• 1
  • 2
2014-11-21, 19:40
Bannlyst
Bättre med han som bestämmer över regelskaparen, dvs. alltets Gud och min himmelske fader - Jesus.

Faktiskt varit med om ett liknande test. Ska inte säga att jag trodde på det 100 % men jag vet att jag såg det som en chansning.

Det var på psyket när vi åt frukost. Så hör jag anden säga högt, och jag trodde att alla hörde det också, att blixten skulle slå ner på sjukhuset om tio sekunder och att "mitt namn" skulle trycka på larm(för brand)knappen (så att vi fick en chans att bli räddade, dörrarna är ju annars låsta). Han börjar räkna ned och jag satt där och käkade. Rösten hördes som jag såg det genom min kropp. När han var nära 0 så börjar en tjej i rummet böla och vårdpersonalen tog ut henne därifrån. Det slog givetvis inte ned någon blixt men ett test till senare på kvällen, som jag säkert inte heller klarade så bra, gjorde att anden blev sur och tvingade mig att springa naken genom korridoren, och jag fick byta avdelning nästa morgon.

Jesus har betalat på korset så egentligen borde ingen människa behöva utstå såna här test men man måste tro på det också!
Senast redigerad av saggeliten 2014-11-21 kl. 19:43.
Citera
2014-11-22, 11:29
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vovloqt
Är det inte bättre att leva ett halvdant liv med dåligt samvete istället för att inte leva alls? Man lever ju bara en gång, är det inte värt att göra det sålänge man kan? Människorna som dör lider inte och aldrig varit medvetna om att de dött.
Att inte leva betyder att samvetet inte existerar. Inget lidande. Världen är full av lidande. Varför fortsätta leva om samvetet skapar mer lidande?
Citera
2014-11-22, 11:33
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikromjuk
Någon nämnde att det finns 3 sorters egoism.

1) I find pleasure in pleasing myself.

2) I find pleasure in pleasing others. (kanske är ett exempel på nummer 3 det här också, svårt att säga ^^)

3) And the worst kind, when there's no pleasure involved at all, doing it because I would feel guilty otherwise.
Är alla egoismer negativa? Jag menar, ska vi skilja på exempelvis ett och två? Den ena innefattar jag, den andra vi. Den första kan trampa andra på tårna. Den andra tänder ljus i mörkret.
Citera
2014-11-22, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Är alla egoismer negativa? Jag menar, ska vi skilja på exempelvis ett och två? Den ena innefattar jag, den andra vi. Den första kan trampa andra på tårna. Den andra tänder ljus i mörkret.
Inte vet jag, jag ser ingen större skillnad på dom och jag skulle inte kalla någon av dom negativa. Däremot kan det vara intressant att fundera på, speciellt för dom som väljer 3 ofta utan att veta om vad det innebär.
Citera
2014-11-22, 17:49
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikromjuk
Inte vet jag, jag ser ingen större skillnad på dom och jag skulle inte kalla någon av dom negativa. Däremot kan det vara intressant att fundera på, speciellt för dom som väljer 3 ofta utan att veta om vad det innebär.
Negativ är kanske fel ordval. X kanske är bättre. Det vill säga att egoismernas essens är alla lika. Varken bu eller bä, det är upp till observatören att döma.

Varför ser du ingen skillnad på dem? Den första handlar om att jag ska bli lycklig. Andra människor är sekundära eller irrelevanta. Den andra handlar om att andra står i centrum, produkten av andras lycka bli min lycka. Den tredje kan jag inte förklara.
Citera
2014-11-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Negativ är kanske fel ordval. X kanske är bättre. Det vill säga att egoismernas essens är alla lika. Varken bu eller bä, det är upp till observatören att döma.

Varför ser du ingen skillnad på dem? Den första handlar om att jag ska bli lycklig. Andra människor är sekundära eller irrelevanta. Den andra handlar om att andra står i centrum, produkten av andras lycka bli min lycka. Den tredje kan jag inte förklara.
Ser ingen principiell skillnad, alla tre handlar om att göra det som känns bäst (mer talande beskrivet som "det som känns minst dåligt" i fall 3, samma sak förstås). Alltså, alla tre utgår från att egot ska känna sig bra.

Att val 2 känns bättre är inte något som en spirituellt sökande bör fastna i och tro att dom är på rätt spår eller nåt annat konstigt. För alla andra är det förstås ingenting man behöver fundera på om man inte vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in