Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hade hon alltså varit gravid en gång innan? - " Sen ångrar jag att jag ljög om första aborten" , eller menas det att hon ljög om att hon hade gjort abort?

Jag syftar på att hon utvecklats till stalker, eller rättare , utvecklat en besatthet med så starka inre konflikter att det ledde henne till att döda, i just denna relation och mix.

Inte för JA som person, utan snarare det lilla grepp och hopp om en bättre lyckligare tillvaro som hon närde. Ganska uppenbart att hon drunknat i flera års tid men hållit masken uppe på grund av att hon är uppfostrad på sådant vis att man ej ber om hjälp, utan har man problem så ser man minsann till att lösa dom själv.

Nej, hon var bara gravid en gång. Hon åsyftar att hon i ett tidigare skede under graviditeten ''ljög'' om att det var borttagit eftersom JA pressade henne om att det skulle bort, så för att göra han ''glad'' sa hon så. JH har uppenbarligen sett JA som en ''svag person'' något han egentligen inte är, utan han har fritt spelat med dessa två helt medveten om vad han hållit på med eftersom hans vänner tydligen sagt åt han att lägga ner, och även sagt åt både LL och JH att dom borde skita i honom.

JA förefaller vara rätt likgiltig till andra människors känslor, så länge han får sina behov tillfredsställda. Bryr sig inte om hur hans hem ser ut direkt, däremot viktigt att det utåt sett ser bra ut. Kör en fin cab, springa på krogen, åka utomlands osv. Var ju tydligen otrogen mot LL med flera olika partners när han var på semester nere i Thailand också.

Kan sätta en årslön på att hade vi låtit det här förloppet fortskrida en tid till så hade han antingen plockat tillbaka JH i triangeln eller hittat en ny till den.

Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Har du kommit till sidan där man får se ett stygn i sidan på Jonna? Jag uppfattade det som att hon skurit sig själv och sen använt bedövningssalva och sytt igen såret på egen hand.

Inte riktigt friskt nej!

Finns ingenting i relationen med JN eller JA som är friskt, inte i JA's relation med LL heller. Inte begripit det än att alla fyra personerna är ''trasiga'' individer?
Senast redigerad av dip 2014-11-21 kl. 19:56.
Citera
2014-11-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det är väl klart att det är uppsåt om man först slår på någon med en hammare, sticker en spruta med alkohol i nacken på personen och sedan hugger med en kniv och till slut sågar personen i bitar. Man kan ju inte tro att personen inte ska dö av det! Tydligt uppsåt, dvs Jonna ville att Lovisa skulle dö. Resultatet är att Lovisa dog. Ville Jonna att Lovisa skulle dö - svar ja! Alltså Jonna var inte likgiltig när hon högg och sågade. Hon visste att Lovisa skulle dö.

Men den stackars flickan (Jonna) högg ju enbart Lovisa för att få tyst på henne, hade Lovisa inte skrikit och låtit så mycket efter hammarslagen i bakhuvudet så hade hon ju inte behövt hugga så många gånger och då hade kanske Lovisa överlevt.

Summa sumarum: Hade Lovisa inte skrikit hade hon inte behövt hugga..."tyst så att jag kan sluta" eller vad Jonna hade sagt.

Hoppas du/ni förstod att detta var ironiskt, vissa av er verkar ha svårt för att förstå sådant utan tar allting på blodigt allvar.
Citera
2014-11-21, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Det är ju sällan folk är som Jonna beskrivits (enormt timid) för att plötsligt bli värsta styckmördaren. Det normala är att gränserna för våld förflyttas stegvis och oftast förekommer våld inom hemmets väggar. Jag tror det är möjligt att Jonna kan ha använt sig av våld i sina relationer också. Att gå förbi henne hade kanske resulterat i en rak höger, klart man hellre hoppar ifrån balkongen i det läget.

Varken Jonas eller Jonathan säger någonting om det i alla fall, visst kunde hon skrika på Jonathan men hos honom visste hon vilka knappar hon skulle trycka på.
Citera
2014-11-21, 19:59
Medlem
Citat:
Varken Jonas eller Jonathan säger någonting om det i alla fall, visst kunde hon skrika på Jonathan men hos honom visste hon vilka knappar hon skulle trycka på.

Och han hos henne, brukar fungera så i parrelationer. Särskilt trasiga sådana, släng sedan lite alkohol med i bilden så krävs inte mycket alls för att människor skall bli väldigt teatraliska, dramatiska och spela ut.
Citera
2014-11-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Inte för JA som person, utan snarare det lilla grepp och hopp om en bättre lyckligare tillvaro som hon närde. Ganska uppenbart att hon drunknat i flera års tid men hållit masken uppe på grund av att hon är uppfostrad på sådant vis att man ej ber om hjälp, utan har man problem så ser man minsann till att lösa dom själv.

Nej, hon var bara gravid en gång. Hon åsyftar att hon i ett tidigare skede under graviditeten ''ljög'' om att det var borttagit eftersom JA pressade henne om att det skulle bort, så för att göra han ''glad'' sa hon så. JH har uppenbarligen sett JA som en ''svag person'' något han egentligen inte är, utan han har fritt spelat med dessa två helt medveten om vad han hållit på med eftersom hans vänner tydligen sagt åt han att lägga ner, och även sagt åt både LL och JH att dom borde skita i honom.

JA förefaller vara rätt likgiltig till andra människors känslor, så länge han får sina behov tillfredsställda. Bryr sig inte om hur hans hem ser ut direkt, däremot viktigt att det utåt sett ser bra ut. Kör en fin cab, springa på krogen, åka utomlands osv. Var ju tydligen otrogen mot LL med flera olika partners när han var på semester nere i Thailand också.

