Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturellatantella
Systemet med lotsar dör snart ut. Det missbrukas på många håll. Ett exempel är att lotsar har "hjälpt" asylsökande och mantalsskrivit 40 personer på samma adress för att de ska få högre bidrag än om de är skrivna på flyktingboendet där de faktiskt bor. Den ena myndigheten vet inte vad den andra gör, och samkörning av register är olagligt om man inte misstänker brott. Jag kan tillägga att det inte har varit gratis att "få" en sådan lösning av "lotsen".
Länk till ett ännu värre fall
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/64-nyanlanda-i-en-lagenhet
- Här har Sveriges Riksdag och dess myndigheter och det största ansvaret. Tillåt samkörning i dataregister i högre utsträckning än vad som är tillåtet idag.
- Hyresvärdar ska skriva in i kontrakten max hur många personer lägenheten är avsedd för och missbrukas detta ska de ha rätt att säga upp kontraktet med vederbörande. Men då måste lagstiftarna också skärpa lagen.
I de fall hyresgästen verkligen har för många personer inneboende borde socialen kontaktas för se till att de barn som finns där har det utrymme de behöver för lek och läxläsning. (Ja, jag är ironisk!)
Det finns av myndigheterna sanktionerade ”insatser” som kan missbrukas eftersom INGEN gör någon uppföljning över huvud taget! För lite personal? För lite resurser? För inkompetent personal? Misslyckas ett projekt göms det undan och så startas ett nytt så det ser ut som att någonting görs.
Jag såg nyligen ett program om den ökande frekvensen av vägglöss (som Amani och Rami hade på båda adresserna...). Hur tacklar hyresvärdarna detta problem när det verkar vara tabu att nämna varifrån dom kommer? Att vi får hem dom när vi varit på semester är den vanligaste förklaringen som jag inte köper rakt av.
Amani och Ramis sparsmakade lägenhet kan nog delvis förklaras med förekomsten av vägglöss. Men å andra sidan om man aktivt försöker utrota dom har man inte en sån oordning med kläder och madrasser som dom hade. Om övriga hyresgäster på den adressen drabbas, vem tar ansvaret för det?
Avsaknaden av ett matbord i hemmet (en 4-rummare) kan definitivt inte förklaras av detta. Rami åt tydligen sittandes i soffan men
var åt barnen? Usch vilken misär!