2014-11-21, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
När han partajade och lagade mat åt Jan-Öjvind Swahn kunde han ju byta ut sockret i desserter mot något sockerfritt sötningsmedel. Fyllan däremot var det icke aktuellt att kompromissa med.
Fast det är det ju aldrig. Det är ju en självklarhet. Även jag är försiktig med socker rent generellt (jag äter inget godis, dricker ingen läsk osv) men likväl drar jag en 20-25 starköl i veckan. Nånstans måste man ju spara in om man ska kunna unna sig att dricka ett par pils...

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jan-Öjvind är förövrigt också en sköning som blev grinig på Edward om frukostdrinken inte levererades snabbt nog. Är man 80 plus så har man all rätt i världen att leva sina sista år som hel- eller halvalkoholiserad.
Jag upplevde faktiskt JÖS som en jävla gnälleröv under Edwards serie. Det var lite som att JÖS lite nedlåtande betraktade Edward som sin underdånige adept. Men visst, som du säger... Är man 70+ eller till och med 80+ så känns det som att det kvittar om man framlever sina sista år med dagligt supande.
Citera
2014-11-21, 15:34
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Jag upplevde faktiskt JÖS som en jävla gnälleröv under Edwards serie. Det var lite som att JÖS lite nedlåtande betraktade Edward som sin underdånige adept. Men visst, som du säger... Är man 70+ eller till och med 80+ så känns det som att det kvittar om man framlever sina sista år med dagligt supande.

Om det var i den serien som Edward lagade mat åt JÖS har jag full förståelse för Jös behandling av Edward. JÖS har gedigna kunskaper om gastronomi och var medlem i Gastronomiska akademin, den Danska gastronomiska akademi samt skåneländska gastronomiska akademin. Edward är mer av en underhållande kuf med tämligen grunda kunskaper

Att Edward dessutom misshandlade massor av mat och misslyckade kapitalt i matlagningen gjorde knappast JÖS vänligare stämd. Men jag har för mig att det finns en underbar scen där man ska fånga ål och Edward ser ut som en jättebebis i gummikläder
Citera
2014-11-21, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Om det var i den serien som Edward lagade mat åt JÖS har jag full förståelse för Jös behandling av Edward. JÖS har gedigna kunskaper om gastronomi och var medlem i Gastronomiska akademin, den Danska gastronomiska akademi samt skåneländska gastronomiska akademin. Edward är mer av en underhållande kuf med tämligen grunda kunskaper
Jomen vafan... Edward är lite som jag, en glad amatör som steker hellre än bra. JÖS är en virtous och som sådan är det fel att förutsätta att andra håller samma nivå som en själv. Alldeles oavsett så är det fel att sura i TV-sammanhang. Om nu Edward, i likhet med mig själv, är en jävla amatör så är det bättre att tacka nej till produktionen snarare än att komma dit och hänga läpp under hela kameratiden.

För oss lekmän är Edwards kladdande fullt dugligt. Vi skiter i rödspättan han steker på Youtube, vi vill höra storyn bakom rätten.
Citera
2014-11-21, 17:05
Medlem
gubbroras avatar
Nu var i och för sig JÖS gammal och sjuk har för mig att han dog något senare. Tror dessutom att han hade dålig koll på vem Edward var och hur programmet var tänkt att fungera. Edward är mer av en kuf och en skojig figur. Jag för intrycket av att de flesta har roligt åt honom snarare än med honom.

I början var han betydligt mer sansad och intressant men han har med tiden "utvecklats" till att bli allt slafsigare såväl till programinnehåll som till utseende. Jag är helt övertygad om att han gör sig bäst i youtube-format och han bör avhålla sig från större produktioner.

