2014-11-21, 11:03
Medlem
LaScalas avatar
Jag ser att många reagerar i liverapporteringen på att Madi matat Yara med handen. I MENA-länder är det vanligt att äta med ena handens fingrar från en gemensam skål.
Jag har fått be om gaffel även på restauranger.
Yara hade förmodligen svårigheter med att forma fingrarna till en liten "tång" med sina skador.
Citera
2014-11-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Visst, men det här är vittnet som lämnar avvikande uppgifter.Och hon talar under straffansvar .

Och därför är hennes uppgifter de som väger tyngst. Det vi får veta är att allt är "normalt", att Yara har skador men inget som inte går att förklara.

Matningen går att förklara med att det också är "normalt". Matningen visar på att Madi är en "normal" omsorgsfull kvinna, för det är så de gör.

Personligen finner jag dessa seder och bruk, med andras fingrar oavbrutet i maten i stället för redskap som vidriga och det gör att jag svälter när jag blir inbjuden. Det är så vid all hantering av mat, från tillagning till att de kör in fingrar i barns munnar. Att nu Madi matar Yara med egna fingrar visar på samma omsorg som för egna barnen. Det menas som positivt om hur Madi var med Yara!

Det finns ingen anledning att misstro vittnet, och samtalen med Madleen visar på att inget var "onormalt". Det stärker min misstanke om att släkten gaddat ihop sig och vill att Madi tar hela smällen. För om Madleen hade samtal med sin dotter visar det att Yara inte var i fara den veckan då Rami var borta.
Citera
2014-11-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Varför har man lämnat kaveln fullt synlig i fönstret?

Det är det som borde vara huvudfrågan, frågan som borde ha styrt alla dessa vittnesmål. Kaveln är den bevisning som binder Madi till misshandeln.

Vi har ju redan i tråden konstaterat att alla skador omöjligen kan vara orsakade av kaveln!
Citera
2014-11-21, 11:14
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag ser att många reagerar i liverapporteringen på att Madi matat Yara med handen. I MENA-länder är det vanligt att äta med ena handens fingrar från en gemensam skål.
Yara hade förmodligen svårigheter med att forma fingrarna till en liten "tång" med sina skador.

Måste alltid vara högerhanden, eftersom vänsterhanden används för att torka sig i baken med. Om man inte tvättar händerna efter toalettbesök är det förståeligt, man lever som på medeltiden.
Citera
2014-11-21, 11:18
Medlem
Citat:
Att inte kunna äta själv pga av skador får mig att tänka: hur gick det för Yara sista dagen i skolan,de hade ju städdag utomhus, frakturer i fingrarna och revbensbrott hon är naturligtvis smärtpåverkad! se sista bilden tagen den dagen hon är mycket blek.
Citera
2014-11-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det finns ingen anledning att misstro vittnet, och samtalen med Madleen visar på att inget var "onormalt". Det stärker min misstanke om att släkten gaddat ihop sig och vill att Madi tar hela smällen. För om Madleen hade samtal med sin dotter visar det att Yara inte var i fara den veckan då Rami var borta.
Antar att du menar att Alnajjar- och Ashoursläkterna har gaddat ihop sig.
Det skulle alltså vara osanning, som både Yaras mamma och Amani har sagt, att de inte skypade med bild under vistelsen i Landskrona, eller hur menar du?
Citera
2014-11-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Måste alltid vara högerhanden, eftersom vänsterhanden används för att torka sig i baken med. Om man inte tvättar händerna efter toalettbesök är det förståeligt, man lever som på medeltiden.

Där har du fel. Kvinnor som Madi tvättar sig noga, och håller händerna kliniskt rena. Men det förtar inte äckelupplevelsen av all hantering med händerna!
Citera
2014-11-21, 11:20
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Och därför är hennes uppgifter de som väger tyngst. Det vi får veta är att allt är "normalt", att Yara har skador men inget som inte går att förklara.

Matningen går att förklara med att det också är "normalt". Matningen visar på att Madi är en "normal" omsorgsfull kvinna, för det är så de gör.

Personligen finner jag dessa seder och bruk, med andras fingrar oavbrutet i maten i stället för redskap som vidriga och det gör att jag svälter när jag blir inbjuden. Det är så vid all hantering av mat, från tillagning till att de kör in fingrar i barns munnar. Att nu Madi matar Yara med egna fingrar visar på samma omsorg som för egna barnen. Det menas som positivt om hur Madi var med Yara!

Ja, det var ju bara omsorgsfullt av Madi annars riskerade ju Yara att bli utan mat. Igen. Jag såg i dessa länder att de vuxnas händer var snabba i matskålen. Barnen fick vänta tills de vuxna ätit färdigt och då var ofta godbitarna borta. Försökte en liten hungrig varelse att ta mat innan de vuxna var klara fick de smäll på fingrarna.
"Det är normalt"
Citera
2014-11-21, 11:22
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Att inte kunna äta själv pga av skador får mig att tänka: hur gick det för Yara sista dagen i skolan,de hade ju städdag utomhus, frakturer i fingrarna och revbensbrott hon är naturligtvis smärtpåverkad! se sista bilden tagen den dagen hon är mycket blek.

Ibland undrar jag om det är två olika flickor man pratar om! En med massor av skador och en till synes opåverkad?
Det är så mycket som är osannolikt i det här fallet.
Citera
2014-11-21, 11:27
Medlem
Citat:
I vissa kretsar matar man också gäster - även vuxna - med handen, dvs man ger en tugga åt gästen, för att visa kärlek och omtanke. Hela måltiden matas inte. Jag har råkat ut för det själv
I detta fall kan det då få dubbla syften, att demonstrativt visa kärlek till Yara och dölja hennes fumlighet. Men det är inte troligt att hon stoppade in hela portionen i Yaras mun, det hade blivit för löjligt - bara var demonstrativt kärleksfull, som sagt.
Citera
2014-11-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ibland undrar jag om det är två olika flickor man pratar om! En med massor av skador och en till synes opåverkad?
Det är så mycket som är osannolikt i det här fallet.

Kvinnan sa i förhöret att hon uppmanade Yara att leka aktivt och röra sig men fick då uppgift om att hon var en stillsam flicka som mest ville sitta och leka lugnt då är det inte så konstigt om kvinnan som inte kände Yara uppfattade att hon var så stillsam som ett normalt tillstånd. Kvinnan tyckte också att Yara var mager och tunn jämfört med sina egna barn men såg ju att hon åt mycket så hon tänkte bara att det var en sådan kroppstyp flickan hade.
Citera
2014-11-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Visst, men det här är vittnet som lämnar avvikande uppgifter.Och hon talar under straffansvar .

Fel av mig. Jag gjorde en feltolkning av det du skrev. Jag fattade de som att du syftade på "Men både Yaras mamma och Amani har en annan version" när det gällde meneden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in