Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Kommunens instruktion till rektorn som Maria Persson varit ytterst ansvarig för som kommuntjänsteman:
Kan någon förklara för mig vad rektorn inte gjorde. Jag undrar om han enbart ringde till socialförvaltningen och syftet var rådfrågning om en flickas dåliga hemsituation. Alltså att han inte lämnade namn på flickan och att det därför inte ansågs vara en officiell anmälan.
Ursäkta jag är inte påläst i detta.
Jo nog nämde han namnet alltid. Och fick ett felaktigt svar från Soc att ärendet var pågående/avslutat lite olika bud från Soc där. Rektorn blev lugnad och trodde att soc hade saker och ting under kontroll. Det har skrivits rätt mycket på olika ställen här på FB du får söka och bilda dig en egen uppfattning.
Rektorn var en av de få som tog på sig ansvar och öppet anklagade sig själv och ansåg att han borde gjort mer. Han var engagerad, empatisk och verkar ha varit mycket omtyckt. Säkert kunde han ha gjort mer. De flesta kunde ha gjort mer. Men han hade handlat korrekt och de absolut allvarligaste bristerna låg hos soc som inte agerade på de olika anmälningarna.
På en beryktad presskonferans stängde kommunledningen av rektorn och lät honom löpa gatlopp i alla medier som den som ansvarig. Viket tog knäcken på honom.
Hela Kommunledningen och Soc gick däremot fria.
Soc ansåg att de hade fullgjort ärendena med Yara korrekt. (den externa utredningen talar om något helt annat. Kritiken mot Soc är svidande dock framförd på någon form av kanslisvenska.)
Min egen uppfattning efter att ha hört alla bortförklaringar och läst den externa rapporten är att Soc i Karlskrona är en livsfarlig och absurd inrättning. Vad ni än gör så gör ALDRIG en anmälan dit. Inte om ett barn far illa. Annars kan man säkert ringa och småprata.
För det går inte att göra anmälningar till soc i Karlskrona eftersom det är fel på den interna postgången, faxen, polisen, skolan med mera och med flera. Och folk uttrycker sig fel när de ringer eftersom handläggare på soc i Karlskrona inte har en "aning om" varför människor ringer. Eller gör orosanmälningar.
Eftersom de inte gör det korrekt. Formellt korrekt. De har nämligen skapat egna regler för vad de anser "formellt korrekt". Och om någon lyckas lista ut vad det innebär. Så tyvärr, tyvärr. Har soc i Karlskrona problem med faxen, postgången och hela det interna kommunikationssystemet. Så anmälan kommer aldrig fram. Den blir liggande, försvinner eller faller mellan stolarna. Eller äts upp faxen. De borde verkligen byta ut den faxen. Eller ännu hellre ledningen och alla handläggare.
Deras bortförklaringar vore betydligt roligare om inte resultatet av deras inkompetens var så skrämmande.
När det gäller Yara hade de 11 handläggare och 5 ärenden under ett år och ingentig gjordes. Eftersom Yara "föll mellan stolarna".
Deras ursäkt är alltså att 5 ärenden på samma barn föll mellan 11 olika handläggares stolar. Men självklart de anser de att ärendet hanterades perfekt. Precis som alla andra ärenden som blir liggande. Och nu ska de ha ännu mer pengar och ännu mer resurser.
Ursäkta lite långt inlägg där men blev förbannad.
Och tycker fackeltåg inte är helt fel när det gäller Rektorn.
Och med det inlägget om rektorn och soc så återgår jag fortsättningsvis till fallet Yara.