Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Pust, det mace2442 skriver ovan är ju samma grejer som h*n postat tiotals eller hundratals gånger tidigare och som jag kommenterat några gånger. En hel del består av prat där h*n låtsas som att det h*n säger motsäger det jag anför. Ibland blir invändningarna av mer uppenbar idiotkaraktär, exempel:
Ja så länge Pcuri fortsätter att upprepa sina överbevisade lögner så kommer jag att övebevisa dem igen. Sen låtsas jag inte, jag motbevisar lögnerna (dessutom med källhänvisningar)
Tex står Mörland fortfarande listad under de vittnen åklagaren kallade på sidan 6.
Trots det fortsätter PCuri att påstå att Mörland skulle vara tillsatt av rätten vilket då är en direkt lögn.
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
"Eftersom det klart och tydligt i domen på sid 31 står att flickan levde i upp till en timme efter döden [...]"
Och en felskrivning var alltså det enda PCuri hade att komma med trots att t.o.m. han borde vara smart nog för att förstå vad jag avsåg. Mer noterbart är att han inte förnekar att "upp till en timme." är ett direkt citat ur domen vilket i sin tur återigen bevisar att det inte finns något som helst stöd för PCuris fabulerande om att hon avled under pågående injektion. (den här gången heller)
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
1. Läkaren har erkänt att hon hade en 10 ml-spruta med 250 mg tiopental på sjukhussalen (hon hävdade dock att hon hade destruerat den oanvänd efter att babyn dött).
Att ha mediciner förbereda i salen är god medicinsk praxis och inget annat.
Ska vi vara riktigt nogranna så fanns det faktiskt mer än en 10 ml spruta på salen (den andra innehöll dock inte Tiopental)
Det som är relevant är fortfarande vad som gavs till flickan. Tråkigt nog för PCuri finns det fortfarande inget vittne som säger att det var en 10 ml tiopentalspruta. Vitnessmålen slår tvärtom fast att det inte var en 10 ml spruta (står som sagt i domen på sid 52-53)
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
2. 200 mg tiopental är ett exempel på en dos som ligger över 125 mg men under de 250 mg som fanns i sprutan enligt läkaren själv.
Men fortfarande så är det enbart PCuris fantasier. Inget som är baserat på fakta eller vetenskap eller vitnessmål i dommen.
Den minsta tänkbara dosen för en levande flicka är fortfarande minst 500 mg enligt flera vittnesmål
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
3. Kontentan av motiveringen till den friande domen är förutom att eventuella tidigare injektioner kan förklara en mindre tiopentalförekomst, samtidigt som någon högre nivå inte till fullo bevisats, att bristen på glasklara vittnesmål om en injektion av läkaren i samband med döden också är ett skäl för att fria. (Jag anser alltså att man ljög när man påstod att någon högre halt inte bevisats och att läkarens eget påstående om att hon destruerat 250 mg-sprutan i kombination med vittnesuppgifterna om någon slags injektion borde ha kunnat räcka för en fällande dom. Jag tvivlar på att osäkerheten i en del vittnesmål skulle ha räckt för att fria. Ingen har i tråden anfört rättsfall som tyder på att denna osäkerhetskomponent skulle ha räckt.)
Vad PCuri anser är en sak. Vad domstolens skäl var är en annan. Den senare är dessutom klart dokumenterad.
"Å andra sidan finns det, mot bakgrund av de brister som Olof Beck påtalat, inte heller något som visar att misstag kan uteslutas." (domen sid 20)
Kravet i en svensk domstol är:
Detta beviskrav kan något förenklat sägas innebära att domstolen måste kunna utesluta både alternativa händelseförlopp och alternativa gärningsmän. (domen sid 11)
Eftersom misstag inte kan uteslutas så är inte alternativa händelseförlopp uteslutna och därmed ska det hela underkännas som bevismatrial vilket också sker. Tråkigt nog för PCuri är detta helt i enlighet med vanlig rättspraxis.
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
4. Krister Nilsson anser alltså 500 mg hade behövts för att uppnå halten 2000 mikrogram/gram. Likaså Socialstyrelsens/rättens oberoende expert Mörland. Mörland kan dock pruta ner denna siffra maximalt 4 ggr, alltså till 125 mg, p g a att tiopentalet huvudsakligen kan ha hamnat i det venösa systemet i underkroppen. Siffran 125 mg är en teoretisk siffra eftersom babyn då förutsätts ha varit död vid injektionen.
Då flickan fortfarande inte var död så är det fortfarande 500 mg som gäller. Sen saknas det fortfarande en förklaring från PCuri på hur en injektion som ges i armen ska hamna i två vener i underkroppen utan att späs ut på sin färd till hjärtat, via lungorna och sen ut i kroppen
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
5. När det gäller färgen på sprutan så har ju Bustopher postat bilder tiopentallösningar av högre koncentrationer. Och de var ju tämligen ljusgula. Så om någon säger "genomskinlig" vätske så bör den biten inte utgöra något större problem.
Vad Pcuri tycker är återigen ointresant. Vad rätten säger är "Det är inte heller någon som har lagt märke till om den vätska som Viveka Lindén sprutade in i Linnéa i slutet var gulaktig, som tiopental är, utan i den mån någon över huvud taget har lagt märke till dess utseende har de angett att den var genomskinlig. " (domen sid 31)
Rätten fastställer därmed att den injektion som gavs inte var ljusgul övehuvudtaget vilket då leder till att det inte finns något som helst stöd för att det var tiopental i den 5 ml spruta som gavs till flickan utan snarare tvärtom vilket också stämmer väl med uppgifterna om att man spolade infarten med natriumkloridlösning
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
6. Tingsrätten anför inte eventuella föroreningar som skäl till den friande domen.
Frågan var inte om rätten anförde det utan om Pcuri nu anser att det var blod man analyserade (blod som då inte kan innehålla fantasivärdet) eller om provet var förorenat. Han valde återigen att inte svara.
Rätten tog inte ställning i frågan då man redan hade underkänt åtalet. Därmed gick man inte vidare med den tekniska bevisningen utan man nöjde sig med att underkänna även åklagarens arbete med att peka ut en gärningsman med orden "Det nu anförda ger således vid handen att bevisningen i denna del inte ger något belägg för att Viveka Lindén vid det aktuella tillfället skulle ha vidtagit åtgärder som inte varit medicinskt motiverade." (även det då på den trevliga sidan 31)