Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-21, 20:23
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Ja, det håller jag med om och jag och tycker inte det verkar otroligt att åklagaren ska kunna bevisa detta också (vilket känns viktigare än min åsikt).

Vad är inte otroligt att åklagaren ska kunna bevisa? Och vad känns viktigare än din åsikt? Och vad är din åsikt?
Citera
2014-11-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Jag är benägen att hålla med dig, men samtidigt förstår jag att MGM och hennes försvarsadvokat siktar in sig på denna fråga -- uppsåtet är ju till sist en bedömningsfråga. De faktiska omständigheterna i övrigt är svåra att förneka.

Att jag vill hålla med dig beror på några saker:

Polismannen som åkte ut till och talade med MGM efter att hon ringt, lyckades med hjälp av beundransvärd klurighet få henne att ta tillbaka den initiala påhittade historien (som hon till dess försökt tuta i alla) och hon övergår till att berätta en historia som bevisligen ligger mycket närmare sanningen.

Polismannen berättar också att MGM vid det tillfället sagt att "det var meningen att [BO] skulle dö" och att "[MGM] visade ingen ånger". Hon ställde också frågor om "hur det var i fängelset".

Jag får intrycket av att hon "gett upp" där. Detta och polismannens skicklighet, samt närheten i tid till händelserna gör att jag värderar vad hon säger vid detta tillfälle högt.

Några dagar senare, vid häktningsförhandlingen, tar hon tillbaka vad hon sagt där. Plötsligt var avsikten med gärningarna inte att döda utan att "[BO] ska hålla sig borta från [MGM] och [JA]". Hon påstår att hon inte hade förstått vad polismännen menade med sin fråga.

Mina tolkningar: hon motsäger alltså inte att hon verkligen sagt att meningen var att döda när polismannen frågade. Hon påstår däremot att hon inte förstod vad frågan gällde då. Jag tycker detta luktar unket och bedömer att hon säger så här bara för att hon sedermera förstått hur avgörande bedömningen av uppsåtet är för hennes öde.

Andra saker av det hon uppger går också att ifrågasätta med hjälp av andras uppgifter. BOs ska enligt MGM ha gett ifrån sig "små gnyenden". Ändå har dessa ljud varit tillräckliga för att inte bara en, utan två grannar tar sig ut i trapphuset och undrar vad som står på. Den ena grannen berättar att det låter som "en tjej skriker förskräckligt, som att hon blir piskad". Förloppet verkar relativt utdraget och MGM har många chanser att avbryta det hon företar sig.

Jag tycker det rimmar dåligt med den avsikten hon tog till i efterhand.

Jag håller helt med. Speciellt angående polismannens DIs skicklighet! Jävlar! Åker ut för att förhöra om ett bråk, lyckas få henne att ta tillbaka historien och erkänna mord och styckning!! På ingen tid alls. Och han verkar inte ens vara utredare eller förhörsledare. Jag var riktigt imponerad när jag läste hans vittnesmål.
Citera
2014-11-21, 20:31
Medlem
Quods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Vad är inte otroligt att åklagaren ska kunna bevisa? Och vad känns viktigare än din åsikt? Och vad är din åsikt?

* jag håller med dig
* hoppas åklagaren kan bevisa att uppsåtet var att döda

Om du fortfarande tycker något av det jag skriver är oklart, så föreslår jag att vi tar det via PM.
Citera
2014-11-21, 20:33
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Kan någon vänlig själv förklara hur mycket detta med uppsåt egentligen spelar roll?

Vi har sett massor med individer dömas för mord trots att de inte haft direkt uppsåt att döda, vanligt att exempelvis en kille tar ett stryptag på sin tjej för att få tyst på henne när de bråkar och hon råkar avlida, det kan till och med hittas en större mängt blod och någon månad senare en kropp, inget motiv eller mordvapen men ändå dömas till mord.

Så hur stor roll spelar egentligen detta med uppsåt in?

Jag har ca 20 fup på min dator där hemma och skulle tippa på att jag kan hitta i alla fall att minst 4-6 av dessa inte haft uppsåt men ändå dömts för mord.

Nu frågar du om "direkt uppsåt" och "uppsåt"... Är det någon skillnad? Du har rättsfall i din dator där inte uppsåt fanns. Men det handlar ju inte om vad du tycker. Står det i domen att: uppsåt fanns inte men...? Eller ansåg domstolen att uppsåt fanns?
Citera
2014-11-21, 20:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag håller helt med. Speciellt angående polismannens DIs skicklighet! Jävlar! Åker ut för att förhöra om ett bråk, lyckas få henne att ta tillbaka historien och erkänna mord och styckning!! På ingen tid alls. Och han verkar inte ens vara utredare eller förhörsledare. Jag var riktigt imponerad när jag läste hans vittnesmål.
Den polismannen har onekligen alla utsikter i världen att gå hur långt som helst i karriären.
Instämmer helt med dig alltså. Väldigt skickligt agerat.

