2014-11-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Jag vilka FÅR lätt de jobben? Klanorganisationerna tar kanske makten över hela hanteringen i Sverige också eftersom våra politiker inte prioriterar problematiken med ankarbarn och effekter av denna människokommers.

Kan det vara socialförvaltningen närstående personer?
Citera
2014-11-16, 13:39
Medlem
Om jag nu inte missminner mig så har Rami varit på gång med praktik alternativt jobb som LOTS!!!
Citera
2014-11-16, 13:40
Medlem
Som god man ska man tala svenska obehindrat och vara väl insatt i hur det svenska samhället fungerar. Så det är nog ingen risk att någon i de här familjerna kommer i fråga.
Det skulle vara bra om barnen som placeras hos släktingar även kunde få en god man, med de regler vi har nu, så upphör godmanskapet när barnet får PUT. Det skulle också vara bra om man slutar placera barn hos folk som inte talar svenska, inte vet hur något annat än bidragen fungerar i samhället, och som inte förstår att en 7-8-åring är ett barn med ett barns rättigheter.
Citera
2014-11-16, 13:41
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Som god man ska man tala svenska obehindrat och vara väl insatt i hur det svenska samhället fungerar. Så det är nog ingen risk att någon i de här familjerna kommer i fråga.
Det skulle vara bra om barnen som placeras hos släktingar även kunde få en god man, med de regler vi har nu, så upphör godmanskapet när barnet får PUT. Det skulle också vara bra om man slutar placera barn hos folk som inte talar svenska, inte vet hur något annat än bidragen fungerar i samhället, och som inte förstår att en 7-8-åring är ett barn med ett barns rättigheter.

AMEN!
Citera
2014-11-16, 13:48
Medlem
Citat:
Om jag nu inte missminner mig så har Rami varit på gång med praktik alternativt jobb som LOTS!!!
Systemet med lotsar dör snart ut. Det missbrukas på många håll. Ett exempel är att lotsar har "hjälpt" asylsökande och mantalsskrivit 40 personer på samma adress för att de ska få högre bidrag än om de är skrivna på flyktingboendet där de faktiskt bor. Den ena myndigheten vet inte vad den andra gör, och samkörning av register är olagligt om man inte misstänker brott. Jag kan tillägga att det inte har varit gratis att "få" en sådan lösning av "lotsen".

Blev tyvärr dubbelpostat, inte meningen
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-11-16 kl. 14:07. Anledning: Dubbelpost, ursäkta!
Citera
2014-11-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Nu har du spårat ur. Det är för helvete en treåring.

Ja nog har tråden spårat ut alltid.

Den här tråden är tyvärr ett utmärkt exempel på varför det inte går att göra något för ankarbarnen i Sverige. Den är också ett exempel på varför det inte går att föra en debatt i medierna eller varför den kunniga expertis som finns på de här barnens ofta svåra villkor väljer att inte uttala sig eller föra den debatten.
Citera
2014-11-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

Den här tråden är tyvärr ett utmärkt exempel på varför det inte går att göra något för ankarbarnen i Sverige. Den är också ett exempel på varför det inte går att föra en debatt i medierna eller varför den kunniga expertis som finns på de här barnens ofta svåra villkor väljer att inte uttala sig eller föra den debatten.

Till VemKom
Kan du utveckla det du skrivit?
Tråden ett exempel? Vad är din ev slutsats av denna tråd?
Citera
2014-11-16, 14:03
Medlem
Citat:
Systemet med lotsar dör snart ut. Det missbrukas på många håll. Ett exempel är att lotsar har "hjälpt" asylsökande och mantalsskrivit 40 personer på samma adress för att de ska få högre bidrag än om de är skrivna på flyktingboendet där de faktiskt bor. Den ena myndigheten vet inte vad den andra gör, och samkörning av register är olagligt om man inte misstänker brott. Jag kan tillägga att det inte har varit gratis att "få" en sådan lösning av "lotsen".
Länk till ett ännu värre fall http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/64-nyanlanda-i-en-lagenhet
Citera
2014-11-16, 14:16
Medlem
TigerKids avatar
Citat:

Jag hänger inte riktigt med här... Vad har det du skriver med mitt inlägg att göra? På vilket sätt är den här tråden ett exempel?

