Citat:
Ursprungligen postat av
scip
Jag har en fråga som jag undrar över. Om jag som svensk skulle vilja utvandra till finland
och söka finskt medborgarskap hur påverkas då min svenska pension finns det någon
Nackdel eller fördel och hur är kostnadsläget i Finland till skillnad mot Sverige som boende pensionär och gärna tips på en bra stad i södra finland att bo i kanske i dom svensktalande
Delarna då min finska språkbegåvning är begränsad till några få ord typ kippis maito eiti
Tack på förhand.
Finland har som sagt två officiella språk, finska och svenska. Längs nästan hela västkusten klarar man sig på svenska, Österbotten, Egentliga Finland (spec. Åboland) och Nyland är alla tvåspråkiga landskap. Jag har bott i Jakobstad, Österbotten ( där ungefär hälften talar svenska) och där klarar man sig utmärkt med bara svenska som modersmål, också i arbetslivet. I Esbo, Nyland där jag också bott talar bara 9 % svenska som modersmål så där är det inte lika lätt. Dock finns det Grankulla som är en kommun in i Esbo där ungefär 30 % talar svenska så där man klarar sig galant.
Jag skulle nog försöka lära mig finska, då man kommer att behöva det. Men offentliga tjänster, såsom sjukhus och domstol ska kunna betjäna en på svenska enligt lag, sen så funkar det inte alltid i praktiken. Om man bara frågar snällt blir man dock oftast betjänad på relativt hygglig svenska, detta enligt min erfarenhet.
OnT: Invandringen skiljer sig enormt i olika delar av landet. Grankulla t.ex är relativt lugnt område där inte så många invandrare bor. Men i t.ex Jakobstad finns många flyktingar från mellanöstern. Överlag i svenska österbotten så finns det mycket invandrare, t.ex Korsnäs som förr var den svenskaste kommunen i världen tar nu in mängder med flyktingar. Vet inte om det är för att vissa naiva Finlandssvenskar är mera pro- Sverige och ser Sverige som en förebild. Inte för att invandringen riktigt spårat ut såsom i Sverige men mängden flyktingar ökar varenda år.