2014-11-19, 16:11
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Då jobbar du många timmar också?

Jag har 39.000-40.000 per månad på ca 175-185 timmar. I början jobbade jag 220-230 timmar per månad och hade betydligt högre lön. Nu kör jag mest maskintransport och då blir det inte så många timmar

Btw.. får 260 kr per dygn i "dietpeng", träffade en svensk chaufför som påstod sig ha närmare 1000 kr/dygnet i diet från sin norska arbetsgivare.

Ja, det brukar bli mellan 230 och 280 timmar. Inte mycket till jobb att kombinera med något sorts familjeliv direkt, men när man sparar till något funkar det en period.

1000/dygn låter lite överdrivet. Möjligtvis om han då får lägre lön för att kunna skatta mindre, men det straffar sig fort i form av semesterersättning och sjukpengar
Citera
2014-11-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Våra tankkörningar stoppar dessvärre sällan före vi börjar komma ganska långt ut i alfabetet. Det är som regel långa dagar också, men lönen är svår att slå; brukar ha mellan 50 och 65 000 per månad.
Men kör inte du skift? Har du betald rast?

Förresten är det trailer du kör eller släpvagn?
Citera
2014-11-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ja, det brukar bli mellan 230 och 280 timmar. Inte mycket till jobb att kombinera med något sorts familjeliv direkt, men när man sparar till något funkar det en period.

1000/dygn låter lite överdrivet. Möjligtvis om han då får lägre lön för att kunna skatta mindre, men det straffar sig fort i form av semesterersättning och sjukpengar

Man ska ju ha ett jobb där det är lite körtid och mycket lossningstid. Lastningen ska helt enkelt ta för jävla lång tid. Den här veckan fick jag ta en hjullastare från Oslo till Kirkenes. Lite helgvila efter vägen på min hemort, men annars har i stort sett veckans körtid gått åt detta. En liten kort tripp nu och sedan är min körtid slut.
Citera
2014-11-19, 22:49
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Men kör inte du skift? Har du betald rast?

Förresten är det trailer du kör eller släpvagn?

Nej, vi kör inte skift, vi har egna fasta bilar. Rasten är betald med mindre vi får tagit den på restaurang med sittplats, äter vi i bilen får vi lön.
Jag har släpvagn, det ger en helt annan flexibilitet än trailer så jag kan leverera både större beställningar och småskvättar på trånga platser.
Citera
2014-11-20, 17:37
Medlem
En nyanställd vän med CE utan erfarenhet säger att han får 130 i timlön. Han sover i hytten inom Sverige.

Skulle detta anses som OK lön eller är det lågt? Han hoppar in och kör när det behövs, nu senast var han borta 3 dagar, hemma en dag, nu borta 1 natt igen och så håller det på.
Citera
2014-11-21, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrofan
bulk/tank är fina körningar. Man kör från A - B - C och ibland till D. Klart. Men tankbil kräver som sagt ADR med extrautbildning på tankbil. Sen måste man lära sig datorn också. Tror också att de vill ha ganska mycket körvana innan de sätter någon i en tankbil.

Jo nog får du flytta högt upp i landet om du vill jobba med malmkörningar men det är rätt fina körningar det också. Lökiga som tusan.

Jag yrade nog lite med lönen kom jag på. Det är nog 21-22k som är lägsta enligt transport men kör man under jord för typ LKAB går du under Metall och då är det helt andra avtal.

okejokej! Tack för infon!
Hehe jo, jag skulle aldrig palla att köra styckegods inom en storstad. In ut in ut mest hela tiden va?

Citat:
Våra tankkörningar stoppar dessvärre sällan före vi börjar komma ganska långt ut i alfabetet. Det är som regel långa dagar också, men lönen är svår att slå; brukar ha mellan 50 och 65 000 per månad.

Va menar du med komma långt ut i alfabetet?? OCh hur mkt jobbar man när ni får ut 50k i månaden???!?!
Citera
2014-11-21, 00:30
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Va menar du med komma långt ut i alfabetet?? OCh hur mkt jobbar man när ni får ut 50k i månaden???!?!

Mina dagar varierar från 1 till drygt 20 stopp. Och jag har aldrig påstått att jag får ut 50k. Det är före skatt. Nettobelopp är bara idioti att mäta då skatten är individuell. Men en arbetsmånad kan variera från 230 timmar till 280.
Citera
2014-11-21, 00:46
Medlem
Citat:
Mina dagar varierar från 1 till drygt 20 stopp. Och jag har aldrig påstått att jag får ut 50k. Det är före skatt. Nettobelopp är bara idioti att mäta då skatten är individuell. Men en arbetsmånad kan variera från 230 timmar till 280.

då har du inte mkt fritid med andra ord
Citera
2014-11-21, 00:51
Medlem
Citat:

Går du på det norska transportavtalet med 180 kr timmen, 100% på all tid över 8 timmar, dubbel lön på helger osv?? En polare går på något liknande. Han har gått ett-årigt fagebrev tror jag det hette
Citera
2014-11-21, 01:15
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Jaha där gick man på övertid denna vecka, och en dag kvar att jobba!

Hur mycket snittar ni per vecka i timmar?
Citera
2014-11-21, 09:23
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Går du på det norska transportavtalet med 180 kr timmen, 100% på all tid över 8 timmar, dubbel lön på helger osv?? En polare går på något liknande. Han har gått ett-årigt fagebrev tror jag det hette

Nja, nästan. Jag har bussavtalet, så det är 195;-/h, 40% över 7,5h, dubbelt på röda dagar och 40% OB mellan 21-06. Det är helt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
då har du inte mkt fritid med andra ord
Nej, det är inget jobb att kombinera med familj eller hobbies. Men så är det ju med de flesta körningar.
Citera
2014-11-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox
En nyanställd vän med CE utan erfarenhet säger att han får 130 i timlön. Han sover i hytten inom Sverige.

Skulle detta anses som OK lön eller är det lågt? Han hoppar in och kör när det behövs, nu senast var han borta 3 dagar, hemma en dag, nu borta 1 natt igen och så håller det på.
Jag får 138,92 SEK, är hemma varje dag. Jag anser att han har dålig lön ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in