Men visst får du uppskatta honom, men om du skiter i hur han steker rödspättan så vare det kanske bättre om han skippade matlagningen och fokuserade på berättandet istället, för där är han trots allt bättre
Citera
2014-11-21, 17:16
Medlem
Citat:
Nu var i och för sig JÖS gammal och sjuk har för mig att han dog något senare.
I skrivande stund tycks han fortfarande vara vid liv, 89 år gammal.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan-%C3%96jvind_Swahn

Detta trots att han aldrig tänkt bli äldre än 70.

http://www.sydsvenskan.se/familj/fodelsedag/fraga-lund-oraklet-ger-drapande-svar-fran-brosarp/
Citera
2014-11-21, 17:19
Medlem
gubbroras avatar
Där ser man, hade för mig att han dött för flera år sedan. Men han var i vart fall sjuk när serien spelades in
Citera
2014-11-21, 19:24
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard

Är det inte roller de intar då, i alla fall delvis? Så uppfattade jag det och jag tror Edward Blom själv skrivit det någonstans också.
Citera
2014-11-21, 20:35
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jan-Öjvind Swahn? Winston Churchill? De stora (sic!) bonviveurerna undkommer dödens käftar i det längsta!

Jan-Öjvind är 89 år, men han behöver ingen svettrasa, han flåsar inte heller när han talar.

Blom är för bövelen bara 44, men han har diabetes och är tungandad, han svettas likt Chris Farley. Inget som tyder på god hälsa.
Citera
2014-11-21, 20:48
Medlem
Moramannens avatar
Jag tycker att vår käre Edward borde inspireras av den amerikanska stjärnkocken och Masterchef-domaren Graham Elliot, som lyckats gå ner i vikt och idag är mycket sundare än tidigare, utan att det påverkat hans yrkesutövande negativt.

Se bara på den här bilden: http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/64/e2/64e2a1367a7021c53287693607a56f61.jpg?itok=Ohe0Uv3G
Citera
2014-11-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Jag tycker att vår käre Edward borde inspireras av den amerikanska stjärnkocken och Masterchef-domaren Graham Elliot, som lyckats gå ner i vikt och idag är mycket sundare än tidigare, utan att det påverkat hans yrkesutövande negativt.

Se bara på den här bilden: http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/64/e2/64e2a1367a7021c53287693607a56f61.jpg?itok=Ohe0Uv3G
Elliot sägs ha vägt hela 184 kg under förra året, i mars i år vägde han in på 116. Men det krävdes en magoperation (en s k sleeve gastrectomy, där 75% av magsäcken tas bort) för att nå dit. Kanske är något i den vägen den enda möjligheten för herr Blom att gå ned märkbart i vikt.
Citera
2014-11-22, 01:15
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Fast det är det ju aldrig. Det är ju en självklarhet. Även jag är försiktig med socker rent generellt (jag äter inget godis, dricker ingen läsk osv) men likväl drar jag en 20-25 starköl i veckan. Nånstans måste man ju spara in om man ska kunna unna sig att dricka ett par pils...

Det gläder mig att du vet hur man prioriterar. Om man gillar ren sprit kan man byta ut en och annan öl och därmed lägga sig på plus-sidan.

Mitt betyg som "sköning" baserade sig enbart på minnet av att han vid ett enda tillfälle började grymta för att morgonsupen dröjde några minuter mer än vanligt, så du kan säkert ha rätt här.

Citat:
Där ser man, hade för mig att han dött för flera år sedan. Men han var i vart fall sjuk när serien spelades in

En sjukdom skulle ju kunna förvandla vem som helst till en gnälleröv också.

Brillorna! Samma som för 35 år sedan? Jag har velat fram och tillbaka. Har bestämt mig nu. Toppbetyg!

Håller med om att Edwards matlagning är sekundär, men jag gillar att han har någonting att göra när han berättar sina historier.
Senast redigerad av JoeDevola 2014-11-22 kl. 01:19.
Citera
2014-11-22, 03:37
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Håller med men det var lik förbannat inte så roligt att se. Blom är ju en skön lirare och verkade på riktigt se upp till JÖS, han verkade riktigt underdånig, och så sablades han ner för diverse skitsaker. Jämför bara med "Mellan skål och vägg" där det var ett mycket mer jämlikt samtal och Blom fick glänsa. Det är väl ingen jävel som velat se JÖS på 20 år? Jag vet iaf vem jag helst skulle dragit några bira med.

För övrigt sällar jag mig till skaran som tycker Blom bör gå ner i vikt så vi får njuta av honom så länge som möjligt. Skåndeländksa gastronomiska akademins hemsida verkar dessutom tagits över av en jävligt tafflig spelrecensionssida...
Senast redigerad av Aigis 2014-11-22 kl. 03:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in