Den mannen skulle man satt på en viss Mats Alm i tidigt skede så hade vi kanske haft
ett annat slut på den bedrövliga historien i Falun 2009...
Citera
2014-11-21, 21:02
Bannlyst
Citat:
Har du kommit till sidan där man får se ett stygn i sidan på Jonna? Jag uppfattade det som att hon skurit sig själv och sen använt bedövningssalva och sytt igen såret på egen hand.

Inte riktigt friskt nej!

Ja, hon hade ju kletat på bedövningssalva och cuttat sig själv för att sedan sy ihop det. Hon hade "snapat" bilden till JA men hon trodde inte han hade hunnit sett sen.
Hon påstod till honom att hon hade blivit opererad alt. att de hade satt in en p-stav. Hade dock JA varit smartare skulle han veta att p-stavar sitter inte där.

Hon ville iaf ha uppmärksamhet och att någon skulle tycka lite synd om henne.
Citera
2014-11-21, 21:22
Medlem
Kexet65s avatar
På ett ställe i FUP kan man läsa i ett förhör med J.H att hon "återfann Lovisa" på samma ställe i hallen när hon kom tillbaka till lägenheten igen...
På ett annat ställe kan man läsa att J.H sagt att Lovisa (svårt skadad) ska ha lyckats kravla sig in i badrummet och att Jonna återfann henne där?!?
Lovisa måste haft en fruktansvärd dödsångest.
Fy faaaan! Hoppas J.H får lagens absolut strängaste straff!
Kallblodigt agerande rakt igenom!
Citera
2014-11-21, 21:29
Medlem
Asså om hennes sökningar på internet inte fäller henne så är det galet!

"Lite tips inför ett mord"

"Dölja mord med självmord"

"Mord utan kropp"

Etc....

Citera
2014-11-21, 21:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Kan någon vänlig själv förklara hur mycket detta med uppsåt egentligen spelar roll?

Vi har sett massor med individer dömas för mord trots att de inte haft direkt uppsåt att döda, vanligt att exempelvis en kille tar ett stryptag på sin tjej för att få tyst på henne när de bråkar och hon råkar avlida, det kan till och med hittas en större mängt blod och någon månad senare en kropp, inget motiv eller mordvapen men ändå dömas till mord.

Så hur stor roll spelar egentligen detta med uppsåt in?

Jag har ca 20 fup på min dator där hemma och skulle tippa på att jag kan hitta i alla fall att minst 4-6 av dessa inte haft uppsåt men ändå dömts för mord.
För att kunna dömas till dråp eller mord så måste det finnas ett uppsåt. Normalt sett så finns det två former av uppsåt, direkt och likgiltigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Upps%C3%A5t

Exemplet du tog med "bråket" blir då alltså ett likgiltighetsuppsåt där domen blir dråp eller mord. Om man inte når upp till ett likgiltighetsuppsåt så blir domen istället misshandel/vållande.
Citera
2014-11-21, 21:40
Medlem
JH drinken lär innehålla Absolut Karnival och Tuborg grön toppad med ett dillchips?

Tragiskt alltihop, onödigt.

Hinner ett par punkter:

JH inte så fixerad vid triangeldramat som vid sig själv. Hon förefaller vara sexmissbrukare och mer så än JA. Låg nog med 3-4 st olika under samma period. Kanske hade sex dagligen. Och ändå var livet skit?

Jag yrkar på lågt straff 10-12 år. Inte värre än ett genomsnittligt fästmömord. Styckningen får man inte mycke för.
Citera
2014-11-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Nu frågar du om "direkt uppsåt" och "uppsåt"... Är det någon skillnad? Du har rättsfall i din dator där inte uppsåt fanns. Men det handlar ju inte om vad du tycker. Står det i domen att: uppsåt fanns inte men...? Eller ansåg domstolen att uppsåt fanns?

Okej, jag hade ordet direkt på fel ställe. Skulle stå: som inte direkt haft uppsåt att döda.

Men du istället försöka förklara vad uppsåtet egentligen spelar för roll? Har det betydelse för strafflängden eller för brottsrubriceringen?
Citera
2014-11-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013

Ja DI blev jag också imponerad av, hur han direkt förstod att det inte stämde och hur han fick fram ett erkännande lika snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in