2014-11-21, 08:52
Medlem
Rami påtalar i första förhöret att de (polisen) kan se spår på kavel och sladd av vem som gjort detta. Kommer inte ihåg exakt hur han uttryckte sig men något i stil med att "det finns metoder ...". Rami börjar filma under ett pågående kaos med ett livlöst barn. Nä han visste hur han skulle skaffa sig alibi.

Kaveln var väl tvättad, jag tror att A eller R tvättat den med Klorin för att få bort Ramis dna. Finns ingen som diskar med Klorin, livsfarligt för f-n! A nämner Klorinet 2 ggr under rättegången. Varför? Jag tror det är en "felsägning" alt att hon är rädd att man ska upptäcka att kaveln är tvättad med Klorin.

Yara dog nog långt tidigare än kl 21 med tanke på rektaltemp o ambulanspersonalens uttalande. Sedan har man städat o dragit ihop sin gemensamma story. Kanske A helt enkelt tror att hon, som den fantastiska människa hon är, inte kan bli dömd.
Citera
2014-11-21, 08:55
Medlem
Imeldas avatar
Har ni koll på att rättegången började tidigare idag? Den började 8.30

Länk till blt:

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/yararattegangens-sjunde-dag-islamologen(4541145).gm
Citera
2014-11-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Har ni koll på att rättegången började tidigare idag? Den började 8.30

Länk till blt:

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/yararattegangens-sjunde-dag-islamologen(4541145).gm
Kan inte se att P4 Blekinge är där idag!
Citera
2014-11-21, 09:12
Medlem
Förhöret med A verkar vara avslutat. Ska bli intressant att höra Hjärpes resonemang faktiskt. Undrar vad hennes icke-svarande beror på. Skuld? Hänsyn till maken? Chansen att påverka sina barns tillvaro? Eller bara ett totalt förakt för ett civiliserat rättssystem?
Citera
2014-11-21, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det är bland annat sådant jag vrider och vänder på.
Men hade hon inte dragit sitt sista andetag i duschen eller medan de bar henne dit, som han tyckte i något förhör.
Kan man slå hårt och effektivt med en kavel igenom en kudde?

Jag tror hon redan varit död ett bra tag då.
Svar på frågan, ja det kan man kanske, men jag tror inte att de gjort så. Tror inte de varit så komplicerade. Tror bara de slagit i blint raseri.

Det som en del skriver om annorlunda ansiktsform, detta får man när likstelhet trätt in, om man inte "ligger ordnat" innan så att säga. Exempelvis om huvudet lutat framåt, munnen öppen, eller legat mot en kudde (eller en dammsugare), så stannar det i den formen till en viss del.
Senast redigerad av JuliaFleur 2014-11-21 kl. 09:30.
Citera
2014-11-21, 10:42
Medlem
BLT live:
Släktingen berättar att när Yara pratade med sin mamma på Skype (på mobilen) så var det med ljud och bild. Ungefär en halvtimme båda gångerna.

Men både Yaras mamma och Amani har en annan version. Försöker hon skydda sin släkting med mened?
Eller vet hon inte, och säger det som Amani sagt till henne?
Citera
2014-11-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Rami påtalar i första förhöret att de (polisen) kan se spår på kavel och sladd av vem som gjort detta. Kommer inte ihåg exakt hur han uttryckte sig men något i stil med att "det finns metoder ...". Rami börjar filma under ett pågående kaos med ett livlöst barn. Nä han visste hur han skulle skaffa sig alibi.

Kaveln var väl tvättad, jag tror att A eller R tvättat den med Klorin för att få bort Ramis dna. Finns ingen som diskar med Klorin, livsfarligt för f-n! A nämner Klorinet 2 ggr under rättegången. Varför? Jag tror det är en "felsägning" alt att hon är rädd att man ska upptäcka att kaveln är tvättad med Klorin.

Yara dog nog långt tidigare än kl 21 med tanke på rektaltemp o ambulanspersonalens uttalande. Sedan har man städat o dragit ihop sin gemensamma story. Kanske A helt enkelt tror att hon, som den fantastiska människa hon är, inte kan bli dömd.

