• 1
  • 2
2014-11-21, 12:54
Medlem
Tänk er ett scenario där ni måste välja mellan två alternativ. Det ena alternativet är att du själv dör direkt på plats. Inget lidande utan bara slocknar. Det andra alternativet är att du själv lever men att x antal okända människor utan relation till dig dör direkt på plats. Inget lidande utan bara slocknar. Då är min fråga; hur många människor hade ni kunnat offra för att ni skulle leva?

Anta att ni i detta scenario har stark livslust och långt kvar att leva. Man får även förutsätta att ingen har/aldrig kommer ha en susning om att man står/stod inför detta val, alltså att man inte kan bli hatad för sitt val.
Citera
2014-11-21, 13:11
Medlem
exakt hur många som helst
Citera
2014-11-21, 13:31
Medlem
Pendeks avatar
Ingen. Jag vill inte ha ett flertal döda människors på mitt samvete. Då slocknar jag hellre själv. Människovän som jag är.
Citera
2014-11-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Ingen. Jag vill inte ha ett flertal döda människors på mitt samvete. Då slocknar jag hellre själv. Människovän som jag är.

Är det inte bättre att leva ett halvdant liv med dåligt samvete istället för att inte leva alls? Man lever ju bara en gång, är det inte värt att göra det sålänge man kan? Människorna som dör lider inte och aldrig varit medvetna om att de dött.
Citera
2014-11-21, 14:14
Medlem
goran744s avatar
Jag skulle dö på fläcken! Skulle inte kunna leva med det andra valet.
Citera
2014-11-21, 14:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vovloqt
Är det inte bättre att leva ett halvdant liv med dåligt samvete istället för att inte leva alls? Man lever ju bara en gång, är det inte värt att göra det sålänge man kan? Människorna som dör lider inte och aldrig varit medvetna om att de dött.

Samma sak med dig ju, du vet inte heller att du dött. Alltså bättre att dö.
Citera
2014-11-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Samma sak med dig ju, du vet inte heller att du dött. Alltså bättre att dö.

Exakt. Det blir ju samma sak för dig! lol!
Citera
2014-11-21, 15:31
Medlem
jag har barn och familj, så ett gäng kunde jag nog offrat beroende lite på vilka,man svalar ner sitt dåliga samvete med att man behöver finnas till för sian barn, å de går ju över allt!
Citera
2014-11-21, 16:20
Medlem
Någon nämnde att det finns 3 sorters egoism.
Citat:
Ursprungligen postat av drmanhatten
exakt hur många som helst
1) I find pleasure in pleasing myself.
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
2) I find pleasure in pleasing others. (kanske är ett exempel på nummer 3 det här också, svårt att säga ^^)
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag skulle dö på fläcken! Skulle inte kunna leva med det andra valet.
3) And the worst kind, when there's no pleasure involved at all, doing it because I would feel guilty otherwise.
Senast redigerad av mikromjuk 2014-11-21 kl. 16:23.
Citera
2014-11-21, 16:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikromjuk
Någon nämnde att det finns 3 sorters egoism.

1) I find pleasure in pleasing myself.

2) I find pleasure in pleasing others. (kanske är ett exempel på nummer 3 det här också, svårt att säga ^^)

3) And the worst kind, when there's no pleasure involved at all, doing it because I would feel guilty otherwise.
Jag behåller gärna min "egoistiska självdöd" framför att leva ett liv med andras död på mitt samvete och endast för att jag ville leva det liv jag stal ifrån dem.
Citera
2014-11-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag behåller gärna min "egoistiska självdöd" framför att leva ett liv med andras död på mitt samvete och endast för att jag ville leva det liv jag stal ifrån dem.
Åhå. Så nobelt.
Citera
2014-11-21, 18:12
Medlem
Måste välja.
Fuck no.
Jag är rebell och vägrar.
Jag låter regelskaparen bestämma mitt öde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in