Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickmonkey
Nu är det väl iofs diabas just där RB60 ligger och troligen var det en utav anledningarna till att man valde just detta berg eftersom diabasen har bättre egenskaper mot förväntade atombomber.

När Grecksåsar byggdes 1948-1958 fanns ingen vetskap om markstötvågens effekter. Dessa erhölls först på 60-talet. Övriga effekter var välkända. Då det är 50-65 meter till hjässan återstår ändå 30-35 m minst med bergtäckning förutsatt att man exempelvis byggt ett 5 våningshus vilket kräver 20m bergrumshöjd. Som du säger är diabasen hårdare än graniten men kan också kanske orsaka värre utstötning? I den västtyska motsvarigheten "Dienststelle Marienthal" (se länken längst ner i mina inlägg, så valdes utbyggnad i denna tågtunnel trotts att bergtäckningen bara bestod av 20-30 m diabas. Där hänvisade man till diabasens plastiska förmåga att absorbera energin genom att töja sig i olika "laminerings"-lager och fördela krafterna åt sidorna. Bättre töjningseffekt således. Man var dock tveksam till fullträffsskydd och då i så fall ej större kärnvapen än 20 kt. Så små kärnvapen var ej avsedda för bunkrar utan för dessa var 100-150 kt markdetonerande atombomber avsedda.

Kanske skyddet i Marienthal bestod i att ledningen kunde skifta plats i de två långa tunnelkomplexen som totalt innehöll nästan 20 km tunnlar.

Vad gäller stötvågsskydd så funderar jag på om Greckis byggdes ut med ytterligare en ingångstunnel som då kanske utgjorde en "hästsko" för att mildra stötvågen då ej genomblåsningstunnel fanns?
Citera
2014-11-19, 17:42
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Vad gäller stötvågsskydd så funderar jag på om Greckis byggdes ut med ytterligare en ingångstunnel som då kanske utgjorde en "hästsko" för att mildra stötvågen då ej genomblåsningstunnel fanns?

Nej någon annan ingångstunnel finns inte, däremot finns en typ av luftficka, jag fick för mig att det var en uppställningsplats för ev buss, men det är nog till som stötvågsskydd.
Citera
2014-11-19, 22:14
Medlem
En liten reflektion som delvis berör området:
I denna tråd diskuterar vi huvudsakligen ett antal anläggningar inom ett begränsat områden upp till ca 100 km norr om Örebro.
Kanske inser inte alla hur många anläggningar det egentligen finns/har funnits inom ett något större område?

Låt oss rita en cirkel runt Örebro med radien 100 km. Jag började räkna och kom fram till minst 50 st större berganläggningar!
Jag räknar då inte med mindre bergrum som skyddsrum, DC/HC, Lgc etc. Inte heller ev moderna skyddade radaranläggningar etc.

Bland dessa 50 st anläggningar finns ex vis:
Lfc och Rrgc
berghangarer
fd bergfabriker
omformarstationer
transformatorstation
bergsfort
förrådsberg
sambandsberg
Fo-staber
Milo-staber med annex
anläggningar för HKV och HL/CL

50 st. Jag tycker det är rätt imponerande...

Jag överlåter till var och en att fundera på vilka dessa berganläggningar är. Jag kommer inte att tala om det. Mycket berg har det sprängts, hur som helst...
Citera
2014-11-19, 22:42
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
En liten reflektion som delvis berör området:
I denna tråd diskuterar vi huvudsakligen ett antal anläggningar inom ett begränsat områden upp till ca 100 km norr om Örebro.
Kanske inser inte alla hur många anläggningar det egentligen finns/har funnits inom ett något större område?

Låt oss rita en cirkel runt Örebro med radien 100 km. Jag började räkna och kom fram till minst 50 st större berganläggningar!
Jag räknar då inte med mindre bergrum som skyddsrum, DC/HC, Lgc etc. Inte heller ev moderna skyddade radaranläggningar etc.

Bland dessa 50 st anläggningar finns ex vis:
Lfc och Rrgc
berghangarer
fd bergfabriker
omformarstationer
transformatorstation
bergsfort
förrådsberg
sambandsberg
Fo-staber
Milo-staber med annex
anläggningar för HKV och HL/CL

50 st. Jag tycker det är rätt imponerande...

Jag överlåter till var och en att fundera på vilka dessa berganläggningar är. Jag kommer inte att tala om det. Mycket berg har det sprängts, hur som helst...

Tror du kan addera tjugo anläggningar till antalet, dessa är heller inte HC/DC.
Citera
2014-11-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Tror du kan addera tjugo anläggningar till antalet, dessa är heller inte HC/DC.

Maskirovka.

Vad gäller flygvapnet eller någon av KAs fasta anläggningar, så skulle såklart en RGC eller LFC inte ha kunnat vara någon annanstans rent fysiskt.

Såklart ville man att alla skulle tro att anläggning X endast skulle kunna hysa beslutsfattare typ A och att anläggning B endast skulle hysa beslutsfattare typ B och så vidare.
Dessa platser var absolut inte 'fasta' utan de kunde roteras.

Krigsplaceringsorder meddelade funktion och 'plats' dit man skulle.

Jag har tidigare nämnt inställelseplatsen 'Konungens bergrum'.
De som var krigsplacerade på känsliga platser var registrerade som nummer och som funktion.
När mobilisering var aktuell kopplades dessa nummer ihop med person och var de bodde, detta för att undvika förtida eliminering av Spetsnazförband.
De så kallade Spetsnäsorna:-)?
Därefter meddelades fysisk plats för de krigsplacerade, det vill säga militära supportförband(läs Signaltrupperna) samt för övriga, civila såväl som militära.