Du har fel om klorinet, det är inte livsfarligt. I mellanöstern tvättar man också frukt och grönt i klorinbad, och sedan sköljer man noga. Det är livsfarligt att äta något i deras klimat som inte är tvättat noga!

Jag använder klorin på tallrikar, plåtar och kastruller efter att hundarna ätit upp matresterna. Bara man sköljer bort klorinet så är det ingen fara.

Har de tvättat kaveln och sköljt den så är den ren efteråt. Det får mig att tro att de med flit sett till att det finns inga spår efter Rami. Varför de inte rengjorde kaveln eller varför de lämnade så tydliga spår/bevis på att det var Madi som dödade Yara är en fråga som Madi undviker hela tiden.

Det är ju så att vi har dessa funderingar, och kanske tingsrätten kan ha liknande funderingar, men det hjälper inte Madi för funderingar är inte rimligt tvivel i förhållande till vad som är styrkt med kaveln om inte Madi ger något konkret för att väcka rimligt tvivel.
Citera
2014-11-21, 10:44
Medlem
Att Yara har levt i skräck med sina plågoandar råder ingen tvekan. Rami och Madi har under en lång tid misshandlat Yara svårt, både fysiskt och psykiskt. Att båda är delaktiga råder ingen tvekan även om en av dem ”endast” har stått för det psykiska våldet. Det är ta mig fan lika illa att se ett barn bli blåslagen och sönderknäckt utan att lyfta ett finger för att stoppa – då måste man vara både blind och döv. Det enda rimliga straffet för dessa mördare vore ”öga för öga….” Mördare och mycket grova våldsmän som pinat och plågat människor förtjänar dödsstraff, Var inte Yaras liv värt något? Det måste kosta att ha ihjäl ett försvarslöst barn. Rättvisa uppstår när straffet står i protportion till brottet. Vilket straff står i proportion till att ha haft ihjäl Yara?
Citera
2014-11-21, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
BLT live:
Släktingen berättar att när Yara pratade med sin mamma på Skype (på mobilen) så var det med ljud och bild. Ungefär en halvtimme båda gångerna.

Men både Yaras mamma och Amani har en annan version. Försöker hon skydda sin släkting med mened?
Eller vet hon inte, och säger det som Amani sagt till henne?

Mig veterligen kan den som står åtalad inte begå mened. För denne är det fritt fram att ljuga. Sedan är det rätten sak att bedöma vad som är lögn eller sanning. Och väga in det i sitt domslut.
Citera
2014-11-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Mig veterligen kan den som står åtalad inte begå mened. För denne är det fritt fram att ljuga. Sedan är det rätten sak att bedöma vad som är lögn eller sanning. Och väga in det i sitt domslut.
Visst, men det här är vittnet som lämnar avvikande uppgifter.Och hon talar under straffansvar .
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-11-21 kl. 10:55. Anledning: stavfel, stavfel igen - vad händer?
Citera
2014-11-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har fel om klorinet, det är inte livsfarligt. I mellanöstern tvättar man också frukt och grönt i klorinbad, och sedan sköljer man noga. Det är livsfarligt att äta något i deras klimat som inte är tvättat noga!

Jag använder klorin på tallrikar, plåtar och kastruller efter att hundarna ätit upp matresterna. Bara man sköljer bort klorinet så är det ingen fara.

Har de tvättat kaveln och sköljt den så är den ren efteråt. Det får mig att tro att de med flit sett till att det finns inga spår efter Rami. Varför de inte rengjorde kaveln eller varför de lämnade så tydliga spår/bevis på att det var Madi som dödade Yara är en fråga som Madi undviker hela tiden.

Det är ju så att vi har dessa funderingar, och kanske tingsrätten kan ha liknande funderingar, men det hjälper inte Madi för funderingar är inte rimligt tvivel i förhållande till vad som är styrkt med kaveln om inte Madi ger något konkret för att väcka rimligt tvivel.
Varför har man lämnat kaveln fullt synlig i fönstret?
Citera
2014-11-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Varför har man lämnat kaveln fullt synlig i fönstret?
Kan vara för att stärka bilden som Rami har gett av händelserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in