2014-11-21, 15:03
Medlem
Europes avatar
Med tanke på att det faktiskt har åkt ned några finska medborgare för att jihada i Syrien, så har Finland åtminstone tagit in några för många ointegrerbara invandrare. Jag hoppas att Finland tänker sig för, då jag har landet som planerad tillflyktsort när Sverige går slutligen helt åt pipan och det givetvis blir lättare för mig om jag slipper att börja korståga för att göra landet garanterat beboeligt.

Sedan får Finland ta och stänga gränsen mot Sverige så snart som möjligt, för när det svenska samhället kollapsar, så kommer skiten att rinna ut över alla kanter till grannländerna.
Citera
2014-11-21, 17:49
Medlem
Finland behöver mer mångkultur!
Finnar är bland de tråkigaste folkslagen!
Citera
2014-11-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Finland behöver mer mångkultur!
Finnar är bland de tråkigaste folkslagen!
Hellre tystnad och ölpimplande än kaos och självmordsbomberi.
Citera
2014-11-21, 18:27
Medlem
Thelonegunmans avatar
En ökning med tusen individer är ingenting mot det stålbad Sverige går igenom just nu. Men jag förstår din oro. Finland befinner sig där Sverige befann sig på 80-talet kan jag tänka mig i antal invandrare och kanske attityder. Debatten kring invandring kunde föras förr i Sverige och mångkultur var inte ändamålet i sig. Det förändrades raskt efter millenieskiftet när antirasismen gick från att vara solidarisk till att bli hatisk och intolerant mot oliktänkande. Det är inte omöjligt att samma sak skulle kunna inträffa i Finland men jag tror inte det då finnarna faktiskt har sisu och en kärlek till den finska identiteten till skillnad från svenskarna där helt andra värderingar slagit rot.

Frågor till finnarna.

Hur ser den vanliga finländaren på Sveriges generösa invandringspolitik. Inte sannfinländarna då de verkar hata Sverige mer än allt annat och de är förmodligen skadeglada.

Kommer Finland vid en ev. systemkollaps i Sverige att välkomna svenskar som flyr balkaniseringen här?

Är det någon finländare som uttryck avundsjuka gentemot Sverige för att vi är en humanitär stormakt?
Citera
2014-11-21, 21:04
Medlem
SIAs avatar
Gnälliga jävla finnar. Ylar ni inte om karelen så ylar ni om att ni tar emot 3000 invandrare. Skärp till er och öppna era hjärtan. Kanske ni kan lära er att göra något annat än att supa av besökarna.
Citera
2014-11-21, 21:42
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Frågor till finnarna.

Hur ser den vanliga finländaren på Sveriges generösa invandringspolitik. Inte sannfinländarna då de verkar hata Sverige mer än allt annat och de är förmodligen skadeglada.

Kommer Finland vid en ev. systemkollaps i Sverige att välkomna svenskar som flyr balkaniseringen här?

Är det någon finländare som uttryck avundsjuka gentemot Sverige för att vi är en humanitär stormakt?

När jag berättat om Sveriges invandringspolitik åt min finne till man så har han skakat på huvudet och konstaterat att svenskar är galna. För honom var det självklart att massinvandrig är en dålig och dyr idè och han förutspådde en ekonomisk kollaps inom en snar framtid.

Ja, jag kan föreställa mig att "svenskens sak skulle bli vår" men sedan vet jag inte vem som skulle räknas som svensk.

Det finns en viss beundran för Sveriges humanitära storhet bland finlandssvenskar, speciellt hos unga kvinnor och lärare. Samma unga kvinnor som då tycker att Fi för en jättebra politik.
Men de flesta jag talat med tycker att Sveriges politik är överdriven, men det finns mycket okunskap inom området och en del röster för att öka Finlands invandrarkvot också. Dock inte så mycket på politiskt håll.
Citera
2014-11-21, 23:37
Medlem
Det är bra att Finland håller nere antalet invandrare - även om det ökar - men grundproblematiken förblir densamma: dessa undermänniskor till svartskallar skiter ur sig avkomma, så på sikt kommer demografin i alla vita länder, Finland inkluderat, att rubbas, och den skadan är irreparabel. Jag hoppas att finländarna kan ta lärdom av Danmark, Sverige och Norge, och förhoppningsvis påbörja en tidig repatriering
Citera
2014-11-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl
När jag berättat om Sveriges invandringspolitik åt min finne till man så har han skakat på huvudet och konstaterat att svenskar är galna. För honom var det självklart att massinvandrig är en dålig och dyr idè och han förutspådde en ekonomisk kollaps inom en snar framtid.

