bott i Finland i 5 eller 6 år innan du kan ansöka om medborgarskap. Sen måste du genomföra en test där bl.a. dina språkkunskaper testas, godkänns du så kan du få finskt medorgarskap.

Flytta till Åland.

Nu är det väl så väl att språktesten kan göras i både finska och svenska, så den delen torde vara ganska oproblematisk. Just Åland är väl, om jag har förstått saken rätt, i princip helt omöjligt att flytta till, framför allt som utlänning, men också som finländare. Känner en del från Åland och vad jag hört måste man i princip ha släkt flera generationer tillbaka för att få köpa mark t.ex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in