Jag vänder mig mot att man baktalar en treåring som per definition inte kan ha skuld i saken. Dels är han ett barn, dels har han bevisligen varit med om traumatiska händelser och blivit vanvårdad. Vad fan kan man vänta sig? Att han ska sitta som ett ljus och svara välformulerat?
Citera
2014-11-16, 14:34
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
(...)
Jag vänder mig mot att man baktalar en treåring som per definition inte kan ha skuld i saken. Dels är han ett barn, dels har han bevisligen varit med om traumatiska händelser och blivit vanvårdad. Vad fan kan man vänta sig? Att han ska sitta som ett ljus och svara välformulerat?
Jag försöker inte skuldbelägga treåringen utan snarare hans föräldrar. Treåringens beteende vittnar om att Amani och Rami är värsta crappy på att ta hand om också sina egna barn. Detta i sammanhanget att jag jämförde det här fallet med mordet på Sylvia Likens och den dehumanisering hon utsattes för - och att treåringens beteende vittnar om att Yara utsattes för samma sak.

Alla fattar ju att en plutt på tre år inte är ansvarig för vad den lärt sig/inte lärt sig.
Citera
2014-11-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Länk till ett ännu värre fall http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/64-nyanlanda-i-en-lagenhet

- Här har Sveriges Riksdag och dess myndigheter och det största ansvaret. Tillåt samkörning i dataregister i högre utsträckning än vad som är tillåtet idag.
- Hyresvärdar ska skriva in i kontrakten max hur många personer lägenheten är avsedd för och missbrukas detta ska de ha rätt att säga upp kontraktet med vederbörande. Men då måste lagstiftarna också skärpa lagen.

I de fall hyresgästen verkligen har för många personer inneboende borde socialen kontaktas för se till att de barn som finns där har det utrymme de behöver för lek och läxläsning. (Ja, jag är ironisk!)

Det finns av myndigheterna sanktionerade ”insatser” som kan missbrukas eftersom INGEN gör någon uppföljning över huvud taget! För lite personal? För lite resurser? För inkompetent personal? Misslyckas ett projekt göms det undan och så startas ett nytt så det ser ut som att någonting görs.

Jag såg nyligen ett program om den ökande frekvensen av vägglöss (som Amani och Rami hade på båda adresserna...). Hur tacklar hyresvärdarna detta problem när det verkar vara tabu att nämna varifrån dom kommer? Att vi får hem dom när vi varit på semester är den vanligaste förklaringen som jag inte köper rakt av.

Amani och Ramis sparsmakade lägenhet kan nog delvis förklaras med förekomsten av vägglöss. Men å andra sidan om man aktivt försöker utrota dom har man inte en sån oordning med kläder och madrasser som dom hade. Om övriga hyresgäster på den adressen drabbas, vem tar ansvaret för det?

Avsaknaden av ett matbord i hemmet (en 4-rummare) kan definitivt inte förklaras av detta. Rami åt tydligen sittandes i soffan men var åt barnen? Usch vilken misär!
Citera
2014-11-16, 15:19
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Ja, snälla, utveckla det. Du har antytt samma sak tidigare och jag blev nyfiken då också. Du gör ett klokt och sansat intryck och därför tror jag inte att det är det där gamla uttjatade rasismspöket du tänker på. Det kan inte gärna vara att vi gissar och spekulerar här i tråden, det är ju liksom det den är till för. Är det faktum att så många av oss här blir så rasande förbannade på människor som utnyttjar barn för sina egna ohederliga syften att man kan befara lynchmobbar om det blir allmänt känt att denna avskyvärda handel pågår? Eller tänker du på geopolitiska konsekvenser om vanligt välmenande folk runt om i Europa börjar fatta att personer från MENA-området inte per automatik har asylskäl bara för att de kommer därifrån och att vi alla förstår att man lätt råkar illa ut i sådana oroshärdar? De experter du talar om sitter troligen inte och spekulerar som vi gör här, utan de har, som du också antyder, faktakunskaper till sitt förfogande. Så snälla, berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in