Men vad gäller höga beslutsfattare - under det kalla kriget och nu under det nya kalla kriget.
Beslutsfattarna på alla nivåer kunde då, såväl som nu, fysiskt vara var som helst.

Men - beslutsfattarna nu, såväl som då, behöver tillgång till säkert samband samt tillgång till kryptonycklar som visar att de är de som de utger sig för att vara.

Ingen som helst skillnad mot Tages tid.
Senast redigerad av DenGamlaMuppen 2014-11-20 kl. 00:28.
Citera
2014-11-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Maskirovka.

Vad gäller flygvapnet eller någon av KAs fasta anläggningar, så skulle såklart en RGC eller LFC inte ha kunnat vara någon annanstans rent fysiskt.

Såklart ville man att alla skulle tro att anläggning X endast skulle kunna hysa beslutsfattare typ A och att anläggning B endast skulle hysa beslutsfattare typ B och så vidare.
Dessa platser var absolut inte 'fasta' utan de kunde roteras.

Krigsplaceringsorder meddelade funktion och 'plats' dit man skulle.

Jag har tidigare nämnt inställelseplatsen 'Konungens bergrum'.
De som var krigsplacerade på känsliga platser var registrerade som nummer och som funktion.
När mobilisering var aktuell kopplades dessa nummer ihop med person och var de bodde, detta för att undvika förtida eliminering av Spetsnazförband.
De så kallade Spetsnäsorna:-)?
Därefter meddelades fysisk plats för de krigsplacerade, det vill säga militära supportförband(läs Signaltrupperna) samt för övriga, civila såväl som militära.

Men vad gäller höga beslutsfattare - under det kalla kriget och nu under det nya kalla kriget.
Beslutsfattarna på alla nivåer kunde då, såväl som nu, fysiskt vara var som helst.

Men - beslutsfattarna nu, såväl som då, behöver tillgång till säkert samband samt tillgång till kryptonycklar som visar att de är de som de utger sig för att vara.

Ingen som helst skillnad mot Tages tid.

De nu gamla, som planerade för 'Kalla kriget 1', var inte korkade:-).
Citera
2014-11-20, 03:34
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Tänk på allt som är överjorden som skall komplettera, logistik, det blir en enorm organisation om man räknar in alla olika funktioner, dock är ju RAB och riksbunkern bara en liten del.
Jag tror att vissa svar på några av våra frågor inte finns i berg.
Citera
2014-11-20, 11:29
Medlem
Hej, har följt tråden sedan starten och tänkte att det är dags att bidra lite själv.

Det jag tycker är ständigt återkommande i tråden är att man blandar ihop begreppen Anläggning och funktion.
Ett exempel:

HKV A är en funktion, ****berget är en anläggning, man kan alltså inte säga att ****berget är HKV A, men man kan säga att HKV A har funnits i ****berget.
Min egen erfarenhet när det gäller den civila Riksbunkern är att den inte existerade i en anläggning utan att funktionerna var utspridda i en mängd anläggningar, och att Militären och den civila ledningen i de flesta fall delade anläggningar.
Jag tror alla här är medvetna om att det finn två större anläggningar i zonen som varit de mest aktuella både vad gäller de högsta militära och de högsta civila. Det har nämnt CL som i Central ledning, och central ledning är både civil och militär.
Det man inte heller varit inne på är hur ledningsstrukturen verkligen skulle se ut, om man ser det så här, Riksbunker 1 innehåller Statsministern, ÖB och beslutsfattande organ. Riksbunker 2 innehåller vice statsminister, Stf ÖB och stf beslutsfattande organ då har man kanske fått en liten bättre förståelse för hur det kunde vara tänkt att fungera. Det fick aldrig vara så att ett enda attentat slog ut hela delar av ledningen utan att det fanns någon som kunde ta över omedelbart, dessutom var det viktigt att ÖB fanns nära beslutsfattarna och hade personlig kontakt.
Citera
2014-11-21, 11:37
Medlem
kalkonias avatar
Då stämmer nog benämningen "nummeridentiteter" i den mystiska bloggarens inlägg från denna tråds början på viktiga objekt och dess personal eller vad tror ni andra?

Citat:
Ursprungligen postat av Bjona
Bjud in bloggaren kanske?

http://riksbunkern.blogspot.com/2007/05/riksbunkern-fakta-inte-rykten-myter.html
Citera
2014-11-21, 11:58
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia
Då stämmer nog benämningen "nummeridentiteter" i den mystiska bloggarens inlägg från denna tråds början på viktiga objekt och dess personal eller vad tror ni andra?

Den där bloggaren är nog inte riktigt psykiskt stabil, skulle jag nog påstå. Kan nog vara av den anledningen personen ifråga fick gå...
Citera
2014-11-22, 04:03
Medlem
nicke.orebros avatar
Enligt min kompass får jag en datalänk vid F att gå rakt mot grek. Kan detta verifieras eller dementeras?

För enligt kompassriktning från annan källa hamnar vi på annat ställe.

Skulle även vilja ha en hint om var den hårda länken gömmer sig vid P, sökt genom det området med ljus och lykta utan framgång.

PM går bra.

Mvh
Citera
2014-11-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke.orebro
Enligt min kompass får jag en datalänk vid F att gå rakt mot grek. Kan detta verifieras eller dementeras?

För enligt kompassriktning från annan källa hamnar vi på annat ställe.

Skulle även vilja ha en hint om var den hårda länken gömmer sig vid P, sökt genom det området med ljus och lykta utan framgång.

PM går bra.

Mvh

Vid P finns det ingen hårdgjord länk De hårdgjorda länkarna i Zonen finns på hjässan på intressanta bergrum, mottagare vid annexen är ordinära länkantenner på torn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in