Kan sätta en årslön på att hade vi låtit det här förloppet fortskrida en tid till så hade han antingen plockat tillbaka JH i triangeln eller hittat en ny till den.

Finns ingenting i relationen med JN eller JA som är friskt, inte i JA's relation med LL heller. Inte begripit det än att alla fyra personerna är ''trasiga'' individer?

Självklart har jag begripit att alla fyra är trasiga individer, det finns det gott om i vårt samhälle men långt ifrån alla går så här långt som Jonna.
Citera
2014-11-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Och han hos henne, brukar fungera så i parrelationer. Särskilt trasiga sådana, släng sedan lite alkohol med i bilden så krävs inte mycket alls för att människor skall bli väldigt teatraliska, dramatiska och spela ut.

Ja och är man då en toffel så viker man sig så fort tjejen drar till med "jag tar livet av mig om du inte kommer till XXX och träffar mig".

Visst fine, gör du så men lägg lägenhetsnyckeln där hemma först!!
Citera
2014-11-21, 20:05
Medlem
På de fåtalet foton som finns på Jonna i FUP:en får jag inte riktigt till det att hon skulle vara så kraftig som på ett par foton som cirkulerat här tidigare i somras, t ex ett där hon sitter vid en grill/spis eller någonting och lagar mat. Såg betydligt större ut på en del av de fotona.

Tycker faktiskt hon såg rätt liten ut på fotona där man ser hennes ansikte, händer och ben och inte direkt tjock på de foton där man ser omläggningen efter skrapningen av äggstockarna + såret hon verkar ha sytt på egen hand.
Citera
2014-11-21, 20:06
Medlem
Quods avatar
Citat:
Kan du då beskriva skillnaden mellan dråp och mord, tack. Anser du att detta är dråp och inte mord? På vilket vis är detta dråp? Därför att Jonna drabbades av panik? Förklara tack.

Men jag gjorde ju just en förenklad förklaringen av skillnaden i inlägget du citerar...

Du verkar vilja veta om jag tycker det är mord eller dråp i detta fall. Min åsikt är (helt irrelevant men ok, den är) att eventuella förmildrande omständigheter lyser med sin frånvaro och jag skulle bli extremt förvånad om detta landade i dråp. Antalet försvårande omständigheter är desto fler.

Får jag besvära om att du läser inlägget igen?
Citera
2014-11-21, 20:07
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Men den stackars flickan (Jonna) högg ju enbart Lovisa för att få tyst på henne, hade Lovisa inte skrikit och låtit så mycket efter hammarslagen i bakhuvudet så hade hon ju inte behövt hugga så många gånger och då hade kanske Lovisa överlevt.

Summa sumarum: Hade Lovisa inte skrikit hade hon inte behövt hugga..."tyst så att jag kan sluta" eller vad Jonna hade sagt.

Hoppas du/ni förstod att detta var ironiskt, vissa av er verkar ha svårt för att förstå sådant utan tar allting på blodigt allvar.

Ja eller hur. Vad ofta jag skulle vilja hugga med kniv i mina medresenärer på bussen när dom pratar högt, men jag vet ju att det är olagligt att mörda folk (och att misshandla dem), så därför låter jag bli. Just pga av Svea Rikes Lag. Och att enligt denna lag finns det påföljd för vissa brott. Typ böter eller frihetsberövande. Wikipedia: Från 1832 hade Sverige två frihetsberövandestraff, fängelse och straffarbete.[2], från 1960-talet bara fängelse.
Citera
2014-11-21, 20:12
Medlem
Quods avatar
Citat:
Det är väl klart att det är uppsåt om man först slår på någon med en hammare, sticker en spruta med alkohol i nacken på personen och sedan hugger med en kniv och till slut sågar personen i bitar. Man kan ju inte tro att personen inte ska dö av det! Tydligt uppsåt, dvs Jonna ville att Lovisa skulle dö. Resultatet är att Lovisa dog. Ville Jonna att Lovisa skulle dö - svar ja! Alltså Jonna var inte likgiltig när hon högg och sågade. Hon visste att Lovisa skulle dö.

Ja, det håller jag med om och jag och tycker inte det verkar otroligt att åklagaren ska kunna bevisa detta också (vilket känns viktigare än min åsikt).
Citera
2014-11-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ja eller hur. Vad ofta jag skulle vilja hugga med kniv i mina medresenärer på bussen när dom pratar högt, men jag vet ju att det är olagligt att mörda folk (och att misshandla dem), så därför låter jag bli. Just pga av Svea Rikes Lag. Och att enligt denna lag finns det påföljd för vissa brott. Typ böter eller frihetsberövande. Wikipedia: Från 1832 hade Sverige två frihetsberövandestraff, fängelse och straffarbete.[2], från 1960-talet bara fängelse.

Eftersom jag aldrig har kniv på mig så nöjer jag mig med att ge mina medresenärer en box på näsan när de pratar högt...

Sen skyller jag på att ifall de inte varit så högljudda så hade jag inte behövt slå....
Citera
2014-11-21, 20:21
Medlem
Kan någon vänlig själv förklara hur mycket detta med uppsåt egentligen spelar roll?

Vi har sett massor med individer dömas för mord trots att de inte haft direkt uppsåt att döda, vanligt att exempelvis en kille tar ett stryptag på sin tjej för att få tyst på henne när de bråkar och hon råkar avlida, det kan till och med hittas en större mängt blod och någon månad senare en kropp, inget motiv eller mordvapen men ändå dömas till mord.

Så hur stor roll spelar egentligen detta med uppsåt in?

Jag har ca 20 fup på min dator där hemma och skulle tippa på att jag kan hitta i alla fall att minst 4-6 av dessa inte haft uppsåt men ändå dömts för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in