Ja, jag kan föreställa mig att "svenskens sak skulle bli vår" men sedan vet jag inte vem som skulle räknas som svensk.

Det finns en viss beundran för Sveriges humanitära storhet bland finlandssvenskar, speciellt hos unga kvinnor och lärare. Samma unga kvinnor som då tycker att Fi för en jättebra politik.
Men de flesta jag talat med tycker att Sveriges politik är överdriven, men det finns mycket okunskap inom området och en del röster för att öka Finlands invandrarkvot också. Dock inte så mycket på politiskt håll.

Annars borde din finska man vara hyfsat glad över Sveriges generösa invadringspolitik med tanke på hur många av hans landsmän vi hjälpt.
Citera
2014-11-22, 00:11
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkospade
Annars borde din finska man vara hyfsat glad över Sveriges generösa invadringspolitik med tanke på hur många av hans landsmän vi hjälpt.
Jag vet inte om Sverige "hjälpt" finländare. Det har varit en "ge o ta" relation där finnarna visat sig vara goda och pålitliga arbetare som fyllt ett stort behov i en tid då landet behövde arbetskraft. Finland var dessutom en del av Sverige i 700 år, Finland är ett grannland, så det är ganska naturligt att finnarna har etablerat sig här. Det går givetvis inte att jämföra med dagens invandring men det förstår du säkert.
Citera
2014-11-22, 00:24
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SIA
Gnälliga jävla finnar. Ylar ni inte om karelen så ylar ni om att ni tar emot 3000 invandrare. Skärp till er och öppna era hjärtan. Kanske ni kan lära er att göra något annat än att supa av besökarna.

Det passar inte finska mentaliteten att öppna hjärtan, plånböcker och rövhål för alla jordens jihadister och andra översittare. Det är en väldigt svensk mentalitet. Redan det faktum att finnarna är ett kulturfolk gör det svårt i jämförelse med svenskarna då det "inte finns någon svensk kultur" och "det ursvenska är bara barbariet" (enligt svenska makthavare som tydligen har nästan hela svenska befolkningens stöd i ryggen).

Sedan är det så klart komiskt att höra en svensk, från det industriland med den mest obildade och okunnigaste befolkningen, tala om för finnarna med en av världens bästa skolor och kunnigaste befolkningar vad de borde lära sig. Låt mig gissa, det är väl av somalier och andra helt primitiva och obildade folkslag som vi ska lära oss något av, eller hur? Jag antar att du anser att folk som finnarna har ett ömsesidigt utbyte med, t.ex. japanerna, inte är några du anser man kan lära sig något av?
Senast redigerad av Europe 2014-11-22 kl. 00:33.
Citera
2014-11-22, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det passar inte finska mentaliteten att öppna hjärtan, plånböcker och rövhål för alla jordens jihadister och andra översittare. Det är en väldigt svensk mentalitet. Redan det faktum att finnarna är ett kulturfolk gör det svårt i jämförelse med svenskarna då det "inte finns någon svensk kultur" och "det ursvenska är bara barbariet" (enligt svenska makthavare som tydligen har nästan hela svenska befolkningens stöd i ryggen).

Sedan är det så klart komiskt att höra en svensk, från det industriland med den mest obildade och okunnigaste befolkningen, tala om för finnarna med en av världens bästa skolor och kunnigaste befolkningar vad de borde lära sig. Låt mig gissa, det är väl av somalier och andra helt primitiva och obildade folkslag som vi ska lära oss något av, eller hur? Jag antar att du anser att folk som finnarna har ett ömsesidigt utbyte med, t.ex. japanerna, inte är några du anser man kan lära sig något av?

Sannfinländare? Du menar det avskrap som tycker att den svensktalande delen av Finlandsbefolkning ska bära gula stjärnor på jackan? Så man kan se vilka de är?

Tror inte det är invandring som spårar ur i Finland enbart.
Citera
2014-11-22, 02:00
Medlem
Blanzeflors avatar
Sätt de som kommer i bastun, sen kör ni kast med liten invandrare inför stor publik, på Helsingfors olympiastadium. Det kommer att sänka antalet asylsökande. Så kommer finska lokomotivet på rätt spår igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in